Преподавател от СМГ: Часовете по математика са малко!

Слабите оценки на матурите – образование, оставено на инерция
Обновена: 8 юни 2015 16:35 | 8 юни 2015 13:47, Анисия Иванова
100
Преподавател от СМГ: Часовете по математика са малко!
Снимка: Reuters, архив

Слабите резултати на матурите по математика при седмокласниците и зрелостниците не са изненада. Спадът на нивото в математическата подготовка на българските учениците се наблюдава от години, коментира пред Dnes.bg Илиана Цветкова, дългогодишен учител по математика в Софийска математическа гимназия "Паисий Хилендарски" (СМГ).

Това, което видяхме – най-слабите резултати от 6 години насам при 7 клас, е заложено преди години и се крие в неглижираното отношение на обществото и институции ни към образованието, смята тя. Все по-слабите резултати от година на година в математиката, а и като цяло, означава, че образованието ни е оставено на инерция.

Още по темата

В обучението по математика трябва да се променят доста неща, за да имаме други резултати и на първо място да се увеличат часовете, които да са за упражнение. Според международните изследвания в областта на математиката и природните науки нещата у нас вървят зле. От пето - шесто място преди време, днес сме паднали драстично надолу, обясни математикът.

Тя категорично не е съгласна с обвинението, че тази година задачите са били по-трудни. "Напротив, всяка година първият модул става по-лек. Всеки, който се занимава с математика, може да го потвърди. Някои от моите ученици  са го решили за 18 минути, а за него са предвидени 60. Отчитам факта, че учениците от СМГ са много добре подготвени. Същото потвърдиха колеги от Първа частна математическа гимназия и други градове", обясни тя.

Изводът според нея е, че ученици, който имат повече часове по математика, са се справили. Оттук първият и основен проблем - часовете по математика в училище са малко. Матурите се изтеглени през май, учителите нямат достатъчно време да си предадат материала и да направят упражнение, обобщение на изученото. Имам предвид обикновените училища, а не такива като нас, които са профилирани, уточни Цветкова.

Друга причина за слабите резултати е лошото разпределение на материала до 7 клас.

До 4 клас материалът е много олекотен. Това се направи преди години, когато се въведе 6-годишното образование, което така и не се наложи, но структурирането на материала остана. "В момента колегите от начален курс се чудят какви задачи да им измислят, защото децата смятат до 100 само със цели числа. Децата решават, че математиката е лесна и няма нищо сложно, което да се учи и в 5 клас връзката се къса", обясни тя. Затова резултатите от малките матури - при 4-класниците, са неадекватни, смята специалистът.

"Не може цял клас от произволно училище да има оценки от 5 и 6 по математика. Учебната програма би трябвало така да е структурирана, че болшинството деца в 4 клас на външното оценяване да изкарват 4 и 5. Тези високи оценки означават, че нещо не е наред", смята Цветкова.

Ако погледнем какво се учи в другите държави, ние не сме свалили материал от по-горните класове - още в 6 клас там се изучават Питагоровата теорема и еднаквите триъгълници. Мит е, че нашите деца са претоварени. Ако се направи реорганизация, може да се намери място за повече часове, както е в частните гимназии. Ако децата имат достатъчно часове и са добре подготвени, ще изчезнат и частните уроци.

Друга причина за слабото представяне на втория модул при 7-класниците е, че нашите деца не са научени да мислят. Научени са да прилагат процедури. "Колегите нямат време да ги оставят да открият сами решението, да пробват оттук-оттам, да разнищят условието. Затова им казват: "Тази задача се решава така, другата - еди-как си“. Дават им наготово решенията", смята математикът. Децата ни се опитват да научат процедурата и ако има дори малка промяна в условията на задачата, не могат да го осмислят.

При зрелостниците слабите резултати са по аналогични причини, но там много често липсва и мотивация. След 7 клас който е успял да влезе, където е искал, забравя завинаги математиката и спира да учи сериозно. Когато решат да се явят на матури след 12 клас, защото им трябва за кандидатстване във ВУЗ, вече са изпуснали материал, а в математиката много трудно се наваксва.

