Удрят вноса на твърде стари и замърсяващи коли у нас

На всеки 10 таратайки се пада по един нов автомобил
Обновена: 31 мар 2019 17:50 | 31 мар 2019 17:45, Камелия Цветанова
104
Удрят вноса на твърде стари и замърсяващи коли у нас
Снимка: Булфото, архив

България и Румъния ще създадат обща работна група, която да търси начини да се ограничи вносът на твърде стари и замърсяващи автомобили, съобщава Automedia.

Двете съседни държави ще си партнират и по други въпроси, свързани с повишаване чистотата на въздуха, намаляване на замърсяването на Дунава и правилно управление на отпадъците.

България и Румъния имат тежък проблем с автомобилния парк заради свободния внос на стари коли от Западна Европа. В България съотношението употребявани – нови автомобили на пазара е около 10 към 1.

Едва от тази година властите започнаха да въвеждат екологичен компонент при определянето на годишния данък, макар и засега надбавката за най-замърсяващите коли да остава почти символична.

Румъния дълги години ограничаваше безогледния внос с внушителна екотакса, надхвърляща 1000 евро за повечето коли над 15-годишна възраст. Преди три години обаче правителството я отмени като част от голям пакет данъчни облекчения. В резултат само за година вносът на употребявани автомобили набъбна от около 140 000 до над 350 000 бройки.

Членството в ЕС и принципът за свободно движение на стоки не позволява на двете държави директно да забранят импорта на автомобили над определена възраст, както стори например Албания от 1 януари тази година. Те обаче могат да чувствително да го ограничат чрез такси и данъци, както и чрез доста по-добър технически контрол при първата регистрация и годишните прегледи.

"Сигурни сме, че проблемът с автомобилното замърсяване ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за премахване на дизеловите леки автомобили", обясни още преди година българският финансов министър Владислав Горанов пред Automedia.bg.

"Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция", подчерта тогава министър Горанов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


104
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Като начало добра мярка е субсидиране на електрически коли, както е на всякъде където се държи на екостандартите.Втора стъпка нека да минем първа защото тя ни дава много време за втора.Аме те бързат.Трябва да икономически, годишната поддръжка(задължителни такси) на чисто нов автомобил да е по евтино от автомобил на години и това става чрез намаляване на първите а не увеличение на вторите т.е. да има стимулиране а не рекетиране.
33
1
 
40
 
! Отговори
Фалшива новина преди 5 години
Поредната фалшива новина.Не знам с коя лъжа да започна.Примерно за данък МПС, пише, че сега от 2019 бил въведен екологичен компонент, а него го има, откакто има коли за катализатори, т.е. нищо ново в това отношение.Другата лъжа, която се внушава е, че ако се ограничи вноса на по-стари коли, автопарка в България ще стане по-нов и по-екологичен. Опитът на други държави наложили ограничения за стари коли сочи точно обратното - бързо застаряване на и без това стария им автопарк. Ясно е защо.
32
4
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В провинцията има коли още от соца!!! Там ако минат на 15-годишни дизели, парка ще обнови. Те повечето и без това ги карат само по изключение, при крайна нужда.
31
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До W A1 MtelДори не разбираш за какво говориш. А се пънеш като чер*вей на буца. Пубертет
30
5
 
35
 
! Отговори
Qwerty преди 5 години
Абе хора, защо се заблуждавате, че пунктовете за ГТП могат да решат този проблем???Пунктовете от години са в ръцете на частници, а частника грам, ама грам не го интересува техническото състояние на автомобила Ви. Той има примерно заеми, има наем на помещението, заплати и осигуровки на двамата дето му работят, разходи за консумативи и т.н.т. За него всеки върнат автомобил е 30-40-50 лв. загуба. Смятайте... ако върне днес 5 коли по 40лв., това са 200лв. Как да стане?
29
3
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Паникьосахте се, че всички ще си накупуваме готини и читави дизели Евро 4 за без пари и ще спрем да ви купуваме ***. Мда, бързичко трябва да се реагира. Как така ще караме, пък вие няма да печелите....
28
0
 
19
 
! Отговори
снайпера преди 5 години
До Анонимен 32Така ли лесно се дава элатна територия бе, младеж
27
3
 
43
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Като видя, че не става, хващам си пътя през терминала и се устройвам някъде в Европа. Там парите стигат за нова кола. Приключвам с България, политиците да си приемат и плащат каквито данъци искат, да си купуват евтини апартаменти и да се тъпчат със суджуци...
26
0
 
39
 
! Отговори
sperko преди 5 години
Прочетох "На всеки 10 ТАРАТАЙКИ..." и спрях да чета. Уникален журналистически бълвоч. Тази статия сигурно е писана с бира и цигара в ръка.
25
42
 
14
 
! Отговори
Мен преди 5 години
Пак глупости. Просто направете техническият преглед реален, 50% от бараките по улиците няма да го минат и дирекно им се свалят номерата. След 10-тата година данъка на колата да скача със всяка измината година. Всичко ще си дойде на мястото. Висок данък за коли над 100коня, още по висок за всичко което не е евро 6. Събраните пари могат да се инвестират като помощи за покупка на еко автомобили и инсталиране на газови.
24
20
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В центъра на София е пълно с коли. Отиваш на работа в парламента и няма къде да паркираш. Айде беднотията да си ходи на село и да се вози с каруци.
23
13
 
5
 
! Отговори
Моше преди 5 години
Турчин прав си на 100 процента немал пари за кола не му пука като няма пари няма да кара.
22
3
 
11
 
! Отговори
Карчо Каракарчев преди 5 години
До Анонимен 24Аре у лево бе........
21
38
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кат нямате пари за нова кола просто няма да карате.
20
4
 
23
 
! Отговори
MaйMyнaтa преди 5 години
До ТурчинЩо не провериш кво стаа с Ердо, и иэборите? Вместо да се шляеш беэцелно, на чуждо място.
19
26
 
15
 
! Отговори
Турчин преди 5 години
Рев голям, че нямали пари за нова кола....А,за апартамент на детето в София имате, а? Провинцията се изнесе в София, пък нямали пари... ми плащат по сто бона за една панелка
18
38
 
14
 
! Отговори
W A1 Mtel преди 5 години
Под евро 5 не, нямаш ли пари не ти се полага автомобил, няма някакви шофьорчета да тровите цял народ
17
15
 
27
 
! Отговори
Не съм експерт, но.. преди 5 години
Какво има толкова има да го мислят не мога да разбера. Достатъчно е КАТ да започнат да извършват така наречения първоначален преглед според изискванията за вредни емисии (демек, тия уреди - димомери и газанализатори, да влязат в реална употреба), а не само да сверяват номерата на рама и двигател и да слагат табелите на всичко което е влязло на ход в халето и няма данни да се издирва...
16
5
 
20
 
! Отговори
Гербер преди 5 години
До SharkДа не бъдем максималисти, не може хем да мислим как да купуваме нови апартаменти, хем как да си купувате нови коли. Едно по едно.
15
40
 
20
 
! Отговори
Турчин преди 5 години
Вече са закъснели. Разходите се из автокъщите, или из сайтовете за продажба на коли... 9 от 10 са дизел, между 10 и 15 годишни. *** се страхува само като му бръкнеш в джоба. Трябва Екото да стане 2000 лева,застраховка пак 2000, за коли над 10 години. Няма нужда всяко семейство да има по два барутника пред панелката.