Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите

Според тях и електрическите коли представляват проблем
12 ное 2021 21:33, Нели Христова
157
Активисти зоват напълно да се откажем от автомобилите
Снимка: БГНЕС

По време на Cop26 в Глазгоу, компаниите и производителите на автомобили се обединиха около нови цели за драстично увеличаване на използването на електрически превозни средства. Но активистите на срещата на върха поставиха един по-фундаментален въпрос – какво ще стане, ако просто се откажем от всички видове автомобили?

С новата цел за постепенно спиране на новите продажби на бензинови и дизелови автомобили в рамките на 20 години, десетки страни и автомобилни компании са използвали Cop26, за да възхвалят възхода на електрическите превозни средства като начин за намаляване въглеродните емисии.

"Това е огромна трансформация", каза Омар Алгабра, министър на транспорта на Канада, една от 24-те държави, които ще подпишат новият договор. Алгабра говори в сряда пред панел от държавни служители и бизнес лидери в огромния конгресен център в Глазгоу, където многоцветен състезателен автомобил Envision Formula-E бе кацнал на преден план на подиума. "Виждаме това като огромна възможност за създаване на работни места", добави той.

Синтия Уилямс, мениджър по политиката за околната среда във Ford - един от производителите на автомобили, които се присъединиха към споразумението, призова за подкрепа от правителството, за да помогне за разпространението на нова вълна от електрически превозни средства по света.

"Нуждаем се от тези превозни средства сега, имаме нужда от действия, които да отговарят на нашите амбиции", каза тя. "Едно от ключовите неща, от които ще се нуждаем, за да ускорим революцията в електрификацията, са стимулите. Имаме нужда от инфраструктура, инфраструктура, инфраструктура. Това е необходимо, за да вкараме повече хора в превозните средства, без да оставяме никой след себе си.”

Макар че тази грандиозна визия би намалила емисиите,  транспортът е отговорен за около една пета от замърсяването с въглерод в света, а електрическите превозни средства са много по-чисти от автомобилите, задвижвани от изкопаеми горива – борците за климата призоваха правителствата да преосмислят по-дълбоко ролята на автомобилите.

На поредица от протести, проведени в сряда, активисти призоваха за по-голямо финансиране на обществения транспорт и пешеходни и велосипедни алеи, като твърдят, че обещаната "зелена революция" далеч от автомобилите по време на пандемията от COVID-19, не успя да се осъществи в повечето градове.

Нанси Хендерсън, протестираща, която живее в Глазгоу, казва, че колоезденето е процъфтяло по време на локдауна, но и че много хора са се върнали обратно към колите, тъй като не чувстват, че карането на колело в трафика е безопасно.

"Това ще е проблем и при електрическите автомобили - хората все още ще се чувстват несигурни около тях", на мнение е тя. "Ел. колите няма да променят въпроса със задръстванията и броя на колите по нашите улици. Преминаването към електричество не променя вредата на автомобилите в нашите градове. Все още ще сме изолирани в нашата малка кабина, не общуваме, не се срещаме с други хора."

Хендерсън казва, че много граждани на Глазгоу са недоволни от пропуските за обществен транспорт със смарт карти, дадени на делегатите на Cop26, които позволяват неограничено използване на влакове и автобуси по време на конференцията. "Никой друг тук не е имал такава смарт карта", обяснява тя. "Това маргинализира хората, когато нямате добър обществен транспорт."

Екологичните критици на електрическите автомобили твърдят, че те все още задръстват градовете и са опасни за велосипедистите и пешеходците. Въпреки че са значително по-малко замърсяващи от традиционните автомобили, литият за батериите се добива при често противоречиви обстоятелства, а прахът от автомобилните спирачки и гуми все още отделя известно количество замърсяване на въздуха.

На отделен протест за велосипедисти, проведен в сряда, определеният ден за фокусиране върху транспорта по време на разговорите на Cop26, активистите държаха табели с надпис "Електрическите автомобили са отбиване на номера" и "Кола кола кола бла бла бла".

Йона Шепърд от парламентарните групи GoBike и Pedal, които организират протеста, посочи, че "активното пътуване дори не е на масата за дискусии" на срещата на върха за климата. "На конференцията електрическите автомобили заемат централно място, докато нашата устойчива форма на транспорт – най-евтиният и лесен начин за намаляване на емисиите от транспорта – дори не се споменава", казва тя. "Нуждаем се Cop26 да договори по-добри инвестиции и политическа воля за устойчиви видове транспорт, ако те са сериозни по отношение на Парижкото споразумение за ограничаване на затоплянето до 1,5 градуса по Целзий.

Броят на електрическите превозни средства все още е по-нисък от тези на бензин и дизел по света, но продажбите се покачват през последните години и експлодират след избухването на пандемията. Очаква се глобалните продажби да надхвърлят 5 милиона тази година, увеличение от над 80% през последното десетилетие.

Покупките на електрически превозни средства в Китай, САЩ и Европа – първите три автомобилни пазара – нараснаха със 160% през първата половина на 2021 г. спрямо година по-рано, подпомогнато от ентусиазираната подкрепа на политически лидери. Джо Байдън настоява половината от всички продажби в САЩ да бъдат електрически до 2030 г. и очаква следващата седмица да подпише огромна сметка за разходите, която ще насочи милиарди долари в потребителски отстъпки за закупуване на нови автомобили с нулеви емисии.

