Над 50% от сервизите в сивия сектор, колите ни стари. Къде ще ги ремонтираме?

Промените в закона за пътните превозни средства предстоят
Обновена: 7 авг 2019 16:52 | 7 авг 2019 16:52,
108
Над 50% от сервизите в сивия сектор, колите ни стари. Къде ще ги ремонтираме?
Снимка: БулФото

Има ли връзка между некачествените ремонти на автомобилите и чудовищната смъртност на българските пътища? Трябва ли ремонтите да се правят само в лицензирани сервизи и да се забрани работата на кварталните гаражи? Има ли секторът нужда от по-голяма държавна регулация?

Промените в закона за пътните превозни средства предстоят, а някои от предложенията вече са публикувани за обществено обсъждане.

По неофициална информация над 50% от автосервизите у нас са в сивия сектор, а близо 80% от автомобилите у нас са над 10-годишни.

"Редно е в сектора да има ред. За съжаление в България много хора не искат да има ред, искат да има хаос. В хаоса българинът се оправя най-добре", казва пред БНР автомобилният състезател и собственик на автосервиз Румен Дунев.

Той е убеден, че автомобилите трябва да се ремонтират в автосервизи, защото там работят квалифицирани хора. Освен това, Дунев нарича "спекулации" страховете на хората, че според новите предложение, човек може да бъде глобен, ако си смени сам гумата на пътя.

"Нищо подобно! Всичко, което производителят на автомобила е написал в сервизната книжка, която почти всеки автомобил има в жабката  - да долеете масло, да смените акумулатор, да смените гума на пътя – всички тези неща всеки един водач може да прави спокойно, пред блока, на пътя и където иска", категоричен е той.

Според него е нормално да има автомонтьорски грешки, но при тежки произшествия трябва да се прави детайлна автотехническа експертиза и съответно да се носи отговорност.

"Оттам идва един много важен момент, който е залегнал в закона и който вчера дискутирахме - професионалната отговорност. Повечето от лекарските заведения имат т.н. „професионална застраховка“ и тя покрива всички щети. Голяма част от хората в бранша с автосервизите избягват регистрации, избягват касови апарати, избягват много такива неща и, когато стане въпрос за професионална отговорност, над 60% от колегите се дърпат, не искат тя да стане задължителна. Към момента тя е пожелателна! Добрите сервизи и хората, които мислят напред, я сключват. Тя не е милиони и всеки може да си я позволи", обяснява Дунев.

На обратното мнение за законопроекта обаче е председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков.

"В момента имаме един силно лобистки проектозакон, който цели единствено да затрудни собствениците и водачите на пътни превозни средства", убеден е той.

Според Радков новият закон ще завиши разходите за превозните средства, ще са необходими и технически паспорти на хартиен носител.

"Причината, според нас - шофьорите, заради която се връщаме към този технически паспорт на хартия, е, за да може, когато ни спре някой контролен орган и ние случайно не си носим този паспорт, разбира се да последва въпроса: „А какво правиме сега", смята експертът.

В закона никъде не било записано, че потребителите ще могат да вършат сами дейностите, описани в сервизните книжки на автомобилите.

"В закона е записано, че ако извършваме какъвто и да е ремонт по изброените системи, нас ще ни санкционират. Смяната на гумата влиза в това нещо", каза Радков.

Ако бъдат ограничени всички действия по обслужване на автомобилите само в автосервизите, може да се окаже, че ще трябва да се чака 2-3 седмици за смяна на гуми „защото просто няма кой да го извърши“, предупреди председателят на Българското обединение на шофьорите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
55
1
 
7
 
! Отговори
ай сиктир преди 4 години
Преди време един "велик" майстор диагностик ми обясняваше как е намерил цаката при ремонтите защото е на % от вложените нови части. Влиза автомобил с проблем за диагностика на двигателя съответно тестера му подава информация за възможните проблеми и започва поголовна смяна докато проблема изчезне. Разбира накрая автомобила е ремонтиран, но клиента е порядъчно олекнал.
54
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Кога ще дойде времето, когато съм отпуска да отида на почивка.Сам си отговарям никога! Аз не искам много само да отида до Рила или Пирин и да почувствам природата, но и това няма да мога да направя.
53
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ще започне една корупция за документи,то е ясно какво ще стане.Абе каквото и да гласуват знайте,че става дума за пари а не за вашето здраве и пак ще се мре в катастрофи.Както е казал шопа:''И сам да съм у трмвая па ше се бутам!''След още 30 години ако доходите растат няма да караме таралясници,но днес кола с цена 3000лв и да ти вземат 1 500лв за обслужване масло,филтри,ремъци,спирачки е немислимо.И за какво?За да плащал бил данъци сервиза.Айде нема нужда!
52
5
 
19
 
! Отговори
Един преди 4 години
Начи, от 15 години си оправям колите все при един и същи майстор. Доволен съм и не мисля да го сменям. Касов апарат няма. Ако тури касов апарат, ще плащам с 20% повече, ама качеството няма да скочи с 20%, щото и сега човекът дава всичко от себе си. Та тия 20% отгоре, реално ги губя. Питам тогава - за чий Х да ги давам?
51
0
 
