Какво е „нямане“ във Великобритания? Разказват българи

„Тук хората са свикнали на изобилие, разнообразие, а сега за момент го няма“
9 окт 2021 14:26, Елка Василева
294
Какво е „нямане“ във Великобритания? Разказват българи
Снимка: архив, БГНЕС

Как българите във Великобритания усещат кризата там? Какво няма на Острова? Шестима българи, живеещи от дълги години в Обединеното кралство, разказват пред Дойче веле за актуалната ситуация там.

Константина Ди, служителка в университет

"Ние, които сме расли в България през 80-те и 90-те, просто няма как да се изплашим от случващото се във Великобритания", казва Константина Ди от Котсуолд. Тя живее от 19 години на Острова и признава, че досега подобен недостиг не е имало, освен в началото на пандемията. "Но не става дума за някакъв фатален недостиг. Не е толкова драматично, както пишат някои медии", уточнява тя. "Липсите в началото на пандемията бяха по-големи. Тогава тоалетната хартия, макароните и консервите бяха изкупени. Сега има почти всичко, просто не във всеки магазин и разнообразието не е толкова голямо."

Още по темата

Според Константина това е луксозен проблем. "Тук хората са свикнали на изобилие, разнообразие, а сега за момент го няма и за някои това не е нормално. Но за нас, расли в България и преживели какво ли не - било то еднообразието през социализма, или Виденовата зима - това, което се случва в момента на Острова, не е никаква криза. И бензин имаме. Просто в някои по-малки бензиностанции в по-малките градчета понякога свършва, но на следващия ден пак зареждат. Не сме оставали без гориво. Ако няма на едно място, на следващото ще има", разказва 43-годишната българка. "Прави ми впечатление, че дизелът свършва по-бързо."  Тя добавя: "Само през първите дни, след като по медиите обявиха, че се задава недостиг на гориво, имаше дълги опашки, хората се презапасяваха и това доведе до леко напрежение, но сега лека-полека ситуацията се нормализира. Дори и да останем един ден без гориво, ще работим от вкъщи. Няма да е фатално."

Константина, която работи като кариерен съветник в университета Уорик, признава, че в момента най-много я натъжава това, че по принуда трябва да бъдат заколени много свине. "За мен това е неприемливо от морална гледна точка, не толкова от икономическа." Тя добавя: "Брекзитът беше огромна грешка. Много работници, които не успяха да получат разрешително, за да останат на Острова, си тръгнаха. Тези хора трябваше да останат тук. Сега много браншове издъхват - не успяват да намерят работна ръка, а това вдига заплатите. Съпругът ми е от фермерско семейство и при нас това е тема, която често обсъждаме. Представете си, в момента за бране на лук абсолютно необразовани работници получават по 10 паунда на час за този нискоквалифициран труд. А ако останат да работят три последователни дни, получават бонус. Ако останат по-дълго, получават и други бонуси. А днес чух по радиото, че щели да предлагат по 30 паунда на час за бране на броколи. Просто няма достатъчно работна ръка."

Константина добавя, че липсват и много работници в старческите домове, в хотелите. "Това е истинският проблем. А не сегашният недостиг на бензин или хранителни продукти", категорична е тя. И добавя през смях: "Родителите ми ме питаха дали да ми изпратят храна по пощата. Притесняват се дали сме добре. Вероятно и други българи са получили подобни запитвания от близките си. На всички загрижени можем да кажем: добре сме, не се притеснявайте, имаме всичко необходимо."

Златин Генчев, шофьор на камион

И Златин Генчев живее във Великобритания от близо 20 години. А от 5 години е шофьор на камион - най-търсеният кадър в момента. "Вижте, това, че съм най-търсеният кадър в момента, е преувеличено. Шофьори са се търсели винаги. И преди Брекзита имаше недостиг. Просто в момента в комбинация с пандемията положението стана малко по-тежко", казва 40-годишният Златин.

