Е-автомобилите еко, а? Нека не се самозалъгваме!

Защо и кой крие цялата истина за електромобилите?
27 мар 2018 08:10,
97
Е-автомобилите еко, а? Нека не се самозалъгваме!
Снимка: flickr

Електромобилът ще спаси света! Екологично чист е: не изпуска отровни емисии. Никакви емисии всъщност - поради което няма ауспух. Електромобилът щади природата, безшумен е и не разхищава ограничените изкопаеми ресурси на планетата Земя. Наричат го "автомобила на бъдещето", който ще ни помогне спокойно да кажем сбогом на ковенционалния двигател с вътрешно горене и да го изпратим в музея на техническите открития.

Наистина ли е така? Защо премълчават другата част от приказката? Защо не казват цялата истина? Колко екологично чисти са електромобилите в действителност?

Времето на двигателите с вътрешно горене сякаш започва да изтича. Някои твърдят, че електромобилът ще се наложи само след няколко години. Има обаче и други мнения. "Дойче веле" ги представя.

Каква е цялата истина?

Още миналата година завесата беше плахо открехната от шведското Министерство на транспорта и Стокхолмския Институт за околната среда (IVL). Техните експерти са изчислили, че производството само на една зарядна батерия за електромобила Tesla S изхвърля в атмосферата забележителните 17 тона CO2! А това прави този "автомобил на бъдещето" не по-малко замърсяващ околната среда, отколкото един модерен бензинов или дизелов автомобил след пробег от 200 хиляди километра! Казано по друг начин: още преди да е изминал и един километър, този екоавтомобил вече е нанесъл на природата същите щети, каквито ѝ причиняват и колите с двигатели с вътрешно горене, но след дълъг пробег и много години експлоатация.

Но и това не е целият разказ. Казват ни, че можем да си зареждаме електрическата кола направо от мрежата - достатъчен е само един електрически контакт в гаража. Хайде обаче и тук да надникнем под повърхността. В Германия токът, който тече в мрежата, е произведен основно от въглища или природен газ. В България не е по-различно. А това ни дава основание да кажем на гордите собственици на Opel Ampera или Toyota Prius: И вашите модерни возила са не по-малки убийци на климата!

Ще мине още много време

Някои ден електрическите автомобили ще щадят истински околната среда. Но това ще е възможно едва когато сме в състояние да зареждаме батериите им с екологично чист ток. И когато за производството на самите батерии вече се използват възобновяеми ресурси.

Дотогава обаче ще изтече много вода, сигурно ще минат десетки години. И докато това не се случи, електрическите автомобили, които не нанасят никакви вреди на природата, за съжаление ще си останат само една илюзия. Колкото и някои да се опитват да ни убеждават в противното.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


97
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
56
6
 
6
 
! Отговори
Koly kucia преди 6 години
Тука няма поръчка.Всичко е точно и вярно.по добре стара бензинова кола отколкото електрокар.След време когато открият новото гориво което няма да се зарежда от Гинка тогава съм съгласен.и това ще стане според Ванга 28-30 година след като отмине царуването на българските олигарси...
55
2
 
7
 
! Отговори
ззз преди 6 години
А и за да не помисли някой че съм фен на петрола: Бензинът е обречен! До към 2050 запасите на петрол ще са драстично намаляли и ценово ще е нерентабилно да се използва за гориво. ТОВА Е ФАКТ!(проблем е че цялото ни общество е базирано на пластмасите и химията и там ще има проблем, но това е друга тема)Та за автомобилите - единственото реално гориво в (близко) бъдеще е в метанолът или евентуално метан-ът.
54
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
П.С. Исках да кажа остатъчен капацитет 80% от първоначалния
53
7
 
15
 
! Отговори
Бензинова пропаганда преди 6 години
Най -вероятно проучването да е финансирано от Фолксваген :)Нищо е вярно:1. При производството на бензинова кола също има CO22. При правенето на статистика за батериите на тесла, шветския институт си е наместил статистика, взел е възможно най-лошите данни и е закрългял доооста нагоре. Справка:https://popularmechanics/cars/hybrid-electric/news/a27039/tesla-battery-emissions-study-fake-news/Да електо автомобилите не са манна небесна, но са пъти по-екологични от бензина и дизела
52
1
 
2
 
! Отговори
ЕМS до ззз преди 6 години
След като имате известни наблюдения върху електромобилите от 20 години, трябваше да знаете, че животът на батериите се дава при точни критерии - остатъчен капацитет спрямо този на нова батерия. Обикновено за "износена" батерия се счита такава със спад на капацитет 80% от първоначалния и това е ясна информация, която можете да получите при дилърите или производителите на електромобили, както и е написано в гаранционните условия.
51
5
 
4
 
! Отговори
ззз преди 6 години
А и още нещо което всички тактично пропускат:Да приемем че Тесла и всички останали плеснат с ръце и решат от мили чувства да ПОДАРЯВАТ колите (или поне батериите) си!Добре де - виждте какви са производствените им мощностти (и планове за идните години)и какво е годишното производство, на "ковенционални" автомобили!Ай ся вземете калкулаторите и посмятайте малко!Фен съм на електрото,но нека бъдем реалисти!Близките поне 100г. а вероятно и никога, няма да има осезаемо приложение в автомобилите!
50
1
 
3
 
! Отговори
ооооо преди 6 години
разликата се състои в това къде е замърсяването и дали може да се контролира ?!
49
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Един специалист каза преди време, че ако имаме около 2 милиона електрически коли, за да се зареждат ще трябва още една АЕЦ. И автора на статията е прав, прикриват се проблемите при производството на тези батерии, защото някои вече са се хванали на хорото да изкарват пари от налагането и продажбата на елколите. Борбата е между двете лобита за пари и пазари. Много време трябва да мине за да се купи на нормална цена елкола, да издържа батерията поне 10 години, да се зарежда поне за час.
48
1
 
