Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"

Данъкът ще зависи от мощността и годината на производство
11 сеп 2018 07:00, Александър Попов
103
Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"
Снимка: Reuters, архив

Държавата обмисля да вдигне данъка на лекотоварните автомобили до 3,5 тона рязко от догодина. У нас е масова практика луксозни леки автомобили да се регистрират като товарни, за да се пестят данъци, пише в. "Сега".

Финансовото министерство предлага сериозна промяна в определянето на налога им, който в момента е от 10 до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. Вместо това се предвижда товарните автомобили, които притежават категория N1, да се облагат по същия начин както леките коли, т.е. данъкът да зависи от мощността и годината на производство.

Още по темата

По данни на МВР към средата на април 2018 г. са били регистрирани 308 260 товарни автомобила с маса до 3.5 т от 3550 марки и модели. От тях над 2000 модела имат аналог, регистриран и облаган като лек автомобил.

С новото си предложение финансовото министерство иска да пресече установената практика да се купуват "данъчни" автомобили. Това са леки коли, на които се признава категория N1. Това позволява  да бъдат регистрирани у нас като товарни и да плащат значително по-нисък годишен данък. Разликата в облагането с техни аналози, регистрирани като обикновени леки коли, може да достигне до 100 пъти в зависимост от мощността на двигателя и годината на производство, аргументират се от финансовото министерство.

Примерите понякога са фрапиращи. Дължимият данък на автомобил с мощност 140 к.с. достига 400 лв., докато при регистрацията му като товарен налогът пада под 10 лв., тъй като товароносимостта е под 1 тон.

Още по-драстична е разликата при по-луксозните и по-мощни коли.

Модата на N1, с който се пестят данъци, се наложи след кризата от 2008 - 2009 г., когато продажбите на някои модели силно дръпнаха нагоре не само заради отстъпките, давани от търговците, но и заради данъчните облекчения, тъй като може да се ползват като средство за бизнес. Освен по-нисък местен данък фирмите можеха да ползват данъчен кредит, а поддръжката на колата се признава за разход. За да отговорят на специфичния пазар у нас, производителите един през друг започнаха да пускат леки коли със сертификат за товарни, които се продават у нас напълно законно. Така те са достъпни не само за фирми, а и за обикновените граждани.

Разви се и своеобразен бизнес, при който леки автомобили без сертификат от производителя биваха преоборудвани, като се премахваха или добавяха седалки или преграждения. Стигна се до абсурда да се сваля един от предпазните колани на задната седалка, за да се намалят местата с едно.

Финансовото министерство планира от догодина да промени формулата за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства, като включи и екологичен коефициент. Той ще облекчава данъка за собствениците на коли с екостандарт Евро 4 и нагоре и ще го утежнява за тези с по-ниска екокатегория.  Очаква се налогът за старите автомобили над 15 години значително да се повиши, а за новите, които отговорят на най-високите екостандарти, ще падне независимо от мощността им.

Притежаването на Eвро 3 или катализатор вече няма да носи данъчна преференция нито за леките, нито за тежкотоварните автомобили и автобусите, гласят новите текстове в Закона за местните данъци и такси.


103
Още от Коли
Град като фен клуб: Имотски – въпрос на чест да караш "Мерцедес"
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
61
3
 
9
 
! Отговори
До 59 До:... преди 1 седмица
В България няма наднормено замърсяване заради колите, никъде няма. Екоданък засега не трябва да има.
Данък МПС в България е данък собственост, което значи по-скъпа кола - по-висок данък, което е справедливо.
В България хората купуват обикновено една кола в семейството и я използват и в София и като пътуват извън София, а за бългрските пътища трябва джип. Ти искаш хората да купуват по две коли - една по-малка за София и един джип за извън София.
Забраните не решават проблемите, а ги задълбочават
60
4
 
18
 
! Отговори
Иванчо+Марийка преди 1 седмица
Крайно време беше. Накупиха си чисто нови коли, които регистрираха като товарни и плащат 14 лева данък. Това сега нормално ли е ?
59
7
 
9
 
! Отговори
До: Фалшива преди 1 седмица
В България няма ли еко данък?
За по-голяма мощност, плащаш, за електромобил и хибрид, нова кола до 3 г. не плащаш еко данък.
Зад коли над 5 г. скала - прогресивен еко данък, със всяка година по-висок данък.
Забрана за коли над 15 г.
Забрана в София на джипове, да си карат на село новошопите джиповете.
Забрана на стари автобуси, димящи микробуси, камиони,дърва и въглища.
Закриват се пунктове за продажба на д-ва и въглища и жестоки глоби 1-2 хиляди лева за физически лица.
58
3
 
18
 
! Отговори
Факт преди 1 седмица
Не знам дали се усещате, но ГЕРБ прави с данъка същото каквото направи с пътя при Своге, където стана катастрофата. Заради лошите пътища, хората в България масово си купуват джипове, обикновено стари и евтини, но вместо да оправи пътищата, ГЕРБ налага по-голям данък,точно както при Своге - вместо да оправят пътя, сложили знак за ограничение на скоростта.
57
0
 
8
 
! Отговори
Фалшива новина преди 1 седмица
Държавата трябва първо да си изясни какво е Данък МПС. По първоначален замисъл това беше данък собственост, в който незнайно защо започнаха да въвеждат отстъпки за екологичност. Работещото решение е два отделни данъка - Данък собственост и Екологичен данък или само единият от тях, както е в Германия, където данъка зависи от размера на замърсяване с въглероден двуокис.
56
6
 
