След слабите резултати на PISA: Тест за всички в 10-ти клас

МОН обмислят допълнителен изпит по всички предмети
4 дек 2019 09:10, Петя Славова
165
След слабите резултати на PISA: Тест за всички в 10-ти клас
Снимка: архив, Булфото

След слабото представяне на  международното изследване PISA в МОН обмислят въвеждането на допълнителен тест, в който ще бъдат включени въпроси по всички предмети. Той ще е за 10-ти клас, обясни министърът на образованието Красимир Вълчев.

Още по темата
"Не сме мислили за промяна в закона, по скоро сме обсъждали идеята за интегрален тест, но все още не сме взели решение. В него ще има въпроси от всички области. Меренето на умения изисква по-голяма интердисциплинарност и свързаност", заяви той, цитиран от "Монитор".

Според Вълчев изпитните формати у нас трябва да се приближат до тези на PISA, тъй като целта е изпитните формати да мерят умения. Той даде за пример работодателите, които споделили, че за тях е важно бъдещите им служители да имат комуникационни умения, които липсвали сега.

Според Вълчев учителите преподавали само това, което щели да изпитват учениците, които от своя страна рядко имали мотивация да четата по теми, на които нямало да полагат тестове. Тазгодишните десетокласници пък са първите, които ще положат задължителна матура по български език и литература и математика, с тях те ще завършат първи гимназиален етап.

За въвеждането на интегрален тест на принципа на SAT или TOEFL, вместо изпити за назубрени уроци в 10-ти клас, се заговори още март тази година. Тогава идеята се появи от страна на учителите по време на форум в Силистра, в която взеха Вълчев и председателят на парламентарната образователна комисия Милена Дамянова. Тогава тя сподели, че подобен тест би показал дали учениците са усвоили уменията и компетентностите, заложени в новите учебни програми, които ще им дадат възможност да реализацията на пазара на труда.

Продължителността на учебното време у нас също бе посочена като проблем за резултатите, освен формата на изпита. Вълчев посочи, че родните деца са в клас около 14% по-малко от средното за Европа заради дългата лятна ваканция и празници. Поради тази причина учителите се оплаквали, че учебното време на стигало за упражнения, въпреки че в новите учебни програми е заложено около 40% за него.

Просветният министър обаче увери, че към момента не се обсъжда увеличаване не учебната година.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


165
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
155
0
 
4
 
! Отговори
7 преди 4 години
До АнонименЗавършила унгарска филология , не знае от коя страна се хваща дневника , клепа като мишка в трици , но иначе е много устата-плещи сума ти глупости като новия закон 1
154
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А в теста дори не са участвали едни наши сънародници, защото те рядко стигат до 10 клас. Представете си тогава какво щеше да е нивото! :(
153
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
И като въведат още един тест, какво? Пак ще получат същите резултати, но проблемът няма да се реши. Ама от "експерти" като г-жа Дамянова (познавам я лично)-толкова. Като го човек е симпатична, ама като експерт...
152
0
 
5
 
! Отговори
ккк преди 4 години
Ако се оправи дисциплината, има ефективни наказания и глоби за родителите и се разреши повтарянето на класовете, резултати ще има. Нас учителите никой не ни пита какво искаме. Само ни се обяснява как децата трябва да бъдат прибрани в училище, останалото не е важно.
151
1
 
7
 
! Отговори
тексас преди 4 години
Трябва да се въведе същата система като в америка-проста и ефективна. Матура със стандарнен тест.
150
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Като се има предвид, че и новината, в която се съобщават данните, е пълна с грешки, какво точно се очаква от учениците?
149
2
 
4
 
! Отговори
Изкуствен интелект преди 4 години
До Lan Дислекцията не е заболяване. Тя е начин на мислене и може да е предимство. Хората мислят по различни начини, групирани поне в пет групи. Образованието е за мнозинството, което далеч не е най-умното, нито най-интелигентното. Реализацията после, обаче се адаптира към това мнозинство. Политическата парадигма в момента и целия отминал век стимулира това, особено напоследък с регулациите и квотните принципи в обществената сфера. Теста за 10 клас, означава още една загубена година за учене.
148
1
 
