Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Автомобилите имали две цени
Обновена: 25 окт 2021 11:46 | 24 окт 2021 21:46, Нели Христова
366
Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс. На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година, пишат от Automedia.

За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.

Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


366
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
139
2
 
2
 
! Отговори
СМЕХ.... преди 2 години
....и колко даде за да докараш Ладата от Германия....хахахааа...?
138
1
 
9
 
! Отговори
СМЕХ.... преди 2 години
КОЛИТЕ ПРИ СОЦ-а, БЕХА, КАТО "ЧЕРЕШОВОТО ТОПЧЕ".....за фукня и масова заблуда на народа!
137
6
 
6
 
! Отговори
Бойко преди 2 години
Карам ЛАДА производство 1978г.мтора употреба докарана от Германия.Пушка,накъдето я насочиш натам върви без да задава въпроси!
136
4
 
10
 
! Отговори
САМО питаме... преди 2 години
КОЛИТЕ ПРИ СОЦ-а......БЯХА ЛИ НАИСТИНА "КОЛИ"???...ЗАЩО ГИ НЯМА ВЕЧЕ НА ПАЗАРА И ПО УЛИЦИТЕ.....???!
135
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Дачия Сандеро е 20 000лв. Това са 13 средни работни заплати. Мосиквич през 80-те беше между 20 и 30 средни заплати. Около 2.5 пъти по евтино от тогава.
134
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
През СОЦА 80-те години тристаен апартамент в София струваше 20 000лв. Това са 100 заплати, ест ако не си женен нямаш право на 3 стаен апартамент. В момента дори при сегашните цени на апартаменти не са особено по скъпи (25% повече спрямо тогава)
133
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До АнонименКогато почнах работа 1980г. заплатата ми беше 140 лв. ........
132
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Сега съответната м.и.с.и.р.к.а можа да направи сравнение колко струваше един панелен апартамент при соца и колко струва сега. Но да не забрави, че при соца партийният секретар и градският съвет на Партията с главно "П" определяха Кой да получи жилище и Кой не . Кой да получи жителство и Кой не. И сега искате пак на тези комунисти да дадете властта. Робър си остава с робска психика, дори и децата му.
131
0
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Най-доброто през социализма , беше че бях млад и ми ставше пат ката!
130
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Внасяш 1500 лева и чакаш 15 години за жигула 2101, която официално струваше 6100 лева, което си е 30 месечни заплати по 200 лева (толкова бяха заплатите през 1980 г. - шофьор на градски транспорт в провинциален град от ранга на Пазарджик, Благоевград, Ямбол) . Колите втора ръка, ако случайно си намериш жигула 2101, 5- 10 годишна, струваше около 8 500-10 000 лева.Сега е много по-добре. Една 5-10 годишна кола струва 2 пъти по -евтино отколкото е била нова.
129
8
 
19
 
! Отговори
Хайде, хайде преди 2 години
Правят се опити да се сравняват несравними неща. А колко се е чакало за автомобил и колко е струвал по време на царска България? А колко хора са имали цветен телевизор по него време? Колко хора са имали достъп до антибиотици по време на руско-турската война, а?
128
0
 
22
 
! Отговори
Значи преди 2 години
няма около 1000 лв. Вноската в Мототехника беше твърдо фиксирана - 1500!
127
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Лада 2107 струваше 8 000 лв. През 1982г средната заплата е 200лв в Република България. 40 Пълни работни заплати. 1525 е средната заплата днес или сега за 40 заплати (61 000 лв) Можем да си позволим да си купим фолцфаген пасат или корола, или 2 фолцфагена ЪП. И без да чакаме 13години.
126
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Така култовата ЛАДА струваше повече средни работни заплати за българин, отколкото Американец със тамошна средна заплата да си закупи Ферари. Доста показно за стандарта на живот.
125
3
 
3
 
! Отговори
БРЦК преди 2 години
Следва закриване на България
124
22
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Кола се купуваше лесно тогава. Събираш 1500 лева, правиш вноска за кола в ДСК, и обикновено при първа доставка си купуваш колата от Мототехника със заем от ДСК с 2% лихва, ако нямаш парите. Доставките бяха няколко пъти в годината. Само за Лада се чакаше малко повече. Запорожец за 3600 лева при брутна медианна заплата от 250 лева през 1988 година си го купуваш с 15 нетни заплати. През 2018 с медианна брутна заплата 760 лева, нетна 590 лева, 15 нетни заплати са 8850 лева.
123
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
По времето на соца, колите струваха майка си и баща си! Освен това, основните марки бяха от категория "ковчезите на комунизма"!
122
4
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Колко са стрували - НЯМА ЗНАЧЕНИЕ, защото ги НЯМАШЕ!!! Чакаше се 14-17 години...На нашата сватба направихме вноска за ЛАДА и за 15 години така и не ни дойде реда. След 15 години на огромни опашки ни върнаха част от парите!
121
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това с цвета и сега не е по-различно. Един приятел година и половина чака за нова кола с червен цвят от една масова за България марка. Дилърите на нови коли решават какво екстри да имат колите, които внасят, вкл. и цвета. Купуваш каквото имат, а не каквото искаш.
120
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"""Можеше и да дадеш няколко РЗ на наш човек в Мототехника и чакаш около 5 г.""" _______________ Баща ми така си купи Лада. Дадоха му да и си избере цвят също.