Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"

Данъкът ще зависи от мощността и годината на производство
11 сеп 2018 07:00, Александър Попов
103
Държавата секва данъчната далавера "луксозна кола - фалшив камион"
Снимка: Reuters, архив

Държавата обмисля да вдигне данъка на лекотоварните автомобили до 3,5 тона рязко от догодина. У нас е масова практика луксозни леки автомобили да се регистрират като товарни, за да се пестят данъци, пише в. "Сега".

Финансовото министерство предлага сериозна промяна в определянето на налога им, който в момента е от 10 до 30 лв. за всеки започнат тон товароносимост. Вместо това се предвижда товарните автомобили, които притежават категория N1, да се облагат по същия начин както леките коли, т.е. данъкът да зависи от мощността и годината на производство.

Още по темата

По данни на МВР към средата на април 2018 г. са били регистрирани 308 260 товарни автомобила с маса до 3.5 т от 3550 марки и модели. От тях над 2000 модела имат аналог, регистриран и облаган като лек автомобил.

С новото си предложение финансовото министерство иска да пресече установената практика да се купуват "данъчни" автомобили. Това са леки коли, на които се признава категория N1. Това позволява  да бъдат регистрирани у нас като товарни и да плащат значително по-нисък годишен данък. Разликата в облагането с техни аналози, регистрирани като обикновени леки коли, може да достигне до 100 пъти в зависимост от мощността на двигателя и годината на производство, аргументират се от финансовото министерство.

Примерите понякога са фрапиращи. Дължимият данък на автомобил с мощност 140 к.с. достига 400 лв., докато при регистрацията му като товарен налогът пада под 10 лв., тъй като товароносимостта е под 1 тон.

Още по-драстична е разликата при по-луксозните и по-мощни коли.

Модата на N1, с който се пестят данъци, се наложи след кризата от 2008 - 2009 г., когато продажбите на някои модели силно дръпнаха нагоре не само заради отстъпките, давани от търговците, но и заради данъчните облекчения, тъй като може да се ползват като средство за бизнес. Освен по-нисък местен данък фирмите можеха да ползват данъчен кредит, а поддръжката на колата се признава за разход. За да отговорят на специфичния пазар у нас, производителите един през друг започнаха да пускат леки коли със сертификат за товарни, които се продават у нас напълно законно. Така те са достъпни не само за фирми, а и за обикновените граждани.

Разви се и своеобразен бизнес, при който леки автомобили без сертификат от производителя биваха преоборудвани, като се премахваха или добавяха седалки или преграждения. Стигна се до абсурда да се сваля един от предпазните колани на задната седалка, за да се намалят местата с едно.

Финансовото министерство планира от догодина да промени формулата за изчисляване на данъка върху моторните превозни средства, като включи и екологичен коефициент. Той ще облекчава данъка за собствениците на коли с екостандарт Евро 4 и нагоре и ще го утежнява за тези с по-ниска екокатегория.  Очаква се налогът за старите автомобили над 15 години значително да се повиши, а за новите, които отговорят на най-високите екостандарти, ще падне независимо от мощността им.

Притежаването на Eвро 3 или катализатор вече няма да носи данъчна преференция нито за леките, нито за тежкотоварните автомобили и автобусите, гласят новите текстове в Закона за местните данъци и такси.


103
Още от Коли
Град като фен клуб: Имотски – въпрос на чест да караш "Мерцедес"
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
101
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
От 300 0000 , 2000 са с възможна двойна употреба- това са под 1%. Идеята е ясна, да вдигнат данъка на другите 99%
100
0
 
5
 
! Отговори
бай брадър преди 1 седмица
И освен онези със скъпите коли дето бълха ги ухапала, кой друг ще се сдобие със 100пъти по-висок данък мпс - дребния бизнес за всяка баничарка и бус до 3.5 тона. Хайде честито на бизнеса:)
99
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Чакаме да секне и "фалшив автобус" или всички 7 местни са за транспорт на пътници и е редно да ползват 20% оттъпка?!.
98
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
г...ски тикви с калинка отгоре. аз ще дръпна 50 бона ДДС на автомобила пък ме боли за данъка. Прах в очите да събираме от тези с Н1, а Майбаховете без ДДС!!!
97
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
За товарните коли се плаща повече при:
- ГТП (прави се всяка година, вкл. и за нова кола, а не през две години, както е при останалите за нова кола)
- застраховки Гражданска отговорност и Каско
- винетка, ако се превозват товари
Отделно, че при по-габаритните коли се плаща повече за измиване, смяна на гуми, сервиз и т.н.
Ако ще изравняват с пътническите, да изравнят и застраховките, ГТП и винетките и ГТП през две години за нова кола.
96
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Много правилно, има доста коли с такава регистрация (вижте само обявите по сайтовете) с автомобили регистрирани като товарни, нямащи нищо общо с товарните.
95
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Всички товарни автомобили са с много малък данък. Ако искат да са последователни, да карат докрай. На всички бусове данъка да се двигне 100-200 пъти, на камионите също и т.н. Дали МПС-то е товарно или не, го определя прозиводителя, а не собственика, както си мислят онези 80%.
94
1
 
