Радост и еуфория: Египет празнува новия Суецки канал

Ще има ли икономическа ефективност от разширяването на канала?
Обновена: 6 авг 2015 20:07 | 6 авг 2015 20:04, Бойчо Попов
14
Радост и еуфория: Египет празнува новия Суецки канал
Снимка: Reuters

След само една година строителство Египет откри в четвъртък официално новия Суецкия канал. Той е с дължина от 72 километра, успоредно на съществуващия вече воден път и ще позволи повече и по-бързи преминавания на плавателните средства. Президентът на страната Абдел Фатах ал-Сиси се надява, че проектът ще даде силен тласък на срината икономика, предава DPA.

Подготовката за церемонията по официалното откриване на града на брега на канала Исмаелия, източно от столицата Кайро, продължават от седмици с пълна скорост. В Кайро обществените пространства и правителствените сгради са украсени с големи египетски национални знамена, а за церемонията бе предвидено видеопредаване. Площад Тахрир в центъра на града, символ на революцията през 2011 г. в Египет, блести. Реновирани тротоари, прясно боядисани фасади, гирлянди и цветни лехи в средата на площада карат минаващите да забравят, че по-рано Тахрир бе само един безвкусен, сив кръстопът на града.

Проектът предвиждаше две неща - първо, прокопаване на ново трасе, дълго 35 километра и минаващо успоредно на досегашния Суецки канал, който е с дължина 193 км. Второ, разширяване на участък от 37 километра от стария Суецки канал, който да е и с по-голяма дълбочина. Общата дължина на новото трасе и на разширения участък от стария канал е 72 км. Президентът нареди срокът на изпълнение на проекта да се съкрати от три на една година. В него бяха инвестирани близо 9 млрд. долара.

В маршалска униформа Ал-Сиси, застанал на горната палуба на елегантната яхта "Ал Махруса", премина днес през новия Суецки канал. Яхтата беше последвана от военни кораби, включително многоцелева фрегата, която неотдавна Египет купи от Франция. През 1869 г. на същата яхта пътува френската императрица Южени, съпругата на Наполеон Трети, при откриването тогава на Суецкия канал, припомня AFP.

Над корабите, преминаващи днес през Суецкия канал, прелетяха военни хеликоптери и самолети. Сред тях бяха трите изтребителя Рафал, които неотдавна Франция достави на Египет като част от сделката за купуване на 24 самолета Рафал. Те бяха ескортирани от осем изтребителя Ф-16, доставени неотдавна на Кайро от САЩ.

Всичко това се излъчва на огромните видео стени и в Кайро, а египетската преса е забравила, че може да има и други теми, коментира още DPA. Журналистите пишат за „строежа на столетието“. Каналът бил израз на възкръсналата национална мощ на Египет и щял да подкрепи икономиката на страната. Адмирал Мохаб Мамиш, директор на оператора на канала Suez Canal Authority (SCA), който де факто е контролиран от армията, сравни седмица по-рано с небивал патос съоръжението с преминаването на страната „от тъмнината към светлината“.

Но наистина – може ли каналът да донесе това, за което мечтаят правителството и президентът? Кайро се надява на ръст на годишните приходи от такси от канала от сегашните 5,3 млрд. долара до над 13 млрд. долара и удвояване на преминаващите кораби до 2023 г. Дневно 97 кораба ще минават през канала, в сравнение с 49 сега. Новият канал, добавен към стария, ще позволи движение в две посоки и така ще се намали от 18 на 11 часа времето, през което корабите се изчакваха досега.

Планираната на брега специална икономическа зона трябва да създаде до 1 млн. нови работни места, тръбят властите.

„Има съмнения, тъй като досега не са известни никакви информации или изследвания за икономическите аспекти на проекта“, казва Амр Адли от Carnegie Middle East Centerв Бейрут. Почти 8 милиарда евро е струвало разширяването. И финансовата агенция Bloomberg е скептично настроена относно очакванията на правителството.

Световната търговия трябва да постигне годишен темп на прираст от девет процента, за да излязат сметките на Кайро, предава агенцията. Броят на корабите, минаващи през Суецкия канал, в момента е с 20 процента под нивото от 2008 г. Каналът не се използва пълноценно. Така че как Египет възнамерява само за девет години да увеличи приходите си с около 260 на сто остава загадка.

Четете още икономически новини в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


14
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
7
0
 
1
 
! Отговори
1 преди 8 години
До ХХХ,ние също празнуваме,открихме 4980метрова магистрала "БЕЛОКОПИТОВО"на стойност 66милиона,или 13500лева на метър,ето така ефтино строим ние,драги ми египтяни.
6
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Коментарите дори не са чели статията, но говорят това което им спускат отгоре.
5
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
До 8!Човекът не е виновен!Първо- не е учил за това!Второ- когато изобщо е трябвало да се учи, е бил зает да краде яйцата от кокошките на майка си и не имал време да се занимава с такава неефективна дейност като ученето.И трето- момчето доказано има проблеми -не може да помни- до обяд забравя какво е говорил сутринта, а ти искаш да запомни не едно или две числа,а цели 72!Това не е като да варди и царя,и ратая от ... такива като него!
4
3
 
13
 
! Отговори
ХХХ преди 8 години
Боко една магистрала не може да направи !
3
2
 
5
 
! Отговори
абе преди 8 години
Много *** материал тука!
2
4
 
26
 
! Отговори
mnenie преди 8 години
Арабите за 8 милиарда долара инвестираха в нещо, което ще носи милиарди за стотици години напред. Ние взехме 16 милиарда заем. Да видим какво ще ни донесе той.
1
4
 
31
 
! Отговори
непукист преди 8 години
Каква основа за сравнение е само този канал .За една година 72 км. плавателен канал за океански кораби построен от "мързеливите" араби ,а у нас за колко години направят една свястна магистрала.Между другото дали се е намерил експерт в рязането на лентички защото тук си имаме един и можехме да им го изпратим срещу скромен хонорар разбира се.