2 млн. родни шофьори ще ползват "бонус", 18 хил. джигити "малус"

До 30% от водачите ще станат по-внимателни, смятат застрахователи
26 ное 2018 07:00,
144
2 млн. родни шофьори ще ползват "бонус", 18 хил. джигити "малус"
Снимка: Reuters

Завишение от 400% и цена от около 1200 лв. при настоящите условия за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще плащат само 0,6% от собствениците на коли, или близо 18 хил. души. Това показват разчетите на застрахователните компании и КФН за ефекта от въвеждане на системата "бонус-малус"”, с които "Труд" разполага.

Попадането в групата с най-голямо завишение на цената ще става след тежка катастрофа, довела до смърт, или след 8-9 по-леки нарушения на пътя.

78% от собствениците на автомобили, или около 2 млн. души, ще ползват бонус от полицата, тъй като са изрядни водачи.

Още по темата

Още първата година след въвеждане на системата "бонус-малус" те ще ползват отстъпка от 10%, а на втората година отстъпката им ще бъде 20%.

За да ползват максималния бонус от 25% обаче, ще трябва да шофират без нарушение в продължение на 7 години.

Разчетите показват, че 44% от собствениците, или близо 1 млн. души, ще достигнат до максималния бонус. Така при настоящи цени от около 300 лв., за "Гражданска отговорност" те ще плащат 225 лв.

Застраховката както и досега ще се сключва за всеки автомобил. Но при нарушение на пътя отрицателни точки и по-рисков клас ще се слагат както на колата, така и на собственика.

При въвеждане на системата "бонус-малус" може да се стигне до ситуация шофьорите, които направят катастрофа, да предпочетат да платят причинените от тях щети на другия автомобил, вместо да се повиши техният рисков клас като водачи и да нарасне цената на тяхната "Гражданска отговорност".

Например неспазване на дистанция и лек удар на колата отпред ще води до завишение на цената на полицата със 190%, ако се викне пътна полиция, попълни се протокол и щетата бъде платена от застрахователя. Освен това виновният шофьор ще плаща по-скъпа полица в продължение на 5 години. В този случай по-изгодно за виновния шофьор ще бъде да плати от джоба си за ударената броня и случаят въобще да не стига до застрахователя.

Въвеждането на системата "бонус-малус" по света е довело до намаляване на катастрофите и жертвите – с между 15% и 30% в различните държави.

В България ефектът може да е и по-голям, защото хората са чувствителни към цената на всяко нещо, за което плащат. Очаква се голяма част от лошите водачи да променят поведението си, за да не влошат досието си и да плащат по-скъпа "Гражданска отговорност".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


144
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
89
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всяка година в България има около 100 хиляди новорегистрирани МПС, както и такива, на които им се прекратява регострацията. Товз означава, че с този темп на нарастване на автопарка в България, и след 20 години няма да достигнем до нивото, на което са сега Чехия, Литва, Латвия, Естония, Италия, Германия, Австрия, Финландия, Швеция, Норвегия, Полша, Словения и др. държави. Въпреки това печалбите на застрахователите ще се увеличават с темпа на нарастване на броя на регистрираните МПС в България.
88
1
 
34
 
! Отговори
. преди 5 години
Абе, какъв бонус от 300лв на 225лв, че аз без бонус мин. година платих под 200лв!!!!!!!!!!За тази платих точно 270лв- смятайте сами какви бонуси ни чакат. Вдигнаха цените с 50% и сега от тях ще ни правят отстъпки - ЦИНИЧНО!!!!
87
2
 
24
 
! Отговори
Реалист преди 5 години
Може би ГЕРБ ни вдигат цените на застраховките и на данък МПС, защото са некадърни и не могат да направят съвременни пътища, както и съвременна организация на движението и паркирането в населените места, вкл. и селата. ГЕРБ като всеки некадърен управник, вместо да решават проблемите налагат забрани и глоби. В случая застраховката и Данък МПС са нещо като глоби, с които ГЕРБ цели да намали броя на автомобилите, за да не се налага да решава проблемите с пътищата и с организацията на движението и п
86
2
 
7
 
! Отговори
До 84 преди 5 години
Колите в България са значително по-малко на човек от населението, в сравнение с другите държави в ЕС и няма как да не се увеличават и разбира се нищо не се е задръстило от трошки. Около половината домакинства в България имат кола, а в другите държави от ЕС са много повече.Колата в България е необходимист, което в Италия го разбраха още в средата на миналия век и около 1960 година всяко домакинство имаше кола благодарение на политиката на държавата.
85
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Българският манталитет не е подходящ за бонус-малус. При положение, че страната се бори от 20 години с ало-измамници, кой ще ми гарантира, че утре един подобен елемент, няма да вземе една бракма и да изнудва хората по всяко кръстовище. Далече сме , колеги, далече сме. ББ, едно е да ходиш в Европа да гледаш как е там, ама тука не е Европа, бате, и никога няма да бъде.
84
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Колеги, чели ли сте 'Пушка от септември'? Там било обяснено как дедовия оправил работата. ПС - не съм от БКП.
83
18
 
