На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък

В Малта има и наказателни такси за старите коли
365
На 10 коли едва 2 са под 15 г. Само у нас данъкът на "трошките" е нисък
Снимка: архив, БулФото

България е единствената страна в Европейския съюз, където данъкът на автомобила и екотаксите са обратно пропорционални на възрастта на колата.

Преди дни министърът на финансите Владислав Горанов не скри, че в България да притежаваш и ползваш стар автомобил, е лесно и евтино, заради което страната се е превърнала в автомобилното гробище на Европа.

Още по темата

В момента в България има 2,77 милиона регистрирани леки коли. От целия автопарк 1,34 млн. превозни средства са на повече от 20 години, а 1,04 млн. са произведени преди 15-20 г.

Това означава, че внушителната бройка от 2 милиона и 380 хиляди коли се пада на тези на възраст над 15 години, или на 10 автомобила само два са под 15 години. Хибридните коли са 3487, а електромобилите са 384, пише "24 часа".

Размерът на местния данък за притежаване на автомобил зависи от мощността и за коли под 55 kw (74 к.с.) е 1,2 лв. за киловат. До 74 kw (99 к.с.) е 1,62 лв. за киловат, след което таксата скача двойно. За коли на възраст от 5 до 14 г. таксата се увеличава с 50%, а за по-новите - със 180 на сто.

Така например за малък градски модел “Опел Корса 1,0 Екотек” с мощност 90 конски сили с регистрация в София и до 5-годишна възраст данъкът е 126 лева. Ако същият опел е между 5 и 14 г., данъкът е 67,50 лв., а ако е над 14 г., ще дължите за корсата едва по 45 лв.

В Германия има около 58 милиона автомобили, от които държавата годишно взима близо 8,5 милиарда евро данък. Данък се дължи за всеки автомобил, регистриран в страната, както и за чуждестранните коли, които се карат постоянно в Германия. Най-общо, колкото по-стар и голям е един автомобил, толкова по-висок е данъкът върху него. С това държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.

Досега данъкът се изчисляваше, като се взимаха предвид обемът на мотора, количеството въглероден двуокис, който колата изхвърля, и годината на производство. Изчислява се така: на всеки 25 куб. см от мотора се дължат 1,84 евро годишно. От 2009 г. все по-голяма роля за размера на данъка играят и емисиите, които колата изхвърля. По това автомобилите са разделени на класи, като най-изгодна е “Евро 6”.

Освен това се дължат различни ставки за дизелови и бензинови двигатели. Например един дизелов автомобил плаща на всеки 100 куб. см двигател 9,50 евро в “Евро 6”, във всички останали класи сумата се увеличава до 37,58. При бензиновите този данък е съответно от 2 евро в “Евро 6” до 25,36 за всеки 100 куб. см мотор.

Автомобили над 3500 кг плащат допълнително и за шум. Изразено в цифри, това означава, че за един “Опел Корса 1.0 Екотек” с 90 конски сили се плащат 34 евро. За един “Мерцедес Е 200” със 194 PS са 204 евро, а за ауди SQ7 TDI куатро с 435 PS – 568 евро.

От септември 2018 г. обаче данъкът за изхвърлен въглероден двуокис се увеличава, тъй като измерването ще стане по-прецизно. Причината за това е скандалът с “Фолксваген” и изкуствено занижаваните от него стойности на вредните емисии.

Заради този скандал германците принудиха производителите на автомобили да затегнат контрола при измерването на вредните газове и се смята, че те ще се увеличат значително. Така за опела корса вместо 34 евро ще се дължат вероятно 70 евро, за мерцедеса 254 вместо 204 и за аудито 644 вместо 568 евро.

В Гърция данъкът за собственост е разделен на два основни вида - за коли, регистрирани преди 2010-а, и за по-нови возила. В първия случай дължимата сума зависи основно от обема на двигателя, като тя се движи от 240 до 630 евро на година. За по-новите автомобили скалата за определяне на данъка зависи от вредните газове и разходите са по-ниски.

Едни от най-високите налози за притежаване на стара кола, произведена преди 2008 г., плащат в Ирландия. За двигател с обем 1,6 куб. см сумата е 544 евро. При 2,2-литров мотор скача до 994 евро. За по-новите возила се събират между 180 и 300 евро.

