Все по-трудно ще купуваме нова кола, скача лизингът

България е с най-високата средна възраст на автомобили в Европа
14 авг 2023 12:03, Анисия Иванова
82

Докато Европейската централна банка продължава да покачва лихвите, тенденцията, според автомобилните експерти, е за бавно покачване и на цените на лизинговите автомобили.

"Има покачване. В Западна Европа цената на лизинга е във високите стойности. У нас нивата са малко по-ниски, но е въпрос на време да се изравнят. До края на годината може да го усетим. Финансовият ресурс поскъпва. Няма значение дали са нови или употребяван автомобили. Зависи от цената на банковия ресурс. Логиката е финансова, а не автомобилна. Този феномен не е само при нас, този феномен е европейски. Ние по-скоро сме изоставащи", коментира автомобилният експерт Калоян Желев в студиото на "България сутрин".

Той поясни, че автомобилният пазар в страната е силно раздвоен между употребявани и нови автомобили, като акцентът пада на употребяваните. Това се дължи на ниската ни покупателна сила. Оказва се, че с времето автомобилният ни парк старее и в България имаме най-високата средна възраст на автомобили в Европа - повече от 20. Напът сме да достигнем нивото на продажби от 2019 години. Това обаче не променя тенденциите и е само наваксване на натрупано търсене от годините на пандемия.

Калоян Желев засегна и темата за декарбонизацията и популяризирането на електромобилите у нас.

"Електрификация и декарбонизация не са непременно синоними. В обществения разговор се поставя равенство между двете, но взаимоотношението им е доста по-сложно. Въглеродният отпечатък на електромобилите е по-малък от този на традиционните автомобили, но преимуществото не е толкова голямо и проблемите, които те създават, не са толкова по-малко от тези, които решават. Ние, изоставайки и от тази тенденция, ще имаме тежката задача да проведем един обществен разговор и да премислим решенията. Хубаво е да водим разговора какво изобщо правим с моторизацията в България. Механичното пренасяне на решения е невъзможно, защото обстоятелствата са различни. Нека си дадем сметка, че автомобилите пренасят на колелата си обществените ни отношения. Досега не съм чул в България да се проведе качествен обществен дебат за това какво е състоянието ни и къде ще бъдем", каза автомобилният експерт в ефира на Bulgaria ON AIR.

Една от възможностите е да придобием опит и решения от други страни в Европа. Според госта това зависи само от нас.

"В последните 34 години не съм видял някой от Европа да ни съветва по автомобилни проблеми. Ние сме невидими. По отношения на електрификацията също. Интерес към България би имало, ако сме по-богати, по-големи, по-силни. Това е наша задача и ние сами трябва да създадем концепцията къде сме и къде бихме искали да отидем", категоричен е Желев.

Експертът коментира и един друг феномен у нас. По улиците могат да се видят много луксозни автомобили, както и занемарени коли в междублоковото пространство. Мнението на Калоян Желев е, че това отразява нашите бедностни пропорции, както и че луксозните автомобили са доста по-малко.

"Виждате масово да се движи автомобилен отпадък. Това е част от диспропорцията. В България концентрацията на нови автомобили е само в София. При употребяваните автомобили нещата са доста по-балансирани", заяви гостът.

В края на разговора той коментира и един почти отминал проблем - този със забавените доставки от времето на Ковид-19. Желев успокои, че ситуацията постепенно се облекчава и че такъв тип проблематика няма решения, които да имат моментален обхват.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


82
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
38
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Имам си кон и магаре и бойна каруца на две колела. За какво ми е автомобилна каруца. За какво става? За нищо! Кат купиш автомобилната каруца не можеш нито да я нахраниш с трева, нито да и издоиш здравословното мляко, както от конете и магаретата. Питам ви: За какво стаат тия така наречени леки коли - дет не стаат за нищо, освен да плащаш такси, данъчни, да одиш на курсове за книшка, по пътя да те спира и глобява милиционер? За какво ти е тая Лада и Москвич превърнали се в Мерцедес и БеЕмВе?
37
16
 
10
 
! Отговори
Програмист преди 8 месеца
Българите са бедни, защото са некадърни и не владеят никакъв занаят
36
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Копейкин: за всичко са виновни, ЕС, НАТО, Сорос и американския империализъм.
35
1
 
13
 
! Отговори
до 34 преди 8 месеца
В момента има и 20 годишни бараки в диапазона 10-15к лв.
34
0
 
