Най мразим да мислим!

Или защо мисленето не е на почит у нас
Обновена: 18 юли 2011 13:56 | 18 юли 2011 13:33,
129
Най мразим да мислим!
Снимка: Булфото

Срещу 75 милиона лева над 40 000 учители (от общо около 90 000) ще бъдат обучени да учат децата да мислят, а не да зубрят. Тази вест от ранното утро ме накара да се запитам дали пък да не се отпуснат допълнително пари за обучение на лекарите да поставят диагнози или на счетоводителите – да смятат. Да не отварям дума за журналистическите нужди от ъпдейтване на професионалните стандарти.

Но така или иначе темата е за училището. Това е просто поредният пример как се налага да се полагат специални усилия за неща, които се смятат за априори дадени, но удобно са пренебрегнати. Например – учителите (учебниците, програмите, училището изобщо) да учат децата да мислят. (Или журналистите да си проверяват информацията от поне два независими източника, но пак се разсейвам.)

Факт е, че българската образователна система не от вчера набляга на сгъстената информация, вместо на анализирането и разбирането й. Факт е, че в желанието си да демонстрират по-добри резултати учителите правят наистина абсурдни неща – например като подготовка за тест за изходно ниво диктуват на децата въпросите от теста и забележете – отговорите. Факт е, че въпреки това резултатите не са желаните, защото е далеч по-трудно да наизустиш 20 въпроса и отговорите им, отколкото да отговориш сам, ако имаш истински знания.

Факт е, че учебниците, особено по т.нар. разказвателни предмети (самата дума показва, че от децата се очаква да разказват, т.е. възпроизвеждат, а не да анализират и да интерпретират получената информация) са написани наистина безумно.

Големите се оплакват от твърде много термини и висок академичен стил. Които е нормално да са им проблем, при положение че в учебниците за по-малките от термините и понятията се бяга като дявол от тамян. В резултат уроците са пълни с поетични описания и конкретни примери, а децата са принудени да ги учат наизуст, защото просто няма нищо за разбиране.

Най-фрапантният пример за мен винаги е бил с литературата – децата масово са приучвани да заучават помпозните, но авторитетно звучащи мнения на литературните критици, вместо да бъдат провокирани да прочетат произведенията, да помислят върху тях и да споделят собственото си мнение. 

Факт е също, че има учители, които и без да са обучени по специалната нова метода, се опитват да оберат този луфт и да компенсират липсата на смислена информация в учебниците, като същевременно насърчават децата сами да търсят, да анализират, да работят с получената информация. Аз лично имам щастието да познавам такива и изпитвам дълбоко уважение към усилията, които полагат, включително за да се борят със системата.

Но очевидно това не достатъчно, след като се налага 75 милиона лева от европейските фондове да бъдат усвоени именно с цел учителите да бъдат обучени как да научат децата да мислят. Надявам се, че за целта най-напред учителите ще бъдат научени да мислят.

Защо обаче имам съмнения в успеха на мероприятието:

Мисленето, както пише в речника, е „най-сложният познавателен психичен процес”. За да се случи този процес, са необходими базови знания и умения за възприемане на информацията, например четене и разбиране. А както стана ясно наскоро, четенето не е силната страна на българските ученици.

По данни на Европейската комисия проблем с четенето има всеки пети сред 15-годишните, както и много от възрастните граждани в Европа. Но най-тежко е положението в България и Румъния, където проблем с четенето имат 40 процента от подрастващите.

Една от причините за това безспорно е, че по последни данни майчиният език на половината от първокласниците не е българският. Т.е. за тези деца, да се научат да четат и пишат на български, е все едно да усвоят чужд език. А за останалите, които все пак говорят български език от раждането си, четенето си остава механичен процес – те познават буквите, свързват ги в думи, виждат написаното, но в голяма част от случаите не разбират значението му.

Ясно е, че трябват повече усилия да се възприеме информацията, получена чрез четене, в сравнение с други канали. Видно е колко лесно децата усвояват информация и модели на поведение от телевизията или от семейството си, за разлика от книгите.

Та след всичко казано следва и изводът, че днешното поколение „немислещи” ученици е резултат от много такива преди него, просто формално високите резултати пречеха проблемът да лъсне така болезнено. А няма как едно дете да бъде научено да мисли без участието на родителите в този процес.

