Караме с най-евтините горива. Защо тогава са ни толкова скъпи?

60% от цената на крайния продукт са акцизите и данъците
29 окт 2018 14:00,
301
Караме с най-евтините горива. Защо тогава са ни толкова скъпи?
Снимка: Reuters

Горивата в България са най-евтините в Европа и поскъпват със същите трендове, с които се увеличава цената им в ЕС, коментира пред "Труд" експертът от Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев по повод организираните протести в страната срещу високите цени на горивата.

Данните наистина показват, че у нас дизелът и бензинът бъркат най-малко в джоба ни и са поскъпнали дори по-малко в сравнение с горивата в останалите европейски държави.

Увеличението на цената се дължи на поскъпването на суровия петрол, което доведе до 10-12% ръст на горивата у нас и в ЕС, обясни Бенчев.

Още по темата

"Петролът е борсов продукт и не може да се използва за социална политика", настоя експертът.

Той припомни, че 60% от цената на крайния продукт, който зареждаме по бензиностанциите в страната, се дължи на акцизите и данъците при формиране на цената. И тези средства влизат в бюджета на страната.

Държавата обаче не може да намали нивата им, защото и към момента акцизите върху горивата у нас са най-ниските в Европа, обясни Бенчев.

Евентуална промяна на начислявания данък също би била изключително трудна. Въпреки че у нас горивата се облагат с 20% ДДС, а в Люксембург например с 4-5 % ДДС, цените у нас са дори малко по-евтини, разясни експертът.

"Разликите в цените на бензина и на дизела в страната се дължат на транспортните разходи при формирането на продажната стойност на продукта", обясни Бенчев.

В Северна България логистичните бази са много по-малко в сравнение с Южна България, затова и в градове като Велико Търново при определяне на продажната цена се включват и разходите за зареждане с автомобилните цистерни, разясни той.

Според експерта на асоциацията не се очаква цените на бензина и дизела да стигнат нива от 2,60-2,70 лева за литър. През последните 10 дни цената на горивата върви надолу, но дали този тренд ще се запази зависи от решението на 4-ти ноември на американския президент Доналд Тръмп за това какви санкции ще бъдат наложени на Иран.

Ако бъде ограничен износът на петрол от тази страна, това не може да не се отрази на световните пазари, въпреки че Саудитска Арабия е заявила готовност да увеличи своите доставки и така евентуално да компенсира дела на иранския петрол. От голямо значение е и дали най-големият потребител на ирански петрол в света – Индия, ще спази санкциите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


301
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
256
1
 
2
 
! Отговори
Ники преди 5 години
В UK минимална заплата 1200 бензин 1.30 . В Бг минимална 520 бензин 2.40 ???
255
0
 
2
 
! Отговори
Koзела преди 5 години
Не гледа какви са заплатите у нас.Виж колко литра можеш да купиш у нас с средна заплата и колко в друга Европейска даржавата.Ние завинаги ште останем маймунки на конци.
254
0
 
1
 
! Отговори
Skk преди 5 години
А кой промени законодателството така че да препятсва появата на нови търговци на пазара? Коментара да внесеш от Турция е добър ама няма да стане, не защото не иска никой а защото трябва да имаш данъчен склад, а те са само за наши хора.
253
0
 
0
 
! Отговори
Тръм преди 5 години
Дори само като пишеш тази статия е долно а пък да го кажеш си е направо престъпление е да на заплата 2500 сигорно е нормална цена но на фона на 520лв мин. Заплата ее стига де българи до кога ще чакаме трябва да се надигнем
252
0
 
3
 
! Отговори
Реалист преди 5 години
*** пример в съседна Турция ат була добавката за дизела е 0.28ст при нас е 1.10лв, дизела по бензиностанцийте е 1.70 срещу 2.5 0лв в БГ
251
2
 
8
 
! Отговори
Реалист преди 5 години
Бах ти наглите изказвания и преценки спрямо другите държави ние сме с адски ниски доходи спрямо европейските държави. Горива и по 1.50 не са ни по джоба
250
2
 
