Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите

Според тях и електрическите коли представляват проблем
12 ное 2021 21:33, Нели Христова
157
Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите
Снимка: БГНЕС

По време на Cop26 в Глазгоу, компаниите и производителите на автомобили се обединиха около нови цели за драстично увеличаване на използването на електрически превозни средства. Но активистите на срещата на върха поставиха един по-фундаментален въпрос – какво ще стане, ако просто се откажем от всички видове автомобили?

С новата цел за постепенно спиране на новите продажби на бензинови и дизелови автомобили в рамките на 20 години, десетки страни и автомобилни компании са използвали Cop26, за да възхвалят възхода на електрическите превозни средства като начин за намаляване въглеродните емисии.

"Това е огромна трансформация", каза Омар Алгабра, министър на транспорта на Канада, една от 24-те държави, които ще подпишат новият договор. Алгабра говори в сряда пред панел от държавни служители и бизнес лидери в огромния конгресен център в Глазгоу, където многоцветен състезателен автомобил Envision Formula-E бе кацнал на преден план на подиума. "Виждаме това като огромна възможност за създаване на работни места", добави той.

Синтия Уилямс, мениджър по политиката за околната среда във Ford - един от производителите на автомобили, които се присъединиха към споразумението, призова за подкрепа от правителството, за да помогне за разпространението на нова вълна от електрически превозни средства по света.

"Нуждаем се от тези превозни средства сега, имаме нужда от действия, които да отговарят на нашите амбиции", каза тя. "Едно от ключовите неща, от които ще се нуждаем, за да ускорим революцията в електрификацията, са стимулите. Имаме нужда от инфраструктура, инфраструктура, инфраструктура. Това е необходимо, за да вкараме повече хора в превозните средства, без да оставяме никой след себе си.”

Макар че тази грандиозна визия би намалила емисиите,  транспортът е отговорен за около една пета от замърсяването с въглерод в света, а електрическите превозни средства са много по-чисти от автомобилите, задвижвани от изкопаеми горива – борците за климата призоваха правителствата да преосмислят по-дълбоко ролята на автомобилите.

На поредица от протести, проведени в сряда, активисти призоваха за по-голямо финансиране на обществения транспорт и пешеходни и велосипедни алеи, като твърдят, че обещаната "зелена революция" далеч от автомобилите по време на пандемията от COVID-19, не успя да се осъществи в повечето градове.

Нанси Хендерсън, протестираща, която живее в Глазгоу, казва, че колоезденето е процъфтяло по време на локдауна, но и че много хора са се върнали обратно към колите, тъй като не чувстват, че карането на колело в трафика е безопасно.

"Това ще е проблем и при електрическите автомобили - хората все още ще се чувстват несигурни около тях", на мнение е тя. "Ел. колите няма да променят въпроса със задръстванията и броя на колите по нашите улици. Преминаването към електричество не променя вредата на автомобилите в нашите градове. Все още ще сме изолирани в нашата малка кабина, не общуваме, не се срещаме с други хора."

Хендерсън казва, че много граждани на Глазгоу са недоволни от пропуските за обществен транспорт със смарт карти, дадени на делегатите на Cop26, които позволяват неограничено използване на влакове и автобуси по време на конференцията. "Никой друг тук не е имал такава смарт карта", обяснява тя. "Това маргинализира хората, когато нямате добър обществен транспорт."

Екологичните критици на електрическите автомобили твърдят, че те все още задръстват градовете и са опасни за велосипедистите и пешеходците. Въпреки че са значително по-малко замърсяващи от традиционните автомобили, литият за батериите се добива при често противоречиви обстоятелства, а прахът от автомобилните спирачки и гуми все още отделя известно количество замърсяване на въздуха.

На отделен протест за велосипедисти, проведен в сряда, определеният ден за фокусиране върху транспорта по време на разговорите на Cop26, активистите държаха табели с надпис "Електрическите автомобили са отбиване на номера" и "Кола кола кола бла бла бла".

