Все по-трудно ще купуваме нова кола, скача лизингът

България е с най-високата средна възраст на автомобили в Европа
14 авг 2023 12:03, Анисия Иванова
82

Докато Европейската централна банка продължава да покачва лихвите, тенденцията, според автомобилните експерти, е за бавно покачване и на цените на лизинговите автомобили.

"Има покачване. В Западна Европа цената на лизинга е във високите стойности. У нас нивата са малко по-ниски, но е въпрос на време да се изравнят. До края на годината може да го усетим. Финансовият ресурс поскъпва. Няма значение дали са нови или употребяван автомобили. Зависи от цената на банковия ресурс. Логиката е финансова, а не автомобилна. Този феномен не е само при нас, този феномен е европейски. Ние по-скоро сме изоставащи", коментира автомобилният експерт Калоян Желев в студиото на "България сутрин".

Той поясни, че автомобилният пазар в страната е силно раздвоен между употребявани и нови автомобили, като акцентът пада на употребяваните. Това се дължи на ниската ни покупателна сила. Оказва се, че с времето автомобилният ни парк старее и в България имаме най-високата средна възраст на автомобили в Европа - повече от 20. Напът сме да достигнем нивото на продажби от 2019 години. Това обаче не променя тенденциите и е само наваксване на натрупано търсене от годините на пандемия.

Калоян Желев засегна и темата за декарбонизацията и популяризирането на електромобилите у нас.

"Електрификация и декарбонизация не са непременно синоними. В обществения разговор се поставя равенство между двете, но взаимоотношението им е доста по-сложно. Въглеродният отпечатък на електромобилите е по-малък от този на традиционните автомобили, но преимуществото не е толкова голямо и проблемите, които те създават, не са толкова по-малко от тези, които решават. Ние, изоставайки и от тази тенденция, ще имаме тежката задача да проведем един обществен разговор и да премислим решенията. Хубаво е да водим разговора какво изобщо правим с моторизацията в България. Механичното пренасяне на решения е невъзможно, защото обстоятелствата са различни. Нека си дадем сметка, че автомобилите пренасят на колелата си обществените ни отношения. Досега не съм чул в България да се проведе качествен обществен дебат за това какво е състоянието ни и къде ще бъдем", каза автомобилният експерт в ефира на Bulgaria ON AIR.

Една от възможностите е да придобием опит и решения от други страни в Европа. Според госта това зависи само от нас.

"В последните 34 години не съм видял някой от Европа да ни съветва по автомобилни проблеми. Ние сме невидими. По отношения на електрификацията също. Интерес към България би имало, ако сме по-богати, по-големи, по-силни. Това е наша задача и ние сами трябва да създадем концепцията къде сме и къде бихме искали да отидем", категоричен е Желев.

Експертът коментира и един друг феномен у нас. По улиците могат да се видят много луксозни автомобили, както и занемарени коли в междублоковото пространство. Мнението на Калоян Желев е, че това отразява нашите бедностни пропорции, както и че луксозните автомобили са доста по-малко.

"Виждате масово да се движи автомобилен отпадък. Това е част от диспропорцията. В България концентрацията на нови автомобили е само в София. При употребяваните автомобили нещата са доста по-балансирани", заяви гостът.

В края на разговора той коментира и един почти отминал проблем - този със забавените доставки от времето на Ковид-19. Желев успокои, че ситуацията постепенно се облекчава и че такъв тип проблематика няма решения, които да имат моментален обхват.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


82
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
58
5
 
16
 
! Отговори
Авто преди 8 месеца
Не мога да разбера какъв е проблемът да караме стари коли... Колата ми е на 2006-та година и си върви перфектно. Защо ми е да си взимам нова - да спонсорирам чуждестранната автомобилната индустрия?
57
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 53На мен пък са ми много забавни комплексираните типове.
56
1
 
0
 
! Отговори
на дyxинг е лесното преди 8 месеца
за палавниците
55
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До До 52 Шом не теглат значи е обир.
54
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Конфискувано на коли ще донесе още по-голям хаос от съществуващият в държавата. Първо, след като излязат пробите, много от тестовете ще бъдат обявени за фалшиви, а колите от паркингите и гаражите на МВР, разграбени с липсващи части, или изчезнали.Червеното, милиционерско затъпяване отново заля държавата.България да направи пътища и законов ред, като в Австрия и тогава да конфискува коли.
53
1
 
12
 
! Отговори
тулуп преди 8 месеца
кола незнам....но съвсем скоро гориво ще купуваме все по-трудно !
52
11
 
5
 
! Отговори
До 52 преди 8 месеца
И кое е лошо на ипотека с 1.5% лихва, при условие, че парите си носят доходност 4-6% в първия фонд с нисък риск. Обожавам бедняци да дават акъл ще, сериозно...
51
10
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Забавно е как бачкатор, който където и по света да живее, няма да има пари за нова кола, как коментира кое било изгодно и кое- не ахахахахахаха. Падам от смях. Да сте поне с 20к доход да спорим, ама смисъл няма. Идея си нямат що е то остатъчна стойност, ама взимали дъргели на 3-4 години втора ръка за абсурдна цена двойна над това, което ще вложиш в нова с висока остатъчна стойност.
50
8
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Най-лошо е ипотечен кредит за жилище,ставаш Робинята Изаура
49
1
 
6
 
! Отговори
Гошо преди 8 месеца
Аз си карам стария V8 и не ми дреме.
48
5
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
По стила на исказа, забелязвам че има едни и същи коментиращи които се представят за много различни хора. Създава се усещане , че пишат много хора, а са едни и същи.
47
1
 
8
 
! Отговори
Лудост преди 8 месеца
Тя дори една смачкана Фабия и вдигнаха рейтинга последните години и вече за двигател, който дига 100 искат 40 бона. Новите коли са все по-недостъпни и все по-нерентабилни. Ако вкараш тия пари в акции за енергия ще си 70% напред за 3 години, а фабията ще е на 17-18 бона и ще си я купиш без пари и ще ти останат пак 10к да си ходиш до Гърция няколко лета.
46
0
 
7
 
! Отговори
не е лошо преди 8 месеца
Ще купиш 1 година първо гума, после кормило, после чистачки на 3 година и така до 43 година цялата кола.
45
5
 
19
 
! Отговори
Практик преди 8 месеца
Нова кола на лизинг е най - голямата набутвация. Аз винаги си ги купувам на 3-4-5 години с цена почти наполовина от тази в магазина.
44
0
 
1
 
! Отговори
Golqm praz преди 8 месеца
To I Kato beshe lesno az pak ne mojah da si kupq....
43
0
 
11
 
! Отговори
Митко преди 8 месеца
Ние не искаме нови,а истински.
42
1
 
18
 
! Отговори
бай Спас преди 8 месеца
Аз още чакам да ми излезе вноската за москвич от Мототехника. Едно време при бай Тошо никога е нямало проблеми с лизинга.
41
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
A какво става с контранастъплението?
40
1
 
18
 
! Отговори
Qwerty преди 8 месеца
Все по трудно ще става за някой. Тия които и до сега са си позволявали нов автомобил, пак ще си го позволяват - дори и с по дебел лизинг. Останалите да му мислим, 15 годишни возила се търгуват за 10-15к., при тия заплати и при тия цени на стоки и услуги, съвсем скоро автомобила ще се превърне в лукс...
39
8
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Правя 12к на месец, карам стегнат дръгел на 20 години. Евтин ми е. Остават ми много пари за други неща. Имам подчинени с бмв-та на лизинг. Те сами си правят сметка. Имам low profile, не ми е нужно да се правя на богат. Не съм милионер.