Удрят вноса на твърде стари и замърсяващи коли у нас

На всеки 10 таратайки се пада по един нов автомобил
Обновена: 31 мар 2019 17:50 | 31 мар 2019 17:45, Камелия Цветанова
104
Удрят вноса на твърде стари и замърсяващи коли у нас
Снимка: Булфото, архив

България и Румъния ще създадат обща работна група, която да търси начини да се ограничи вносът на твърде стари и замърсяващи автомобили, съобщава Automedia.

Двете съседни държави ще си партнират и по други въпроси, свързани с повишаване чистотата на въздуха, намаляване на замърсяването на Дунава и правилно управление на отпадъците.

България и Румъния имат тежък проблем с автомобилния парк заради свободния внос на стари коли от Западна Европа. В България съотношението употребявани – нови автомобили на пазара е около 10 към 1.

Едва от тази година властите започнаха да въвеждат екологичен компонент при определянето на годишния данък, макар и засега надбавката за най-замърсяващите коли да остава почти символична.

Румъния дълги години ограничаваше безогледния внос с внушителна екотакса, надхвърляща 1000 евро за повечето коли над 15-годишна възраст. Преди три години обаче правителството я отмени като част от голям пакет данъчни облекчения. В резултат само за година вносът на употребявани автомобили набъбна от около 140 000 до над 350 000 бройки.

Членството в ЕС и принципът за свободно движение на стоки не позволява на двете държави директно да забранят импорта на автомобили над определена възраст, както стори например Албания от 1 януари тази година. Те обаче могат да чувствително да го ограничат чрез такси и данъци, както и чрез доста по-добър технически контрол при първата регистрация и годишните прегледи.

"Сигурни сме, че проблемът с автомобилното замърсяване ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за премахване на дизеловите леки автомобили", обясни още преди година българският финансов министър Владислав Горанов пред Automedia.bg.

"Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция", подчерта тогава министър Горанов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


104
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
74
17
 
20
 
! Отговори
52лв и 33стотинки преди 5 години
Глупости българина бил беден да *** не...в прага за 7дни видях три дбипа и нито един каен или Кю 7 ...тук Досия джип до жипа моя майно льо..и си вирнали носовете никой друг не важи...така че българина не е беден българина е крадливо гадно ***....което ако е в друга държава ще мизерства щото няма да може да краде или ако си купи скъпа кола няма да може да и плати данъците и да мине преглед...България е разграден двор...
73
7
 
27
 
! Отговори
Митко преди 5 години
Като се има предвид доходите които получава българина и автомобилите които карат някой може да си помисли че живее много добре защото ние сме съгласни да сме гладни да нямаме жилище но кола да имаме Нищо че тя няма да има гуми и платени данъци и прочие първата работа на българина като се докопам до някой лев да се смени колата след това да си намери любовница да остави жена си и да се прави на гъзар Демек на това което не е
72
6
 
16
 
! Отговори
kkk преди 5 години
Защо толкова много искат българите да набиват един куп пари за нови автомобили,които реално ще отидат в германската икономика,вместо да се завъртят в нашата?
71
2
 
34
 
! Отговори
Ataturk преди 5 години
Време е да има законодателни промени относно ГТП (или изцяло да се премахне тази практика), понеже е очевидно че само се събират такси без да се прилагат критерии за емисии, безопасност и т.н. Също трябва да бъде криминализирана масовата практика на фалшифицирането на изминати километри. Относно събраните средства от синя и зелена зона трябваше да се построят многоетажни паркинги в центровете и да се изринат колите от околните улици. Всички проблеми произлизат от не работеща правна система!
70
8
 
8
 
! Отговори
Емо преди 5 години
До Itzoда, наистина за безмозъчните гъзари автомобила е социален статус, на тях принципа им е от глад ум.ри, но гзар бъди, а са повечето от останалите е инструмент, средство за работа, спестяване на време. Не е сериозно в 21 в. автомобилът да е лукс, но всъщност има планове на управляващите за ограничаване на правото на свободно придвижване чрез ограничаване на автомобилите чрез манипулацията - нямаш пари - не караш кола.
69
10
 
