Хронология на страстта преди "Черният лебед"

Пресечната точка на реалността и манията за режисьора Дарън Аронофски
Обновена: 4 мар 2011 12:45 | 4 мар 2011 12:38,
33
Хронология на страстта преди "Черният лебед"
Режисьорът Дарън Аронофски и изпълнителката на главната роля в "Черният лебед" Натали Портман, която получи Оскар за най-добра женска роля. Снимка: Getty Images/Guliver Photos

“Опитвам се да избера пътя, по който има най-много страст, защото само тогава няма да се обвинявам, че съм взел грешните решения. Тогава винаги ще мога да казвам, че просто съм следвал страстта си”.
Дарън Аронофски

 

Страстта има различни измерения и далеч не всички са свързани с любовта. Но всички водят до точката, в която реалността и манията се сливат в едно. Страстта може да е в опита да намериш математическата формула на Бог, в търсенето на дървото на Живота, в това да участваш в телевизионно предаване на всяка цена, да бъдеш най-добрия кечист на ринга или да изиграеш “Лебедово езеро” както никой преди теб.

За героите на 42-годишния кино режисьор Дарън Аронофски страстта е в това, което правят – отдават му се безрезервно, сякаш е единственото нещо, чрез което са себе си.

Завоювал си име на независим режисьор, автор на филми, чиито приходи далеч надхвърлят първоначално вложените средства, Аронофски е сред най-популярните млади американски режисьори днес. В актива си има награди от Сънданс и Венеция, номинации за Златен глобус и Оскар. Работил е с някои от най-добрите актьори като Натали Портман, Мики Рурк, Хю Джакман, Рейчъл Уайз.

Помним Аронофски още от края на 90-те, когато „Кодът Пи” беше сред най-търсените касетки в родните видеотеки. През 2000 година работех във видеотека и успях да се добера до касетката едва в края на годината. Черно-бялата лента за млад математик, който се опитва да намери формулата на всичко съществуващо, беше пленила журито в Сънданс (награда за режисура), а в последствие и кинолюбителите.

Преди това обаче, за да го направи (това е дебютът му), Аронофски е събирал пари от приятели – от всеки по 100 долара с обещанието, че ако филмът е успешен, ще им върне 150.

Срещу сумата, за която е направен филмът, стои цифрата 60 хиляди долара, а срещу постигната печалба – 3,216 милиона. Тъкмо цифрите са в основата на лентата.

Главният персонаж вярва, че всичко в природата и света може да бъде обяснено с цифри. От уменията му да изчислява разни неща се възползват както големи играчи от Уолстрийт, така и ортодоксални юдеи, които вярват, че зад всяка буква от Стария завет се крие число, а изнамирането на формулата на тези числа е ключът към Бог. Отдаден на своята математическа страст, героят почти се побърква.

"Ако "Кодът Пи" не беше успял, не знам каква кариера бих имал. Не мисля, че въобще щях да снимам нещо. Ако "Реквием за една мечта" не беше успял, всички щяха да ме наричат чудо за един ден", разкрива по-късно Аронофски.

Още по темата
4 мар 2011 11:46
2

"Реквием за една мечта" беше следващата провокация на Аронофски – смела, иронична и малко тъжна. Колко струва да сбъднеш мечтата си, колко струва да те покажат по телевизията?

Вместо да осуети флирта на сина си с хероина, майката доброволно се впуска в безразсъдни отношения с амфетамините, водена от идеята, че чрез тях ще отслабне. Ще отслабне така, че да влезе в старата си червена рокля, за да я харесат по телевизията и там да изживее своите три минути слава под прожекторите.

След няколко години "Фонтанът" ни заля с нова порция визуална пищност и сюрреалистични фантазии. След ежедневната врява на телевизията Аронофски ни оглуши с тайнственото мълчание на вечността.

Нова обсебеност, нова фикция, нова свръх задача – да се намери ключа към вечния живот, да се намери лек за смъртта, да се открие път към безсмъртието. Героят на Хю Джакман кръстосва във времето, обсебен от любовта към една жена и от една цел – да я има завинаги.

За нея той се сражава през XVI век като конквистадор в Централна Америка, търси лекарство през 2005 г. срещу тумора, разяждащ мозъка й, лети през 2500 г. в космоса, понесъл в прозрачната си капсула дървото на Живота.

Най-скъпият филм на Аронофвски предлага научнофантастична трактовка на вечната тема за вечната любов – най-сериозният мотив на това да искаш да няма край. Но колко дълго трае вечността? Капсулата, в което героят отглежда дървото се взривява, близката звезда експлодира, за да се прероди в свръхнова.  

"Най-големият ми страх е да направя филм, който хората да не преживеят като пътешествие", споделя Аронофски, а следващият маршрут, по който ни отвежда е историята на "Кечиста".

Някак странно, на пръв поглед неуместно, но говоренето за "Кечиста" трудно би могло да мине без говорене за "Черният лебед" – последното произведение на Аронофски.

Не само заради това, че водещите актьори в двете ленти – Мики Рурк и Натали Портман, показват най-доброто от себе си – безкомпромисна актьорска отдаденост и образцово изнасяне на цялата драматургия през образите.

