ѕредлагат предмет "»зкуствен интелект" в българските училища

”чител:  лючово умение е критичното мислене
22 юни 2023 21:25, јниси€ »ванова
24

Ѕългарската образователна система може да навакса в класациите, като се отвори много бързо към изкуствени€ интелект и дори да достигне до доста високи позиции, но тр€бва да гледаме на нещата не розово, а прагматично.

"ћъдър ход би бил и е правилна иде€ да се фокусираме върху тези неща, като например да се създаде предмет в училище за изучаване на възможностите на изкуствени€ интелект". “ова каза д-р ¬аньо ¬езиров, учител, предприемач и създател на технологичната компани€ OS Education, в предаването "Ѕизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водещ ’ристо Ќиколов.

"–ол€та на един учител не е да ти приготви манджата, а да ти запали огън€. ѕри образованието две неща са ключови - да заредиш ученика с енерги€, а второто е да му покажеш път€. ”чителите тр€бва да покажат вратата на учениците и те сами да преминат през не€, когато са придобили цели€ набор от умени€".

 лючово умение във времето на изкуствени€ интелект е критичното мислене. “о ще е фундаментално за човекът на бъдещето, защото в момента живеем в среда на огромен обем от информаци€ и тр€бва да можем да прес€ваме кое е в€рно и кое не е.

"ћъдрото решение е да се възползваме от подаръците, които напредването на цивилизаци€та ни предостав€, а не да се опитаме да се конкурираме с т€х. «ащото това създава предпоставка за противопостав€не. Ќапротив, когато в€търът духа в тази посока, тр€бва да опънем платната си именно спр€мо не€. “р€бва да се научим как да се възползваме на максимум от новите технологии. —ъс сигурност ще има н€какво отс€ване на хората, които не биха искали това да се случва, това е т. нар. консервативна група, но за мо€ гол€ма радост, те са доста малък процент".

¬ училищата днес се изучават предимно неща, които не влизат в директна употреба реални€ живот, а това е "безинтересно", а умени€та, които се изграждат са недостатъчни за навлизането след това на пазара на труда и се налага допълнително обучение в неформални образователни системи, добави ¬езиров. —поред него ключът към преодол€ването на проблема е да се привличат все повече млади хора, които "да вдъхнов€ват" и "да говор€т на един и същ език" с учениците и да притежават знани€та за съвременните технологии, защото днес "учениците превъзхождат учителите си от гледна точка на комуникативни умени€" и знани€ и умени€ за социалните мрежи.

≈вропейската комиси€ предложи създаването на един нов инструмент в доста бърз пор€дък да се структурира и започне работа и това е ѕлатформата за стратегически технологии на ≈вропа. ≈дин от ключовите сектори, които ще се развиват в тази платформа са биотехнологиите. ѕо този повод събеседникът коментира, че това е добра стъпка, "защото в Ѕългари€ има все повече и повече компании, които започват да се занимават с биотехнологии". ѕо думите му "в последните три-пет години компаниите се удво€ват".

¬ Ѕългари€ има услови€ да се развиваме в биотехнологиите доста бързо, категоричен бе предприемачът. “ова обаче изисква сериозен финансов ресурс за изследвани€, докато се създават продукти. ¬ Ѕългари€ такива стартиращи компании се финансират чрез венчър капитал и ангели инвеститори.

≈вропейските програми обикновено се характеризират с "висока конкурентност и сравнително трудното кандидатстване, както и тежка отчетност", каза още гостът. "—тартъпите изискват бързи и ефективни решени€ защото те се конкурират с много големи корпорации, а слабата страна на корпорациите е именно тромавостта на взимането на решени€. “ук е и шансът на стартъпите, ако имат работещо решение да намер€т финансиране, за да стигнат бързо до пазара".

¬ижте цели€ коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

“ова се случи Dnes, за важното през ден€ ни последвайте и в Google News Showcase


24
ќще от
—понсорирано съдържание
Ќапиши коментар  оментари
23
0
 
1
 
! ќтговори
Ћиквидаци€ на ћќЌ преди 8 месеца
ƒј —≈ «јЅ–јЌ» ..ѕолзват го за ќЅ—≈Ѕ¬јЌ≈ » “–ј…Ќќ ”¬–≈∆ƒјЌ≈>> ƒќ—≈га над 500 000 000 жертви .»скуствени€ интелект програми се вод€т от обемно обсебени наркоманизирани..≈ сперти да ги огледат на наличната техника ћ»–»Ўј“ Ќј Ќј– ќ“»÷».. ћиризмата се вижда..
22
0
 