34
 
! Отговори
Емо преди 5 години
Българие няма проблем с автопарка, а с доходите, които местоза заплати отиват в сметките и апартаментите на гроб - цецо, Цецка и компания. С румънците не можем да се сравняваме, всяка година ги гледам в гърция с 10 г по-нови коли от нас, не повече от 6-7 годишни са им автомобилите.
68
18
 
10
 
! Отговори
Itzo преди 5 години
Точно това трябвА да направят!Автомобила е социален статус, който няма необходимия доход няма да има автомобил. Но, от друга страна си представете че няма достатъчно консуматори на гориво ..... Няма акциз няма ДДС???
67
8
 
53
 
! Отговори
Anonimen преди 5 години
Оправете стандарта на живот първо и после ми говорете за стари коли аз ако имам пари дали ще карам 30 годишна кола
66
1
 
32
 
! Отговори
до 48 преди 5 години
Напълно съм съгласен.Автоджамбазинът първо трябва да закара колите на ГТП и чак след това да продава на вътрешния пазар.
65
5
 
30
 
! Отговори
Даа преди 5 години
Само ще вдигнат данъците, нищо друго няма да се промени.
64
6
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Повечето стари бензини са газифицирани. Въпреки, че lpg то води до много азотни окиси, няма как да пуши повече от дизел.
63
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
България и Румъния ще създадат обща работна група,.../лъжа е че двете държави могат да създадат каквото и да е без разрешение от ЕС/България и Румъния имат тежък проблем с автомобилния парк заради свободния внос на стари коли от Западна Европа..../значи проблем с авто парка,понеже автомобилите били стари, но работещи.........а ако бяха нови ???????? /Забраната е само за почти новите дизели,които имт живот още 20-30 години,но бяха забранени на Запад,и за да не се купуват от българи и румънци,
62
8
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Момчета, ся е моментът да си купим по едно БМВ е92 330Д или 335Д и да си караме докато се овъртиме в някой стълб! Веднъж се живее! После евроджендърите ше ни спрат тока и идват дженди електричките с чипове и ограничители на скоростта и... потентността!
61
8
 
23
 
! Отговори
Гост преди 5 години
И още нещо, какво сте се хванали за дизелите като удавници за сламка? Всеки ден като вися в задръстванията има поне няколко бензинови , които пушат и смърдят повече от Трабант. Къде са рекламираните станции , които щяха да измерват газовете на колите и да ги спират от движение? Сигурно стоят в складовете или беше само една за пред медиите?!
60
28
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Проблемът на българинана не е толкова невъзможноста да си купи нов автомобил, колкото гъзарския манталитет. Аз самия попадам в тази категория. Имам възможност да си купя нова Октавия, но не...заглеждам стари Беемветата за същите пари из Германия и Италия. От чиста суета и робуване на марките.Много българи могат да си позволят нова кола от не толкова престижна марка, но е по-лесно да се мрънка. Разбира се и държавата, с правилата си, защитава интереса на джамбазите, а не на купувачите на нови.
59
3
 
40
 
! Отговори
Гост преди 5 години
Къде точно премахват дизеловите коли в Германия, че не мога да се сетя? Да, има ограничения за достъп до центъра на някои градове /под Евро 5В/, но това не означава пълна забрана на тези коли. Стига сте дрънкали глупости господа политици, а вземете мерки хората да могат да карат нови коли.
58
6
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма нужда да се мисли да направят минималната работна заплата 2бона и никой няма да кара стари коли
57
2
 
21
 
! Отговори
Hop преди 5 години
Горанов да вземе да си прибере задълженията на Артекс към държавата. Мисли само глупости. В Румъния колите са на технически преглед на две години, а тук рекета е ежегоден.
56
5
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В Чехия колите минават на преглед на две години, но като видях как го правят и какво проверяват малко коли у нас ще могат да го изкарат.
55
2
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Естествено е румънците да предложат това. Техните доходи са много по-високи, а и произвеждат коли. Елате в Русе в събота вечер. Доста заведения са пълни с румънци, защото за нас са скъпи. Болшинството коли са от Букурещ. Не съм чул българи да ходят по заведенията в Букурещ. Днес по обяд в града всяка трета кола бе румънска.