17
 
! Отговори
То преди 1 седмица
Да са само "Баничарките", свидетел съм милионер с кола за сто хилки и баничарка, хили се и вика плащай.
Ами инвалидните дивотии, дето здрави и прави ползват преференции - зони, места, коли и т.н
Коли до 5 г. трябва да са без данъци, а второстепенните пътища да са безплатни.
Колкото е по-стара колата, толкова по-висок трябва да е данъка.
Джипове и камиони да им направят безбожен данък, джип в С-я ЗАЩО?
В Естония транспорта стана безплатен!
Кога ще забранят в С-я отопление на дърва и въглища.
55
2
 
6
 
! Отговори
Фалшива новина преди 1 седмица
Досега имаше политика на държавата да насърчава закупуването на по-маломощни автомобили до 100 к.с. чрез отстъпките за екокатегория и катализатор, което на практика почти изравняваше данъка на по-старите и по-новите автомобили до 100 к.с. Сега държавата се отказва от тази политика и въвежда политика за насърчаване на закупуването на мощни автомобили. Евро 3 е от 2000-2001, Евро 4 е от 2005-2006, Евро 5 е от 2009-2010, а Евро 6 е от 2014-2015. Новите автомобили са по-мощни и с най-голяма отсъпка.
54
1
 
8
 
! Отговори
AcOrP преди 1 седмица
само да лапат май 2020 наближава и няма да има Еврофондове да крадат.

Ама данъчна политика с алчност не се прави. И е крайно време да решат какво точно искат да насърчават и кое да облагат повече, като искат да насърчават нови и по екологични автомобили да им намалят данъка а не за нова кола данъка да е с коефициент 5х... Хубаво де ама да си купя нова кола за 50 000 лв да и платя 10 000 лв ДДС, И още 1к ГО+данък ама и каско трябва щото иначе ще я откраднат. И след 1 месец само си -20к
53
8
 
4
 
! Отговори
Фалшива новина преди 1 седмица
Фалшива новина.
Дали автомобила се регистрира като товарен или не, не зависи от този, който го регистрира, а какъв е автомобила според производителя. И да искаш не можеш да регистрираш такъв товарен автомобил като нетоварен. ОчевАдно такава регистрация не се прави заради данъчни облекчения, а защото по документи автомобила си е товарен и не можеш да го регистриращ по друг начин.
52
0
 
7
 
! Отговори
Аз преди 1 седмица
Надявам се че НЕ само на мен ми е ясно че правителството обмисля повишение на данъка за стари автомобили защото вероятно са най-много а не прецакването на схемата за регистрация на нови автомобили, които са няколко хиляди.
51
2
 
15
 
! Отговори
Циник до Пич преди 1 седмица
Бананова Република! Написап го вече.Четирите деца на Вътко - недоубитата мутра от 90те - сигурно не им дреме - колко данък плаща таткА им за Бентлитата..Астън Мартините...и останалия "фирмен автопарк".Адвоката на сина му го каза: "- Не може да унищожаваме психиката на 21 годишно дете - занесло в банката 2.5 000 000€ в сакче за фитнес!" А ганьовците се бунтуват от данъците за 20 годишните им таралясници! Да се смееш ли, да плачеш ли..
50
1
 
12
 
! Отговори
Пич преди 1 седмица
"в България-виждам автомобили, които се виждат сравнително рядко по магистралите на Германия"

По това можеш да разбереш дали се намираш в нормална европейска държава или в пост-комунистическа, корумпирана кочина. Навсякъде в нормалните европейски държави болшинството от автопарка е от икономични, малолитражни коли, вярно нови, но хората искат да имат нещо удобно и икономично. Само тук и любимата Рассия по улиците са или някакви мощни трилитрови кочини на 10 години или чисто нови луксозни коли.
49
5
 
14
 
! Отговори
ПИСВА МИ преди 1 седмица
Вдигайте данъците, че народа най сетне да се сети да Ви прати в завинаги в трета глуха.
48
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До Аз

Интересно ти е понеже нямаш ни най малка идея как работи една държава.
47
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
До 43

Нали, друго си е всички да сме еднакво бедни с изключение на една група дет са по-равни от нас.
46
1
 
12
 
! Отговори
Аз преди 1 седмица
Хммм да помислим още какво може да се увеличи до нова година по автомобилите...увеличиха се застраховките, увеличава се горивото, увеличава се данъка...струва ми се че и винетката е добре да се вдигне. Но интересното ми е за къде се събират тия пари?
45
4
 
23
 
! Отговори
sante_dog преди 1 седмица
Естествено че трябва да се премахне за колите който не са в действителност товарни. Сега какво се случва - някой си купува ауди А4 комби 190 к.с. най-тежкото с което го е товарил е чанта за плажа и плаща 10лв данък.

Друг кара форд мондео 120 к.с. и плаща 120 лв данък. Не се връзва някак си.

И не, не сакам Вуте да му е зле а да има някаква равнопоставеност и да престанат тарикатлъците.
44
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Като искат да спрат данъчните измами, поне да спрат и правото на данъчен кредит за въпросните коли. Защото въпросните скъпи лимузини, които плащат данък 20 лв. вместо 1200 лв. нормално са регистрирани на фирми и е изтеглено едно ДДС в размер на 20,000-40,000 лв. Но с ДДС-то има проблем, защото там има европейско законодателство и ще ни напляскат в СЕС.
Също така, каква е логиката налога на данъка на нов автомобил за 30,000 лв. да е по-голям от на апартамент за над 500,000€.
43
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Ми тя моййт а кола от 2017 ма по фукументи си я писали от 2007ма. Само човек ри трябва в ката и става.
42
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Богатите са най-големото гюбре у тая територия.