За по-чист въздух: Въвеждат нискоемисионна зона в София

На ден в центъра на столицата минават 170 хиляди коли
25 юни 2022 09:05, Петя Славова
170
За по-чист въздух: Въвеждат нискоемисионна зона в София
Снимка: БГНЕС

Всеки ден през центъра на София минават 170 000 коли и създават фини прахови частици. Столична община се опитват да ограничат това и намират алтернатива. "Ние не предлагаме забрана, която да няма житейска логика. През цялото време целият градски транспорт и всяка друга алтернатива за предвижване и преминаване през центъра си остава в сила. Просто спираме за три месеца годишно най-замърсяващите автомобили – Евро 1 и Евро 2." Това заяви пред БГНЕС общинският съветник Симеон Колев във връзка с въвеждането на нискоемисионни зони в София от 1 декември тази година.

Още по темата

Нискоемисионната зона в София ще бъде въведена на няколко етапа. От 1 декември влиза в сила наредбата на Столична община. Първоначално ще бъдат въведени две зони за ниски емисии в центъра на града. Първата зона е наречена "Малък ринг" и тя е с по-тесен обхват, докато втората зона – "Голям ринг", съответно ще има по-голям обхват.

"Малката зона обхваща най-общо казано центъра, след което постепенно ще я разширяваме до така наречената зона – широк център. Всички тези усилия, които полагаме са във връзка с нашата борба за по-добър атмосферен въздух", обясни Симеон Колев.

Тази зона ще важи в рамките на три месеца – декември, януари и февруари, като засега това е предложението, което ще се разгледа. Изборът за този конкретен времеви период се дължи на тежките метеорологични условия. В рамките на тези три месеца има най-голяма концентрация на фини прахови частици, по тази причина се забраняват и най-замърсяващите автомобили да минават през центъра. Периодът, в които ще важи тази наредба е от 1 декември 2022 г. до 28 февруари 2023 г.

"В центъра ще влиза градският транспорт, колите на живеещите в района, коли на инвалиди, таксита и всички бензинови коли, които отговарят от Евро 3 нагоре и дизеловите автомобили от 2002 година", обясни общинският съветник, като подчерта, че ограничението не ощетяваме ничии права.

Глобата, която се предвижда за първо нарушение е 50 лв., като при по-чести нарушения глобата може да достигне до 500 лв.

"Ние не разчитаме на глобите да бъдат възпитателно средство, ние разчитаме на ограничението и показването на хората, че никой не се е родил с кола и никой не се е родил с правото да преминава с коли под Евро 3", каза Колев.

Нискоемисионните зони не обхващат само автомобилите, но и отоплението на твърдо гориво.

"Това е най-големият замърсител и ние трябва да се преборим с това", категоричен е общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС в местния парламент.

Около 55 000 домакинства се отопляват на твърдо гориво, което генерира около половината замърсяване на града. Затова ще бъде въведена и нискоемисионна зона и за този вид отопление, като тя ще влезе в сила през 2025 година и ще обхваща районите, в които вече има изградена инсталация на топлофикация или възможност за свързване с газ.

"От 2030 година ще бъде забранено на цялата територия на Столична община отоплението на твърдо гориво", съобщи Симеон Колев.

Столична община има два безплатни проекта за абсолютна подмяна на уредите, които работят с твърдо гориво. Тези програми ще продължат до 2030 г. "Към тези програми има интерес. Надявам се да сменим уредите на около 10 000 – 15 000 домакинства. Ние не забраняваме нищо, без да предложим алтернатива. Досега сме получили близо 7 000 заявления и са подменени около 3 000 печки", каза още Колев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


170
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
155
0
 
0
 
! Отговори
Кожухаров преди 3 месеца
Въздухът няма преграда. Ако колите замърсяват около зоната, въздухът ще отвее мръсните емисии в защитената зона. Така и голямото замърсяване в централната част се отвива в малко натоварени райони. Също вредните емисии на автомобилите не са функция на тяхната старост. Гледайки така на нещата мисля, че тези нови мерки са пълна глупост. Нека се засили контрола при техническите прегледи на МПС. Не е нормално хора с по стари коли да се поставят в още по неравностойно положение. Нелогично и малоумно
154
0
 
0
 
! Отговори
Цецо преди 5 месеца
Пълна идиотщина по Герберски и Борис Боневски! Ще ограничават автомобилите в центъра, а на 5 км на запад в *** махали горят кой каквото намери - гуми, обувки, парцали и т.н. И не ме разбирайте погрешно, *** не са виновни! Те не го правят нарочно, за да мърсят въздуха, а защото нямат друга алтернатива. Ама, какво разбирам аз, сигурно и това го има в много Европейски градове :)
153
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не вижда презастрояването, не виждат липсата на паркове и градини, горене на *** и постоянните строежи, затова да го ухат обикновените хора.
152
5
 
4
 
! Отговори
Миене преди 1 година
На село прах нема, щото миеме, мийте и у градо, близко е до акъло!
151
4
 
