Готвят забрана за вноса у нас на твърде стари автомобили

Ще може да се регистрират само превозни средства от “Евро 4” нагоре
11 май 2024 09:33, Елка Василева
284
Готвят забрана за вноса у нас на твърде стари автомобили
Снимка: архив, БГНЕС

Вносът на твърде стари автомобили ще бъде забранен, предвижда проектът на Интегриран план за енергетика и климат, който е подготвен от последния редовен кабинет и е изпратен за одобрение в Европейската комисия.

В страната ще може да бъдат внасяни само автомобили с еко стандарт “Евро 4” или по-висок. Този стандарт беше въведен и за бензиновите, и за дизеловите автомобили от 1 януари 2005 г. Това означава, че ще бъде забранен вносът на 20-годишни или по-стари автомобили. Целта е модернизиране на автомобилния парк в страната, пише „Труд“.

В изпратения в Брюксел документ е записано, че изискванията за нормите на вредни емисии от автомобилите ще важат не само за първоначална регистрация, а и за последваща продажба и регистрация.

Това означава, че собственик на 20-годишен автомобил няма да може да го продаде на друг човек в страната.

Вариантите за човек, който смени 20-годишната си кола с по-нова, са или старият автомобил да бъде продаден на дилър, който да го изнесе за страна извън ЕС, или да бъде даден за скрап. Като е предвидено да дават субсидии при предаване на скрап от стари дизелови автомобили.

Промяната обаче може да има негативен ефект по отношение на вредните емисии. Ако собственик на бензинов автомобил на 20 години не може да го продаде, няма да има стимул да го смени с кола на 15 години. А хората, които имат пари за чисто нов автомобил, рядко имат и кола на над 20 години.

В изпратения в Европейската комисия документ не става ясно какво ще стане с класическите автомобили, купувани от колекционери и ентусиасти, които често са дори на над 30 години. В страната има добре поддържани стари автомобили, които привличат с красотата си погледите на минувачите, но при въвеждане на забраната те нито ще може да бъдат продавани, нито купувани.

Възможна допълнителна мярка е отнемане на регистрацията на превозни средства, които изпускат повече вредни газове отколкото предвижда тяхната екологична категория, например автомобили с дезактивиран катализатор или филтър за твърди частици. Друга предвидена мярка за намаляване на вредните газове е въвеждане на зони с ниски емисии. Общинските съвети ще решават кога и на кои превозни средства да бъде ограничен достъпът в определени части на общината.

Предвидено е да бъде насърчено използването на хибридни и електрически превозни средства. В документа е записано, че ще бъде въведено прогресивно данъчно облагане, насърчаващо използването на енергийно ефективни превозни средства с ниски емисии. В разработения от Министерството на иновациите проект на закон за електрическата мобилност е предвидено увеличение на данъка за най-старите дизелови коли с до 78%. Това обаче ще има обратен ефект по отношение на автопарка в страната. Човек си купува стара кола, защото няма достатъчно пари за нова. При увеличение на данъците хората ще купуват още по-стари коли, за да могат с предвидения си бюджет да платят и автомобила, и новите данъци.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


284
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
191
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Хе хе.Вижте американски коли от 50-те,60-те -70-те години.Хром,никел,дърво,естествена кожа,лукс и класа,произведения на изкуствотоПростор..Сега Бакелит,пластмаса,синтезира,ръбесто и тесноЖалки подобия на автомобили...
190
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Само забрани и ограничения, нещо хубаво няма ли. Днес колите, утре какво. Нека хората да кажат, стара кола или трошка електричка, която зимата не може да върви, ако върви, без парно, за да има батерия, която кой къде ще зарежда от днес за утре е въпрос, освен това са опасни, самозапалват се и в гараж лошо.:))
189
13
 
4
 
! Отговори
До 204 преди 1 месец
Аха... важно е как се поддържа, но старата кола, нова не може да стане. Отделно новите са в пъти по-сигурни от старите консерви...
188
3
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Една кола не е важно на колко години е, а как се подържа. Новите са доста по калпави от по старите.
187
10
 
3
 
! Отговори
До Радослав преди 1 месец
Явно имаш досег с новите автомобили...по форумите...Аз за пореден нов автомобил за 100к съм сменил едно реле на свещите гаранционно. Останалото са безгрижие и консумативи. По окачването нищо не е пипано...Най-големия ми проблем е с AndroidAuto, че се свързва на 50%...толкова
186
3
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Кой каза, че в Бг искат да карат електрички. Цял нормален свят ще карат коли, в ЕС електрички, тротинетки и колела.
185
9
 
