Удрят вноса на твърде стари и замърсяващи коли у нас

На всеки 10 таратайки се пада по един нов автомобил
Обновена: 31 мар 2019 17:50 | 31 мар 2019 17:45, Камелия Цветанова
104
Удрят вноса на твърде стари и замърсяващи коли у нас
Снимка: Булфото, архив

България и Румъния ще създадат обща работна група, която да търси начини да се ограничи вносът на твърде стари и замърсяващи автомобили, съобщава Automedia.

Двете съседни държави ще си партнират и по други въпроси, свързани с повишаване чистотата на въздуха, намаляване на замърсяването на Дунава и правилно управление на отпадъците.

България и Румъния имат тежък проблем с автомобилния парк заради свободния внос на стари коли от Западна Европа. В България съотношението употребявани – нови автомобили на пазара е около 10 към 1.

Едва от тази година властите започнаха да въвеждат екологичен компонент при определянето на годишния данък, макар и засега надбавката за най-замърсяващите коли да остава почти символична.

Румъния дълги години ограничаваше безогледния внос с внушителна екотакса, надхвърляща 1000 евро за повечето коли над 15-годишна възраст. Преди три години обаче правителството я отмени като част от голям пакет данъчни облекчения. В резултат само за година вносът на употребявани автомобили набъбна от около 140 000 до над 350 000 бройки.

Членството в ЕС и принципът за свободно движение на стоки не позволява на двете държави директно да забранят импорта на автомобили над определена възраст, както стори например Албания от 1 януари тази година. Те обаче могат да чувствително да го ограничат чрез такси и данъци, както и чрез доста по-добър технически контрол при първата регистрация и годишните прегледи.

"Сигурни сме, че проблемът с автомобилното замърсяване ще се задълбочава, защото в доста европейски страни в момента се обмисля или вече налага политика за премахване на дизеловите леки автомобили", обясни още преди година българският финансов министър Владислав Горанов пред Automedia.bg.

"Това автоматично ще увеличи естествения натиск България да се превърне още веднъж в гробница на автомобили втора ръка от Европа, в случая - дизелови. Така че със сигурност нямаме много време за реакция", подчерта тогава министър Горанов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


104
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
54
3
 
51
 
! Отговори
Наблюдател преди 5 години
махайте къщите по Бояна където всеки има камина и замърсява повече от колите стига сте ламтели за по скъпи еко такси !!!Спрете строителството в София за да има въздух !!!Кви са тия небостъргачи до НДК където там беше добра зелена поляна !!!Този на артекс в Лозенец кво ще бълва чест планински въздух ли ?
53
4
 
7
 
! Отговори
Дядо Соци преди 5 години
В 99 % вятъра духа от запад и носи замърсения въздух от Сърбия.Вучич ни трови.
52
17
 
5
 
! Отговори
Диша ни се преди 5 години
Който иска да трови себе си и децата си, а и всички други нека да си плаща дебели данъци.
51
4
 
27
 
! Отговори
ДИВАК преди 5 години
какво значи "твърди частици " , аз ги наричам "прахови частици " та те са точно ТВЪРДИ частици "прахови" създадени от движението на МПС, каруци , пешеходци (влачещи си краката ) и най-вече от самолетното гориво ! Първата стъпка към ЧИСТОТАТА е миенето на улиците и обществената хигиена , другото си е ураган в пустиня .
50
5
 
35
 
! Отговори
Така е .. преди 5 години
Алоо, стига сте мачкали народа . Що не мачкате бизнеса да плащат осигуровка върху реалната заплата.Накарайте всички без изключение да плащат здравни осигуровки.Тук е заровено кучето.
49
8
 
14
 
! Отговори
Попа преди 5 години
Българи и румънци мислят. ??? Няма какво да добавя.
48
3
 