По думите й идеята да се намали времето при матурите по математика при зрелостниците е безсмислено. "Чух аргументацията, че те и без това излизат в 10 часа. Ако е дисциплина, на която се проверява ниво знание, може би това ще работи", допълни тя.

Но за математиката, където се проверяват няколко нива на познанието –  умения, знания, приложение, анализ и синтез, те не могат да бъдат проверени с въпрос, на който знаеш отговора веднага. Намалим ли времето за матурите по математика за догодина, това ще е още по-голяма катастрофа", убедена е Цветкова.

Относно ситуацията в Кърджали тя е категорична, че е имало помощ отвън. "Очевидно някой там не си е свършил работата, каза тя. "Допускам  и това, че нещата са направени умишлено. Тази година при строгата организация с камерите и квесторите резултатите са други. Така лесно не можеш да смениш нито поколенията, нито манталитета на работа", обясни Цветкова.

Изводът от поредните слаби резултати от матурите е, че е нужна промяна в преподаването. Трябва обаче да сме наясно, че образованието е много консервативна система, ако въведем малка промяна сега, тя ще даде резултат след няколко години. А пък големите и резки промени не са хубави, защото не знаем до какво ще доведат, предупреди Цветкова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


100
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
46
2
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До До 46Инвестират- родителите на децата. Понеже им се извиват ръцете. А тези, които не желаят да го направят, влизат в огромната маса, за които математиката е пълна мъгла.
45
3
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Това е от Комунистическо време така .. Завършилите математика и физика или са даскали или работят като учени в БАН.. В промишлеността пък е само за инженерите .. Училището за учители.. Нито на запад нито в Русия е така... В промишлеността има много физици и математици.. В Германия инженери и учени от промишлеността преповадават във ВУЗ без да имат професорска титла.
44
3
 
44
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Трябва да има математика всеки ден и да се обръща повече внимание на логическите задачи.
43
4
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Няма коментари, изпълнени с омраза към математиката. Напротив, математиката, като наука, не е по- маловажна от останалите и точно това се пише тук, но явно лично ангажираните по въпроса желаят да й се даде короната като на най- важна. Е, не е. Има хора, които са лично засегнати и изкривяват обективизма в останалите мнения. Не е полезно, дори математикът е добре да чете правилно нещо, което е ясно написано и да не търси под вола теле. Хубаво е да разберете, че не е само математиката на света.
42
4
 
46
 
! Отговори
До 45 Тони преди 8 години
"Гледам че според много хора математиката е едва ли не ненужна. Математиката е изключително важна, защото учи човек на логическо мислене - нещо което помага във всяко едно начинание. Една от малкото дисциплини, при които зубрачите нямат шанс."Евалата, Тони, това е един от малкото смислени коментари в тази тема. Не разбирам защо повечето коментари са изпълнени с толкова омраза към математиката. Да, трудна наука е, но пък за сметка на това всяка инвестирана минута в нея си заслужава.
41
3
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 44, защото въпросът не е в бройката часове, а в съдържанието им и начина на преподаване. А като знаем нивото им у нас, то повечето часове в училище само ще нанесат повече вреди на децата.Не е нужно масата да учи предмети на университетско ниво. Опитът ни дори доказа, че това води до още по- голямо изглупяване. Високите нива- в специалните училища. За останалите- нужното, но пък добре разбрано и овладяно.И проверено с реални изпити.
40
5
 
39
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До До 43 Математиката Има приложение - в западните университети се учат Изчислително Инженерство и Техническа Математика , Бизнес Математика и статистика.. И математици има навсякъде в промишлеността , софтуерни фирми и IT
39
4
 
