200 камери следят за скоростта на пътя... А ни трябват 400!

На второ място сме в ЕС по жертви на пътя
Обновена: 7 окт 2018 16:38 | 7 окт 2018 07:30,
92
200 камери следят за скоростта на пътя... А ни трябват 400!
Снимка: Булфото, архив

Преди дни Министерството на транспорта съобщи, че започва обществени обсъждания за въвеждането на възможни мерки, които да подобрят пътната безопасност в страната. Това обяви ресорният министър Росен Желязков по време на конференция на тема "Да работим заедно, за да направим пътищата си по-сигурни".

"Ние сме изправени пред тъжна статистика, която освен цифри, касае и хиляди човешки съдби. Опазването на живота и здравето на всички участници в пътното движение е основен приоритет на правителството", поясни транспортният министър. Желязков изтъкна, че само съвместните координирани усилия на държавните институции и обществото могат да доведат до конкретни резултати в борбата срещу пътния травматизъм.

Още по темата

Преди 10 години експерти от Министерството на вътрешните работи  са командировани във Франция, за да проучат техния модел за пътна безопасност, успял за кратко време да намали броя на катастрофите и на жертвите, пише "Дарик".
 
До 2002 г. Франция има тежки проблеми с автомобилните злополуки. Властите обаче започват мащабна общонационална кампания срещу пътната инцидентност, в която са включени всички държавни институции. Създаден е фонд за купуването на близо 3000 камери за денонощно видеонаблюдение. Променят се законите, въвеждат се строги мерки срещу водачите нарушители, глобите се завишават драстично. И в резултат на всички приложени мерки е спасен животът на хиляди хора, а Франция изпада от списъка на страните с висок риск от катастрофи.

Затова българските експерти търсят помощ в желанието си да взаимстват френския модел. Чуждите власти са отзивчиви - искат информация за дължината на пътната мрежа у нас, броя на населението и на автомобилите, транзитния поток, критичните отсечки и т.н. Анализирайки данните, те препоръчват по нашите пътища да бъдат монтирани 400 стационарни камери, които да следят за шофьори нарушители.

10 години по-късно "Пътна полиция” у нас разполага с едва половината техника за контрол на скоростта - около 200 стационарни, мобилни и триноги камери за цялата пътна мрежа. От 2008 г. досега обаче бяха изградени нови пътища и отсечки на магистралите. Т.е. ако французите направят анализ на ситуацията днес, вероятно ще се окаже, че нуждата от камери по критичните пътни отсечки е още по-голяма, пресмятат от Съюза на българските автомобилисти (СБА).
 
200 системи за контрол на скоростта са приблизително по 29 уреда на един милион души население. Според Държавната комисия по безопасност на движението през 2016 г. те са били дори още по-малко - 20 камери на 1 млн. жители, докато в Швеция например (към същия период) наситеността с камери е 6,5 пъти повече, т.е. по 130 камери на милион души. Подобна е разликата и с други европейски страни - Франция, Испания и др.

А статистиката е стряскаща: миналата година България е на второ място в Европейския съюз (ЕС) по загинали при пътни инциденти - 95 души на един милион души. Швеция е с най-малко - 25 души на 1 млн. жители.

Разбира се, камерите не могат да са "лекарство” срещу многото пътни злополуки и високата смъртност. Но те са единственият начин за контрол на скоростта автомобилите, поясняват от СБА.
 
И в момента дискусиите около Закона за движение по пътищата (ЗДвП) са на дневен ред. Сред темите обаче не попада необходимостта от изграждане на мрежа от технически средства и системи за контрол. А освен закупуването на техника, не по-малко важно е да се намери работещ механизъм за събиране на глобите от нарушителите.

Сред последните предложения сега е камерите на КАТ ще започнат да снимат за превишена скорост без никакъв толеранс за шофьорите. Глобата за всеки, който премине с повече от 3 км/ч над ограничението покрай радар, ще бъде 20 лева.
 