11
 
! Отговори
ми преди 1 седмица
Q7 с регистрация N1 - 7лв данък в Пловдив. пак там Голф 5 105 кс - 226 лв.
93
1
 
8
 
! Отговори
Недоволен преди 1 седмица
Някой от нап не работи а цъка минуси.
...
Хахаха
...
Не цъкай ми мисли как да ни ужилиш.
...
Предложения: данък пенсия, данък инвалидни, увеличение на ддс за животоспасяващи лекарства, намаляване на детски, вдигане на акциз за горива, вдигане на данък печалба.
...
Имам и други идеи, но дори тези са достатъчни да дръпнеш бюджета напред.
92
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Поредната промяна на закон насочен към ограбване на повече данъци от по-бедните и по-малко от по-богатите.
91
1
 
3
 
! Отговори
Недоволен преди 1 седмица
По отношение на данъците за товарни автомобили имам решение.
...
Дет се вика без пари дори на ексел за НАП и КАТ.
...
Дори с елементарна формула иф.
Колона товарни автомобили Иф=х6, давам го на НАП, иф=GLE, А5, А6, А7, Q7, Q5, Q3, X4, X3, пак го давам на НАП. Има още 100тина автомобили директно за НАП.
При има една друга група за проверка от НАП.
...
ТОВА Е. ЛЕСНО.
90
1
 
7
 
! Отговори
Недоволен преди 1 седмица
Лош материал.
...
Защо на всяка статия се стига до ГЕРБ, БОКО, БСП?
...
Всички са маскари.
...
Как е възможно да се защитават позиции на едната или другата страна на монетата?
...
Материалеее! Държавата ни гине в нищета и мизерия. Кво герб БСП патриоти Радев или слави.
89
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
За нас българите коли над 1600куб и 100 конски сили са противопоказни защото мъжете се правят на мутри а жените на мутреси с купени книжки и като правило ! - Колкото по-мощна колата толкова по-скапано задкормилно устройство.
И защо изобщо се произвеждат автомобили по 6000куб и по 700конски сили като никъде не е позволено да караш с 200 или 300?
88
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
Въпросът е как ГЕРБ да ни обере повече пари чрез данъците, които после ГЕРБ също ще присвои, както си прави по принцип. С тези промени, сумата на данък МПС ще нарастне с около 20-30% за България. Иначе доста грозно звучи лъжата, че собсвеника на МПС-то решава как да го регистрира - дали като товарно или като пътническо. Истината е, че това става според документите на колата и вида се определя от производителя.
87
1
 
9
 
! Отговори
Кратун преди 1 седмица
В суседната статия пише, че Баце обещал от 1.1.2019 10%-но увеличение на заплатите на администрацията. Ето къде ще отиват парите ви! Баце има избори да печели. Трябва да имидж да гради. Да го обичат и възхваляват. По същата причнина вкараха в гражданската отговорност и процент за борба срещу градушките. Защото едрите земеделци не си застраховали продукцията. Затова ще им я застраховаме всички ние, а те ще прибират обезщетенията.
86
1
 
6
 
! Отговори
Кратун преди 1 седмица
До Недоволен

1. Защото е по-лесно и по-бързо.
2. Защото така в бюджета ще влязат повече пари. Никой не се интересува реално от тарикатите.
85
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
В повечето страни таксата на автомобилите до 3.5т се определя по формула, включваща обема на двигателя. Получава се т.нар. данъчна мощност, обикновено доста по-малка от действителната. Но страни като Франция и Германия въведоха чрез нова формула такса, базирана на емисиите СО2/км. Освен това за всеки 100см3 обем на двигателя за бензиновите коли има такса 2 евро, а за дизелите 9.5 евро. Има и други правила според годината на производство. Но май няма никъде другаде такива облекчения за N1.
84
1
 
17
 
! Отговори
Недоволен преди 1 седмица
Някой ходи с товарна х6 на слънчака събота и неделя.
Решено. Аз ще плащам данък уикенд.
Евала
83
2
 
19
 
! Отговори
Недоволен преди 1 седмица
Аз съм не горд собственик на товарен автомобил за 3000 лв.
Вдигнете ми данъците, защото има един масив от хора, които купуват коли n1 за над 100к.
Идеята е генерална. Гениални.
КАТ не могат ли да дадат на НАП тези, които реално тряя да се таксуват по друг начин. Проверки на НАП да го удостоверят. После чиято платено.
Пак аз виновен, че някой купува х6 товарно.
Ми има кинти да плаща.
Що пак аз?
82
1
 
13
 
! Отговори
Еко Бизнес преди 1 седмица
То пък един малък бизнес - истинската дума е спекуланти.
Всички печелите от разлика в цените, или строите и пестите от материали, адвокатчета с високи такси и ноутариуси с безумни такси.
Разбирам да произвеждате софт, хард, пирони, дъвки.
Повечето са таксита, търговийка - алъш вериш.
Сива икономика - автосервизи, монтьори, майстори -бизнес.
В хранителните магазини ги моля да ми дадат касова,
не става така.