Все по-трудно ще купуваме нова кола, скача лизингът

България е с най-високата средна възраст на автомобили в Европа
14 авг 2023 12:03, Анисия Иванова
82

Докато Европейската централна банка продължава да покачва лихвите, тенденцията, според автомобилните експерти, е за бавно покачване и на цените на лизинговите автомобили.

"Има покачване. В Западна Европа цената на лизинга е във високите стойности. У нас нивата са малко по-ниски, но е въпрос на време да се изравнят. До края на годината може да го усетим. Финансовият ресурс поскъпва. Няма значение дали са нови или употребяван автомобили. Зависи от цената на банковия ресурс. Логиката е финансова, а не автомобилна. Този феномен не е само при нас, този феномен е европейски. Ние по-скоро сме изоставащи", коментира автомобилният експерт Калоян Желев в студиото на "България сутрин".

Той поясни, че автомобилният пазар в страната е силно раздвоен между употребявани и нови автомобили, като акцентът пада на употребяваните. Това се дължи на ниската ни покупателна сила. Оказва се, че с времето автомобилният ни парк старее и в България имаме най-високата средна възраст на автомобили в Европа - повече от 20. Напът сме да достигнем нивото на продажби от 2019 години. Това обаче не променя тенденциите и е само наваксване на натрупано търсене от годините на пандемия.

Калоян Желев засегна и темата за декарбонизацията и популяризирането на електромобилите у нас.

"Електрификация и декарбонизация не са непременно синоними. В обществения разговор се поставя равенство между двете, но взаимоотношението им е доста по-сложно. Въглеродният отпечатък на електромобилите е по-малък от този на традиционните автомобили, но преимуществото не е толкова голямо и проблемите, които те създават, не са толкова по-малко от тези, които решават. Ние, изоставайки и от тази тенденция, ще имаме тежката задача да проведем един обществен разговор и да премислим решенията. Хубаво е да водим разговора какво изобщо правим с моторизацията в България. Механичното пренасяне на решения е невъзможно, защото обстоятелствата са различни. Нека си дадем сметка, че автомобилите пренасят на колелата си обществените ни отношения. Досега не съм чул в България да се проведе качествен обществен дебат за това какво е състоянието ни и къде ще бъдем", каза автомобилният експерт в ефира на Bulgaria ON AIR.

Една от възможностите е да придобием опит и решения от други страни в Европа. Според госта това зависи само от нас.

"В последните 34 години не съм видял някой от Европа да ни съветва по автомобилни проблеми. Ние сме невидими. По отношения на електрификацията също. Интерес към България би имало, ако сме по-богати, по-големи, по-силни. Това е наша задача и ние сами трябва да създадем концепцията къде сме и къде бихме искали да отидем", категоричен е Желев.

Експертът коментира и един друг феномен у нас. По улиците могат да се видят много луксозни автомобили, както и занемарени коли в междублоковото пространство. Мнението на Калоян Желев е, че това отразява нашите бедностни пропорции, както и че луксозните автомобили са доста по-малко.

"Виждате масово да се движи автомобилен отпадък. Това е част от диспропорцията. В България концентрацията на нови автомобили е само в София. При употребяваните автомобили нещата са доста по-балансирани", заяви гостът.

В края на разговора той коментира и един почти отминал проблем - този със забавените доставки от времето на Ковид-19. Желев успокои, че ситуацията постепенно се облекчава и че такъв тип проблематика няма решения, които да имат моментален обхват.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


82
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
2
 
6
 
! Отговори
Pen преди 8 месеца
Идеята е все по-малко хора да могат да карат коли и не само това ! Иначе всичко е конспирация , да знаете ! :))
17
1
 
9
 
! Отговори
Хмм преди 8 месеца
Освен ако не ти носи данъчни облекчения, не виждам много смисъл да си купуваш нова кола, особено пък на лизинг. Значи ти нямаш пари да платиш кеш, ама отиваш и си купуваш нова кола и плащаш високи вноски.
16
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 14 - Ами то в крайна сметка ... кое е важното?
15
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 11 - Фиксиран до края на периода!
14
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
няма да имате нищо, и ще сте щастливи
13
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 10 - В кое общество? На 13 годишните инфантили с богати родители?
12
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 10 А...АппЛе за кого е марка...за пр-одажници ли?
11
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
За година и половина euribor, по който се изчислява лизинга на автомобили (независимо дали договора е в лева или евро), отиде от -0.5 на 4 :) +2.5 от лизинговата компания и смятайте. Това ги чака и хитреците с ипотеките точно след 12 месеца :)) Продавайте и погасявайте още докато може.
10
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Самсунг е марка за неудачници и който използва телефоните им, не е добре приет в обществото, и на него не се гледа с добро око.
9
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 6 - Даже не говорим за богати, а за превилигировани! Скоро и парите ням да ти помагат, ако не си от нашите.
8
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До 1 хубаво си писал ама не си написал причините. BASF основната му суровина каква е ? Газ и петрол за химическата индустрия. А откакто взеха да купуват и да се занимават с американските неликвидни и с лош имидж като монсанто нещата вървят все по-зле.
7
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Освен, че от 9 месеца, вече трябва да чакаме по 15-16+ за нова кола, сега и ще плащаме повече .... Якоооо!
6
2
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Колата е само за богати, жилище само за богати, образование за богати, лечение за богати, храна е само за богати. И какво остана.
5
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Че кой ти купува нова кола в БГ ве мен, ние изкупихме всички трошки от западните морги :))) Чисто новите коли в БГ са около 1%, другото е втора употреба :))
4
0
 
5
 
! Отговори
Що така?! преди 8 месеца
Нали икономиката расте?!
3
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Не купувайте телефони Самсунг, ако имате малко себеуважение. Те подкопават авторитета на човек.
2
0
 
12
 
! Отговори
Асан преди 8 месеца
Кон на лизинг дават ли :)))
1
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Още през септември нямаше признаци на криза. Но ефектите от рецесията станаха още по-дълбоки, тъй като клиентите внезапно започнаха да анулират поръчките си. Само за няколко седмици пазарът на практика се срина, казва директорът на завода на BASF. Над 75% от бизнеса на BASF се намира в чужбина, но това, което се смяташе за предимство, сега е проблем. Компанията трябва едновременно да се бори с рецесията на всички фронтове по света. Спадът в бизнес активността е навсякъде, дори в Китай, където BASF построи почти копие на основния си завод в Лудвигсхафен.