Превишаването на скоростта е сериозна причина за трагедиите по пътищата и в другите страни от Европейския съюз. Според оценката на международни експерти всяко четвърто пътно транспортно произшествие е свързано именно със скоростта. Те изчисляват, че, ако се ограничат тези нарушения, биха се спасили 10 000 живота в страните от общността.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
35
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
С камери не става! Всичко е в главите на хората. Въпрос на култура, възпитание и образование!
34
1
 
10
 
! Отговори
анонимен преди 5 години
аз имам предложение парите от глобите да отиват за ремонт на пътищата щом ще се подобрява безопасност
33
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Българска работа и парите за камери откраднаха те.
32
1
 
11
 
! Отговори
Истината преди 5 години
Правила се спазват само ако има контрол - това много добре се знае по света, но в България се набляга на размера на глобите и другите наказания.Има една проста истина, която умни хора са формулирали така: Ефективността от наказанията се измерва с тяхната ефективност, като размера на наказанята е несъществен.
31
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Защо пък да не са 600?
30
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
От неграмотни управляващи, незнаещи разликата межди цифра и число, не може да очаквае да взимат адекватни управленски решения.
29
5
 
13
 
! Отговори
Василев преди 5 години
Казах ви селяни прости, че българския бизнес политически елит не може да защити гражданите, защото той е васален, непродуктивен,некадърен и корумпиран!!!Главата е вмирисана, а рибоците сте вие, които си мислете , че има прости решения и с камери и глоби, ще намалите катастрофите!!!Ще ви дам последните два случая , които нашумяха!Рейса, който се обърна в Искърското дефиле и бащата на президента, който беше скътан от полицая!Корупция и политически чадър над НАШИТЕ хора!!Селяни?Брамбахал!ЦРУ!
28
1
 
6
 
! Отговори
Лудвиг преди 5 години
4 000 000 трябват!!!
27
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Рестарт на държават,ревизия и цялостен ремонт на обществено-политическите отношения! Само тогава може да се мисли и за детайлите!
26
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Камерата няма как да спре човек. Ако човек има пари не му пука понеже ще си плати глобата. Само затвора може да спре хората от нарушения.
25
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма лошо. но това едва ли ще стресне по-заможните нарушители докато не направят глобите % от декларираните годишни доходи ефекта ще е минимален.
24
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Шофирането е проста работа,но не е за прости хора!
23
4
 
11
 
! Отговори
Василев преди 5 години
Не камери , а скенери ви трябват селяни прости, да ви сканират селско-просташките мозъци и психиатри!!!Добрият мощен автомобил и пътя са за това да отидеш и да си свършиш работа, като се съобразяваш, че и други хора са тръгнали да си вършат работа!На никой времето не е по ценно от другия водач на МПС, за да бърза и изпреварва, и да не не бъде толерантен!Характера и манталитета на един човек си личи много , когато седне зад волана!Сега разбрахте ли защо има много катастрофи селяни?Уоруик!ЦРУ
22
2
 
21
 
! Отговори
камери навсякъде. преди 5 години
Всеки, който е шофьор може да потвърди, че в Бг 90 процента от водачите не спазват органиченията, ако имаме ограничение на път от 90км те карат с 110, ако е 50 се кара с 90, ако е 80 като околовръстното пак се кара с над100. Това говори, че няма достатъчен контрол, защо в Гърция не карат така и дори в Румъния, защото там те спират и ти взимат книжката докато не платиш глобата, ако се забавиш оставаш без книжка за дълго, ако те хванат там без книжка отиваш в панделата.
21
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 32Аминидкай промяна на това, но идеята за камерите е добра. Имплементация та е просто лошо.
20
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
На всеки километър камери, който следят да неправилни изпреварване, отнеманвеююе на предимство, опасни маневри... И превишена скорост.
19
1
 
16
 
! Отговори
Циркаджии преди 5 години
Ха ха ха, от цялата статия видях само мерки как "родната полиция" да пълни гушата, събирайки кинти с камери. После вероятно ще се отчитат на бб, както е с всичко в държавата. Обаче, не разбрах как ще спрат убийците на пътя с джиповете и самубийците с моторите!
18
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Затова - с София Бургас само със самолет, че тези магистрали са като бойни полета.
17
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 24120 коня са добре за 800 кг малка количка. Сложи ги на нормален седна, качи си приетлите/семейството, натовари багажа, пусни климатика и ще видиш, колко е забавно, колата ти да "ръмжи" на 110 км/ч.
16
4
 
14
 
! Отговори
хахо преди 5 години
Абе вземете оправете първо пътищата, а после купувайте камери !!!!