200 камери следят за скоростта на пътя... А ни трябват 400!

На второ място сме в ЕС по жертви на пътя
Обновена: 7 окт 2018 16:38 | 7 окт 2018 07:30,
92
200 камери следят за скоростта на пътя... А ни трябват 400!
Снимка: Булфото, архив

Преди дни Министерството на транспорта съобщи, че започва обществени обсъждания за въвеждането на възможни мерки, които да подобрят пътната безопасност в страната. Това обяви ресорният министър Росен Желязков по време на конференция на тема "Да работим заедно, за да направим пътищата си по-сигурни".

"Ние сме изправени пред тъжна статистика, която освен цифри, касае и хиляди човешки съдби. Опазването на живота и здравето на всички участници в пътното движение е основен приоритет на правителството", поясни транспортният министър. Желязков изтъкна, че само съвместните координирани усилия на държавните институции и обществото могат да доведат до конкретни резултати в борбата срещу пътния травматизъм.

Още по темата

Преди 10 години експерти от Министерството на вътрешните работи  са командировани във Франция, за да проучат техния модел за пътна безопасност, успял за кратко време да намали броя на катастрофите и на жертвите, пише "Дарик".
 
До 2002 г. Франция има тежки проблеми с автомобилните злополуки. Властите обаче започват мащабна общонационална кампания срещу пътната инцидентност, в която са включени всички държавни институции. Създаден е фонд за купуването на близо 3000 камери за денонощно видеонаблюдение. Променят се законите, въвеждат се строги мерки срещу водачите нарушители, глобите се завишават драстично. И в резултат на всички приложени мерки е спасен животът на хиляди хора, а Франция изпада от списъка на страните с висок риск от катастрофи.

Затова българските експерти търсят помощ в желанието си да взаимстват френския модел. Чуждите власти са отзивчиви - искат информация за дължината на пътната мрежа у нас, броя на населението и на автомобилите, транзитния поток, критичните отсечки и т.н. Анализирайки данните, те препоръчват по нашите пътища да бъдат монтирани 400 стационарни камери, които да следят за шофьори нарушители.

10 години по-късно "Пътна полиция” у нас разполага с едва половината техника за контрол на скоростта - около 200 стационарни, мобилни и триноги камери за цялата пътна мрежа. От 2008 г. досега обаче бяха изградени нови пътища и отсечки на магистралите. Т.е. ако французите направят анализ на ситуацията днес, вероятно ще се окаже, че нуждата от камери по критичните пътни отсечки е още по-голяма, пресмятат от Съюза на българските автомобилисти (СБА).
 
200 системи за контрол на скоростта са приблизително по 29 уреда на един милион души население. Според Държавната комисия по безопасност на движението през 2016 г. те са били дори още по-малко - 20 камери на 1 млн. жители, докато в Швеция например (към същия период) наситеността с камери е 6,5 пъти повече, т.е. по 130 камери на милион души. Подобна е разликата и с други европейски страни - Франция, Испания и др.

А статистиката е стряскаща: миналата година България е на второ място в Европейския съюз (ЕС) по загинали при пътни инциденти - 95 души на един милион души. Швеция е с най-малко - 25 души на 1 млн. жители.

Разбира се, камерите не могат да са "лекарство” срещу многото пътни злополуки и високата смъртност. Но те са единственият начин за контрол на скоростта автомобилите, поясняват от СБА.
 
И в момента дискусиите около Закона за движение по пътищата (ЗДвП) са на дневен ред. Сред темите обаче не попада необходимостта от изграждане на мрежа от технически средства и системи за контрол. А освен закупуването на техника, не по-малко важно е да се намери работещ механизъм за събиране на глобите от нарушителите.

Сред последните предложения сега е камерите на КАТ ще започнат да снимат за превишена скорост без никакъв толеранс за шофьорите. Глобата за всеки, който премине с повече от 3 км/ч над ограничението покрай радар, ще бъде 20 лева.
 
