Над 50% от сервизите в сивия сектор, колите ни стари. Къде ще ги ремонтираме?

Промените в закона за пътните превозни средства предстоят
Обновена: 7 авг 2019 16:52 | 7 авг 2019 16:52,
108
Над 50% от сервизите в сивия сектор, колите ни стари. Къде ще ги ремонтираме?
Снимка: БулФото

Има ли връзка между некачествените ремонти на автомобилите и чудовищната смъртност на българските пътища? Трябва ли ремонтите да се правят само в лицензирани сервизи и да се забрани работата на кварталните гаражи? Има ли секторът нужда от по-голяма държавна регулация?

Промените в закона за пътните превозни средства предстоят, а някои от предложенията вече са публикувани за обществено обсъждане.

По неофициална информация над 50% от автосервизите у нас са в сивия сектор, а близо 80% от автомобилите у нас са над 10-годишни.

"Редно е в сектора да има ред. За съжаление в България много хора не искат да има ред, искат да има хаос. В хаоса българинът се оправя най-добре", казва пред БНР автомобилният състезател и собственик на автосервиз Румен Дунев.

Той е убеден, че автомобилите трябва да се ремонтират в автосервизи, защото там работят квалифицирани хора. Освен това, Дунев нарича "спекулации" страховете на хората, че според новите предложение, човек може да бъде глобен, ако си смени сам гумата на пътя.

"Нищо подобно! Всичко, което производителят на автомобила е написал в сервизната книжка, която почти всеки автомобил има в жабката  - да долеете масло, да смените акумулатор, да смените гума на пътя – всички тези неща всеки един водач може да прави спокойно, пред блока, на пътя и където иска", категоричен е той.

Според него е нормално да има автомонтьорски грешки, но при тежки произшествия трябва да се прави детайлна автотехническа експертиза и съответно да се носи отговорност.

"Оттам идва един много важен момент, който е залегнал в закона и който вчера дискутирахме - професионалната отговорност. Повечето от лекарските заведения имат т.н. „професионална застраховка“ и тя покрива всички щети. Голяма част от хората в бранша с автосервизите избягват регистрации, избягват касови апарати, избягват много такива неща и, когато стане въпрос за професионална отговорност, над 60% от колегите се дърпат, не искат тя да стане задължителна. Към момента тя е пожелателна! Добрите сервизи и хората, които мислят напред, я сключват. Тя не е милиони и всеки може да си я позволи", обяснява Дунев.

На обратното мнение за законопроекта обаче е председателят на Българското обединение на шофьорите Христо Радков.

"В момента имаме един силно лобистки проектозакон, който цели единствено да затрудни собствениците и водачите на пътни превозни средства", убеден е той.

Според Радков новият закон ще завиши разходите за превозните средства, ще са необходими и технически паспорти на хартиен носител.

"Причината, според нас - шофьорите, заради която се връщаме към този технически паспорт на хартия, е, за да може, когато ни спре някой контролен орган и ние случайно не си носим този паспорт, разбира се да последва въпроса: „А какво правиме сега", смята експертът.

В закона никъде не било записано, че потребителите ще могат да вършат сами дейностите, описани в сервизните книжки на автомобилите.

"В закона е записано, че ако извършваме какъвто и да е ремонт по изброените системи, нас ще ни санкционират. Смяната на гумата влиза в това нещо", каза Радков.

Ако бъдат ограничени всички действия по обслужване на автомобилите само в автосервизите, може да се окаже, че ще трябва да се чака 2-3 седмици за смяна на гуми „защото просто няма кой да го извърши“, предупреди председателят на Българското обединение на шофьорите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


108
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
75
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен76Какво ти пречи да си купиш хубави части от оригиналния сервиз/вносител/чужбина/Марс и да ти ги монтира малък сервиз?Ако си видиш фактурата, в оторизирания сервиз цената на частите е най-малкото перо.Аз примерно съм имал следната фактура от оторизиран сервиз ( няма да казвам коя марка ) - крушка 5лв, смяна крушка труд 0.5 часа по 70лв/час - 35 лв.На следващият път сам си смених крушката за 20 минути.Сега бих я сменил за 10.
74
1
 
5
 
! Отговори
Лили Барута преди 4 години
Само кубинците могат да ви ремонтират изгнилите бракми дето сте ги домъкнали от на майната си...Те карат коли на по 40-50 год.и имат опит...
73
0
 
0
 
! Отговори
Смех преди 4 години
технически паспорт на хартия..Алоу, вече сме 2020 почти - каква хартия, до тоалетна ли ще ходим?Паспортът трябва да е електронен.Моля, само НАП да не събира личните данни на автомобилите, ОК?
72
11
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Големия или оторизираният сервиз предоставя в повечето случаи качествена услуга, свързана с вграждането на рез.част одобрени от производителя, съответната гаранция, а и приемчик, които следва да е обучен в сервизните центрове на производителя. Малкият сервиз е далеч от тези стандарти. Естествено че всичко е въпрос на цена, но аз съм клиент на оторизиран сервиз, и там не съм забелязал липса на клиенти.
71
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
едва ли повече от 1% от катастрофите са заради некачествен ремонт,в повечето случаи колата просто спира защото се е повредила а не причинява катастрофи.Най-много катастрофи стават на прави пътни участъци ,където се развиват големи скорости и участниците винаги са с напълно изправни мощни автомобили,най-вече бмв-та,другата най-честа причина са нервните шофьори и неспазване на правилата,всичкото това в момента е лобиране за собствениците на големи сервизи със скъпо заплащане
70
0
 