48
 
! Отговори
Тони преди 8 години
Гледам че според много хора математиката е едва ли не ненужна. Математиката е изключително важна, защото учи човек на логическо мислене - нещо което помага във всяко едно начинание. Една от малкото дисциплини, при които зубрачите нямат шанс. Важно уточнение - много е важно как се преподава. Ако на децата се дават еднообразни задачи и не се насърчава креативност е нормално на този проблем да се гледа с недоволство. С най-голяма сила това важи точно за задачите до 7-ми клас.
38
7
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Защо не се удължи учебната година, примерно от 01.09 до 30.06. с кратки фиксирани ваканции от по 5 дни. Следобедите да не е сегашното подобие - занималня, а да са часове за упражнение на взетия сутрин материал. За всеки 1 нов урок по 2 часа упражнения. Повече часове за спорт и разтоварване - рисуване, пеене, муз.инструменти С времето част от децата ще покажат заложби и след 4-ти клас да имат възможност да се преместят в профилирани паралелки или училища.
37
3
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 41,Точно защото програмата е тежка, учениците масово нищо не научават. И никой няма полза от това.Чудят се вече откъде да докопат допълнително, че са им малко безбройните курсове и уроци, които водят.
36
2
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Петко 36, таблицата за умножение не е основата за НВО в седми клас. Ставате смешни.
35
0
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Говорите си колкото да не заспите.Грешна е посоката.Тя не е възвеличаване на един от многото предмети в училище. На въдицата може да се залови само ваш колега. Нищо против математиката. Нищо против която и да било друга учебна дисциплина. Масовото образование е насочено, обаче, към масата и сега си говорим за нейните проблеми. А те няма да се решат с допълнително натоварване. нито с олекотяване. Нужна е работа с децата в клас, трябват обяснения и тренировки, домашни, проверки и реални изпити.
34
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Аз не съм привърженик расизма.. Но има хора от Господарска семка и стават и има такива които са робска семка.. Аз го обяснявам прости думи.. Примерно НАКОВ който е добре приет от медиите , редовно повтаря , че масово хората не стават обучение в инженерните науки , математика и физика , информатика.. Затова внимавайте каква се семка се съешавате , брачеда в Канада се ожени за мелезлък. И му се народиха ***..
33
4
 
37
 
! Отговори
Петко преди 8 години
Там е проблемът- че образованието преди години също не е било на необходимото ниво. Щом родителите се затрудняват от таблицата за умножение и им е трудно да решават задачите от четвърти и пети клас. Дааа, това никак не говори добре за вас, хора, никак не говори добре.
32
5
 
41
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Не е случайно, че на Запад математиците взимат едни от най-високите заплати въобще, нали? Завиждате, когато някой е успял, ама изобщо не щете да знаете колко усилия е положил, за да постигне този успех.
31
3
 
37
 
! Отговори
Ина преди 8 години
Като гледам, преобладава мнение, че не е нужно всички да са добри по математика. Защо тогава, дее.. при кандидатстване където и да е се взимат оценките само по математика и български?
30
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До Анонимен 31,Не само на велики.Целта е да си напълним нашата си кошница. С часове. И с пари.
29
5
 
39
 
! Отговори
Петко, преди 8 години
Пишеш глупости:"Става въпрос вечер след работа да отделиш половин-един час и да порешавате заедно задачи с малкия. Математиката до 7-ми клас е достатъчно лесна и би трябвало всеки един зрял човек да я разбира."Излез от СМГ. Полезно ще ти бъде. Ако дъщерята има родител, който може, 10 синове и дъщери нямат такъв.
28
3
 
37
 
! Отговори
Петко 29, Мен и т.н. преди 8 години
Напротив, говорим. Точно за финанси си говорим. Защото масово хлапетата се спукват от платени курсове и уроци заради сегашния начин на преподаване и проверка. Който ползва изключително и само лобито на математиците, а по- рядко и на българиците у нас. Но не решава основните проблеми- децата да бъдат наистина грамотни и училището да им осигурява това. И говорим за базова грамотност, не за доказване по върховете на науката. Ще порешават задачки родителите, които могат. Не всички са ваши колеги.
27
6
 
38
 
! Отговори
Петко преди 8 години
"Ако ще ангажираме родителите да поемат финансовата тежест по допълнителното обучение..."Тук не говорим въобще за финансова тежест. Става въпрос вечер след работа да отделиш половин-един час и да порешавате заедно задачи с малкия. Математиката до 7-ми клас е достатъчно лесна и би трябвало всеки един зрял човек да я разбира.