Готвят забрана за вноса у нас на твърде стари автомобили

Ще може да се регистрират само превозни средства от “Евро 4” нагоре
11 май 2024 09:33, Елка Василева
284
Готвят забрана за вноса у нас на твърде стари автомобили
Снимка: архив, БГНЕС

Вносът на твърде стари автомобили ще бъде забранен, предвижда проектът на Интегриран план за енергетика и климат, който е подготвен от последния редовен кабинет и е изпратен за одобрение в Европейската комисия.

В страната ще може да бъдат внасяни само автомобили с еко стандарт “Евро 4” или по-висок. Този стандарт беше въведен и за бензиновите, и за дизеловите автомобили от 1 януари 2005 г. Това означава, че ще бъде забранен вносът на 20-годишни или по-стари автомобили. Целта е модернизиране на автомобилния парк в страната, пише „Труд“.

В изпратения в Брюксел документ е записано, че изискванията за нормите на вредни емисии от автомобилите ще важат не само за първоначална регистрация, а и за последваща продажба и регистрация.

Това означава, че собственик на 20-годишен автомобил няма да може да го продаде на друг човек в страната.

Вариантите за човек, който смени 20-годишната си кола с по-нова, са или старият автомобил да бъде продаден на дилър, който да го изнесе за страна извън ЕС, или да бъде даден за скрап. Като е предвидено да дават субсидии при предаване на скрап от стари дизелови автомобили.

Промяната обаче може да има негативен ефект по отношение на вредните емисии. Ако собственик на бензинов автомобил на 20 години не може да го продаде, няма да има стимул да го смени с кола на 15 години. А хората, които имат пари за чисто нов автомобил, рядко имат и кола на над 20 години.

В изпратения в Европейската комисия документ не става ясно какво ще стане с класическите автомобили, купувани от колекционери и ентусиасти, които често са дори на над 30 години. В страната има добре поддържани стари автомобили, които привличат с красотата си погледите на минувачите, но при въвеждане на забраната те нито ще може да бъдат продавани, нито купувани.

Възможна допълнителна мярка е отнемане на регистрацията на превозни средства, които изпускат повече вредни газове отколкото предвижда тяхната екологична категория, например автомобили с дезактивиран катализатор или филтър за твърди частици. Друга предвидена мярка за намаляване на вредните газове е въвеждане на зони с ниски емисии. Общинските съвети ще решават кога и на кои превозни средства да бъде ограничен достъпът в определени части на общината.

Предвидено е да бъде насърчено използването на хибридни и електрически превозни средства. В документа е записано, че ще бъде въведено прогресивно данъчно облагане, насърчаващо използването на енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии. В разработения от Министерството на иновациите проект на закон за електрическата мобилност е предвидено увеличение на данъка за най-старите дизелови коли с до 78%. Това обаче ще има обратен ефект по отношение на автопарка в страната. Човек си купува стара кола, защото няма достатъчно пари за нова. При увеличение на данъците хората ще купуват още по-стари коли, за да могат с предвидения си бюджет да платят и автомобила, и новите данъци.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


284
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
231
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Значи старите бараки си остават вечно наши или на скрап. Имам едно бензиново ауди с газ, на 32г е, с климатик и всички екстри за модела. Гори 8 извънградско, годишно има някоя дреболия за смяна, за 50-100лв. Не разбирам кое му е вредното и опасното. Другите ми две тойоти съм купувал чисто нови. Едната е на 17г и 430 000км, вози като нова, гори 5/100 дизел.
230
0
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Евро 4 е от 1 януари 2005 година. След почти 5 години се появи Евро 5, а след още 5 години и Евро 6. При Евро 5 и 6 нормите за фини прахови частици са 5 пъти по-ниски от тези при Евро 4. Има и леко намаление на нормите за азотните оксиди, но за България азотните оксиди не са проблем. Накратко, няма голяма разлика между Евро 4, 5 и 6, но това няма да попречи на нашите пишман законотворци да забранят и колите с Евро 4, после и с 5 и 6 и да оставят само електрическите коли
229
0
 
11
 
! Отговори
До 241 преди 1 месец
Защо да си превъртам сам километража на кола, която не мисля да продавам и съм я купил нова от дилъра? Не ти схващам логиката. Явно не можеш да си представиш, че има много хора, които карат по 2-3-4 хиляди километра на година. По-добре отговори на въпроса, а не си измисляй като това за превъртания километраж.
228
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Аз на мойта чосто нова. Веднага чип тунинги . Ала бала малко и става змей . Отзаде е като теца. Звяр става.
227
2
 