12
 
! Отговори
ддддд преди 8 месеца
Само че вторичният пазара се регулира. В момента 20 годишните бараки струват по 5 6 000 лв а какво остава за по нови.
33
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 28 А ти кой си, да не си ония замаян в главата от лидл, дето жена му работила там...хахахаха :))
32
2
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Трябва да се има предвид, че и лизингът също е кредит, макар и малко по-различен от потребителския, да речем. Лизингът е ок за фирми, които извършват доставки или работят с колите и въпросните коли трябва да са винаги на разположение и при дефект да се получава заместващ автомобил. За частни лица лизингът си е чиста набутвация.
31
2
 
13
 
! Отговори
хм преди 8 месеца
До Анонимен То и с гаранцията е една играта, не ми я хвали. Първо, че тази удължена гаранция е само за определенби детайли и части, не е като пълната и в повечето случаи си мислиш, че имаш гаранция, а като се наложи - майкоооо, тези ме излъгаха. А то си пише в документите, кое покрива. Другото - 7 години хубаво те връзват да сменяш всичко при тях на двойни цени - масла, филтри и т.н. 7 годишната гаранция хваща със сигурност и голямото обслужване на 100 хил.км. - познай кви кожи се свалят?
30
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
За какво са ви автомобили ве! Вчера видях един си кара цялото семейство от София към Слънчака на Черното Море на "ТРОТИНЕТКА" .... Купувайте си нови ТРОТИНЕТКИ, а не стари коли! Тротинетка може да карате навсякъде и по тротоарите даже, без правила, без да плащате данъци, без да имате документ за каране.... Кефффф!
29
2
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
България е малка, 20 годишна кола спокойно може да те закара навсякъде където поискаш, разбира се поддържана. Колите са машини с дълъг живот или поне бяха, така че, ако не се нуждаеш от куп екстри в салона, не виждам причина да си купуваш нова кола, и стара и нова може да поддържа скорост от 100 километра. Това с екото.., да караш еко кола в бетонен град, не ми е хич еко.
28
19
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Нищо не скача кой знае колко. Друго, освен нова кола, няма да погледна. От години само нови автомобили в семейството. Сменяме на няколко години с новия модел, пускаме ОС 45% и не ни дреме. Вече, ако сте бачкер с 3-4к заплата, няма как нов, това е ясно.
27
1
 
16
 
! Отговори
хм преди 8 месеца
До Pen Не е това идеята. Ако беше това, щяха да сложат някакви сериозни ограничения за старите коли, а тук виждаме, че всяко семейство с 3 таралясника. Седят си така пред блока. Данъкът му 15 лева, една ГО плаща, винетка не му трябва в града. И всичко задръстено с барутници. В днешно време, кой не може да отдели 2-3 хиляди за някой барутник.
26
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Хмм На лизинг значи да плащаш една кола с години, ако плаща 20-30 години и некакъв убит апартамент, тогава мазалото ще е пълно :)) Ако са мутри от големите може, те без лизинг взимат най-новото, ама бачкатор в БГ да разчита да остане на работа и да плаща на банките до живот...не знам :))
25
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Не виждам за какво му е на човек чисто нова кола, след като напр. Киа/Хюндай вече предлагат 7 години гаранция за колите си, за разлика от германците, чиято гаранция по принцип е две години. Т.е. купувате си една Киа на 4 години на половината цена на новата, и хем ползвате гаранция, хем сте спестили хиляди евра. Само че купувате колата задължително от дилър в Западна Европа, а не от дилърите в БГ
24
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
И защо да дам 55000 лева за нов "евтин автомоби", при положение, че мога да си взема 10 годишен такв за 6500 лева и да го стегна за още 3500?! Не е, ноият да гори по 3 на 100, а стария да гори по 8 на 100, нали? Освен вечно оглемяващи се екрани и повече селдене, какво ново има те "нови коли"?
23
0
 
1
 
! Отговори
ако нап ти преди 8 месеца
продава скъпата лизингова кола ще спечели повече . Така е в Чехия .
22
1
 
0
 
! Отговори
Пришълецът преди 8 месеца
Явно 123 или 1023 днес ви е много важно:)))
21
3
 
3
 
! Отговори
съседна преди 8 месеца
турция взе от туризам 37 милиарда и ги дава за противоземетръсни здрави с арматура къщи . На свои строители . Тук може да се субсидира лизинга и заплатата на работещия , за да е по-добре . Бюджета се напълни . Недаваме всичко за украйна, не воюваме .
20
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Pen - Няма лошо ... точно ще прат да се избиват по пътищата.
19
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Хмм 17 - Не бяха толкова високи и беше някак си по-смслено. Акоо имаш 80000 лева за нора кола, по-добре дай 15000 да я вземеш и инвесирай станалицте 65к