Превишаването на скоростта е сериозна причина за трагедиите по пътищата и в другите страни от Европейския съюз. Според оценката на международни експерти всяко четвърто пътно транспортно произшествие е свързано именно със скоростта. Те изчисляват, че, ако се ограничат тези нарушения, биха се спасили 10 000 живота в страните от общността.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


92
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
С тези камери ще ловят ограниченето на някоя отсечка например от 90 направено на 50 заради бензиностанция, където е жива хранилка, а истински опасните елементи без книжки никой не ги закача, нито закачат тиквите, които карат с по 180 на "т нар. магистрала"
14
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Във Франция освен камери има и доста голям брой постоянно патрулиращи необозначени полицейски коли със скрита сигнализация. При нарушение, даже и дребно веднага спират водача и съставят акта на място.В България даже и в столицата и около РПУ-тата е пълно с нарушители, но личният състав на най-скъпоструващата държавна институция подминава ежедневно без да взима каквито и да е мерки.
13
9
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да се вдигнат данъците на коли над 120 к.с. , а не на старите брички.
12
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
У нас никакви модели не са приложими, и марсиански модел да приложат, не става.
11
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Може да има камери, седящи а всички нарушения.
10
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дон19Добави и 5000 лева за курса и 1000 самите изпити и ти става ясно, защо са прилежно шофьори. И не, в Швеция пак са огромни маса от пари. Все е до да са 3000 лева общо у нас.
9
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До 8Автомобилите имат нужда от ексра мощност, не за да карат с 200, за да превозват повече пътници, да изкачват нагорнища и да могат, да се движат при насрещен вятър.А интюдържавата таксуване солени колите с над 150 коня двигател.
8
3
 
13
 
! Отговори
Й.Й. преди 5 години
Чел съм, че в Швеция (стараната с най малко загинали в Европа) шофьорските курсове са 6 месеца, както и че водачите се обучават на замръзвни полигони и т.н. За сметка на това в България можеш да вземеш книжка без да можеш да пишеш (просто си прекопираш имената и ЕГН буква по буква от личната карта) броят часове за целия курс е 30ч. и по мое лично мнение не те учат да шофираш, а просто да вземеш изпита...
7
2
 
21
 
! Отговори
Аз преди 5 години
Защо са се хванали за тази скорост не мога да разбера. Проблемът не е само в скоростта. Кат защото им е по лесно за всяко птп пишат несъобразена скорост с пътната обстановка. Ами пътищата? Пример откакто има магистрала до Бл град колко катастрофи са станали на този път? Преди беше ежедневие да има тежка катастрофа. Другото е манталитета на шофьорите. Ние нямаме манталитет, образование, толерантност и тн. А Кат вместо да се крият в храстите да вземат да помагат за организацията на движението.
6
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Увеличавайте броя на камерите, но намалявайте броя на служителит от КАТ. От съкрщенията им ще се съберат пари за нови камери, а и шофьорите ще си отдъхнат от паричковците.
5
5
 
8
 
! Отговори
Точ преди 5 години
Има лесно - по камера на всеки километър от магистралата, като за начало. Тръгваш към морето, кара си със 160-170 по целия път.Отчитат те 200 пъти, че карам так, по 50 шев, БАМ 10000 лев глоба. Ша караш ли бързо, другия път, а? Кажи бе,? А е? Айде бе? Кажи? Що мълчиш? Ахаха? До страшна те май, а? Хеххехе. Като изкараш една доста гладна година, ще гледаш различни на нещата.
4
2
 
12
 
! Отговори
fake news преди 5 години
а полиция какво прави? седи в стая и се крие. в америка и канада нямат камери а куки навсякъде. знаете за какво иде реч - научили са ги да спазват закон
3
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Това ли е поредната "новина", предназначена да помпи кликове? До довечера очаквам 500 поста с обяснения, как българина е чудесен шофьор и контрол по пътя не му е необходим. Проблема не е в матряла, проблема е в асфалта, дупките, знаците, полицията, звездите и луната.
2
5
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
След като има толкова жертви заради превишена скорост, защо произвеждат толкова мощни автомобили. Явно имат изгода от това да умират хора.
1
1
 
11
 
! Отговори
СВСМ преди 5 години
Преди два дни пътувах по магистра Тракия от Ст.Загора до София и това,което ми направи приятно впечатление беше,че въпреки намаляването на скоростта от Ст.Загора до средата на Пловдив,се пътуваше спокойно,нямаше ненормални изпреварвания,джипки с пресвяткащи фарове и изнервяне на обстановката.Учудих се,че дори при по-ниска средна скорост-около 80-90 км/ч. пристигнах 20 мин.по-рано от обичайното.