200 камери следят за скоростта на пътя... А ни трябват 400!

На второ място сме в ЕС по жертви на пътя
Обновена: 7 окт 2018 16:38 | 7 окт 2018 07:30,
92
200 камери следят за скоростта на пътя... А ни трябват 400!
Снимка: Булфото, архив

Преди дни Министерството на транспорта съобщи, че започва обществени обсъждания за въвеждането на възможни мерки, които да подобрят пътната безопасност в страната. Това обяви ресорният министър Росен Желязков по време на конференция на тема "Да работим заедно, за да направим пътищата си по-сигурни".

"Ние сме изправени пред тъжна статистика, която освен цифри, касае и хиляди човешки съдби. Опазването на живота и здравето на всички участници в пътното движение е основен приоритет на правителството", поясни транспортният министър. Желязков изтъкна, че само съвместните координирани усилия на държавните институции и обществото могат да доведат до конкретни резултати в борбата срещу пътния травматизъм.

Още по темата

Преди 10 години експерти от Министерството на вътрешните работи  са командировани във Франция, за да проучат техния модел за пътна безопасност, успял за кратко време да намали броя на катастрофите и на жертвите, пише "Дарик".
 
До 2002 г. Франция има тежки проблеми с автомобилните злополуки. Властите обаче започват мащабна общонационална кампания срещу пътната инцидентност, в която са включени всички държавни институции. Създаден е фонд за купуването на близо 3000 камери за денонощно видеонаблюдение. Променят се законите, въвеждат се строги мерки срещу водачите нарушители, глобите се завишават драстично. И в резултат на всички приложени мерки е спасен животът на хиляди хора, а Франция изпада от списъка на страните с висок риск от катастрофи.

Затова българските експерти търсят помощ в желанието си да взаимстват френския модел. Чуждите власти са отзивчиви - искат информация за дължината на пътната мрежа у нас, броя на населението и на автомобилите, транзитния поток, критичните отсечки и т.н. Анализирайки данните, те препоръчват по нашите пътища да бъдат монтирани 400 стационарни камери, които да следят за шофьори нарушители.

10 години по-късно "Пътна полиция” у нас разполага с едва половината техника за контрол на скоростта - около 200 стационарни, мобилни и триноги камери за цялата пътна мрежа. От 2008 г. досега обаче бяха изградени нови пътища и отсечки на магистралите. Т.е. ако французите направят анализ на ситуацията днес, вероятно ще се окаже, че нуждата от камери по критичните пътни отсечки е още по-голяма, пресмятат от Съюза на българските автомобилисти (СБА).
 
200 системи за контрол на скоростта са приблизително по 29 уреда на един милион души население. Според Държавната комисия по безопасност на движението през 2016 г. те са били дори още по-малко - 20 камери на 1 млн. жители, докато в Швеция например (към същия период) наситеността с камери е 6,5 пъти повече, т.е. по 130 камери на милион души. Подобна е разликата и с други европейски страни - Франция, Испания и др.

А статистиката е стряскаща: миналата година България е на второ място в Европейския съюз (ЕС) по загинали при пътни инциденти - 95 души на един милион души. Швеция е с най-малко - 25 души на 1 млн. жители.

Разбира се, камерите не могат да са "лекарство” срещу многото пътни злополуки и високата смъртност. Но те са единственият начин за контрол на скоростта автомобилите, поясняват от СБА.
 
И в момента дискусиите около Закона за движение по пътищата (ЗДвП) са на дневен ред. Сред темите обаче не попада необходимостта от изграждане на мрежа от технически средства и системи за контрол. А освен закупуването на техника, не по-малко важно е да се намери работещ механизъм за събиране на глобите от нарушителите.

Сред последните предложения сега е камерите на КАТ ще започнат да снимат за превишена скорост без никакъв толеранс за шофьорите. Глобата за всеки, който премине с повече от 3 км/ч над ограничението покрай радар, ще бъде 20 лева.
 
Превишаването на скоростта е сериозна причина за трагедиите по пътищата и в другите страни от Европейския съюз. Според оценката на международни експерти всяко четвърто пътно транспортно произшествие е свързано именно със скоростта. Те изчисляват, че, ако се ограничат тези нарушения, биха се спасили 10 000 живота в страните от общността.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
55
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Знае се, че един и същи шофьор спазва стриктно правилата, където има контрол и непрекъснато ги нарушава, където няма контрол, примерно немски, италиански, френски и т.н. шофьор, също и българския шофьор. Някои смятат, че това зависело от манталитета.....
54
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Във държавите, в които правилата се спазват, никой не си мисли, че спазването на правилата зависи от възпитанието, обучението, манталитета и други подобни дивотии. В България цялата вина за спазването на правилата се хвърля на възпитанието и т.н. и резултатът е, че по пътищата става все по-зле.
53
1
 
3
 
! Отговори
ББ преди 5 години
Не ни трябват камери а умни глави за правилно организиране на движението особено в София калинките в администрацията залагат само капани по пътищата
52
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Камери трябват на всички пътища с отчиатне на средна скорост на движение като за начало. Камери трябват и на всяко кръстовище заради минаващите на червено, вкл. и велосипедистите. Всичко това е постижимо, но най-много нарушават правилата властимащите и затова проблема не се решава, а ни се приказват басни за възпитание, обучение, култура и манталитет, на които онези 80% безусловно вярват и така проблема с безопасността никога няма да се реши.
51
5
 
