Електрическите коли и имат ли почва те у нас?

Ел. автомобили имат потенциала да променят начина, по който се движим и живеем
25 авг 2023 09:13, Нели Христова
67
Електрическите коли и имат ли почва те у нас?
Снимка: БГНЕС

Електрическите автомобили са все по-популярни в България, но тяхното разпространение зависи от наличието на зарядна инфраструктура. Според данни от Electromaps, в страната има 205 зарядни станции за електрически автомобили, като най-много от тях са в София - 58. Варна е на второ място с 21 зарядни станции, а Бургас е на трето с 15. Зарядните станции са разположени предимно в търговски центрове, хотели, офис сгради и паркове.

Какво е бъдещето на електрическите автомобили в България? Това е въпрос, който си задават много българи, които са заинтересовани от новите технологии и екологичния транспорт. Електрическите автомобили имат много предимства пред традиционните – те са по-тихи, по-чисти, по-икономични и по-безопасни, но освен така изискват специална инфраструктура за зареждане, която все още е недостатъчна в България.

Според данни от Electromaps, в страната има 205 зарядни станции за електрически автомобили, като най-много от тях са в София - 58. Варна е на второ място с 21 зарядни станции, а Бургас е на трето с 15. Зарядните станции са разположени предимно в търговски центрове, хотели, офис сгради и паркове. Зарядната мрежа в България е отворена и достъпна за всички потребители на електрически автомобили, които могат да използват специални приложения за мобилни устройства, като Chargemap или Electromaps, за да намерят най-близката зарядна станция и да проверят нейния статус в реално време . Цените за зареждане варират в зависимост от оператора на зарядната станция и типа на зареждане - бързо, ускорено или нормално. Някои зарядни станции са безплатни, а други изискват регистрация или плащане чрез кредитна карта или специална карта.

Развитието на зарядната инфраструктура в България е подпомогнато от европейски фондове и национални програми, които целят да стимулират прехода към по-чист и ефективен транспорт.

Зарядните станции за електрически автомобили са важна част от бъдещето на мобилността в България. Те не само улесняват живота на собствениците на електрически автомобили, но и допринасят за намаляване на въглеродните емисии и замърсяването на околната среда. Затова е необходимо да се разшири и модернизира зарядната мрежа, за да отговори на растящото търсене и очакванията на потребителите.

Бъдещето на електрическите автомобили в България зависи от развитието на зарядната инфраструктура, но и от други фактори, като законодателство, данъци, субсидии, образование и информация. В момента има няколко програми и проекти, които подкрепят прехода към по-чист и ефективен транспорт. Една от тях е програмата "Зелена зона", която предоставя безвъзмездна финансова помощ за изграждането на публично достъпни зарядни станции в градовете. Друга инициатива е проектът "Електромобилност", който подкрепя закупуването на електрически автомобили и хибриди от частни лица и фирми. Освен това, правителството планира да намали данъка върху електрическите автомобили и да увеличи този върху дизеловите и бензиновите.

Електрическите автомобили имат потенциала да променят начина, по който се движим и живеем. Те не само улесняват живота на собствениците си, но и допринасят за намаляване на въглеродните емисии и замърсяването на околната среда. Затова е важно да се подкрепи тяхното разпространение и да се създадат условия за тяхното ефективно използване. Бъдещето на електрическите автомобили в България е светло, ако работим заедно за него.

Как да намеря зарядни станции близо до мен?

Това е въпрос, който си задават много собственици на електрически автомобили, които искат да пътуват безпроблемно и безпрепятствено. За щастие, има няколко начина, по които можете да откриете зарядна станция в България, която е съвместима с вашия автомобил и е на разположение.

Един от тях е да използвате специални приложения за мобилни устройства, като Chargemap или Electromaps, които ви показват карта на зарядните станции в България и в цяла Европа. Тези приложения ви дават информация за местоположението, типа, цената и статуса на зарядните станции в реално време. Можете да филтрирате резултатите по вид на конектора, скоростта на зареждане или оператора на зарядната станция. Можете също така да оставяте коментари, снимки и оценки за зарядните станции, които сте използвали, и да четете отзивите на други потребители. Тези приложения са безплатни и лесни за използване.