Йона Шепърд от парламентарните групи GoBike и Pedal, които организират протеста, посочи, че "активното пътуване дори не е на масата за дискусии" на срещата на върха за климата. "На конференцията електрическите автомобили заемат централно място, докато нашата устойчива форма на транспорт – най-евтиният и лесен начин за намаляване на емисиите от транспорта – дори не се споменава", казва тя. "Нуждаем се Cop26 да договори по-добри инвестиции и политическа воля за устойчиви видове транспорт, ако те са сериозни по отношение на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий.

Броят на електрическите превозни средства все още е по-нисък от тези на бензин и дизел по света, но продажбите се покачват през последните години и експлодират след избухването на пандемията. Очаква се глобалните продажби да надхвърлят 5 милиона тази година, увеличение от над 80% през последното десетилетие.

Покупките на електрически превозни средства в Китай, САЩ и Европа – първите три автомобилни пазара – нараснаха със 160% през първата половина на 2021 г. спрямо година по-рано, подпомогнато от ентусиазираната подкрепа на политически лидери. Джо Байдън настоява половината от всички продажби в САЩ да бъдат електрически до 2030 г. и очаква следващата седмица да подпише огромна сметка за разходите, която ще насочи милиарди долари в потребителски отстъпки за закупуване на нови автомобили с нулеви емисии.

Трябва да има преосмисляне на тази стратегия, казват активисти извън срещата на върха. "Въпреки че признаваме важния принос, който електрическите превозни средства ще имат за намаляване на въглеродните емисии в бъдеще, ние трябва да намалим емисиите сега", казва Пол Туохи, главен изпълнителен директор на Кампания за по-добър транспорт. "Убеждаването на повече хора да заменят поне някои пътувания от автомобили с обществен транспорт ще има незабавни ползи за климата."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
116
4
 
7
 
! Отговори
Дедо преди 2 години
Хубавото е че,алчността и консуматорството ще ни затрият от Земята скоро. Без това злокчаствено заболяване-човека Тя ще се въстанови и няма да и липсваме!
115
2
 
29
 
! Отговори
Shark преди 2 години
Супер, отваряйте конюшните. Ще се възродят професии като коняр, ковач, каруцар и др, свързани с отглеждането на коне. От известно време имам усещането че се връщаме в средновековието. Май май усещането ми е правлино.
114
5
 
12
 
! Отговори
Хохо преди 2 години
Идеята е хората да се осъзнаят и да престанат да бъдат толкова алчни и такива големи консуматори, но едва ли ще стане скоро.
113
17
 
7
 
! Отговори
do 123 преди 2 години
За работа от къщи не си ли чувал, мого хора работят на компютър или телефон, за какво да ходят до някакви офиси да губят време в пътуване, да създават хаос по пътищата, да рискуват собственият си живот и здраве и този на другите хора на пътя, да замърсяват въздуха и околната среда и да харчат пари за коли части гориво и консумативи? Още аргументи?
112
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И като няма автомобили и няма транспорт, какво правим? Дават ли си сметка тия, че без транспорт (особено автомобилен) хората ще измрат от глад? С какво да заместим автомобилният транспорт? С ентусиазъм и фанатизъм?
111
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"...транспортът е отговорен за около една пета от замърсяването с въглерод в света..."===Аман от неуки хора. Въглеродът не е замърсител. Въглеродният двуокис също не е замърсител. За да бъде замърсител, нещото трябва да има токсичен ефект. Въглеродът няма такъв. Въглеродният двуокис не е токсичен. Той е задушлив (т.е. не поддържа дишането), а не токсичен. Аман от неуки хора.
110
0
 
6
 
! Отговори
БПФ преди 2 години
До Песимист - А затоплиската измeт вече го разбира това - неслучайно допреди година-две подкрепяха електромобилите, а сега призовават изобщо да се откажем от транспорта !!! Подравянето на енергийната сигурност трябва да се третира като диверсия и да се наказва с каторга в мините !!!
109
1
 