0
 
! Отговори
Лесен кеш в брой преди 5 години
За това нещо ли се бие целия свят. И Америка и Русия и всички. Заради един нефт , петрол който служи за зареждане на умрелите ви брички. Когато си зареждаш колата си помисли колко хора умират заради горивото докато си зареждаш колата. Затова Сирия и джихадистите се бият искат нефта и петрола който изнесе колко си там гориво абе скъпо си е. По скъпо от златото. Еми мн лесно купиш туба отиваш в бензиностанция пълниш я с гориво после я продаваш за много кинти. Лесно.
249
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Умолявам да се спре с неадекватни сравнения % спрямо цена и новини с цел мозъчна атака
248
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не караме с най-евтините горива в Европа и това е известно на всички които карат предполагам .1.Заплатите са ни без стойност сравнено с заплатите. И качеството на горивата след Калотина на запад нямат общо с тези в БГ2.Забележка към писателите на подобни статии -когато сравнявате % и цени се изписват и двете стойности ,а не само там са "5 %ДДС" а в Бг 2,60лв. с 60% акциз и данъци +допълнително оскъпяване 3.1300евро -минимална заплата са далечна сума 0т 480/1.96=244Е :(
247
0
 
2
 
! Отговори
extremist преди 5 години
60% от цената на крайния продукт са акцизите и данъците - ТЕЗИ 60% СА ПЛАДНЕШКИ ОБИР КОЙТО НЕ ТРЯБВА ДА ПЛАЩАМЕ, ЩОТО ОТИВАТ ПРАВО В ДЖОБЧЕТО НА ЗЛАТЕВ.ОСТАНАЛАТА ШЛАКА КОЯТО СЕ ТВЪРДИ ЧЕ Е ИСТИНА В МЕДИИТЕ НЕ МЕ ИНТЕРЕСУВА.БЪЛГАРИНА ОБИЧА ДА ОТГЛЕЖДА ТИКВИ
246
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това смешно човече от герб ли е? :) Живея в Англия. За последната година дизела поскъпна с 10 р. Не ги смятате колко български стотинки са. Това са десет стотинки тук... Ниско квалификациите работници за час работа могат да сложат 5-6 литра гориво, минимум! Кога ще излезете от комата в България??
245
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Държавата мълчи, защото е в далаверата. По-високи цени, повече пари в хазната. Усилено се замислям да мина на метан.
244
8
 
4
 
! Отговори
не се лъжа преди 5 години
Това че медиите са най-корумпирания сегмент от обществото е кристално ясно.Въпроса е какви са алтернативите.Аз оставам с ГЕРБ. Тези дето искат повече държава ще ни облъчват като Жан Виденов с нежни приказки колко добре живееми калко е зле при другите.
243
0
 
4
 
! Отговори
въпрос на конкуренци преди 5 години
Просто дори държавата да намали акциза на горивата до 0%, Лукойл ще обере остатъка и ще си увеличи "загубите" като внесе нефт на по-висока цена и производствената цена ще достигне до пазарната на Запад.Затова вместо да се занимаваме с това дали има държава, трябва да купуваме от други доставчици.
242
0
 
13
 
! Отговори
Интересни факти преди 5 години
Ето и малко факти: в момента средната цена на дизеловото гориво (ДГ) в Люксембург е 1.169 Евро. ДДС върху горивата е 17%, не е 4-5%, както "експертът" твърди. В Полша цената на ДГ е 2,18лв с ДДС. В Литва цената на ДГ е 1,20 Евро с ДДС. Като цяло у нас цената на горивата е около или малко над средната за Европа. А на база доходи-покупателна способност цената в България държи първенството.
241
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Турция бензина и нафтата са по 1,80лв.
240
0
 
6
 
! Отговори
дърт преди 5 години
Горивата са ни скъпи защото хората и труда им са евтини.
239
0
 
22
 
! Отговори
Desislav Evchov преди 5 години
Пълни глупости,най евтини горива.Преди месец бях в Испания на Канарските острови и там литър бензин 95 беше 1.08евро,а тук тогава беше 2.30лв Кое е по евтино,*** платен.
238
0
 
19
 
! Отговори
Експерта преди 5 години
Този е говорител на петролната мафия. След като акциза ни е един от най-ниските,защо горивата ни са скъпи. В нета имаше сравнение,че преди години при по-ниска цена на суровия петрол цените са същите,а разликата да не би да отива в държавата! Всичко е за ненаситните олигарси!
237
0
 
23
 
! Отговори
Dido преди 5 години
Пълни глупости че в България е най евтино горивото, в Дания литър дизел е 2.20лв.като минималната заплата е около 5000лв.