С БДЖ до Пловдив... На какво се натъкна евродепутатът Петър Витанов?

Това не е услуга в европейска столица през 21 век, обобщи той
Обновена: 15 авг 2023 12:49 | 15 авг 2023 12:49, Анисия Иванова
49

Непрекъснати закъснения и лоши условия във влаковете на БДЖ доведоха до смяната на шефовете на "Холдинг БДЖ". Само преди няколко седмици и евродепутатът Петър Витанов си направи експеримент, като избра да пътува по линията София-Пловдив и се натъкна на много нередности.

Темата за българските железници е важна, защото много хора използват тази услуга, коментира евродепутатът в студиото на предаването "България сутрин". Според него пътниците са се возили много по-комфортно преди 30-40 години, а сега със сигурност не се чувстват европейци.

Витанов даде пример с железниците в Германия и Франция, с които често му се налага да пътува като евродепутат. Той смята, че е парадоксално страната ни да е "светлинни години назад", при условие, че първата жп линия у нас е открита преди Освобождението.

"Лоша хигиена, неработещи тоалетни, липса на течаща вода, вечер не могат да се загасят лампите, не се отварят прозорците, хората буквално бедстват. Тотална липса на комфорт. Да, цените са ниски, услугата е достъпна - със сигурност цената не е такава в Германия и във високоскоростните влакове", допълни Витанов пред Bulgaria ON AIR.

Според него обаче, ако проблемите в железниците се решават със смяната на ръководството им, то "досега да сме станали като Швейцария".

Петър Витанов изрази тезата, че секторът отдавна се е превърнал в партийна каса и място за политически назначения. Това че жп транспортът у нас се дотира със стотици милиони ежегодно, според него е предпоставка за злоупотреби и кражби. По думите му решението за сектора е дълготрайна инвестиция.

"Защото секторът се възприема като най-важния в декарбонизацията в сферата на транспорта. ЕС предоставя милиарди евро инвестиции в жп състав и изграждане на високоскоростна транспортна мрежа", заяви евродепутатът, но допълни, че страната ни не е готова с подобни проекти, от което ще бъдат изгубени средства.

В същото време по Плана за възстановяване и устойчивост са предвидени 4 млрд. евро, които също е малко вероятно да бъдат усвоени, посочи Витанов.

"Не е рядка практика държавата да дотира железниците си, защото те трудно работят на пазарен принцип. В редица страни с частни железопътни компании, пътническите превози трудно работят на пазарен принцип. Но трябва да има значително завишен контрол. През жп транспорта, най-просто казано, се краде", обясни той.

Гостът е на мнение, че условията в железниците са това, което не прави сектора привлекателен. Става въпрос за ниски възнаграждения, извънреден труд и липса на допълнително заплащане.

Витанов уточни, че целите на Европейската комисия са до 2030 година дължината на високоскоростната железопътна мрежа да бъде удвоена, а до 2050 - утроена. Това, което трябва да бъде направено у нас, е достигане на скорост от 160 км в час за пътническия жп транспорт и 100 км/час за товарния. Трябва да се подмени подвижният състав, който в голямата си част е на повече от 40 години, коментира Витанов.

"Това не е услуга в европейска столица през 21 век", обобщи евродепутатът състоянието на БДЖ в момента.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


49
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
20
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
ЕВРОДЕПУТАТЪТ ВИТАНОВ ОТКРИ ТОПЛАТА ВОДА!!!
19
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Темата е за БДЖ, но комплесара си е комплексар, защо София била столица на България. Хайде да напомня, че когато София е била обявена за столица, това е било населението място в България, с най-много живеещи в него българи. Имало е три града с по-многобройно население от София, заради многото турци живеещи в тях, но по българи София е била начело.
18
7
 
7
 
! Отговори
Въпрос преди 8 месеца
И колко е платил евродепутатът за пътуването си? Не повече от пет еврака. За толкоз пари, такава услуга.
17
1
 
35
 
! Отговори
Алекс преди 8 месеца
И какво откри евродепутатът? Нищо ново.Години наред БДЖ умишлено не се развиваше и не се инвестираше,заради автобусните превозвачи,чийто собстеници бяха приближени до управляващите.Влакът трябваше да се направи толкова непривлекателен,че пътниците да предпочетат автобуса.
16
9
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Не можете дори да боядисате построеното от Живков и социализма. Сега във всичко е много по зле, факт!
15
0
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Витане *** с влак до Ловеч. София - Ловече е 10 часа пътя. *** и до Смолян ако можеш. А пък Своге - Мездра е постоянно ремонт и чакат по 2-3 часа.
14
4
 
8
 
! Отговори
абе преди 8 месеца
нали сте богати бе що пътувате с влакове ???
13
2
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 10 Истинсите столици се намират в Източна България, като почнеш от Плиска, Преслав и стигнеш до Търновград сега Велико Търново, Софето не влиза в тази категория въобще :)))
12
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Търновоград е първото име на Велико Търново от трън града на тръните.
11
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 10 - Търновград?
10
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 6 - Каквато и да е била, вече не е същата. Честно казано и аз не рабзирам, защо столицата е там. Предполагам, че идеята е било, поне от гледн точка на тогавашната военна техника и такитика, че ще се отбранява далеч по-лесно от Пловдив или крайбрежните градове, но за разлика от Търново, е имало много повече свободна площ за разрастване. А може ид да е било някаква шопска далавера ...
9
3
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен София е столица на румелийски санчак при Турция. Даже шопите са кръстили и булеварда си на Истамбул с джамия на ЦУМ.. Столицата на България е Търновград.
8
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Ох, много са ми смешни и жалки такива ... Все едно чета някаква приказка, където благочестивия принц се предрешил, като еин от простолщдието и слязал да види, как живее раята му ...
7
3
 
6
 
! Отговори
ПОСОЛСТВОТО МЕ ТРИЕ преди 8 месеца
ако беше бгдепутатът нищо нямаше да намери
6
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Пловдив и София има най-много влакове и метра, но цели обалсти и градове и села са без жп изобщо.
5
5
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
София каква столица е ? Едно село избрано за столица за България през 1879г. :)
4
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Най-после да се обърне поглед към БДЖ. Секторът е в окаяно състояние. Мръсно, замазано, вунящо, пердета да те е гнус да ги пипнеш, опитваш се да не се допираш до нищо, закъснения, аварии ....Отврат!
3
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Защо летището беше дадено на концесия,а жп транспорта не може?Защо се хвърлят в сектора стотици милиони,а резултата е никакъв?
2
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Тунелите на Петрохан и Троян са мираж. Няма жп в северозапада. До Смолян още няма жп. Гласуват милярди но няма жп
1
4
 
7
 
! Отговори
БДЖ преди 8 месеца
Не е нужно да подменяме подвижният състав, можем просто да го обявим за неподвижен, а на парите ще намерим по-целесъобразно място.