Неговото обяснение за недостига на шофьори звучи така: "Професията на шофьора не е атрактивна. Тежка е. Днес все по-малко млади хора искат да работят точно това. Аз например имам дете на една годинка. Виждам го два пъти в седмицата. Не е лесно. И затова мнозина не искат да карат камион. А старите шофьори излизат в пенсия и се стига до недостиг на кадри. Имаше и промяна в данъчното право, която се отрази на сектора. Освен това в Англия условията за шофьори не са добри. Няма добри санитарни възли по пътя, няма обособени места за почивка, както е в Германия например. И да, разбира се, че и заради Брекзита мнозина напуснаха страната, но това далеч не е единствената причина. И заради пандемията много хора си тръгнаха."

Златин подчертава, че много от тези работници, които са останали на Острова, от икономическа гледна точка печелят от Брекзита. "В много сектори вдигнаха заплатите - поради недостига на кадри. Ето, ние шофьорите сега получаваме повече. А и в строителния бранш заплатите скочиха. Но и в други сектори. На много места плащат бонуси, за да те задържат." А дали усеща по-различно отношение съм чужденците след Брекзита? "Не, който е бил настроен лошо преди Брекзита, си е такъв и сега. И обратното. Лично аз се разбирам с всички. Но нека да бъдем честни - нима в България всеки приема с отворени обятия чужденците?" Златин добавя, че британците все още са разединени по темата Брекзит и няма толкова лесно да я забравят. А що се отнася до недостига на гориво, той казва: "Не съм оставал без гориво, досега най-много съм чакал 1 час да заредя. Но не е фатално. Моите курсове тръгват от Бирмингам и шофирам из цялата страна. Не съм видял особена криза по пътя."

Лора Николаева, дизайнерка и основателка на Lora GENE

Лора Николаева живее в централната част на Лондон от 7 години. Тя е дизайнерка, експертка по устойчива мода и собственичка на бранда Lora GENE, който съществува от пет години. Казва, че в района, в който живее, досега е нямало проблем с липсващи стоки. Самата тя не ползва автомобил, тъй като живее на удобно място и не ѝ се налага. "Но от медиите и хората около нас разбрахме, че има проблем с горивото", казва тя. "Ние лично не сме се сблъсквали с недостиг на нещо конкретно към момента. Струва ми се дори, че има по-голямо разнообразие на определени неща - например има повече екзотични плодове. Но Лондон е различен, тук живеят хора от цял свят, много от жителите му са с висока покупателна способност и има пазар за тези стоки. Засега тук имаме всичко."

39-годишната дизайнерка обаче добавя, че и в Лондон в последно време енергията се е променила. "Усещам промяна - дали заради Брекзит или Ковид-19, а може би и заради двете заедно. Мен лично най-вече ме засяга това, че доста хора се изнесоха след Брекзит. Не ги виня. Ние в моето семейство не сме усетили неприязън, но истината е, че други хора в страната силно усетиха новата енергия на враждебност."

39-годишната дизайнерка разказва, че след Брекзита бизнесът ѝ се сблъсква с нови предизвикателства. "Митническият контрол ни засяга най-тежко. Много европейски държави затегнаха контрола и всичко стана по-сложно и по-бавно, а често има и доста неприятни ситуации." Лора разказва, че това е накарало много британски компании да преструктурират бизнеса си - много от тях са отворили свои офиси в страни от ЕС, за да улеснят вноса и износа на стоки. "Ние например започнахме да изпращаме пратките за клиентите ни в ЕС директно от България, където основно произвеждаме продуктите си."

"Вбесява ме политика на Борис Джонсън и безумните решения, често взети в полза на най-привилегированата част от обществото. Не вярвам той да спечели следващите избори. Силно се надявам, че няма", казва още Лора.

