Да подушиш мола

Търговци манипулират клиенти и чрез аромати
Обновена: 13 май 2012 09:22 | 13 май 2012 09:00, Елка Василева
45
Да подушиш мола
Все повече търговци разпръскват аромати в магазините си. Снимка: архив, Reuters

Все повече търговци разпръскват аромати в магазините си, така че клиентите им да се чувстват по-добре и да имат по-силно желание за пазаруване, пише германският в. "Франкфуртер алгемайне".

Пример за тази тенденция е американската верига Abercombie & Fitch, чийто магазин в Дюселдорф може да бъде намерен и със затворени очи.

Компанията за продажба на облекло не само ароматизира магазините си, но и стоките, които предлага - с аромат, който е разработен специално за нея. По този начин чрез торбичките за пазаруване миризмата по-късно се пренася из цялата търговска част на града, без значение дали става дума за Дюселдорф, Лондон, Милано или Ню Йорк.

Като част от цялостната маркетингова стратегия се продават и флакончета с аромата, който толкова силно ентусиазира най-вече младежите, че става обект на оживени дискусии във форумите.

Очевидно миризмата успява да събуди асоциации с плоските коремни мускули на красавците, чиито плакати са изложени в магазините.

Поне откакто Патрик Зюскинд публикува романа си "Парфюмът", се знае каква съблазнителна мощ могат да имат миризмите. Когато човек преживява интензивно някоя ситуация, миризмите, които възприема, получават силна емоционална натовареност. "Когато по-късно бъде усетена същата миризма, тя може да предизвика положително настроение", посочва експерт.

Като цяло има база от субстанции, които будят положително въздействие, като например ванилията. Търговците на дребно усърдно се възползват от този факт, опитвайки се да ангажират с продукта всичките пет сетива на клиента.

В магазини за обувки например се разпръсква миризма на кожа, за да се повиши вероятността клиентите да купят някоя стока.

"Тъй като тогава мислим, че всички продукти се изработват от висококачествена кожа, дори когато са от изкуствени материали“, отбелязва психологът Клеменс Щьорткул.

Определени миризми могат също така да засилят чувството на задоволство на клиентите, а по този начин да удължат времето, през което се задържат пред рафтовете.

"По този начин в някои случаи се увеличава броят на спонтанните покупки", посочва Патрик Хен, който консултира компании за избора на най-подходящия аромат.

Друг рекламен трик е т. нар. аромат за добре дошли - търговецът може да разпръсне около входното пространство приятен аромат, който да създаде около клиентите спокойна, отпусната атмосфера.

Подобни "ароматични концепции" се прилагат от специализирани компании и често специалистите говорят за "корпоративна миризма" или "въздушен дизайн", пише БТА.

Понякога обаче дори специалистите се изненадват от въздействието на някоя миризма и невинаги може да се предвиди точното въздействие на аромата върху поведението. Причината е структурата на обонятелната система.

"Миризмите въздействат на подсъзнанието, тъй като химичните сигнали се трансформират от обонятелните клетки и се предават директно в мозъка", допълва Щьорткул. Трябва и да се обмисли обаче дали подобна манипулация по принцип е етична.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


45
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
30
0
 
3
 
! Отговори
запозната преди 11 години
Има и друг фактор:колкото по-надута е музиката в някой от магазините,толкова по не струват парцалките там.Доказан факт!
29
0
 
3
 
! Отговори
ива преди 11 години
големите магазини не са ми симпатични - може да са луксозни, ама дори не ми се влиза в тях Все едно си претоварен с излишна информация и си оттечен още от входа
28
3
 
4
 
! Отговори
до 32 преди 11 години
с уроците по правопис изчезвай и заминавай за филоложкия факултет,ай
27
1
 
3
 
! Отговори
dgdfh преди 11 години
ni6to eti4no nqma v kapitalizma .. tova s aromatite e nai-malkoto .. ima edna ma6ina za propaganda i delenie na horata spored pritejanieto na ve6tite i modata .. tq e oktopoda v manipulaciite.. no vsve pak tova e normalno .. kapitalizam e trqbva da se pravqt pari za smetka na duhovnostta i 4ove6kiq jivot.. tova sa pravilata na kapitalizma
26
3
 
7
 
! Отговори
Молец преди 11 години
Аз влизам в мола на Стамболийски предимно, за да ходя на кино и аймакс, горе има и готина книжарница. Иначе ми харесват магазини с "въздушен дизайн", там дори и някой да пусне гълъбите, не се разбира, което си е един голям плюс
25
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Хора, научете български език - в магазините ПАЗАРУВАШ, а се ПАЗАРИШ за цената на стоката, ако има такава опция. В МОЛА не "ПАЗАРЯ" а ПАЗАРУВАМ.
24
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
МОЛ..звучи ми отвратително..не влизам на подобни места
23
1
 