14
 
! Отговори
Готин преди 1 година
Сега аз да ви кажа! Всяка рестрикция, която налага СОС и гладният архитект на София е знак за тяхната невъзможност да решат реалните проблеми на града ни. Ясно е, че са притиснати от изискванията в ЕО но е ясно и че не се справят, въпреки отпусканите им средства и кредити. Такова управление не ни трябва и колкото по скоро софиянци не решат нещата с масов протест, толкова по зле ще живеем. Време е да променим нещата и то сега! Недейте да чакате избори. Време е за бунт.
150
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ами направете кръстовища на 2 нива и няма да има трафик
149
4
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Решението е да спрат да ни лъжат, че автомобилите имат нещо общо с наднорменото замърсяване на въздуха и даде заемат с истинския замърсител - горенето на гуми, стари дрехи, въглища и т н. Може и да мият редовно улиците и тротоарите.
148
5
 
18
 
! Отговори
Автопаркът у нас е преди 1 година
стар.Това не е заради желанието на хората да карат стари коли,а от финансовите им възможности.Но тези коли са по кръстовищата и правят тежък живота на ВИПовете със задръствания.Няма как с луксозна лимузина или спортна кола да прескочиш старите,чакаш.И тъй като си власт и пари имащ,им търсиш цаката с еконормите.Ще сменят печките?А бонуси за нова кола,за смяна на колите като в други страни?Не, защото задръстванията ще останат и ВИП пак ще чакат.Целта е да се прецакат масите,да са аут.
147
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Е да ама дървата са евтини а газта скъпа, ще покрият ли и разликата? И как точно смятат да ме задължат да им използвам скъпата газ? Няма как, местя :))
146
7
 
8
 
! Отговори
X1 преди 1 година
Решението:Всеки плаща за влизане в центъра. Полека по-бедните (което се корелира с хората с по-стари автомобили и ниски доходи) сами ще спрат да минават от там. Така ще се влиза при необходимост в центъра или който не му отърва да плаща този "данък въздух".Пс. Може аз да бъркам и целта да е предизвикване на социално неравенство, вместо ала бала за въздуха.
145
3
 
17
 
! Отговори
X1 преди 1 година
Обсъждал съм я тази тема с приятели. Заключихме, че това е дискриминация. Ако искат да направят центъра пешеходна зона с по-малко автомобили нека всички да плащат за преминаване. Хората, които карат по-стари коли не са ли по-бедни? Защо трябва да бъркаме от техния джоб? Ако им се наложи по необходимост? - болница или случай засягащ здравето? Какво се случва - 50 лева глоба за емпатия от г-н Колев?
144
1
 
5
 
! Отговори
Решението е преди 1 година
Допълнение - местата за такива паркинзи трябва да бъдат близо както до градския транспорт, така и до околовръстните шосета, като ще е добре да може да се проверява онлайн за свободни места, за да не се харчи гориво и време за нищо ! Може да се работи също за поставяне на големи въздушни филтри по най-натоварените кръстовищ -, направата им не изисква кой знае какво - филтър с вградени вентилатори ! Автомобилите отделят най-много газове, когато се движат бавно или са на място с включен двигател !
143
1
 
22
 
! Отговори
Живеещ в центъра преди 1 година
Колев, замърсяването не идва от колите, а от комините - отоплението на дърва. В центъра е пълно с ресторанти без филтри и къщи на дърва и въглища. Почни с забрана на продажбата и камионите дето разнасят чували с дърва в центъра на София. Друго, трябва да чистиш улиците както трябва, а не жените с метлите на баба - тая сол, луга и пясък дето я хвърляш зимата при сухо време се вдига от транспорта и всички го дишаме това. Всички го знаят това, само ти и колегите ти сте в небесата някъде.
142
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
абсолютно никакъв ефект върху въздуха на София няма да има от тази схема. отчитане на дейност и усвояване на кинти за всякакви системи и администрации.
141
2
 
5
 
! Отговори
Човек преди 1 година
А какво се случва в кварталите? Липса на улици, горене на ***, каруци и прах до небесата.Добре дошли в северозападна София с кмет от ГЕРБ 16 година+ кмет на София от ГЕРБ 14 години.Ходят след проектите на Плевнелиев, там където живеят и центъра другото е другата България на данъкоплатци и малцинствата с приоритет малцинствени групи
140
3
 
5
 
! Отговори
Решението е преди 1 година
Да се строят големи охраняеми паркинзи в покрайнините, но в непосредствена близост до градски транспорт ! Парите за охрана ще са много по-малко, отколкото давате за разни безсмислици !
139
1
 
14
 
! Отговори
Ейглупаци преди 1 година
Най-големият проблем на градовете е презаселването - по това трябва да се работи, а не да се чудите какви глупости да си измисляте !
138
2
 
14
 
! Отговори
Няма такъв фандък преди 1 година
Да гориш *** на Европа и Занзибар, пък да ограничаваш колите-безценно!
137
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Поредната тъпотия въвеждат. Нищо смислено. Видяла жабата, че коват коня, вдигнала и тя крак за подкова! Всъщност, нали над Софийска община се развява украинското знаме? Слугинажа им трябва да е адекватен на украинския.
136
2
 
18
 
! Отговори
Бесен преди 1 година
Това със забраната за отопление на твърдо гориво ще е интересно да се види. Очаквам забавни моменти с налагането на й във Факултета, който обгазява половин София през есента и зимата. Останалите глупости с нискоемисионни зони са кьорфишек. Няма да има никакъв ефект, освен че вероятно някой някъде ще вземе едни пари за камери и система за следене и ще симулира дейност. Та така.