Мая Пачалиева, учителка по физическо възпитание

Мая Пачалиева живее във Великобритания от 20 години. Тя е учителка по физическо възпитание в лондонско училище. "Тук в Лондон няма особени липси. Но това е огромен град. В по-малките градове може би е различно", казва 43-годишната българка. През последните дни е забелязала единствено по-чести опашки пред бензиностанциите, които водят до задръствания по улиците, както и закъснения на автобусните линии от градския транспорт. "За щастие, моето работно място е близо до дома ми и аз ходя пеша до работа. Не ми се налага да зареждам гориво."

Мая казва, че в последно време забелязва по-малко разнообразие на плодове и зеленчуци в супермаркетите, както и по-високи цени на всичко, което се внася от ЕС. "През последните дни, вероятно поради проблем с доставките, стоката по магазините свършва по-бързо. Към 17 часа много рафтове вече са празни, а тогава пазаруват най-много хора. На следващия ден пак зареждат, но вечерта разнообразието е доста по-малко", казва учителката.

"Това, което най-много ме притеснява след Брекзита, е, че вероятно качеството на храните може да се влоши, тъй като европейските регулации отпаднаха." Мая разказва, че всички нейни колеги са били против Брекзит. "Те все още се ядосват", казва тя и добавя: "Никога не съм усетила по-лошо отношение, защото съм чужденка. Моите ученици дори никога не са коментирали акцента ми. Но това е Лондон. Не знам как е другаде."

Роберт Стоилов, шофьор на такси

"Да, има проблем с горивото, но не е нещо фатално. Лично аз без бензин не съм оставал", казва 49-годишният Роберт Стоилов, който е шофьор на такси в Лондон. "За мен това не е недостиг, а по-скоро неудобство. Сега просто трябва да го мисля - нещо, което преди не ми се е налагало. И си ходя с две туби бензин в колата. Понякога ми се налага да карам малко повече, докато стигна до бензиностанцията, не мога винаги да заредя в първата по пътя. Но ние сме голяма фирма и бързо разбираме от колегите в коя бензиностанция няма опашки и къде може да се зареди на спокойствие." Шофьорът, който живее на Острова от 2004 година, казва, че най-тежко е било през първите дни след като се разпространила новината, че се задава недостиг на бензин. "Хората явно се уплашиха и панически се редяха на опашки, за да се запасят." Роберт не вярва, че сега изведнъж се е стигнало до недостиг на шофьори. "Шофьори липсваха и преди, не може просто за една седмица да изчезнат. Брекзитът беше преди 9 месеца. Вярно е, прибраха се българи. Но те така или иначе не се чувстваха добре на Острова, не бяха интегрирани и Брекзитът за тях беше повод да напуснат страната." Що се отнася до хранителните продукти, засега Роберт не е усетил липси.

Анжела Василева, специалистка по логистика

"Ние сме българи, нищо не може да ни уплаши" - с тези думи започва разговорът ни с Анжела Василева, която живее в едно село близо до Оксфорд. Тя е на 53 и знае какво е да учиш за студентски изпити на свещи и да гледаш бебе в ситуация на огромни липси на продукти. "В момента това тук не е фатално. Да, няма толкова голямо разнообразие, както преди, вечер няма пресни зеленчуци и плодове. А онзи ден в супермаркета нямаше бутилирана вода. За мен това не е проблем, но за мнозина британци вероятно е. Все пак икономиката на Великобритания е сред водещите в света и тук са свикнали на изобилие и разнообразие. Това, че сега в 21 век няма определен продукт, за някои британци явно не е нормално. Те са свикнали да има винаги всичко и то по много", казва Анжела и добавя: "Но да, да няма вода не е нормално. Но пък нали има вода в чешмата. Така че ще преживеем и това."