18
 
! Отговори
Чич Пич преди 4 години
Поредната държавна грижа за народа! Пак ще оправят дребният бизнес. От оправяе хората не могат да си дигнат гащите! А оправящите периодично се сменят! Доста браншове вече са оправяени и регулирани, сега предстои това да се случи и на автосервизите. Никой никого не е принудил да ходи на малък автосервиз имаофициални сервизи - който иска да отива там прав му път. А сервизите в задният двор са като прасетата в задният двор. Държавта винаги е готова да унищожи дребният работещ човечец.
50
0
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
аве да ви еб и незнам какво си вие ли ми давате пари за ремонтите за да ми се бъркате къде мога да си правя ремонта на колата с моите пари където реша там ще си правя ремонтите точка аман от *** и алчни политици готови са залъка от маика си да вземат само и само да има келепир гнус ме е от вас
49
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 50Защото голяма част от българите печелят от нелегални бизнеси и не плащат данъци. Ако искаме правова държава трябва да накараме българите да правят законен бизнес.
48
0
 
11
 
! Отговори
Разбиращ преди 4 години
То е ясно че сме европейци, обаче доходите не отговарят...поне които работят в България.
47
14
 
1
 
! Отговори
Сп???нс преди 4 години
На времето отидох при един майстор за нещо , и той ми каза "Абе то можем да го отворим и да го сменим ако е за смяна, но я си карай така , пък като се обади ще дойдеш и ще го правим" Та с този манталитет , не е очудвам че шофьори и пътници *** като мухи.
46
2
 
9
 
! Отговори
1234 преди 4 години
Хахаххахах на това нещо където тук му казваме автомобил (80% от таралясниците) в държавите на запад му казват СКРАП!Ако отворите една аутодата ще видите ,че техн.обслужване на една кола е до макс 600 000км!!Гюнтер преценил ,че да подържа кола на 600к км му е скъпо с неговия доход а нашия *** с 400-500? доход ще подържа смяхх..
45
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Абе пискат сега някои,ама утре като затворят кварталните майстори и ще реват,че хем чакат,хем скъпо ,хем некачествен ремонта.Сега обаче искат лицензии,данъци,осигуровки,застраховки,касови апарати,гаранции и т.н.Ако не работят качествено няма никой да ходи при кварталните майстори нали?Пазарът ще ги изхвърли и ще затворят сами.За какво насила държавата да се вкарва в един бизнес?За да взима държавата още пари е това е.Ясно,че данък и осигуровка трябва,обаче почне ли и друго ясна е цената на това.
44
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Коментарите 38 и 46 са за един случай, как в сервиз в южна Бългрия слагат шапка
43
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В България всеки гледа да мине номера. Бизнеса ни е на нивото на битак от 90-те.
42
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Като свалихме термостата, целия беше в ГРЕС . Топка ГРЕС! Измихме го , трудно и го сварихме за да се уверим че е в ред.Оказа се , че се отваря и затваря без грешка.Като резултат констатирахме, че маркучите към радиатора са пълни с грес. И започна едно чистене , промиване с веро и какво ли още не, до безкрай. Вече два месеца след път се откача радиатора о охладителната система се промива и още има грес. Умирам си от смях с моя приятел и пак му викам- *** пак на реномиран сервиз.
41
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Колко доказани обаче от вещи лица са катастрофите от некачествен ремонт в съда?А колко са от немарливост на водача и пак се пишат на кварталния майстор?
40
0
 
5
 
! Отговори
FF преди 4 години
Аз имам едни такива въпроси... Всеки сервиз с лиценз..всички от персонала изкарали курс и тапиите висше да седят на стената.Не може сервиз да работи по Митсубиши и да няма MUT III, всички дето барат VAG да минат регистрация и сертификат от Германия.. Техническите мануали наизуст..дясната му ръка динамометричен ключ с лявата квото иска да си бара.Гаранция на части гаранция на ремонт ,ремонт по книга.Клиента да гледа и много много други..А че хората обичащи си автомобилите няма да идат е ясно.
39
1
 
8
 
! Отговори
1234 преди 4 години
Да приемем ,че от утре всички автомобили от България отидат в Швеция и ги карат шведи а всички шведски автомобили дойдат тук в БГ ..ПТП тук ще скочат до небесата !!Само като си помисля как *** ще слезе от Голфо на газ и се качи в някой чисто ново Волво и Саабс по 200+ коня и лети с 200 и настръхвам!!
38
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
То по принцип ред да има е добре,ама знам как ще го направят.Целта не е само да се плаща данък и осигуровки.Ще сложат един куп изисквания, услугата ще стане скъпа за кварталното гаражче и ще се принуди да затвори.А всеки ден в КАТ се регистрират по 200 коли и ще стават едни опашки,едно записване и чакане в другите сервизи.А това с катастрофите поради некачествен ремонт дали има такива,или за оправдание на водача в съда се тиражира не е ясно.Накрая всекив гаража си сам ще си ремонтира колата.
37
7
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ПлевенскиПроблема не е дали един майстор е гаражен или не. Проблема е, когато е нелегален и не работи в някоя фирма или не си е регистрирал фирма. Точно когато е нелегален той се освобождава от всякаква отговорност за направения от него ремонт.
36
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Няколко пъти ходих в официален сервиз на Мерцедес, можейки да си го позволя - видях само надменно отношение и липса на желание за работа. Казвам им погледнете ми веригата в какво състояние е - не, много е трудоемко няма смисъл. Искат само да сменят консумативи по най-бързия начин и да правят компютърна диагностика, и на излизане задължително да те одерат с четирицифрена сума.