10
 
! Отговори
... преди 4 години
Дунев да не се прави на много умен, защото не е. Едно е да правиш бизнес, друго е да си разбираш от работата и да работиш професионално. Това, че си излял един куп пари в съоръжения и техника не те прави майстор- това са само улеснения за майсторите.-На големите сервизи работата им е по-малко защото цените им са високи. И айде сега да скапем малките, защото масово хората ходят при тях и заобикалят големите. А качеството на услугите им никак не е по-добро, напротив.
69
0
 
11
 
! Отговори
Кратун преди 4 години
Аман от разни ***, дето използват всеки удобен случай да си плетат кошничката! Ужким по статистика на КАТ 80% от катастрофите били поради "несъобразена скорост"! Откъде накъде ремонтите били виновни? С автомонтьора е като със зъболекаря - като намериш добър, не го сменяш. Като си закарам колата във фирмения сервиз ми сменят само повреденото и никой не си прави труда да погледне дали частите наоколо не са износени и дали повредата не е резултат от друг проблем.
68
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Никой нищо не казва зе ментетата резервни части на баднословни цени . Кой ги внася ,има ли регистрация ,кой оказва контрол. И самия производител да ти направи ремонт с тези части последсвията ще са фаталени . Няма стара кола има мошеници които ни продават смърт. Но държавата работи единствено за интересите на определени собекти.
67
0
 
7
 
! Отговори
Ражда преди 4 години
Колко стари? Моята е 15г. и се води нова.Ако си богаташ да, нова кола нов живот.Доходи в порядъка 3000лв. от двете страни е невъзможно да купиш нова кола.
66
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Новите коли ги проектират още в началото да се развалят след гаранцията. Самите производители печелят после от сервиз и поправлки. Преди години да смениш някаква дреболия е струвало 20-30 евро, сега струва 400-500 евро, за нещо повече искат хилярки. Затова по добре на черно да се поправя колата.
65
0
 
13
 
! Отговори
Охобохо преди 4 години
Целта не е да мислят за народа,целта е да затворят малките сервизи защото им трябват още работници и не им трябва конкуренция.Така като затворят гаражчето на чичо Пешо,той ще се принуди да се наеме като работник на големите оторизирани сервизи.Пак монопол искат да правят това е.Няма да се напълни хазната от данъци и осигуровки от гаражните сервизи в кварталите.
64
1
 
2
 
! Отговори
Сержант преди 4 години
Не зная дали го има това но. Да разделят сервизите на категории. Според оборудването и според квалификацията на техническият състав. Защо да не може някой, който има квалификация и обикновен гараж да извършва дребни работи(смяна на масло, ремъци, антифриз и др). Иначе за това, автомобилите да имат паспорт за извършените ремонти и обслужвания ок.
63
0
 
3
 
! Отговори
пенчо питанката преди 4 години
До ДвяДадох го за пример просто. Качеството на държавните услуги е свързано пряко с нивото на данъците от които се финансира. Сигурно не е случайно, че държавите с най-добро образование,съдебна систестема, полиция и здравеопазване са тези с най-високи данъци и с най-добра събираемост. Въпрос на гледна точка и разбиране. Швейцарците доброволно гласуваха да не им се намаляват данъците - сигурно защото са балъци
62
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Те са си прави, обаче ние които работим в БГ нямаме тези доходи.Сега някои ще ревнат стани програмист.Щом общ работник от Швеция си позволява да рита в главата, камериерка в Слънчев бряг, сами си направете сметката.
61
0
 
1
 
! Отговори
Двя преди 4 години
До пенчо питанкатаТо и едно училище .... Една нещо дават ли ти го насила от държавта бягай далече от него. Но няма да ме учуди хем да е принудително хем да искат по 5 бона....
60
1
 
2
 
! Отговори
пенчо питанката преди 4 години
До Единми по твойта логика, никой да не плаща данъци най-добре и всеки сам за себе си...после да не ревеш обаче, че за да те предгледат искат 200 лв и училището на синковеца ти струва 5,000 лв на година.
59
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ЕдинНаписах го понеже хората се оплакват за много подобни неща. Дали човек ще се оплачи за детските или за нещо друго, то все ще се възмути за нещо и ще обвини държавата без да осъзнава, че и той е виновен за някой неща и че позволява на дадените бизнесмени да извършват незаконен бизнес без да сигнализира. Преди време имаше и хора, които си бяха купили домашна ракия и се бяха натровили. Сигурен съм че производителите на тази ракия са на свобода.
58
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
до 62Той па държавния сектор много разтегателен бе!Народа намалява чиновниците се увеличават и все за заплати реват.Реално частния сектор издържа държавата а не чиновниците.Сега няма да е чудно ако пак направят нова държавна агенция,а те са безброй и нови кияци да издържаме за да ходят по сервизите да ги глобяват.Колкото по-малко чиновници толкова по-силна икономика.В БГ обаче е обратно и социализма си продължава.Нищо не мърда в държавната администрация.Само свои хора се назначават и пречат.
57
0
 
5
 
! Отговори
Един преди 4 години
До Анонимен"И после ще пишеш в Фейсбук, че детските са малко."------------------------------------Детските надбавки идват от осигуровките, не от ДДС. Образовай се, ако искаш да говориш сериозно с мен. Дори да приемем, че са обвързани, няма да имам нищо против да се премахнат изцяло детските, ако се премахне изцяло и ДДС. Ако си направиш труда да посмяташ малко, вярвам, че и ти няма да имаш нищо против.
56
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Като има преобладаващ нелегален бизнес в една държава това води до:- ниски заплати на работещите в държавния сектор- незначителни детски месечни надбавки - до незначителни помощи за бедност за нуждаещите си и тнИма си законни начини да се плащат ниски данъци. Така е навсякъде по света. Тарикатите на дребно в България са много и те не плащат и лев. Така, че тези сервизи може да се регистрират съвсем законно, като от това си вадят хляба. С какво са по-различни те от другите хора и бизнеси.