Единствено Малта прилага наказателни такси за стари коли. За всички возила на възраст до 5 г. има фиксирани годишни налози според отделянето на CO2, които нарастват с остаряването на превозното средство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


365
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
244
4
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не се гледат годините, а състоянието.На колко години се бракуват самолети и кораби? Всички идват и се чудят, кого да дерат.
243
0
 
40
 
! Отговори
Гого преди 6 години
Стига сте препълвали градинките с пръст и оправете тротоарите. Като завали всичко излиза от там затова има кал и прахоляци. Оправете дупките и градинките, чистете и мийте редовно, и не само в София.В БГ като си измиеш колата на втория - третия час е прашлясала. Това по колата не са изгорели газове а чиста кал/прах, е това е проблема и е ясно на всички.
242
5
 
15
 
! Отговори
БАНДИТ преди 6 години
СХЕМАТА ЗА ВНОС НА КОНСЕРВИ ОТ ЗАПАДНАТА ВИ ЕВРОПА....РОМАНОЕЗИЧНИТЕ ОТЧИСЛЯВАТ КОНСЕРВАТА И ПО ЗАКОН ТРЯБВА ДА ПЛАТЯТ ЗА УТИЛИЗАЦИЯ ,НО СЕ ПОЯВЯВА *** И ПРЕДЛАГА ПАРИ ЗА КОНСЕРВАТА...СЛЕД КАТО Е ОТЧИСЛЕНА И ИЗПРАТЕНА НА БУНИЩИТО В БГ СЕ ЯВЯВА ДРУГ *** С НИСКИ ДОХОДИ КОЙТО ИМА МАЛКИ МЕЧТИ КУПУВА КОНСЕРВАТА НО НАЙ ИНТЕРЕСНОТО Е ЧЕ ПЛАЩА ВТОРИ ПЪТ ЕКО ТАКСА КОЯТО ВЕДНЪЖ Е ПЛАТЕНА В РОМАНОЕЗИЧНИТЕ СТРАНИ ТАЗИ ИЗМАМА ПРОДЪЛЖАВА СЪС СЪДЕЙСТВИЕТО НА ПОЛИЦИЯ И ПРАВИТЕЛСТВО.240 ПРЕСТЪПНИКА НА БРОЙ..
241
1
 
40
 
! Отговори
Шоп преди 6 години
държавата се опитва да създава предпоставки хората да купуват по-екологични возила.1. Увеличението на данъка на старите коли не е създаване на предпоставки за купуване на нови, а принуда. Създаване на предпоставки е да намалиш данъците на новата кола.2. България НЕ Е ПРОИЗВОДИТЕЛ на коли. Предпоставките за купуване на нови автомобили директно източват парите на българите накъм чужбина.
240
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Нещо няма ентусиазъм в ОП да заемат мястото на *** от деформаторския блок които бяха употребени и изхвърлени като ползван презерватив! герберастите ще си вадят сами горещите кестени от огъня
239
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Мм, тая мотика коя поред се очертава, че им изгубих бройката, последните настъпани мотики бяха лекарствата за онкоболните, извратената конвенция, сега и товаДеформаторския блок налЕ бяха много активни по промените в ЗДП! Само глоби им бяха в главата, а герб услужливо им гласуваха простотиите, колко удобно! Е, вижте ги къде са деформаторите-парламента го гледат само отвън! Сега обаче герберите явно нямат маша да ръчкат за кинти хората и са принудени сами да ги налагат тея нови инициативи!
238
2
 
32
 
! Отговори
до край преди 6 години
"светът щеше да бъде по-хубав, ако бедните бяха забранени" викаш?!?!Желая ти да паднеш от там, където мислиш, че си на високо...когато паднеш, ще разбереш, всъщност колко ниско си бил паднал!!!...и си го набий в празната к.ратуна - не всички умни, образовани и инетигентни хора са богати...към някои съдбата не е толкова благосклонна, каквото и да правят, а към други е благосклонна, АМА ДО ВРЕМЕ (както е при теб)!!!ОТ СЪРЦЕ ТИ ГО ПОЖЕЛАВАМ, ЗАСЛУЖАВАШ ГО!!!
237
8
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До pepo(247):И тогава ще мрънкаш, що да се лъжеме!?А 2500 много народ изкарва, ама се иска професия и работа, не е за всяка глава шапка.
236
23
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не е от безпаричие, голяма част от българите са прости!Ще дадат 15-20 хиляди лева за стар Мерцедес или БМВ, вместо да си купят чисто нов Форд или Шкода за тия пари!После ги поддържат с турски части, а гумите купуват от OLX-а втора ръка и готово...
235
0
 