16
 
! Отговори
до обективен преди 5 години
Когато нямаш възможност не караш кола. Навсякъде по света е така. Тука се задръсти с коли на по 20г. защото на всеки му трябвала. То и на мен ми трябва яхта ама нямам защото не ми е по джоба. В Копенхаген, както са един от най-богатите градове, няма много коли и хората с стотици пъти по големи заплати карат колела. Ама тука хем всеки иска хем да му е евтино, такъв филм няма, учиш развиваш се имаш, иначе креташ на минималната и нямаш право да си опасен и тровещ околните, като не ти изнася на село
82
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Защо в статията пише "ще"това, "ще" онова, когато още нищо не е прието и е уж на фаза " широко обсъждане".На застрахователите може да им се искат много неща. Да не се правят на интересни с "безаналоговата" глупост, която предлагат, ами да видят каква е и как работи системата другаде, например в една Румъния.
81
0
 
19
 
! Отговори
До 79 Младока преди 5 години
Ако КАТ санкционираше за всички нарушения, нарушения нямаше да има - така е по света.
80
0
 
13
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Добре се, защо ми изтрихте коментара? Както виждате, всички колеги са съгласни, че системата ще е "конус-фалос".
79
0
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
От около 50 години колата в България не е лукс, а необходимост и трябва всяко домакинство да може да има и използва кола, както е по белия свят. Затова застраховката ГО не трябва да е повече от 30% от минималната работна заплата за леките автомобили, като даже и 30% е много.При 510 лева МРЗ през 2018 година, ГО не трябваше да е повече от 153 лева.При 560 лева МРЗ през 2019 година, ГО не трябва да е повече от 168 лева.
78
9
 
11
 
! Отговори
Млад шофьор преди 5 години
Ако КАТ реално санкционираше всички нарушения по мои изчисления щеше да е обратното 18 хил. щяха да ползват бонус, а всички останали малус. Много от така наречените "образцови" шофьори ежедневно сериозно погазват правилника и представляват опасност за здравето на другите участници, но няма кой да ги санкционира, обаче ако на същите им вдигнат ГО веднага излизат на протест, защото им били нарушени правата !
77
1
 
20
 
! Отговори
Нагоре,нагоре,нагоре преди 5 години
Март 2016 застраховката ГО ми беше 191 лева, по-висока от предишната година.Март 2017 - 204 леваМарт 2018 - 227 леваСега очаквам през март 2019 ГО да ми е около 350 лева, а ако ми се случи ПТП, да ми вдигнат застраховката до 1400 лева. 1400 лева - 191 лева седем пъти увеличение.
76
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Адаш, нямаш ли работа бе?
75
0
 
39
 
! Отговори
Мирослав преди 5 години
Готова измислена система, ние пак я побългаряваме... Пример във Франция : млад шофьор почва на 100% от цената. С всяка изминала година в която няма ПТП или нарушение = 5% отстъпка. Бонуса стига до 50%, а при нас 25? При ПТП = 25% повишение, а не 190... Досието се води на шофьора, не и на колата! Какво съм виновен аз, че Иван има 10 ПТП-а, а аз искам да купя неговата кола? Целта унас не е спад на броя ПТП, а печалба на застрахователите както винаги!
74
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Нали знаете, че всеки момент от "бонус" може да станете "малус"?!Това е пирамида.Застрахователните дружества са узаконена пирамида, където внасяте пари и при нужда получавате малко или НИЩО.
73
0
 
19
 
! Отговори
Обективен преди 5 години
Сега за стара кола на над 20 години с 120 к.с. ще се плаща данък МПС от най-малко 149 лева, вместо досегашните 97 лева и гражданска отговорност 600-1200 лева, вместо досегашните 180 лева. То колата не струва толкова. При това нищо не пречи общините да ни треснат данъка по максималните суми и не 149 лева данък за тази кола, а 447 лева данък МПС да се плаща. Гражданската 1200, ГТП още 50 лева и ето ти 1700 лева на година без да включвам винетката, която е още 100 лева. МРЗ перз 2019 ще е 560 лева.
72
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дали няма да е по-евтино да си караме без затсраховки и прегледи. Имам познат, който е без книжка, кара си кола, лежал е в затвора, дължи 4к на КАТ, но си кара. Блъскал е полицейска кола, но си кара. ТОВА ЛИ ТРЯБВА ДА СТАНЕ? АНАРХИЯ?
71
2
 
22
 
! Отговори
Веско преди 5 години
Все повече затъвам в недомислие. Вместо нарушителите да се гонят до дупка, а причинилите смърт на пътя повече да не се качат на кола. Вдигат застраховките за да покривали повече обезщетения. И при това застраховката е услуга, която по принцип не може да ни се налага. От друга страна казват правете застрховка, но ако се случи нещо пак ти одираме кожата!?
70
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
АЗ СЪМ КЪМ ТЕРМИНАЛ 2. ТАМ НЯМА ДА МЕ ЗАНИМАВАТ С ГЛУПУСТИ