Нова мода – внос на съветски автомобили в САЩ

Кой и защо внася такива возила в Съединените щати?
3 апр 2018 09:25, Елка Василева
185
Нова мода – внос на съветски автомобили в САЩ
Снимка: архив, Reuters

Първият и единствен съветски автомобил в САЩ дълго време бе една "Победа", вкарана от Финландия от американеца с одески корени Стенли Слоткин. Оттогава обаче ситуацията силно се е променила. Кой, как и защо купува класически съветски автомобили в САЩ?

Трудно е да се повярва, но съветските автомобили в САЩ са не просто местно явление, а зараждащо се движение. Клубът на съветските автомобили в Сиатъл има дори тематичен музей и е сред най-големите, също като обединението "СССРGarage" в Лос Анджелис. Постоянно се организират срещи в Ню Йорк и Чикаго, както и в Маями, Портланд и други градове, пише Лента.ру.

Интересното е, че само в 90 % от случаите собствениците на колите са емигранти от Русия и страните от Общността на независимите държави, а в останалите 10 % дори не говорят руски. Сред видните представители на това необичайно ретро-движение е Алексей Борисов, който е и основател на калифорнийския клуб "CCCPGarage".
Първоначално той купува в Сан Франциско кола УАЗ 469, а в момента има и ВАЗ-2106, ГАЗ-69 и мотоциклет К-750.

На последното изложение, наречено CCCP Car Show, в Лос Анджелис са се събрали 18 автомобила, а с всеки месец участниците в движението се увеличават.

Освен в собствените си автомобилни изложения притежателите на емблематични Волга и Жигули редовно участват и в общите сбирки на класически автомобили, където необичайната съветска техника попада в центъра на вниманието.

Трудно е американците да бъдат удивени с традиционните класически коли. В страната има огромен брой автомобили, които рядко се срещат и то от разнороден клас - от Ferrari 250 GTO до всевъзможни хот роуд модели (типично американски автомобили с големи двигатели, модифицирани за високи скорости - бел. прев.). Съветските машини обаче продължават да провокират въпроси.

Хората по улиците реагират особено силно на УАЗ, като един от местните автомобилни ентусиасти дори го сравнява с класически американски училищен автобус - същите неудобни седалки от изкуствена кожа, железен под и твърдо окачване, заради което понякога излиташ до тавана.

При съветските коли американците се учудват най-много от липсата на поставка за чаши, каквато при американските се появява едва ли не още през 50-те години. Трудно е да се обясни, че в СССР просто не е имало какво да се поставя там, а и в момента в Русия далеч не на всяка крачка има Starbucks.

Друга изненада е липсата при някои модели на облегалки за главата. С нервен смях хората питат и за въздушни възглавници.

Минувачите реагират на класическите съветски коли по най-неочаквани начини. Случвало се е хора да прибягват през четири платна плътен трафик, пренебрегвайки всякакъв ред и правила, само за да се приближат и зададат няколко въпроса.

На американска територия съветските коли попадат по крайно разнообразни пътища. Някои от тях идват от Канада, където чак до 1997 година се внасят различни модели, например Lada Niva, Lada Samara и 2106/2107.

Голям брой автомобили идват направо от Русия, Украйна, Беларус, Литва и други страни - по поръчка те пристигат с кораби в пристанищата на Лос Анджелис, Сан Франциско, Ню Йорк и Маями, макар и не винаги в добро състояние.

Например неотдавна в Калифорния пристигна първият в щата ГАЗ 66. Колата е поела от Беларус напълно реставрирана, но пристига в Калифорния без бензин, с разрязани седалки и обшивка. Изглежда митническите служби са търсили нещо в купето и са се отнесли към товара доста грубо.

Цената на съветските автомобили в САЩ варира много силно в зависимост от състоянието и апетита на продавача. Цените на "Жигули" в музейно състояние могат да започнат от 8000 долара с доставка и митническо оформление и да достигнат 27 000 долара. Точно за толкова се продава в момента един ВАЗ-2105 от Масачузетс.
Същите продавачи разполагат с ЛУАЗ, ЗАЗ 968 и Москвич-2141 Aleco. Не се знае кой ще купи този шедьовър на автомобилостроенето за толкова пари, но практиката показва, че рано или късно се намира клиент.

Закупените жигулита трябва и да се поправят, като това често се прави от автомонтьори, работили с руска техника още по времето на СССР, преди да емигрират. Има такива, които се занимават с възстановяване на тапицерията на салона, има специалисти по боядисване и по механиката.

Такива автомонтьори в Лос Анджелис са малко, но засега силите им изглежда са достатъчни за колите на клуба. Съветските машини са твърде специфични, за да бъдат ремонтирани в американски сервизи - необходимо е да се познават нюансите на обслужването и поддръжката.