18
 
! Отговори
Хлеботачо Чорбаджийс преди 6 години
Подхода на В.Гораноя е недалновиден - да напълни хазната за тази година. По добре е да се наблегне на градския еко транспорт, БДЖ-то,междуградския еко транспорт - там стимулирай. Да се оправят пътищата итротоарите в градовете, а не дупка до кръпка и само счупени плочки. И за кой ли път да кажем, че София не е България. И Горанов не е финансов министър на София, а на България. Малко по широк мироглед да имаме.
234
5
 
34
 
! Отговори
шофьор преди 6 години
И какво .че са стари на години . беее Горанов ? Гледат се км. и техн. състояние ! Я виж самолетите на колко години са !
233
2
 
34
 
! Отговори
pepo преди 6 години
Така... така, сега само остава и някой да ми вдигне заплатата на 2500евро, за да сме 1:1 в равноправно положение, щом искате да ги плащаме тези суми!!!След като почне да ми плащат всеки месец по 2500евро, на драго сърце на края на годината ще си платя близо... 1000-та евро данък за колата, така както правят хората на ЗАПАД!!!
232
2
 
24
 
! Отговори
Американ преди 6 години
Лъват ви тия - в Америка, включително Канада и Мексико, данъкът на старите коли е по-нисък. Ама се иска да минава на еко-преглед всеки 2 години..
231
36
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Като гледам мнозинството коментари и броя лайкове, явно се очертава следната картинка на мнението на масовката:1. Колите да са безплатни и без данък..и паркингите тоже2. Градския транспорт да е безплатен..то е ясно3. Да взимаме заплати и пенсии минимум като на норвежците, щото иначе няма да им работим на тея и няма да им живеем в тъпата държава!Хора, събудете се, не сме 1985...ако ние сами не си изкараме парите, има да чакаме някой да ни ОПРАВИ. основно отзад..и да ни залее с благини.
230
22
 
11
 
! Отговори
0т Cидней Авcтpaлия преди 6 години
Абе кви стари коли беее, една нова от магазина е 4-5 работни заплатиСредния доход на населението е 65к, а за хора с професия или специалисти са над 100к и вече sky is the limit, аз съм с 6 цифрена годишна заплата също, магистърче информациони технологииПоздрави, колкото и пари да ви плащат ще ви компенсират ли пропиления живот в панелистан?
229
3
 
24
 
! Отговори
sasho преди 6 години
как един път решението не е като се бърка ОТНОВО в джоба на бедния българин? как не се борят с замърсяването с по евтин ток през студените месеци за да изберат хората да се отопляват на ток,газификация?, как не се помисли да се намали данъка на колите с газова уредба?Каква екология бе ,каквото и да ти говорят винаги става въпрос за ...
228
36
 
21
 
! Отговори
гоги преди 6 години
Като немате пАри за коли, ше патувате с градскио транспорт- за 50кинта на месец си се возиш колко ти е кеф....Ама на бай *** само на стара таратайка му е кеф....Да ги дигат тия данъци и те тва е...
227
9
 
49
 
! Отговори
Щирлиц преди 6 години
С коя заплата българинът да си купи нов автомобил?Не става,освен ако не тегли кредит,не продаде /ако има/имот.При тази дива експлоатация, и ниски заплати,няма как масово да се карат нови коли.Въпросното министърче явно иска да ни убеди,че автомобилът е единствено лукс,а не необходимост/освен явно за по-така другари/,та затова дайте да му вземем на българина средството за придвижване.Защо ли?Ами за да движат другарите по-спокойно и с кеф,абе ЗАЩОТО ТАКА ИСКАТ!Искат да мрем,бавно,но сигурно.
226
12
 
41
 
! Отговори
Факт преди 6 години
Никъде по белият свят колата не е лукс, вкл. и в големите градове. Навсякъде по света, човек с малко пари може да си купи много евтина стара кола, примерно за 300 долара. Това е нормалното, ненормалното е със забрани да принуждаваш хората да купуват нещо, което не искат или изобщо да се откажат да купуват.
225
4
 
21
 
! Отговори
Стан преди 6 години
След такава изчерпателна публикация е хубаво да ги съпоставим с данъците на бусовете и камионите които са в пъти по ниски от тези на колите.Благодаря за вниманието.