Двата филма са като скачени съдове. Докато гледах своеобразната трактовка на Аронофски на класиката на Чайковски "Лебедово езеро" ме глождеше натрапчивото чувство, че този филм неустоимо много прилича на "Кечистът". На онази брутална мъжка история за мускулестия, малко фарсов, малко застаряващ кеч състезател, който с риск за живота си изиграва последния си мач по най-блестящ начин.

Колкото е жесток светът на кеча, толкова е ефирен светът на балета. Колкото шоуто на ринга е мъжко, толкова танцът на сцената е женствен. Като контрапункт на едно и също нещо.

А нещото е да излезеш на сцената, да изиграеш ролята си, да направиш невъзможното като му се отдадеш изцяло. Героят на Мики Рурк рискува сърцето си, за да бъде на ринга, героинята на Натали Портман жертва живота си, за да бъде на сцената.

И двамата се вживяват в работата си така, сякаш това е единственото нещо, през което могат да изживеят себе си. Схемите са подобни. Чувството ми за близост между двете ленти не ме подведе.

Оказа се, че Аронофски е мислил "Черният лебед" като филм съпътстващ "Кечистът", като негов женски двойник, който разказва същата история от друга перспектива. Нещо повече, първоначално режисьорът е искал да вплете двете истории в една. Кеч и балет в едно зрелище.

Впоследствие решил, че двете истории идват малко множко за един филм и ги разделил. Все пак малко налудничаво, дори и за Аронафски, би било да миксираш бруталността и кича на кеча с изяществото и класиката на балета. Така в крайна сметка имаме два доста добри филма и повече хляб за коментар.

С последната история за страстта – “Черният лебед”, се открива 15-ото издание на София филм фест тази вечер.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


33
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
3
 
16
 
! Отговори
Въпрос преди 13 години
Според вас бюджетът на един филм определя ли майсторството на режисьора?
12
3
 
11
 
! Отговори
Инхибутор преди 13 години
Първо сами решете дали искате да гледате филма или не , след това решете къде . Вземете сами решение не породено от общественото мнение . Повечето ви пълнат главите с високопарните си фрази навряни в редвете на един коментар, в който естествено не може да се получи дилаог и да се разбере кой знае какво, а само интерпретирането на всичко останало плюс живота в него. Всеки сам за себе си си прави изводите и взима решение но след като има база от информация, а именно самото изжглеждане на филма .
11
14
 
21
 
! Отговори
До 1 преди 13 години
Американският вкус не е извратен, но виж еврейският - смятат, че всичко ще им донесе финансов успех, и най-голямата боза - и точно така и става, защото всички евреи се юрват да наливат пари за братята си.Радвам се, че тази година Оскар за най-добър филм получи британска продукция, а не типично еврейската "социална мрежа" - щеше да е пълен отврат. САЩ ще се оправят и с евреи и с всякаква друга ***, ние да му мислим.
10
27
 
23
 
! Отговори
Petkov преди 13 години
Филмът е доста плитък и неадекватно напрегнат, а сюрреалистичните моменти са направо неприятни. Единствено играта на Натали спасява положението. Като сценарий и режисура е боза. Не си заслужава парите за кино. Ако искате го гледайте, а после се запитайте как един европейски режисьор би разказал подобна история.
9
12
 
7
 
! Отговори
valentin преди 13 години
E ne e 4algiza zatova naprostezite ne im haresva
8
19
 
22
 
! Отговори
Retro преди 13 години
Филмът не е лош, но поради всичкия този шум, очаквах нещо феноменално, ама не беше... Евреите много тънкообидни се оказват. При положение, че управляват света и се занимават основно с шменти-капели, не искайте да ви обичат. Не оспорвам таланта на Натали Портмън, ама ми писна от възмутени *******и, евреи и ***.
7
12
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
"Тази" и "този" са евреи,нормално е да се засегнат! Щото за тях или хубаво или нищо,иначе...Справка-Галиано,Мел Гибсън.
6
28
 
20
 
! Отговори
. преди 13 години
Като гледам минусите и плюсовете,тук май само жени,мечтали си като деца да бъдат балерини,оценяват........Натали Портман е добра актриса,но филма не струва,това е реалността.......
5
20
 
24
 
! Отговори
Пепо преди 13 години
Тази ме подразни с расистките си изказвания по повод Джон Галиано...няма да гледам филма
4
43
 
20
 
! Отговори
. преди 13 години
Много *** филм верно,съжалявам,че го гледах и се радвам,че не съм дал пари за кино за него.....Не ходете,ще се прекарате......Никакъв смисъл няма тази тъпня....
3
16
 
29
 
! Отговори
ми преди 13 години
страхотна статия! а филмът "Черният лебед" наистина ме изненада. очаквах някаква преекспонирана американска тъпотия, но наистина зрителят се вживява и отдава на това, което гледа - нещо, което напоследък в почти нито един американски филм не можеше да се постигне.
2
5
 
36
 
! Отговори
белият лебед преди 13 години
Без страст няма успех - в нищо !
1
51
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
По *** филм не бях гледал!Егати извратеният американски вкус!