Всяка учебна програма, колкото и новаторска и успешна да е, се проваля в мига, когато се сблъска с родителска стратегия от типа: „Ето ти 10 лева и ми се махай от главата”. Ако замените 10-те лева с камионче или кукла, ще разберете защо се налага учителките в детските градини буквално да умоляват родителите да говорят с децата си, да ги карат да разказват (поне) как е минал денят им, какво са яли и какво са учили. 

Обществото, резултат и от работата на образователната система десетилетия наред, също нито очаква от отделния индивид да мисли, нито насърчава това. За умен по-скоро се приема изобретателният, хитрият, находчивият човек, който е достатъчно маневрен и адаптивен да се възползва от луфтовете на системата, за да просперира – обикновено материално.

Децата са наблюдателни и интуитивни същества и схващат бързо житейски уроци от типа „Учи, за да не работиш”. Знанието само по себе си не е ценност, мисленето не е необходимо условие за житейски успех.

Поради всички тези причини съм скептична, че похвалната идея за въвеждане на мислене в училището ще се увенчае с успех. В страната на „Най-мразим да мислим!” налагането на мисленето не просто като на училищна методика, а като неотменна необходимост изисква огромно и целенасочено обществено усилие за промяна на манталитета. При това – поколения наред.

То предполага промяна в системата на обществените отношения, така че мислещите да просперират, а не да са заложници на немислещите. Това е задача, изискваща последователен труд от всеки поотделно и от всички заедно. Лошото е, че трудът също не е особено на почит по тези земи – както е казал народът, ако ми се доработи, “седам и чекам да ми мине”.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


129
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
106
1
 
14
 
! Отговори
До 88 и останалите преди 12 години
Престанете да лющите семки пред турските сериали и си поставете цели с план и краен срок, за по добър живот. И сега някой ***, ако ми каже, че парите не са най-важното нека да обясни как ще си сбъдне мечтите ако няма средството пари.Хайде със здраве, че имам среща по работа в 19.00.
105
6
 
6
 
! Отговори
До 88 и останалите преди 12 години
Заплатени, Колко ти е заплатата, учи за да не работиш, КАКВИ СА ТЕЗИ ГЛУПОСТИ ????Истината е собственият бизнес. Тогава влизаш в джунглата на живота и се доказваш. И за 2000 лв. на месец трябва да си луд да си продадеш времето. Така поне мисля аз.Четете малко книги за успешните и ще започнете да мислите.Как ви се струват 600 лв на ден ? Защото това ми е дохода за миналия месец. А вие на заплатки колко време ще ги изкаравате ????Правете с времето си нещо друго вместо да го продавате на шефа
104
0
 
8
 
! Отговори
103 преди 12 години
и тенденцията е след 10 години процента да стане около 70 , за съжаление ...
103
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Ще се усвоят някакви пари, ще се отчете някаква дейност и всичко ще е наред (казавм го със сарказъм)! Системата няма интерес да се киригира и всичко ще е по старому.
102
0
 
12
 
! Отговори
до102 преди 12 години
За някои професии (една е спомената от вас), се иска като първо талант.Желанието на родителите за син- гениален художник,едва ли ще се осъществи и с най-добрите учители и големите средства похарчени за целта,ако детето просто не е талантливо...Много често болните амбиции на родители провалят живота на децата.
101
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Чували ли сте за направлението в психологията "бихейвиоризъм"? Идеята е, че предварително се решава детето какво ше стане (като професия) и учителят от всяко дете може да направи всичко. Т.е таткото си поръчва банкер - и хоп, банкер; художник - хоп, художник. Моля коментирайте ! -----------Коментираме - ха, ха, ха, ха!
100
1
 
12
 
! Отговори
93 преди 12 години
всеки си прави избора... ти си направил своя. ако има някакъв проблем, твой си е... знаеш ли колко % бяха неграмотните 15-годишни деца в България преди 20 г. ?в момента са 41 % - няма какво да добавя повече
99
7
 
4
 
! Отговори
една преди 12 години
Чували ли сте за направлението в психологията "бихейвиоризъм"? Идеята е, че предварително се решава детето какво ше стане (като професия) и учителят от всяко дете може да направи всичко. Т.е таткото си поръчва банкер - и хоп, банкер; художник - хоп, художник. Моля коментирайте !
98
0
 
13
 
! Отговори
Няма да стане! преди 12 години
Няма да стане. С или без 75 милиона лева нищо няма да се промени. Трябва да се промени системата. Да се акцентира върху самостоятелната работа. Да се развият извънкласните форми на работа. и най-важното - да се включат родителите в процеса. В момента родителите са "Онези там", които трябва да дават пари за класа, училището ... и да не се обаждат много.
97
1
 