14
 
! Отговори
ззз преди 6 години
Не съм го сметна АЗ, производителят така казва!Лично АЗ съм фен на електрото а и го следя и се занимавам с него от 20-тина години и претендирам, че съм навътере в нещата.И Да ще изкарат ЕВЕНТУАЛНО 8г. може даже и повече, но капацитета пада драстично, много от клетките умират - т.е. пакета трябва да се "ремонтира" и като цяло, в общия случай, след 4-5 година вече е силно компроментиран - ФАКТ!И не съм ПРОТИВ ел. - даже обратното - просто нека свалим розовите очила и се върнем в реалността!
47
9
 
13
 
! Отговори
EMS преди 6 години
Исках и да изложа факти за тези 9 години експлоатация. Карам с втора батерия, първата издържа 7 години, а цената на втората е като на смартфон от среден клас. Двигателят няма нужда от поддръжка, той има само една движеща се част - ротор. Та.., как и по какъв параметър да го сравняваме с ДВГ, може би горива, масла, филтри, износване, застраховки, паркиране, данъци..., КПД???
46
0
 
6
 
! Отговори
ззз преди 6 години
Boto: една сериозна производствена технология минават десетки години преди да се внедри в производсто. Т.е. ако ДНЕС се открие нещо ново и революционно ще минат ГОДИНИ преди да го видим на пазара (колкото и да е революциянно!)А за съжаление КЪМ ДНЕШНА ДАТА няма НИЩО НОВО!Нещо повече: от доста години се правят практически разработки за преминаване на телефони и лаптопи към ГОРИВНИ КЛЕТКИ на спиртна основа!Прототипите в момента карат по 2-3 седмици с едно зареждане на горивната клетка със спирт
45
5
 
14
 
! Отговори
До ззз преди 6 години
Как го сметна 4-5 години като на Leaf (най-продавания е-автомобил) само гаранцията за батерия е 8 години? Изчисти си мъглата и вземи провери наистина за ел. автомобилите, а не само да се радваме на вехтите дизели че са много 'еко'. Видяхме ги VW колко са им добри и 'еко' колите...
44
3
 
16
 
! Отговори
EMS преди 6 години
Авторът на статията не е напълно прав. Аз карам електровелосипед от 9 години, а той се явява умален вариант на електромобил, също с литиево-йонна батерия и електродвигател, но много по-ниско тегло, а и цена. Върши си прекрасно работата като заместител на автомобила в градска среда за персонално придвижване. Средно на ден изминавам между 25 и 40 км. без умора, изпотяване и учестено дишане на отровни газове и прах.Събира се в асансьора, както и в багажника на колата.
43
0
 
22
 
! Отговори
аз преди 6 години
До АнонименОсвен, че тока ще става все по-екологичен, ще добавя и още нещо: Да, производството на батерии не е особено екологично! Но и производството на двигатели с вътрешно горене не е! Да не говорим за производството на ГОРИВО за двигатели с вътрешно горене! Наистина ли ще ни убеждават, че производството на гориво е по-чисто?! Или на *** и други железни сплави?!
42
0
 
0
 
! Отговори
ззз преди 6 години
... грешка при писането по-долу : производството на един обикновен автомобил е 10 пъти по НЕ еко от това на един Хамър - Хамъра почти нямало заварки, а бил предимно на сглобки ...Е при цената разликата е обратна ама ... :)
41
1
 
10
 
! Отговори
boto преди 6 години
Не знам какво спориме и обясняваме тука като все едно тука е меката на автомобилопроизводството и високите технологии. Просто погледнете развитите страни, които правят и развиват технологии на къде отиват и няма какво да говорим.Батерии, материи.... знаете ли след 2-3-5 години как ще се произвеждат и колко ще замърсяват? Те хората прости у нормалния свят инвистират в тая посока тука ревеме, че бензина на 2.10 ни е много.
40
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
тая тема ще се дъвче още много явно ... сега си отворете арвхивите и проверете, защо това, което сте написали не е истина.От едната страна стои производството на батерията, от другата потреблението на гориво, в което не са включени разходи по производство на двг, самото гориво, транспорт на същото и тн. Надявам се схващате разликата.
39
4
 
7
 
! Отговори
ззз преди 6 години
До sante_dog: Приятелю изчисти си мъглата от главата: В статията става дума за БАТЕРИИТЕ! За една батерия за "ЕКО" мобил която има живот НЕ ПОВЕЧЕ от 4-5г. след което се изхвърля (ОБРЪЩАМ ИЗРИЧНО ВНИМАНИЕ - А НЕ РЕЦИКЛИРА!!! - не е рентабилно!!!) се изразходват вредни емисии равняващи се на ...Кое точно не схвана?А иначе в други статии се посочваше че примерно производството на един обикн. опел 10 пъти по-еко от това на един Хамър - при Хамъра няма толкова заварки - и от там идва ЕКО-то :)
38
3
 
9
 
! Отговори
1 преди 6 години
До Анонимен 38А колко струват на природата суровините от които се произвеждат батериите ?Как се рециклира батерия ?Може ли една батерия да даде достатъчно ток за да рециклира друга като себе си ? Има много груби въпроси които можем да зададем, но никой не ги задава защото има нужда да се задоволи политическото желание за "зелена" енергия.
37
4
 
11
 
! Отговори
До 36 преди 6 години
О ще не е доказано,че един електромобил може да изкара 20 години. Батерията с сигурност няма да изкара повече от 5.