22
 
! Отговори
анонимен преди 11 години
Горките продавачки.........трябва да им плащат вредни за това. Това е една от причините да не влизам, дори когато има на разпродажби сносни неща. Трябва да има някаква мярка, това задушава, направо ВОНИ+ужасната влудяваща музика, по-лоша и от производствен шум, в него поне има смисъл
22
2
 
6
 
! Отговори
vinkeltu преди 11 години
35, нямам нищо против хората, да доходите са малко и управляващите го знаят но нямат нито полза да го признават, нито полза да ги увеличат, но имат полза да строят молове, това си е голям бизнес. тези молове не са на българи а главно но араби, дори да няма покупки пак има огромни печалби, за собственика и разбира се подчинените му били то президент, премиер, в случая Боко Тиквата с лентички и така...а народа ще продължава да си се облизва..
21
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Мен ме дразни масовата напоследък тендеция при търговците да излагат няколко рафта китайски тениски с апликации, шарени мукавяни чанти и обувки, малко полиестерни кюлоти на сърчица, внушавайки на клиентите си, че въпросните парфюмирани сергии са всъщност "елитни бутици" и бутиковите им цени са в реда на нещата. Дано колкото се може по-малко хора се подлъгват по лъскавите им витрини и пазарят и тях.
20
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
като ви чета коментарите.. какво сте очаквали от появата на тези молове? "тръгнали селски момичета".. всички са селяни, не само те. Никой няма пари и само се облизва. Малко положението в България е, че са тръгнали да правят европейски имидж, европейска атмосфера като в западна Европа, ама с тези заплати от по 200 евро малко нещата не се получават.
19
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
айде на пазар на франкфурт на майн (на майната си)
18
0
 
26
 
! Отговори
vinkeltu преди 11 години
Оооо, извинете, пропуснах типа ''бг звиздиии'' нагло въртящи *** с фалшиви мазни усмивки надяващи се някой да ги снима за било то Битивито, станция нова или новия брой на Нов Фолк, както и пъпчивите им подрастващи фенове, в истерично състояние, готови на всичко да им откраднат *** от ***, щото са звезди от новия сериал в мола, разбираш ли..ехх.. е не на последно място, най-обикновените шеврантии, мутри и мутреси.. мраазя мола..
17
1
 
25
 
! Отговори
vinkeltu преди 11 години
Отдавна съм забелязал че моловете, поне в България се посещават главно от млади селски момичета, дошли в столицата надяващи се че в МОЛЧИТУУ ще се започнаят с някой чичко паричко, ще поиграят на ''*** и парцалки'' , ще се поснимат в гардеробните на магазините като Теранова и току виж успели да приватизират нещо.. Вторият тип са пенсионери бутащи се по магазините с хранителни стоки с намаления и промоции...жалка работа са българските молове..
16
2
 
24
 
! Отговори
... преди 11 години
Moл-а е като фурна- там само кифли и то превтасали (всеки знае как вони превтасалото тесто)...
15
1
 
19
 
! Отговори
Pero Perovic преди 11 години
Това с миризмите да привличат клиенти, отдавна всички го правят, не само в МОЛ-овете, също така да вярно е, че продават дрехи в случая на по 100-200лв, а реалната цена на тези артикули е междъ 10-30лв!
14
1
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Даааа мирише та чак вони на празен портфейл и чиста банкова сметка,затова го отбягваме...
13
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Ужас,аз обичам миризмите на манджи,за предпочитане китайски,също и билки...И белина...о и болници...оо и нафталин - любимата ми миризма....
12
2
 
21
 
! Отговори
тихата_стъпка преди 11 години
Мола е като селски панаир, всички си обличат най- хубавите дрехи и отиват да се покажат на мегдана и току виж някоя друга покупка. Ако някой си вярва, че вътре Не се продават ментета на оригинални цени, може да дойде да го потупам по рамото с въздишка.
11
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 11 години
Човек в днешно време е просто един обект за манипулации. Мозъците ни се промиват ежедневно с всякакви ***. Реклами по ТВ и радио, реклами по билбордове, плакати в моловете. Поканят ли ви на безплатен фирмен обяд, то ще е свързано с реклама и т.н. За съжаление нищо не можем да направим. В големите магазини отдавна ползват миризми и музика, които да привличат и да карат хората да купуват. Решението е просто - AdBlock plugin и пазаруване по Интернет :)