Анжела признава, че в началото на пандемията е имало много повече липсващи стоки. Що се отнася до недостига на гориво, тя казва: "Да, има такъв проблем. Но бензинът не е свършил изцяло. На магистралата до нас на няколко бензиностанции има табели, че няма гориво. Но пък в други има." Анжела казва, че в малката бензиностанция до нейното село досега два пъти е нямало дизел. "Просто в началото се стигна до паника и презапасяване. Както беше с тоалетната хартия през март и април 2020." Анжела живее от 21 години във Великобритания. Работи като специалист по логистика в една британска фирма. Казва, че директорът на компанията се оплаква от недостиг на висококвалифицирани кадри.

"От Брекзита насам особено много кадри липсват в сферата на услугите и в социалната сфера. В старческите домове има голям недостиг на персонал, по хотелите, в гастрономията. Държавата не е това, което беше", казва Анжела. Всички нейни колеги са били против Брекзит. И сега всички усещат последиците. "За всяка пратка до ЕС например плащаме такса "Брекзит". Независимо колко струва колетът - 10, 20 или 30 паунда, към всяка доставка плащаме и по 4 паунда такса "Брекзит"", посочва тя. "Случва се и това: да чакаме компоненти от Германия твърде дълго - пратките стоят по 7 седмици в митницата, а преди пристигаха за 2-3 дни." Тя обобщава: бюрократичните пречки станаха много. "Просто вече е много сложно да изнесеш нещо за ЕС."
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


294
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
112
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Ние сме българи, нищо не може да ни уплаши" - с тези думи започва разговорът ни с Анжела Василева, която живее в едно село близо до Оксфорд. - Може би, ако беше учила в Оксфорд, друго щеше да казва.
111
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
ОСТРОВЪТ Е ПРЕНАСЕЛЕН И ПРОДЪЛЖАВА ДА СЕ ПЪЛНИ С ВСЯКАКВИ ОТ ВСЯКЪДЕ,НО КАКТО И ДА ПОГЛЕДНЕМ,ТЕРИТОРИЯТА Е ОГРАНИЧЕНА...ПЛОЩТА Е ОКОЛО 242 000 КВ.КИЛОМЕТРА С НАСЕЛЕНИЕ ПРИБЛИЗИТЕЛНО 68 МЛН. ДУЩИ,КОЕТО ПРОДЪЛЖАВА ДА СЕ УВЕЛИЧАВА С БЛИЗО 1 МЛН.НА ГОДИШНА БАЗА...ЗА СРАВНЕНИЕ БЪЛГАРИЯ ИМА ПЛОЩ 111 000 КВ.КМ(ДВА ПЪТИ И ПОЛОВИНА ПО-МАЛКА ПО ТЕРИТОРИЯ),НО ПЪК НАСЕЛЕНИЕТО И Е ОКОЛО 6 МЛН.,КОЕТО ПРОДЪЛЖАВА ДА НАМАЛЯВА.
110
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 151 - Приятел - аз съм токова крайно десен, че считам всичко наляво от Рейгън за комунизъм. Така че, моля те, не ме обиждай с батко ти Сорос.
109
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
148 а спри да лъжеш. Щото няколко фена не правят партия и тая не е управляваща. Консерваторите имат влияние и двете камари а не някои си фараш. Отдешно имат и монарх накрая кралицата можеше и да не подпише. Но подписа. Защо? Защото знае че Сорос прави кампания за втори референдум за оставане. И ей такива като теб сте в неговия джоб. Даже и като лъжете че сте ходили там че сте говорили с фенове, а не сте наясно с основни положения
108
5
 