Съдбата на УАЗ-ките и волгите в САЩ в момента изглежда по-светла от когато и да било. При такова развитие на автомобилната култура темата за съветските коли ще придобива все по-силна загадъчност и ексклузивност. Кой знае, може дори да стане нова мода.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
172
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 31даже руските лимузини имаха манивели, може и без стартер
171
1
 
2
 
! Отговори
жоро преди 6 години
До русия=джуджеруснаците сами си забраниха да правят коли, да не разсипват материала
170
2
 
2
 
! Отговори
ПЕНКО преди 6 години
Кой автомобил произведен в САЩ може да бъде експлоатиран в условията на "РУСКА ЗИМА" ??? "ЛАДА"е италиянски "фиат", но може да издържи в Либия,Куба , Йемен и т.н. ! Но /за информация/ :-НАЙ -ЯКАТА ТОЙОТА СЕ КАЗВА " ТУНДРА" - НА РУСКИТЕ ГОРИ- ОТСТЪПЕНИ НА ЯПОНИЯ ЗА ДОБИВ НА ДЪРВЕН МАТЕРИАЛ !!! около 4- Бг !!!
169
1
 
4
 
! Отговори
статистик преди 6 години
Чакай малко... на последната им сбирка отишли 18 коли. От опит знам, че на тия сбирки ходят макс. половината "ентусиасти". Демек може би има 50ина лади в Лос Анджелис. От тях 5 (10%) са на някакви заблудени американци, търсещи екзотика за малко пари. В ел ей населението е колко милиона ? И има 50 лади. Айде да не говорим за мода...
168
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Само 90%.... без думи.
167
7
 
11
 
! Отговори
До 170 преди 6 години
Кой ще те пусне тебе в САЩ бе ,рубладжийска друсалке ? Тея препарати за вани и антифризи ви изпиха мозъците.Акъла ти стига колкото да си вържеш обувките ,тръгнал мнения да дава за САЩ.Чул недочул ,някъде нещо и повтаря ватника.
166
11
 
4
 
! Отговори
Kreti преди 6 години
Аз си купих наскоро Тонколони Радиотехника от завода в Латвия за 750э и съм много доволен. Така че ако знаеш какво купуваш и как се ползва си оставаш доволен! *** съм ги и в JBL, Magnat и други тем подобни
165
9
 
5
 
! Отговори
До 161 преди 6 години
До До 158"Там всичко е елит!"С тези думи ти се определи изцяло. Егати дебелогъзия елит! 40000000 души живеят под прага на бедността. Живял съм там, много видях, но обобщения не мога и не искам да направя. Защото автоматически ставам т^пак като теб! Видях много посредствени хора! Но за мен Америка е велика с интелигенцията си, която, слава Богу, е голяма и качествена. Жалкото е, че не тя управлява страната! Елитът е под 0.1%, умньо!
164
9
 
5
 
! Отговори
Време е преди 6 години
Трябва американските нискоинтелектуални същества да свикват със съветските нискотехнологични, но здрави машини.
163
10
 
5
 
! Отговори
Хел преди 6 години
Стига вие освен да плюете друго можете да пишете разходи се до Москва стига да имаш пари завист голяма работа
162
7
 
11
 
! Отговори
до 166 преди 6 години
Не си интересен,а си по-скоро евтин ***.
161
13
 
12
 
! Отговори
do 161 преди 6 години
,,Американците са най-богата нация с повече милионери от другите държави"Естествено като си печатат парите без покритие. Ти само почакай още малко време юанът да се наложи като основна международна валута. Петродолърът е свъшен, *** се от яд.
160
15
 
9
 
! Отговори
ох преди 6 години
Някакъв смотан русофоб бълва пяна и злоба .Явно нещо му липсва. Може би мозък.
159
9
 
5
 
! Отговори
до 161 преди 6 години
Хаха, чул-недучул, ама официалната статистика по настоящия момент39 095 000 млн. living in poverty. Какво повече да кажем :)
158
7
 
13
 
! Отговори
Циник преди 6 години
Нарочно навремето помолих баща ми да се върна от Коми с влак... Села без елементарни условия...кал...затворСело ...затвор...село ...затворпРосия... си остава изостанала държава ... руснаците така са свикнали
157
11
 
14
 
! Отговори
русия=джудже преди 6 години
До муахахахаХубави градове са Рим,Флоренция,Венеция,Барселона,Лондон,Прага,Париж,Лисабон и може би най-красивия град в Европа - Единбург.Да кажеш ,че разпадащата се панелка Москва бил най-хубав е повече от болестно състояние.Когато Кърджали стане водещ красив град в Европа ,тогава и Москва има шанс да влезе в тази класация.
156
8
 
14
 
! Отговори
До 158 преди 6 години
Чул недочул нещо ватника и повтаря.Има много причини за използване на купони и това е стратегия която се налага за хората и си е вид доход ,ако я използваш правилно.Далеч не е защото нямат пари за ядене,както в *** например.Не случайно американците са затлъстяла нация.Това с купоните е идея,която може да се наложи и по света.Колкото и да ти е тъn намерика,американците са най-богата нация с повече милионери от другите държави взети заедно по 3 ! Там всичко е елит.
155
12
 
8
 
! Отговори
муахахаха преди 6 години
колко требва да си т ъ п за да мислиш че град Грозни се нарича така ,защото е грозен.... просто не знам тоя юнак как му стига капацитета да ходи изправен и да не пада под колите... а между другото в Грозни можеш да срещнеш по улиците всякакви хамъри круизери поршета и пр.жипки с брадати муждахидини вътре... не знам, ама примерно в Рим не виждам толкова луксозни коли, хората карат по-обикновени коли... вероятно все пак става въпрос за някакви местни велможи, ама са доста.. изобщо не коментирам Москва, града е най-впечатляващия в Европа..
154
4
 
13
 
! Отговори
jddn преди 6 години
А виждате ли белия Jeep Cherokee на снимката? Каква ирония само :D :D Ама това сигурно е американец живеещ в Рассия.. прощавайте, още съм на вълна 1-ви април..
153
13
 
8
 
! Отговори
do156 преди 6 години
До Анонимен: Да всичко е иделано в САЩ. Засега само 45-50 млн души с купони за храна