18
 
! Отговори
6 преди 4 години
Сега ще понесе ли отговорност за катастрофалните резултати някой от МОН ?Не , разбира се ! Всички са невинни ! Къде отидоха "иновативните учители и училища " вконтекста на този позор ? Те много ми приличат на рационализаторите от соца, хунвейбините на културната революция в Китай , схоластиката на Средните векове ...!То , ако така се правеше наука и иновации ,щяхме да сме в челото на челниците ! А аков ПИЗА участваха и братята роми ...добре , чеса ги изолирали или те не са дошли на училище , ка
147
0
 
19
 
! Отговори
Мфакар преди 4 години
Стрясащо елементарни са младежите ни. Оценките от тези тестове най-малкият проблем. Липсва каквато и да е индивидуална мисъл.
146
3
 
1
 
! Отговори
Lan преди 4 години
144, или детето не е с дислекция изобщо и просто му е трябвало повечко време да се научи. Да подредиш хаоса се изискват много усилия...:) Помислете си хубаво и честно си отговорете да не е пък от тези вторите.
145
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 144Лан е рядко срещана плетка в България:))))))) Но се старае да отклони "язовира"! За някои неща е прав!
144
2
 
6
 
! Отговори
Lan преди 4 години
144, аз не съм специалист по дислекция, аз СЪМ с дислекция! Ако детето Ви се е научило за месец да чете, то при него дислекцията е в много, много слаба степен.
143
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
в МОН обмислят въвеждането......РЕЗУЛТАТИТЕ НА PISA СА СЛЕДСТВИЕ ОТ МИСЛЕНЕТО НА МОН
142
4
 
1
 
! Отговори
Lan преди 4 години
А и част от хората с дислекция не виждат смисъл да полагат усилия, защото всъщност възприемат текста пак, без да го четат. Само заради това да са еднакви с другите...не си заслужава особено. Много болести нямат кръвна проба, това не означва, че могат да се диагностицират "на око". Особено пък специфично състояние като дислекцията. Не схващаш ли, че квалификацията на сина ти олеква от подбно твърдение? Държавата почва от хората, възрастните хора, които са родители, а някои от тях и учители.
141
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Виждам, LAN е експерт по дислексия. Дано не му идва до главата.От първо лице: - Коя е тази буква? - М - А тази? - А- Кажи заедно М и А- ***- А това какво е? (***)- ...мълчание- Кажи първата буква- М- А втората- А- Кажи ги сега заедно- мълчаниеИ това месеци поред, докато намерихме човек с опит. Резултатът беше, след месец най-изразително четене от целия клас.Само не си мислете, че госпожата разбра, че има дете с дислексия - тя беше в класифицирала в изоставащите и дотам.
140
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 141 Не виждам как лекар може да изкаже подобно предположение.......Хората с Дислексия виждат по различен начин
139
0
 
5
 
! Отговори
Lan преди 4 години
139, това е само период! Точно както първоначалното научаване въобще да чете, този период отминава. За детето още го има, но само вътрешно. Веднъж успее ли да се съсредоточи и да чете, детето разбира! Ако слуша записан текста, детето разбира. Тези новичките не разбират, защото НЕ жалаят да разберат. Лошото е, че този процес е дълъг, ако на другите отнема месеци научаването да четеш и да разбираш, при хората с дислекция отнема години...част от тях се отчайват, особено ако попаднат на кофти хора.
138
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Lan 138Не виждам как лекар може да изкаже подобно предположение само от повърхностни наблюдения. Дислекцията е рядко срещана, в България не по-често отколкото навсякъде другаде. Звучи ми несериозно. :) Удобно е някак си родителското безхаберие да бъде заменено с болест...Ами кръвна проба за Дислексия все още не е открита, сериозно! Удобно е да се сочи само родителя за да се прикрие некадърността и липсата на държава! Можем само да бълнуваме че Дислексията е рядко срещана в България.:))))))
137
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Нещо не схващам... Слабите резултати са ефект от ниското ниво на обучението. Колкото и тестове да се въведат, само ще се потвърди ниското ниво на знанията на децата.Не е ли по-добре, да се повиши нивото на обучението, а не да се увеличават тестовете, които само ще констатират вече ясното?
136
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Lan 132Когато се научи да чете, то също разбира......Точно обратното, обърква се, разпознаването на бурвите му отнема повече време, трудно се фокусира върху смисъла от прочетеното.