24
 
! Отговори
wgw преди 5 години
Мисля , че управниците наистина не ги е грижа за екологията. Няма облекчения в данъците на автомобиле работещи на LPG или CNG, не се следи дали даден автомобил е с изправен филтър за твърди частици (ако не е ,да има облекчение в цената на такъв филтър-както е в Швейцария). Корегиране на цената на дизеловото гориво за лмпс за сметка на по-ниската цена на бензина и газта, но пък ще им се видят малки постъпленията , така че..............
47
5
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ми те хората си купуват коли на старо защото новите са им много скъпи.Чудна Е класа струва 10к -вътре е като нова да не говорим колко е луксозна.Всички знаем. За толкова пари какво ново има? Май и за най-евтината Лада или Грейт Уол не стигат.Дачиите поскъпнаха преди продаваха едни без оборотомер и радио а на пода гофрираната ламарина за 12 хил.Май вече я спряха.Просто трябва да забранят продажбата на автомобили над 15 години.
46
3
 
44
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не разбирам каква е голямата полза от забраняване на дизеловите коли след като всичката селскостопанска и промишлена техника работи само на дизел...
45
0
 
41
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Удрят дедовия.Само си приказват празни приказки.Дефакто гледат да съдерат поредната кожа от крайният потребител, данъкоплатеца...ама то не остана.Ефективно би било промяна на закона, да задължават вносителите да минават технически преглед и да регистрират колата, чак тогава да се пуска за продажба по автокъщите.Така самите вносители ще почнат да подбират какво внасят...а не като сега на конвейр от автоморгите на Западна Европа.
44
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Тодоро ела виж къде смърди бе отрови ми се душата две седмици печки не паля нощес ще държа тоалетната отворена да мирише на рози и свежест
43
4
 
2
 
! Отговори
House M.D. преди 5 години
Какво е "импорт"?
42
3
 
24
 
! Отговори
Мишо преди 5 години
Албания въведе забрана за внос на коли над 10г, а ние ще правим работна група да мислим какво да направим...
41
0
 
38
 
! Отговори
въпросче, преди 5 години
Преди 11 години си купих чисто ново МПС , сега е на 140хил км, та от коя година започва да се брои, че автомобилът ми е стар(таратайка), И ако си купя втора ръка 4 -годишна кола - Нова или за стара я броим?
40
0
 
32
 
! Отговори
авто преди 5 години
ама големи лъжи.като нямат пари в хазната и няма икономика в държавите искат да вземат и последния лев от народа.хората ако имат пари ще купуват нови коли къщи апартаменти.кажете и за отоплението по балкана.освен твърдо гориво каква алтернатива имат те.
39
15
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Карам стар Мерцедес на 19 г бензинов и работи като часовник. Закопал е много нови хюндита, мазди, шкоди и тнт. От старо до старо има разлика. И при жените е така;-)
38
1
 
15
 
! Отговори
Професор Тюхчеф преди 5 години
Че той никой не внася твърде стари автомобили, голямата част са около 10 годишни,Друг въпрос е че са фирмени коли или бивши таксита с по 7-800 хил км. , на които услужливо са им завъртяли показанията , че да не се плаши публиката.
37
2
 
45
 
! Отговори
eve1 преди 5 години
Всички проблеми в България идват от ниските заплати,както и този със старите автомобили.Никакви наредби и разпоредби не могат да накарат хората да си купуват нови коли с тези мизерни заплати
36
9
 
12
 
! Отговори
Ton преди 5 години
За начало достатъчно е да се премахне екотаксата за бензинови автомобили, примерно не по стари от 10 год., сигурен съм, че доста хора, за да не дават 300-400 лв. в повече, ще изберат бензина.
35
0
 
36
 
! Отговори
Обективен преди 5 години
Няма никакви основания за ограничаване на вноса на стари коли в България, които на практика подмладяват автопарка. Екологията в случая няма нищо общо, освен, че с нея оправдават по-високите данъци и такси за по-бедните, за сметка на по-ниските данъци и такси за по-богатите в България.