30 години преди Тесла: Съветски електромобил ВАЗ-2801

Пробегът му – 110 км, батерията – цели 380 кг
17 юли 2018 18:45, Красимир Ангелов
131

Снимка: back-in-ussr.com

С поглед от днешния ден електромобилите изглеждат без алтернатива в близко бъдеще. Почти всички големи автомобилни компании представят или готвят модели на ток, а Tesla се превърна в емблемата на тези возила.

Идеята за електромобил обаче далеч не е нова, макар и в миналото да е изглеждала по-скоро футуристична. Не защото не е можело да се карат такива коли, а защото са излизали по-скъпи, а и не е имало особена нужда от тях.

В СССР например, още във втората половина на 70-те и началото на 80-те работят активно по въпроса. Тогава в съюза е пуснат електромобил, базиран на комбито ВАЗ-2102. През 1979 година специална комисия одобрила производството на електромобила и той започнал да се произвежда. След доста работа, в периода 1981-82 година е пусната пробна серия електромобили ВАЗ-2801 от 47 бройки. Най-много от тях потеглили към Украинската ССР.

Батериите на първите съветски електромобили бил никелов-цинков акумулатор, който тежал цели 380 килограма. Пробегът бил 110 км при 40 км/ч, а максималлната скорост на модела достигала 87 км/ч.

Дизайнът и изработването на електромодела 2801 като цяло било лесно, но опитът от работата на електромобилите показали, че използването им на онзи етап не е било рационално по няколко причини. Първо – поради липсата на достатъчно станции за зареждане, а пробегът от 110 км не е бил нещо особено впечатляващо за страна с размерите на СССР. Друг сериозен проблем бил голямото тегло на батериите – цели 380 кг, както и високите разходи за електрическо оборудване.

Недостатък е и малкият брой цикли в живота на батерията – между 100 и 150. Затова в крайна сметка масовото производство на електромобили е спряно през 1984 година, въпреки че експертите на АвтоВАЗ продължили и след това изследванията в тази посока. В крайна сметка от модела са произведени малко повече от 50 електромобила.

Днес само няколко автомобила от серията са оцелели и все още могат да се видят, макар и не в съвсем оригиналния си вид. Вижте ги в следващата галерия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


131
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Пробегът му 110 км, батерията цели 380 кг"A батерията на Тесла Модел S тежи "само" 544 кг. :D
24
0
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А някой да си спомня какво произвеждаше серийно Балканкар ?
23
2
 
24
 
! Отговори
345 преди 5 години
Сега чета в някакъв форума на фенове на Тесла че батериите в зависимост от модела са по 480-530 кг
22
10
 
1
 
! Отговори
Всичко преди 5 години
Всичко друго , но не и руско или американско ;)
21
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Руснаците са правили електромобили по време на кримската война. Прочете за Никола Тесла *** такива
20
8
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"През 1979 година специална комисия одобрила производството на електромобила и той започнал да се произвежда."По това време бай ви Илон е играел в пясъчника.
19
6
 
7
 
! Отговори
ваз маз преди 5 години
гледам някакъв *** ми писал пръст надолу.не надолу трябва да го насочиш а хоризонтално между двете си задни бузи и да го натиснеш яко
18
3
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"30 години преди Тесла"Рекордът за най-бърза скорост развивана от автомобил до 1900-ната година се е държал от електромобил! 120 години преди Теслата ви!
17
12
 
18
 
! Отговори
привет от Германия преди 5 години
Батериите на първите съветски електромобили бил никелов-цинков акумулатор, който тежал цели 380 килограма .......................................................Те и телевизорите им бяха такива щайги тежаха от 50 кг. нагоре ! Западът правеше леки телевизори с интегрални схеми ,а руснаците правеха лампови телевизори ,които 4 човека трудно можеха да повдигнат и да занесат на ремонт !
16
17
 
15
 
! Отговори
ваз маз преди 5 години
защо не указвате че тия 110 км колата може да ги мине само на сън и по надолнище.бооожке и по тия хора ни карат да се равняваме
15
2
 
5
 
! Отговори
до 1 преди 5 години
страшна, означава грозна.
14
17
 
13
 
! Отговори
БОГАТ И КРАСИВ ГУЩЕР преди 5 години
Руския инженерен гений винаги отива на сметището...независимо колко е добро.
13
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
в същност двигателя с вътрешно горене е измислен като алтернатива на електро-колите. 1та ел. кола е била на пазара през 1881ва година. Но са го зарязали, щото не е било рентабилно, както и сега.Ел. колите са добри за града, но за сериозно каране постоянно и на далеч не стават.
12
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
внушения... на много ниско ниво.
11
0
 
9
 
! Отговори
Джон Атанасов преди 5 години
Решението: Българин емигрирал в САЩ да измисли мини АЕЦ за коли. Но да не е в България защото или ще го убият или ще му пречат
10
6
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Каква тесла бе, хората са го измислили от век насам електромобила. Това че палячото мъск тръгна да се кичи с чужди лаври е друг въпрос.
9
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До рррсТока са го измислили на запад понеже са били на другия полюс те са изобретявали продукти които подобряват живота на гражданите и се печели, а не да чакаш на данъците на народа, който не може да си позволи едно дете има разлика нали?
8
1
 
14
 
! Отговори
телефон с батерии преди 5 години
И тролея е електромобил , но с капацитет колкото е капацитета на жиците които го свързват. Едва ли е измислено нещо уникално ново и преди и сега от това да имаш електродвигател със източник на енергия.
7
21
 
12
 
! Отговори
рррс преди 5 години
Руснаците даже и тока са измислили:)))) нищо че всичките им коли са бледи копия на американски автомобили. И лицензни разбира се, за да не яде някой ....
6
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"30 години преди Тесла"Днеса, Тесла са сред най-най-последните производители на електрически автомобили, те не са открили топлата вода! Преди тях от началото на 20-ти век до края е имало немалко електромобили, серийно производство.