Друг начин е да посетите уебсайтове на операторите на зарядни станции в България, като Fines Charging, Eldrive или Electrip, които ви предоставят списък и карта на техните зарядни станции. Тези уебсайтове ви дават също така информация за условията и начините на плащане за зареждане. Някои от тези оператори изискват регистрация или специална карта за достъп до техните зарядни станции, докато други позволяват плащане чрез кредитна карта или чрез мобилно приложение.

Трети начин е да следите за специални знаци и обозначения по пътищата и в градовете, които ви сочат към зарядни станции. Зарядните станции обикновено са разположени на видни места, като търговски центрове, хотели, офис сгради и паркове. Зарядните станции имат различни цветове и форми в зависимост от типа на зареждане - бързо (червено), ускорено (жълто) или нормално (зелено). Зарядните станции също така имат етикети с информация за видовете конектори, скоростта на зареждане и оператора на зарядната станция.

За да намерите зарядни станции близо до вас, можете да използвате един или повече от тези методи. Важно е да проверявате съвместимостта на вашата батерия и конектор с тези на зарядната станция, преди да започнете зареждането. Също така, е добра практика да планирате вашето пътуване предварително и да имате резервен план, ако зарядната станция е заета или не работи. Зареждането на електрическия ви автомобил не трябва да бъде проблем, а удоволствие.

Какви са ползите от електрическите автомобили?

Това е въпрос, който интересува много хора, които обмислят да се превключат към този вид транспорт. Електрическите автомобили имат редица предимства пред традиционните автомобили с вътрешно горене, които се отнасят до околната среда, икономиката и удоволствието от шофирането.

Едно от най-големите предимства на електрическите автомобили е, че не изхвърлят вредни газове, които замърсяват въздуха и допринасят за глобалното затопляне. Електрическите автомобили произвеждат нулеви или минимални емисии на парникови газове, в зависимост от източника на електричеството, което използват за зареждане. Това означава, че те помагат за подобряване на качеството на въздуха, намаляване на риска от респираторни заболявания и са в помощ на климата.

Друго предимство на електрическите автомобили е, че са по-икономични за поддръжка и експлоатация. Електрическият двигател и батерията имат по-малко движещи се части и износват по-бавно от бензиновия или дизеловия двигател. Това означава, че електрическите автомобили изискват по-рядко сервиз и смяна на части. Освен това, електрическите автомобили имат по-ниски разходи за гориво, тъй като електричеството е по-евтино и по-стабилно в цена от бензина или дизела. Някои държави и общини предоставят също така данъчни облекчения, субсидии или други стимули за закупуване и използване на електрически автомобили.

Трето предимство на електрическите автомобили е, че са по-тихи и по-приятни за шофиране. Електрическият двигател не произвежда шум, който да пречи на комфорта и концентрацията на шофьора и пътниците.

Електрическите автомобили имат много ползи за потребителите и обществото. Те не само спомагат за опазване на околната среда, но и за намаляване на разходите и повишаване на удовлетвореността от шофирането. Електрическите автомобили са бъдещето на мобилността, а това бъдеще вече е тук.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


67
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
22
2
 
10
 
! Отговори
Рашков преди 8 месеца
Си купил Тесла за 105 хилки. Да питам аз къде му е чекмеджето на тоя!
21
0
 
9
 
! Отговори
плъг ин преди 8 месеца
Плъг-ин хибридче - чиста работа. Пловдив-Батак - 2,5 л/100км разход.
20
3
 
18
 
! Отговори
Бай Дрън преди 8 месеца
Всичко хубаво, ама днес почти никой не може да си купи нова кола, вие говорите за замяна, за увеличение на данъци, за подпомагане...кого ще подпомагате, след като никой не купува? Вие вземете подпомогнете зарзавата, там ще има далавера. Не да ми подпомагате германски производители, дето си вдигнаха цените заради американския втечнен газ!
19
4
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Любо "Суперчарджърите на Тесла зареждат безплатно" - докато наловят достатъчно шаранчета и оп-ще стане платено. А с всяко СУПЕРЧАРЖВАНЕ на батерията, съкращаваш живота й. Суперчаржвай редовно, и може и на петата година да се наложи да изкараш няколко десетки хиляди - за нова батерийка.
18
1
 