2
 
! Отговори
Ксюша преди 1 месец
До Радослав Ти снощи пак ли си сънувал Путин, че си толкова вкиснат днес?
184
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
За класическите коли в нормалните държави има отделна категория и дори не плащат данък. Логиката е че това някой ценител и ентусиаст дава пари за да подържа и възстановява тези коли, и хората ценят това като културно наследство. И в България има такива хора. Обикновено тези коли изминават много малко километри и емисиите са пренебрежимо малко.
183
1
 
6
 
! Отговори
до Ghost преди 1 месец
До GhostОбява във продавалник Заменям 20 г. мерцедес за нов москвич, бонус - лимитирана серия защото е верижна версия и с лична манивела
182
11
 
10
 
! Отговори
Гласувайте за ГЕРБ и преди 1 месец
Когато дойде Путин,пак ще караме Москвич,ама ще чакаме по 15 години ред да си купим.
181
0
 
16
 
! Отговори
Ghost преди 1 месец
Т.е. сменяме 20-годишни мерцедеси с чистак нови дачии!? Нали така сменихме мостквичите навремето...Затова си пазим алекото насело :)
180
3
 
26
 
! Отговори
да знаете преди 1 месец
Понякога, твърде МЛАДИТЕ автомобили, са по-зле от твърде СТАРИТЕ.......
179
23
 
1
 
! Отговори
програмист преди 1 месец
Аз имам къща под Витоша, джип и тесла. А стандартния *** не е бил с девствена жена, след 30 рядко изобщо е с жена и дори веднъж в живота си не си е вземал кола от магазина с найлоните. Но самочувствието му е като на арабски султан. Замислете се.
178
3
 
27
 
! Отговори
Радослав преди 1 месец
И държавата като ще спира колите над 20 години, да даде пример! На БДЖ парка да е на 20 години най много, градският транспорт да не е с автобуси на 40 години, а чисто нови. Хайде да ги видим тогава? Да покаже държавата как става? БДЖ има композиции от ВСВ още в движение, но видиш ли колите ще спираме защото са на 20 години. В половината градове автобусите са по стари от водачите си, хайде общините да си сменят автопарка с чисто нов. Линейките са тотал щета, да ги сменят с чисто нови и тях.
177
15
 
5
 
! Отговори
софийски дришльо преди 1 месец
вие не разбрахте ли че карат кола хора с доходи а не последния ***!
176
13
 
0
 
! Отговори
Левкимията преди 1 месец
Поздрави на всички български юнаци , със здраве да си носите злокачествените тумори.
175
9
 
2
 
! Отговори
Бизнесмен преди 1 месец
Програмистите са yбитаци. Те нямат контрол над държавата и никога няма да имат. Навсякъде по света е така. И в САЩ е така и в Русия също. Вижте снимки на американските военни с кюлчета злато в Ирак. Това един програмист кога ще го направи? Никога. На много умни им трябва някой пpocт да ги ръководи.
174
4
 
9
 
! Отговори
Радослав преди 1 месец
Може да а е чисто нова, но шофера да се прави на майстор, да си подменя части с китайски дрънкулки от Али Експрес, да зарежда нафта крадена от корабите и да и е махнал катализатора защото са му казали, че така върви повече. Е това кола ли е или гробница? Пък нека е нова, не е до колата, а до собственика. Има коли на 20+ години които са изрядни, има и нови които с тотал щета, затова държавата да си оправи контрола, а не да забранява под общ знаменател.
173
1
 
14
 
! Отговори
Badjoto преди 1 месец
Не можеш да вземеш на босия цървулите.Кой разбрал разбрал.
172
2
 
10
 
! Отговори
Радослав преди 1 месец
До 184: какво иде хубавото като не излиза от сервиза? Аз искам кола с която да си върша работата, а не на всеки 200 км да амидава бъг и да седи по 2 седмици в сервиза! За какво ми е такова нещо? А, че пътищата ни не са за нови коли? Трапове дълбоки като на Боко гърлото в които тия пластмасови колички се разпадат? В България сме за МТБ-та и танкове като ни гледам пътищата. Една кола може да е на 2 години и да е тотална гробница ако е попаднала на "експерт"! Може да а е на 30 и да е изрядна.