25
 
! Отговори
БПФ преди 2 години
Транспортът не е само някакви турбогзета да джиткат с колите. Транспортът в огромната си част е товарен. Без международната търговия цялата световна икономика ще се срине. Огледайте се около вас - вещите, които притежавате - от колко региони и страни на света имат компоненти и суровини в себе си. Тия "активисти" искат да ни върнат в средновековието - но аз казвам ние да направим това с тях. Да ги товарим на кораби и самолети и да ги пращаме в Африка - да се катерят там по дърветата.
108
0
 
33
 
! Отговори
Песимист преди 2 години
А ел.енергия за колите от къде? Като преминем всички на ел.коли ,ще трябво двойно по-големи мошности за производсво на ел.енергия, от къде?
107
1
 
27
 
! Отговори
гост преди 2 години
Трябва да се купува от най-здравите бейзболни бухалки оти активистите са с най-твърдите макар и кухи глави.
106
2
 
41
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Помнещ Умните глави активисти не ги интересува ти как ще пътуваш. За какво са ти селска къща и т.н.? Ще живеем като амишите с каручки и ще пътуваме най-много веднъж годишно до "големия град" с цели 1000 човека на 50км от наше село. Даже нивите ще ги копаем на ръка или най-много с някое магаренце. Ей, само интересно защо не съм видял зелена кратуна да живее при тези условия и да откаже компютъра и другите благини и за ден.
105
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 55 Ако дават на всеки по 2000 без работа, то тия 2000лв ще стигат едва за по хляб на ден, а наем ще е над 2000лв за най-малкото жилище. Парите без стока насреща значат инфлация. Примерно давам днес апартамент под наем за 300лв, щото хората нямат повече. Ако взимат по 2000 всички, защо да не искам наем 2000? През 90те минахме през печатане и даване на пари без производство. Заплата беше 20ина хляба.
104
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
това е много добре за мен мисля да отварям денонощен магазин за продажба на налъми
103
2
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
От 2000 г насам не е падал така голям сняг да ти опре пода на колата и да ти въртят гумите във въздуха на място.Повече от две поколения не знаят как да карат на сняг вече.Позатопли се климата и изпълзяха електрическите коли,няма зима.Я да свие минус 22 градуса и да натрупа снег до кръста да ги видя как ще карат и как ще се сгреят вътре?!Ама да го задържи така месец поне ледовито,да ги видя и електриджиите и велосипедистите дали ще се натъпчат в градския транспорт?Лесно се говори като е топло!
102
2
 
28
 
! Отговори
Означава ли това, преди 2 години
че вече наближава краят на ковид-истерията?Сигурно сте обърнали внимание,че почти две години по темата екология нямаше почти никакви статии,събития,новини.Дори секнаха изведнъж в началото на 2020.Нямаше "зелени", грети и никакви загрижени световни лидери и организации?!?Важно е да има постоянен дразнител, да се чувстваме виновни,че сме живи.Всъщност, борбата за опазване на околната среда е като поговорката:Крадецът вика Дръжте крадеца!Едни само на слънце се греят, пък други-в космоса си ги веят.
101
0
 
16
 
! Отговори
Всъщност планирам преди 2 години
да продължавам да си купувам автомобил с вътрешноо горене! Очакването ми е, ако в Западна Европа спрат тотално продажбата им в БГ да се продават още 20 години, а след това да се карат още 20. Това ще подсигури живота ми :) Електричката има още много хляб докато стане масова.
100
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В пандемията с обществен транспорт е много рисково. Някой изобщо качвал ли се е в автобус в Пловдив да види какво става в час пик? Кашлят ти в ушите. Някой дори като се закашлят махат маската, за да не се намокри от кашлицата.
99
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И какво излиза ромите са най-еко в траспорта,даже са БИО!Хахахаха!
98
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Човечеството все още си мисли,че щом в момента е на върха на хранителната верига,планетата му принадлежи и я свои като собственост.И това е от няколко хиляди години,което е толкова нищожно като време за вселената.Вулкани изригват и ще изригват и замърсяват дори да не съществуват хората.И какво,някой ще ги накара да купуват емисии ли?Всичко е за пари не го ли разбрахте?За мнооого пари!Включително и пандемията.
97
2
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Как предлагат да се движим до работното място 45 минути? С метла ??? С кон ? С файтон?