Трябва да има преосмисляне на тази стратегия, казват активисти извън срещата на върха. "Въпреки че признаваме важния принос, който електрическите превозни средства ще имат за намаляване на въглеродните емисии в бъдеще, ние трябва да намалим емисиите сега", казва Пол Туохи, главен изпълнителен директор на Кампания за по-добър транспорт. "Убеждаването на повече хора да заменят поне някои пътувания от автомобили с обществен транспорт ще има незабавни ползи за климата."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


157
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
96
1
 
33
 
! Отговори
1-н преди 2 години
Аз зова да се откажем от активистите...
95
1
 
12
 
! Отговори
бай Тъпчо преди 2 години
Във всяка къща - конче и каручка! По- добре, да се откажем от активистите бе...
94
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Най-големият проблем при замърсяването на планетата са пласмасите- найлонови торбички , чашки сламки и т.н. Трябва първо тях да забраним, за да покаже човечеството, че има някакъв разум по отношение опазване на околната среда.
93
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
И как аджеба ще отида на работа, след като живея в малко населено място а работя в града който е на 15 минути с кола? Имам апартамент в града, но там просто не ми се живее, на село ми е по-добре. Къщата голяма, с 3 спални е, двора 3 декара, беседка имам и оранжерия в която си сея доматки и краставички, картофите също си произвеждам, лук, пипер... та дори и чубрица. Нали искахте по селата да идат хората, че западнали били. И наистина ми е по добре. Птички пеят, слънце грее... тишина и спокойствие
92
4
 
25
 
! Отговори
Хаха преди 2 години
Хората които нямат автомобили в наши дни се маргинализират сами. Докато си сам ти е ок, в момента в който създадеш семейство изпадаш. Няма как в сняг и дъжд да си караш децата на училище и други места с велодипеда. Да не говорим ако решиш да се поразходиш извън София. Болшинството екопътеки са достъпни за хора с коли. Варианта да влачиш деца в автобус до морето или с влак до морето е безумен. Семейството ти страда заради простотията ти.
91
13
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
бай ТИ *** , АКО ИМА КАК И до тоалетната ще хОДИ с коЛата си. ТоЛкова са закЪРНЕЛИ , ЧЕ АКО тРяБва дА ХодЯт КилОМЕТър -ДВА пеша ще грохнаТ
90
19
 
7
 
! Отговори
Веселинъ 7112136860 преди 2 години
Съгласен 100%.Автомобилите са инвалидни колички за безумци комплексари.
89
2
 
22
 
! Отговори
MIKE преди 2 години
Човечеството ще се погуби от Простотия, не от замърсяващите фосилни горива, затопляне на климата или от ядрена война- единствено и само от ПРОСТОТИЯ.
88
7
 
4
 
! Отговори
икономист преди 2 години
Някой знае ли колко още залежи на литий остават в световен мащаб и за колко време ще се изчерпят, ако заменим всички двигатели с вътрешно горене? При сегашното производство на автомобили, мисля че става въпрос за няколко десетилетия. А после? Ще го рециклираме... Добре, но нека специалистите по металознание да кажат до колко рециклирания литият запазва свойствата си? Май ако продължаваме да я караме по старому, скоро наистина ще трябва да се откажем от автомобилите. Петролът също се изчерпва..
87
0
 
11
 
! Отговори
G69 преди 2 години
След 12 часова смяна не вяршам на някой да му се въртят ***.
86
5
 
0
 
! Отговори
Ей копилетааааа преди 2 години
Да вие копилета от БПЦ ...кво пак сте направили да не вали?
85
2
 
16
 
! Отговори
веган-педал преди 2 години
веднага след месото отказвам и колите!
84
1
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Първо екоталибаните ще забранят автомобилите, после ще спрат и тока, накрая ще ви забранят и да ядете, защото отделяте много СО2.
83
2
 
23
 
! Отговори
@@@ преди 2 години
А защо просто не се откажем от активистите? Отърваме се от тях и коооолко много замърсяване ще спестим, ехееей
82
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Тия "активисти" що не са в мините или на поточната линия...с памперси.Мнооого вожд, малко индианец.
81
3
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Еко фанатиците няма да се спрат докато не ни върнат в средновековието. Напъните на зелените комунисти много напомят на културната революция на Мао, така че се пригответе за много тежки време изпънени с мизерия и безумни античовешки култове.
80
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
точно тези сега цеуват американските *** и се надяват, че САЩ ще ги спаси от глад и студ, но САЩ точно това ги очаква - глад и студ, какво остава да спасяват почитателите на батка Махно.
79
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Активисти на клизмата искат да се забрани аналния секс защото пречи на хубавата клизма
78
0
 
1
 
! Отговори
до 80 преди 2 години
По--скоро тези който го опаткаха студуват и маат каналин ! Каналина е много пивък ,като знаеш ,че си победил Махно ,винаги съм си мислил за какво е трябвало да се бъхтат като накрая са все на каналин.
77
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 77 - правилно си забелязъл, че има различни гледни точки, има и такава гледна точка, че за някои е нормално мъже да извършват по между си полови сношения и после да ходят с тротинетки на работа.