Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Автомобилите имали две цени
Обновена: 25 окт 2021 11:46 | 24 окт 2021 21:46, Нели Христова
366
Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс. На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година, пишат от Automedia.

За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.

Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


366
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
159
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Пълна лъжа е за тези високи заплати за работещите в партийните структури. Заплатата на инструктор в ЦК на БКП през 1984 година беше 260 лева при средна заплата 207,33 за България. В окръжните, градските и районните комитети бяха по-малки.
158
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Как се менят нещата. Едно време правеха списъци за телевизори, сега правят списъци за последен модел смартфони.
157
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
За Лада чакаха само тези, които си имаха кола и можеха да чакат. Останалите си купуваха друга марка, а за другите не се чакаше - идва поредната доставка и си купуваш. Това беше за Шкода, Трабант, Вартбург, Застава, двата полски Фиата, Запорожец, Москвич. Волга почти никой не купуваше. По около 150-160 хиляди нови автомобила се продаваха на година в България. Един съсед имаше Жигула от 1976 и го караше до 2011 година.
156
0
 
3
 
! Отговори
Н1 преди 2 години
78 г. купих Моску 408 от мототехника за 5000 лв. 1500 вноска, събрани от сватбата и останалите младоженски заем. Такива времена бяха. Вече споменах, че набори от запада споделят какви коли са имали в колежа, отиваш в автокъщата, купуваш 10 годишно Камаро на синчето да се фука пред рутитата и така се почва. Докато си мераклия да караш, сменяш поне 20 коли.
155
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Имах приятел, който работеше инженер в завод и взимаха по около 1500 лева в края на 80-те. Спукваха се от бачкане. При мен от около 400 човека в структурата, в която работех, около 300 получаваха средно по над 6000 на година заедно с премиите, което е по над 500 лева на месец. Останалите бяха с по-малки заплати от порядъка на 300 лева.
154
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Нищо не помниш, а по-лошо то е, че и ме виждаш. Електрониката в цял свят много поевтиня и продължава да поевтинява, но невиждащия дава за пример телевизор. Боже, може, прибери си вересиите
153
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
800 лева може да си взимал 91-ва, след като тръгна инфлацията. Преди 89-та такива пари не си взимал ако ще и 120-ти разряд да си имал. Пий си гинкобилобата байно, забравил си.
152
10
 
3
 
! Отговори
Бай Владо преди 2 години
Коригирам - разряда ми бе V , а не V както е изписано. да , вземах 800 лева и повече. В "Аварийната" на "В и К" - София имахме колега - бай Слави/ много бачкаше/ - докарваше месечно до над 1200 лв. Това - къде 1982 - 88 г.
151
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Чакаше се ред и за отвратителните руски телевизори-гълъбарници Рубин и Електрон. Струваха 1000лв, а това бяха 5-6 заплати тогава. Бяха ужасни и се разваляха постоянно.
150
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
800 лв месечно си взимал друг път, лъжец! Бачкаторите взимаха макс 300 лв и то към края на 80-те.
149
1
 
5
 
! Отговори
Провинцията преди 2 години
Вярно е че цената се вдигаше като нова. Такава радост бе като ми дойде телеграмата за Ладата. Като я изкарвах от магазина на портала имаше доста хора, едни софиянци ми даваха 20 хиляди леда отгоре да им я продам веднага. А за разни "изненади" - в колата - верно е - под задната седалка стърчеше някакъв *** . Наложи се да вдигнем седалките и намерих омазнен работен комбинезон натикан под седалката. Майтап
148
8
 
5
 
! Отговори
Бай Владо преди 2 години
Работих във "В и К" - София, V разряд, месечно вземах къде 800 лв., работих и в Съюза известно време , карах купена от магазина нова "Волга" за 12 000 лв. - без никакви връзки и без да съм бил в БКП - само с работа, ама тежка работа с дежурства и в събота и в неделя.
147
1
 
8
 
! Отговори
Стоян преди 2 години
За Лада чаках от 1978 до 1990 г. - така и не дочаках, с вноската с този номер можеше да се купи само ЗАЗ за сумата от 4900 лв., така че за доста повече от 10 г. се чакаше за Лада....Купих си Лада / 1600 куб. ,5 - ск./ през 1993 г. когато вече нямаше ред и вноски ама за 120 000 лв.
146
1
 
6
 
! Отговори
Българин преди 2 години
След като излезеше от магазина цената се повишаваше и моного често преди да я пребереш удома, се налага да я вкараш в сервиз да отстранят пребързаната работа на завода/забравена бутилка водка във вратата на москвича/.
145
1
 
13
 
! Отговори
old stupid retard преди 2 години
До Анонимен кой е вземал Лада веднага бе червени каскети, моите пари прекараха 20 години в мототехника и когато дайде промяната, получих телеграма за Москвич от 12500 лв, добре че не го купих, две-три години след това си купих Нисан за 2000 лв който беше сто години по-модерен от москвича и с повече екстри
144
3
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Социализмът беше една отвратителна мизерия.
143
3
 
13
 
! Отговори
Парадокс преди 2 години
При социализЪма и комунизЪма автомобил на старо е струвал в пъти повече от нов автомобил.
142
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Новата кола е струвала време. И връзки. Както и апартамент. Колко дълго ще чакаш е зависило от това кой познаваш нагоре в партията. Някой хора са си получавали колата почти веднага, но повечето са чакали и 10 години. Всички са били равни, но някой са били по-равни.
141
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да бяхте написали също, че 1500 долара по тогавашния курс на черно (3 лв за долар) бяха 4500 лв. Това при средна заплата към 1980 г. от 180 лв, прави 25 средни месечни, работни заплати. За тази сума получавате ЗАЗ, което трудно може да се нарече кола. За 25 средни месечни заплати, днес можете да си купите съвсем приличен Хюндай или Киа примерно.
140
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
1987 г. си купих трабант за 5660 лв.....на моменти за тях не се чакаше и ги имаше свободно... тогава заплатите бяха по 200 лв.....