3
 
! ќтговори
ћухаха преди 8 месеца
¬ часовете по ≈зкуствен ≈нтелект щ€ло да се преподава "Ћайкване" на пост във ‘ейсбук ... √ледане на клипчета в “ик“ок ... и ќсновни правила при използване на ≈мутикони .... ќт сега се очаква учениците да зна€т повече от учителите си и да имат само отлични оценки.
21
0
 
5
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
 огато моралът е изтикан в ъгъла на обществото , като наказан, напълно маргинализиран, каквито и интелекти да се изучават в училище, резултатите от образованието ще са плачевни. ∆алко за бъдещите поколени€.
20
0
 
2
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
Ћуди крави.
19
3
 
3
 
! ќтговори
ƒърт ¬ейдър преди 8 месеца
јми то нивото на нашто даскало е такова че по добре изкуствен интелект да учи децата докато даскалицата си рисува маникюра.
18
0
 
3
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
ƒо 14 - јз »» го вижм, същото като с компютрите - «а едни велосипед за ума, за други нов вид наркотик.
17
1
 
1
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
«а ѕутин ли ще им говор€т в този предмет !
16
0
 
9
 
! ќтговори
—пиридон преди 8 месеца
»ма нужда от изкуствен интелект защото естествен вече н€ма. –одното училище уби последните 2 мозъчни клетки на един ученик вчера.
15
1
 
6
 
! ќтговори
—пасов преди 8 месеца
Ѕългарските училища и универститети основно произвеждат увредени и неграмотни хора готови да стават роби за жълти стотинки в √ермани€.
14
0
 
14
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
» по какъв начин например изкуствени€ интелект може да помогне на неграмотни ученици, каквито за съжаление са поне 80 %? ƒа се допитват до него, за да изкарат оценки? ƒа, такива програми могат да помогнат в много други области, но не и в изграждането на критично мислене, което е ключово за естествени€ интелект.
13
1
 
3
 
! ќтговори
ѕена преди 8 месеца
“о вече ученици н€ма. ј те искат още учители да назначават с двойни и тройни заплати. » понеже икономика н€ма всички абитуриенти емигрират за западна ≈вропа. “ака Ѕългари€ остава без население.
12
0
 
9
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
“о и сега на мнозина им е трудно да използват естествени€ интелект, защото им липсва такъв, а какво остава да разчитат на изкуствени€. “огава съвсем ще спрат да мисл€т, защото друг ще им прави настройките и ще им издава заповеди.
11
1
 
11
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
ƒигитални€т концлагер ще получи мощен балкански шут, както стана с ескперименталмните препарати за фалшиви€ вирус.
10
0
 
11
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
Ќе, благодар€.
9
1
 
3
 
! ќтговори
до 6 преди 8 месеца
ƒа, Ќ≈ ни учат на финасова грамотност. ≈два ли мкадежите, които биват примамвани да следват в чужбина, се осведом€ват, че в случа€ те са просто стока, както ***, цимент и всичко друго, част от сектор "услуги".  ой тръгнал да учи икономика във ¬еликобритани€, се замисл€ на какво се базира все по-ниски€ процент на страната в общи€ продукт на света, а и от какво се формира този д€л, има ли реално производство, как формира собствени кадри,какво би станало, ако другите страни действат като т€х...
8
1
 
14
 
! ќтговори
Crazy преди 8 месеца
јбе, теа съвсем изтрещ€ха.  ви »», кви 5 лева? ѕълни лакардии и измишльотини. Ќай-добре е вземат да научат децата да разбират текст и да см€тат.
7
0
 
9
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
 лючово умение е да се цени трудът.  ато се започне от хл€ба и водата. “е не бива никога да се възприемат лековато и като нещо, което винаги е съществувало и ще ни ползва на вол€.
6
5
 
5
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
”чилището и образованието в него винаги са били неадекватни, създаващи индивиди които повтар€т като папагали без да са научени да мисл€т, на финансова грамотност и самоинициатива.
5
7
 
3
 
! ќтговори
ѕешев преди 8 месеца
те учителите са неграмотни. а какво да кажем за учениците?
4
3
 
0
 
! ќтговори
јнонимен преди 8 месеца
който гласува, бачка и плаща данъци безспорно н€ма интелект! ако имаше щеше да направи други да му вършат масфарата!