3
 
! Отговори
От 143 преди 2 години
Ето го, отново - ако кажеш, че си се погрижил за себе си - лош човек си. Ако кажеш, че си дарил 20 000 лева, миналата година - хвалиш се. Тц.тц... нямате нахранване, гладни социалистчета!
107
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Зила - Ако 4 научни публикации, доход от 210 000 лева, след ткасите, фиемн пакет включваш техника за поне 15 000 лева всяка година, безплатни екскучрзии, акции за 40 000 лева, о и лбимата на плебса "карта за фитнес", не са постижение, ок. Да си жива и здрава. Каот дете, трябваше да събирам кестени в парка с часове, за да си позволя сладолед. Зимата съм спал в едно легло с братята си, че да се топлим взаимно. Съга съм мнгоо по-добре, отпреди!
106
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 146 Моля? Говорих си с феновете на Фарашката - малко, като тръмпистите са, ама по-зле. Мислиха си, че едва ли не гласуват,на дургия ден всеки емигрант от последните 40 години бива изритан, зпалатите им стават тройни и има много работа за всички ... ем да, ама не.
105
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Зила - И не, не говорят така, не и открито, защото интеренет превърна хората, казващи истината в МИШЕНИ! Онзи ден, моля ти се, едно със синя коса, което търсеше работа, взе да ни обяснява, как IQ тестове били лъжа и измам и не значели нищо, но дори и да били верни, пак нарушвали "сициалниото равенство". Казахме ѝ, че не е права я помолихме, да си събере нещата и да си тръгне. После вче да лае против нас, във всички соц платформи. Буквално ходим, по черупки от яйца, заради такива.
104
6
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
140 напротив, точно това се очакваше. Сега ще трябва малко време да се пренасочат хората които имат гражданство и уседналост. А тези сезонните емигранти да ходят другаде. Ей ти я Канада бягай там примерно. Елон Мъск баща му го закарал там от ЮАР. Колко му е.
103
10
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Зила - Какво желаеш, многоуважаема Зила (това нещо ориенталско ли е, само питам?)? Как реши, че не съм такм, къдеот съм в живота? Това е плод на години борба. Като дете не излизах с, когато приключеше училище, за да ритам топка, а наблягах над учението. Студнтските ми години преминаха в учен и работа. Много работа. Имало е седмици, в които съм спал по 30 часа. Но си заслужаваше. Сега работя много и не спирам, а изведнъж идваш ТИ, да ми кажеш, че съм ЛОШ човек, едва ли не. И какво искаш?
102
1
 
7
 
! Отговори
Ко стана е? преди 2 години
Brexit-а не мина, както се очкваше, а?
101
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Е как? Фараш каза, че сега 330 милиона паунда на седмица, щели да взлизат в NHS ? После се отмента и каза, че само част от парите, щели да отиват там, ама останалите, щели да отиват за социални програми?
100
1
 
6
 
! Отговори
Булгар преди 2 години
Ще вдигна 3 дневен банкет когато тази ост на зл ото фалира окончателно
99
2
 
4
 
! Отговори
до 133 преди 2 години
До 124: Премиеръ слънце :) Чекмеджан ли му викаха
98
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Зила, коментарите в днеса са пълни с едни на които все комунизма им е виновен. Обикновено са синчета и роднини на псевдо десни партийци заучили всякакви лозунги от сорта "кой не скача е червен". Тяхното кредо е че видиш ли плюеш ли лявото ставаш десен. Автоматично там и материалното и парите са най важното, щото така се ставало капиталист,а не чрез идеи.И от доста време тия не могат да долапат властта и се зверят по медиите къде намерят да не ги трият.
97
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 124 - Примери? Защото Гейтс, Безос, Мъск, Джобс, Бъфет и прочие може д аса много неща, но неначетени точно, не са.
96
7
 
0
 
! Отговори
Шопо преди 2 години
До Зила - Правят ни щастливи! Как да не ни правят! Имам 9 такива и взимам по 700 лева рента. Ти го сметни!
95
5
 
7
 
! Отговори
124 преди 2 години
При демокрацията успяват хората които имат по-малко скрупули. А това дали са умни и кадърни е друг въпрос. След като хора с прочетена 1 книга имат млрд по-банковите сметки
94
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Зила - Ами да, драга. По-хубави хора сме. Ние движим прогреса. Ние сме хората с дипломите. Ние сме хората с успехите във сферата на бизнеса, изкуството, науката и човешкото развитие. И не, тея с 20 апартамента, не ми ги хвали.
93
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Демократ - Амин!