7
 
! Отговори
DO PILOT преди 5 години
До PILOT Щото софиянците сте големи шофьори за нагли и недисциплинирани сте номер едно но за шофиране тройка от десет балова система
50
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
В белите държави не говорят за култура, възпитание, обучение и манталитет, а работят за това, което единствено решава нещата около спазването на правилата - контролът. Само дето за контрол трябва работещ КАТ, а такъв в България няма. Камерите се слагат там, където е поставен знак хранилка - примерно както вчера писаха за булевард България в София - "забравен" знак за 30 км/час след ремонт и после "забравили" да сложат знака за до 70 км/час и КАТ веднага си изпълни плана за нарушенията за година
49
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Много бяха недоволни от катаджиите и корупцията. Хем даваха, хем бяха недоволни. Сега, благодарение на новите технологии измислиха машина за пари. Бившите недоволни вече ще плащат доволно големи суми, или ще се карат като мишки.
48
6
 
2
 
! Отговори
PILOT преди 5 години
Кататрофи има защото селяните надойдоха , а не могат да карат и второ защото пътищата са лоши !!!Сега като направят София синя зона навсякъде и камери на всеки ъгъл и да ни е цхестито !!!Има още ливади да строят бузнесмените и около 2 милиона които все още не са дошли от село и после ще стане супер !!!
47
2
 
4
 
! Отговори
Акъл преди 5 години
Не ни трябват нито 200, нито 400 камери, а по един мозък в сяка клава.
46
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Май най-добре е да почнем да ги бутаме колите или пък да ги дърпаме ! - а това че няма път а има камера и отгоре на всичко и винетка да имаш и на фарове да караш.Кой път и коя магистрала в България има нещо общо с тези в Германия и в Швеция ?
45
1
 
7
 
! Отговори
2233 преди 5 години
най-добре ще бъде да забранят движението със закон
44
1
 
8
 
! Отговори
някой преди 5 години
най-важното условие е да се забрани на настоящи и бивши полицаи (милиционери) , катаджии и всякаква друга *** показваща се по телевизора да дава акъл за безопасност на движението
43
3
 
3
 
! Отговори
Ъ преди 5 години
Най-големият проблем за безопасността по пътищата са тези, които твърдят, че правилата се спазват балогодарение на възпитание, култура, манталитет, образование и т.нТова е абсолютно невярно! Когато човек осъзнава, че от безопасността на пътя му зависи живота, то той е много по - внимателен. Защото повечето от убитите по пътищата са "безсмъртни"!
42
0
 
2
 
! Отговори
Факт преди 5 години
Обърнете внимание как 80-те процента начело с КАТ разбират как се прави ефективен контрол - до всеки шофьор да има катаджия или на всеки километър да има катаджия. Жалкото е, че такива хора са на най-висшите ръководни постове в контролната система, т.е. изобщо не разбират как в нормалните държави се осъществява този ефективен контрол и всеки шофьор е убеден, че ако извърши нарушение, неизбежно ще бъде наказан за него. Затова в тези държави нарушенията са малко,а в България са над 200 млн. на ден
41
2
 
4
 
! Отговори
Факт преди 5 години
Сегашните свръхвисоки наказания имат обратен ефект. Сега наказания се налагат при едно на над сто хиляди нарушения, т.е. на практика не се налагат и затова всеки шофьор непрекъснато прави нарушения, най-често превишена скорост. Тези, които случайно са наказани, обикновено са най-примерните шофьори и наказанието за тях е една незаслужена обида и в резултат и те решават да станат като останалите и да правят много нарушения, защото контрол няма. Решението е за всяко нарушение да има наказание.
40
1
 
4
 
! Отговори
Ozzy преди 5 години
Много по-добре е да има камери, отколкото полицаи в храстите. Трябва да се инвестира в стационарни камери (не в мобилни), за да се намали броя на катаджиите, или да ги прехвърлят в други звена на полицията. За чии са тия мобилни камери с триноги, като вървят в комплект с по двама катаджии? Чиста загуба на ресурс. При стационарните камери не е така. Тя си снима, без да се нуждае от милиционерска помощ. Ако се следи през няколко километра средната скорост, нарушенията ще спаднат драстично.
39
2
 
2
 
! Отговори
Факт преди 5 години
Най-големият проблем за безопасността по пътищата са тези, които твърдят, че правилата се спазват балогодарение на възпитание, култура, манталитет, образование и т.н. Другият голям проблем са хората, които твърдят, че със свръхвисоки наказания, нещата ще се променят към по-добро, а винаги и навсякъде се знае, че високите наказания не спират нарушителите. Заради тези две групи хора, нищо не се прави за безопасността на движението и решаването на проблема. Лошото е, че те са убдедени, че са прави.
38
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
1-во нарушение - глоба. Всеки от нас нарушава правилата в някаква степен, да не си кривим душата! При второ такова нарушение, създало риск за останалите участници в движението, в рамките на 1 г - отнемане на СУМПС за определен срок, в зависимост от тежестта на нарушението. При шофиране с отнета книжка - затвор за 6 мес.Всичко това е хубаво, но трябва да се изпълнява. А не както сега подкупната червена прокуратура и съд, да спират дела или да осъждат условно! за прегазен човек в пешеходна зона!
37
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
1-во нарушение - глоба. Всеки от нас нарушава правилата в някаква степен, да не си кривим душата! При второ такова нарушение, създало риск за останалите участници в движението, в рамките на 1 г - отнемане на СУМПС за определен срок, в зависимост от тежестта на нарушението. При шофиране с отнета книжка - затвор за 6 мес. При такива мерки, да видим колко хора ще си позволят да нарушават закона!
36
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Богатият от глоби се не плаши, но ако му отнемеш книжката за 1, 2, 3 или 6 мес, няма никак да му е приятно. За шофиране на неправоспособен водач в нормалните държави се полага затвор.