2
 
! Отговори
До 98 преди 12 години
Мен пък ме дразнят хора които имат склонността да се самооценяват. И за да може хората да изкарват повече, ще трябва повече да мислят и работят и по малко да се оплакват. С оплакване и самосъжаление никой нищо не е направил.
96
3
 
6
 
! Отговори
До 96 преди 12 години
И още нещо - хората с качества винаги ще имат повече от другите, опита за изкуствено създаване на равенство се провали с гръм и трясък преди повече от 20 години.
95
0
 
5
 
! Отговори
HCC преди 12 години
Естествено, че е утопия, но в държавите, където числото на доволните хора е голямо, се доближават до моята мечта. Просто ме дразнят умниците, които се надсмиват над труда на останалите или ги наричат некадърни, а те не са. Не говорим за мутрагените, говорим за тези които наистина полагат усилия..
94
2
 
4
 
! Отговори
До 96 преди 12 години
"За да е добре положението в България трябва, всички българи да се чивстват добре, а не отделни умници" - няма такова място на Земята където всички да са добре! Това е утопия.
93
1
 
4
 
! Отговори
НСС преди 12 години
до 89 част2: Обаче на мен това не ми е достатъчно. Аз искам и приятелите ми без такъв доход да са доволни и заплатени. Искам и тяхните деца да имат това което имат моите деца, а не мога да им го предложа, защото условията в България са педерски, много! Като видя, че някой колега се е възгордял от служебното си положение, на временен късметлия ми става тъжно. За да е добре положението в България трябва, всички българи да се чивстват добре, а не отделни умници!
92
0
 
3
 
! Отговори
НСС преди 12 години
до 89. Имам подобни познати, точно като теб. Без да съм казвал нещо или писал, друг ми слага думи в устата и започва да ми търси сметка, защо съм ги бил казал. Научи се да четеш постовете спокойно. Един друг 'колега' по форум, пак като теб ме пита, ти какво работиш толкова бе? Аз му отговорих, че дохода ми е много много добър. Мога да отида по всяко време на кайтсърф, някъде по островите на Турция, Гърция, Канарите, други хора ще работят за мен, защото съм успял да заема нужната позиция.
91
2
 
12
 
! Отговори
ха преди 12 години
За да се научат децата да мислят, трябва да четат книги. За да се научат да четат книги трябва да ги имат у дома още от малки. За да ги имат, родителите им трябва да имат пари за книги (ако не са наследили от дедите си). За да имат пари за книги трябва да печелят добре. За да печелят добре, трябва да са солидни бизнесмени. Солидните бизнесмени не купуват книги и нямат време за децата си. Всичко това става мноооого преди детето да срещне даскала ! Е ?!!
90
3
 
3
 
! Отговори
някой преди 12 години
92, да я РАЗСИПЯТ ЗА 20 ГОДИНИ? е преди 20 години да не беше по-добра? аз лично я напуснах точно преди 20, и да ти кажа, никак не смятам, че тогава ставаше за нещо. всичко, което знам /а то не е малко/, го знам ВЪПРЕКИ, а не БЛАГОДАРЕНИЕ НА образователната система. Айнщайн го е казал - "образование е това, което остава, след като забравиш всичко, научено в училище". май е визирал точно БЪЛГАРСКАТА образователна система. тук НИКОГА не се е наблягало на мисленето в училище. само наизустяване
89
1
 
3
 
! Отговори
abe преди 12 години
положиха страхотни усилия и успяха да разсипят за 20 г. образователната система, както и здравеоразването, и промишлеността и селското стопанство, сега някакви ялови напъни пак се демонстрират... нали се сещате,че от просто родители няма пкак да се пръкнат умни поколения ? на какво може да научи детето си човек, който го псува на майка или който слуиша само чалга ?та от учителите, някои може би ще се научат, други не, просто пореднтата пара в свирката..
88
4
 
2
 
! Отговори
някой преди 12 години
образованието е безнадеждна кал, както и всичко останало. не е въпроса в парите - не 75 милиона, а 750 години ни трябват, за да измре на клетъчно ниво наслагваното в продължение на десетилетия КУЛТИВИРАНО МАЛОУМИЕ в образователната система. и пак не е сигурно, че ще се получи. закривай ***! това е най-добре. свестните и без това вече са далече, а който не е - стяга багажа....
87
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Е па стига толко пара у Софето сте налиуали,забраихте селото