20
 
! Отговори
Има почва преди 8 месеца
Има, все някой ще започне да ги заравя в почвата ни, автомобилите от цял свят. Стига да има далавера, токсичността и замърсяването не са проблем за българския предприемач и правителство.
17
7
 
1
 
! Отговори
Любо преди 8 месеца
До 12Не говори глупости, за които не си наясно. Теслата за европейския пазар идва с Тип 2 конектор, с които могат да зареждат на почти всички станции. Да не говорим, че на Суперчарджърите на Тесла зареждат безплатно.
16
2
 
21
 
! Отговори
Коментар преди 8 месеца
За производството на батерии и извличането на суровините за тях се изразходва гига мега енергия и то главно в страните от третия свят при вредни за здравето условия и за това колите са скъпи!А богатите които могат да си ги позволят не гълтат пушеци с пушеците ги гълтаме ние жителите на страните от третия свят където се произвеждат батериите и тока!С една дума бедните и по този начин ядатлайната на крадците с пари!
15
2
 
20
 
! Отговори
до 11 Ами като знаеш преди 8 месеца
, че не можеш да идеш по-далече от 100км ще ти промени начина на живот и още как :D
14
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До клоун - ама в гаража в къщи също не е оферта, понеже най-рисково да се самозапали е при зареждане, а запали ли се, и къщата ще замине. Батерията на електромобил не се гаси и с милион литра вода.
13
1
 
10
 
! Отговори
Луд преди 8 месеца
От 2100 година всички моторизирани лични превозни средства ще са летящи и с термоядрен реактор и ще имат "пътен пробег" с едно зареждане, не по-малко от 2 милиона километра.
12
1
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
За колите не знам, ама за старите им батерии със ситурност ще се намери.
11
5
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Тесла без мрежата си за зареждане в САЩ никой не би си я купил, тук мрежа няма нито има представителство обаче тия дето са си я взели се изкарват най-големите умници каквито не са!
10
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Само не разбрах с какво един автомобил пък бил той какъвто и да е ще ми промени начина на живот.
9
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До 6 - да ти го анализирам, като не можеш да се справиш сам - немощните интелекти са особено податливи на пропаганда и реклама. Теслата е едновремено мощно рекламирана и обилно пропагандирана. Немощните интелекти купуват. Те са мнозинство в света.
8
1
 
14
 
! Отговори
Пенсионер преди 8 месеца
Вие си купувайте електрички , аз си карам Сеат Ибиса, 70 к.с.И да не заспите в жегата че нищо не се чува.
7
1
 
25
 
! Отговори
Зевс преди 8 месеца
Ако имаш гараж с ток да зареждаш на нощната тарифа и ползваш колата само в града, смисъл има. Ако ще се кара извън града, постоянно си на тръни дали ще стигне тока, висиш с часове по зарядните и плащаш по 90 стотинки на киловат, т.е. ти излиза по-скъпо от кола на газ и почти колкото на нафта, то смисъл няма.
6
0
 
11
 
! Отговори
От хората преди 8 месеца
Бля,бля.Модерно е да се говори,но попарата ще я сърбат внуци и правнуци.
5
16
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Най продавания автомобил в света е Тесла модел Y. Панелните спецове тука нека анализират
4
2
 
18
 
! Отговори
клоун преди 8 месеца
У нас естествено, че не. Само най-богатите, които имат собствени къщи с гараж, могат да си позволят зарядно в гаража и такава кола. Но те в повечето случаи са мутри, които се кефят на мерцедеси и беемвета, майбахове. Така че те скоро тесли няма да си вземат. За всички останали (мнозинството простосмърни) денят на електрификацията е мнооооого далеч в бъдещето... И къде са зарядните станции у нас. Много сме изостанали...
3
5
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Пореден ферибот изгоря преди месец заради играчките на батерии, заблуждаващо наричани "автомобили". Запали ли се, не може да се угаси. Може да се запали по куп причини - при зареждане, при деформиране на батерията, при навлажняване.