7
 
! Отговори
Пак глупости преди 1 месец
Да ги мерят бре. Който пуши . За скрап . Колата може да е евро 4 ама без катализатори и да бълва пушеци
226
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 239 : В сингапур няма такива ограничения. Но навърши ли ти колата 10 години данъка става по десет плюс 1000 долара за всяка година след десетата. Ако имаш сантимент - плащай си го, ако не - рециклираш. И тук трябва да се въведе, да видя как ще се правите на гъзари с 20 годишните БМВта.
225
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 240 зависи колко пъти е превъртян киломентража на 20-годишният.
224
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Интересно кой автомобил е по-стар - един на 40 хиляди километра и на 20 години или друг на 300 хиляди километра и на 3 години?
223
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
В няколко държави направиха този експеримент да забранят вноса на стари автомобили и навсякъде резултатът беше един и същ - автопарка остаря още повече, както и се очакваше от мислещите хора.
222
1
 
21
 
! Отговори
Ото преди 1 месец
Скоро ще ви забранят и да живеете щото сте вредни за планетата .ТСВ ще реши проблема с пренаселването.
221
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
На 9 юни има избори за европарламент.
220
2
 
3
 
! Отговори
До до 231 преди 1 месец
Говорех за комбинацията БМВ1 и рън флат, което вози като каруца...нищо повече
219
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Като нямате пари за нов автомобил правете като мен, купете си ключ от пазара и търсете къде има такива паркирани по кафенетата, няма да ви се отвори парашута с мацка, но поне ще си избиете комплекса за малоценност и ще може да си фантазирате, че имате собствен автомобил. Ако искате да имате опции си купете ключове за 4-5 различни марки и ще бъдете турбо гъзар.
218
3
 
4
 
! Отговори
до 231 преди 1 месец
бмв се смята "премиум" бранд . нищо че е първа серия ( не е много като другите бмвта) пак е в тази категория ( заради бранда) - не може да сравниш бмв 1 с нисан микра ( същата категория автомобил )
217
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Вижте ме, аз си избивам комплексите като наричам другите бедняци, а всъщност прося стотинки за кафе от тате и живея с родителите си, макар и да съм 50 годишен бачкатор. Сега ще търся кафене пред което има паркиран нов Опел и ще седна да пия там кафе, ще сложа на масата имитацията на ключ който купих от пазара, за да създавам илюзията, че е моя. Не е важно дали имаш, а да създаваш илюзията, че имаш.
216
10
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До 227 : именно, драги. Автомобила не е за бедняци. С 1200 можеш да си позволиш само да купиш карта за градския транспорт.
215
2
 
4
 
! Отговори
До към спорещите преди 1 месец
Чудесно уточнение! "Премиума" на рън флат според мен е спорен. Отделно БМВ1 с рън флат е недоразумение. Мда, автомобила ми не е Мерцедес :)
214
3
 
5
 
! Отговори
към спорещите преди 1 месец
Когато ди взех колата ми я доставиха с т.нар. гуми рън флат ( т.е. караш и със спаднала с 50 км до близкия сервиз ) така ,че диалога ви дали има гума или не в бъгажника е абсурден. Ако си вземеш Мерцедес няма да имаш резервна гума , а ще имаш рън флат . Ако си вземеш Шкода - ще имаш избор ( с резервна в багажника ) или със спрей и компресор - гумите няма обаче да са рън флат , защото не е "премиум" автомобил
213
6
 
3
 
! Отговори
До Радослав преди 1 месец
Това ли само можа да измислиш? Както казах опит с нови автомобили нямаш! Моите винаги ги поръчвам с пълноправна резервна джанта, дори не патерица, не компресор, не и спрей! Оставям те де си пишеш измислиците...
212
3
 
4
 
! Отговори
Радослав преди 1 месец
До 225: следващия път я поръчай и с мозък, да ти измисли име различно от то/нещото. Поне единият от вас да може да мисли. Добре, че е бил баща ти да ти го поръча като хората, ако въобще имаш. Да знаеш, алуминиева джанта не е това кръглото което въртиш като седнеш да караш, а в багажника.