Договорно GSM закрепостяване

НС ще решава законодателно проблемите с мобилните оператори
Обновена: 2 мар 2011 10:30 | 2 мар 2011 10:30,
113
Договорно GSM закрепостяване
Снимка: Getty Images/Guliver Photos

Парламентът трябва законодателно да реши проблемите  между потребителите и мобилните оператори, настояват експерти.

В деловодството на Народното събрание вече е внесен законопроект за промяна на Закона за електронните съобщения (ЗЕС) от народния представител от Синята коалиция Михаил Михайлов.

От Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) също смятат да направят, чрез правителствен законопроект, свое предложение за промяна на закона, регулиращо отношенията между операторите и потребителите на мобилни услуги.

Михайлов предлага неустойката при предсрочно прекратяване на договор с мобилен оператор да бъде между 5 и  8% от сбора на остатъчните дължими суми за срока на  договора.

Депутатът иска изрично посочване на максималния размер на дължимите неустойки, които при предсрочно прекратяване на индивидуалния договор от крайния потребител не може да надхвърлят 8 на сто, а при промяна на тарифния план – 5% от сбора на остатъчните дължими суми за срока на договора.

Депутатът от Синята коалиция предлага процедурата по прехвърляне на личния телефонен номер от един оператор към друг да е не по-дълга от един месец.

Той предлага още операторът да предупреждава крайния потребител при наближаване на определения от него месечен лимит на електронните съобщителни услуги.

Също така Михайлов смята, че при достигане на този лимит изходящите съобщения на потребителя трябва да се ограничават до заплащане на дължимите суми или до изрично отправено искане от потребителя за увеличаване на лимита.

Лидерът на СДС и съпредседател на Синята коалиция Мартин Димитров посочи, че по отношение на пазара на мобилни услуги хората са поставени в ситуацията на "крепостни селяни". 

"Това не може да продължава, за съжаление Комисията за защита на конкуренцията стои като пасивен наблюдател на този процес, а трябва да прави много по-активни пазарни анализи", коментира той.

Предложение за законодателни промени, свързани с мобилните оператори, имат и от Комисията за регулиране на съобщенията.

Те ще настояват мобилните оператори задължително да уведомяват клиентите си, когато достигнат до 90% от кредитния им месечен лимит.

КРС ще поиска от Народното събрание също с промени в ЗЕС да се откажат операторите от практиката да  сключват срочни договори с абонатите си.

Според председателя на Комисията за регулиране на съобщенията Веселин Божков условието за автоматично подновяване на договора не е европейска клауза, не е добра практика, и е антиконкурентна клауза, която фактически закрепостява абонатите към съответния оператор.

Той обаче смята, че тя не може да отпадне от само себе си, защото операторите нямат интерес.

"Това може да стане само със законодателна промяна, тъй като КРС няма право да се бърка в индивидуалните договори", смята Божков.

Според председателя на Българската национална асоциация "Активни потребители" Богомил Николов потребителите трябва да имат възможност да "излизат" от срочните договори с мобилните оператори със справедлива компенсация, която да бъде определена в законодателството.

Председателят на Комисията за защита на потребителите Дамян Лазаров посочва, че потребителските жалби  срещу мобилните оператори са свързани основно с преносимостта на номерата, автоматичното подновяване на договорите, закъсняването на фактурите, неспазването на кредитния лимит, получаването на нежелани кратки съобщения и договарянията от разстояние.

                                                                                                                                                                                                      (БТА)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


113
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
113
0
 
1
 
! Отговори
Внимание!!! преди 13 години
От виваком звънят по стационарните и оплитат възрастните хора с обещания за безплатни джиесем-и, които всъщност са обвързани с двугодишни договори. Влиза в сила тъй наречения "дистанционен договор" и край. Ако имате възрастни роднини- предупредете ги.
112
0
 
1
 
! Отговори
asen преди 13 години
zdr na vsi4ki kakvo da vi kaja vsi4kite
111
0
 
1
 
! Отговори
Чудничко преди 13 години
Зачудих се кои се считат за основните въпроси, които тревожат потребителите. Лично мен най ме дразни бавенето на фактурите на мошениците от Мтел, надписването на сметки, перманентният спам, нереално високите цени. Въпросите със срока и лимита мога да си ги проследя , но фактура не мога да си издам сама.
110
0
 
1
 
! Отговори
Честито!! преди 13 години
сами си направете изводите като сръвните цените в БГ с тези:АТ&Т USA:Anytime Minutes: 450Night & Weekend minutes* 5000Mobile to Mobile minutes: UnlimitedAT&T Unity Minutes Not IncludedLong Distance $0.00Roaming Charges $0.00Additional minutes $.45 per minutePrimary line one-time activation fee $36.00O2 UK:Unlimited minutes to any UK landline or O2 mobile from your chosen registered postcode.Other UK network mobiles 1000 minutes Top- 30£Честито!!
109
0
 
1
 
! Отговори
Йоцо преди 13 години
И как великия *** Божков сега изведнъж реши, че клаузите в договорите били неравноправни? Пет години си трая, *** яко от операторите, ама сега като му запари на дупЕто и скокна..
108
0
 
1
 
! Отговори
анорак преди 13 години
Защо изобщо трябва да ме канят да продължа с договора.Може би ще се откажа.КАто ми ограничат изходящите обаждания или ми спрат телефона ако имам нужда от него сам отивам и си плащам,Ако имам нужда от подновяване на договора ще отида и ще го подновя,Да направят така ,че ако не отида да го подновя този договор същият абонат да го прехвърлят на предплатени услуги и това е,това че в момента нямам редовни доходи не означава че ще трябва да и им подаря плазмения си телевизор/купен също на изплащяне/
107
3
 
3
 
! Отговори
ехооо преди 13 години
тука го обърнахте на битак. Важното е, че каквото и да правят виваком винаги ще си останат на супер ниско ниво в обслужването. Нито персонала им е адекватно обучен, нито абонаментните им планове струват. По-добре без тях!!!
106
0
 
5
 
! Отговори
ДО ОПЕРАТОР преди 13 години
***..АЗ СЪМ ЕВРОПЕЕЦ ПО ВСИЧКИ ЛИНИИ...ГЕОГРАФИЯ,ПОЛИТИЧЕСКИ СЪЩО СЪМ ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ.КАКТО ЕДИН ФРАНЦУЗИН ИЛИ ХОЛАНДЕЦ ИЛИ ГЕРМАНЕЦ ТАКА И АЗ СЪМ ЕВРОПЕЕЦ И ИМАМ ПРАВА...КОЛКОТО И НА ТЕБ ТОВА ДА НЕ ТИ СЕ ИСКА *** С ***,*** СИ ПРОЯВЯВАЙ НОМЕРАТА НА ЗАПАД....ЩЕ ТИ СПУКАТ МРЪСНАТА МАФИОТСКА ***...*** КРАДЛИВ
105
1
 
4
 
! Отговори
ДО 85 ОПЕРАТОР преди 13 години
АБЕ ***,ТИ ДА НЕ СИ ТУКА ДА КАЗВАШ КОЙ КАК ПИШЕ И КОЛКО ПРАВОПИСНИ ГРЕШКИ ИМА БЕ ***.ТУКА СЕ ГОВОРЯТ ВАЖНИ ТЕМИ НА РАЗГОВОР А ТИ СИ ТРЪГНАЛ ДА МИ ГЛЕДАШ ПРАВОПИСНИТЕ ГРЕШКИ.ЯД ТЕ ХВАНА ЧЕ ТЕ ЗАТАПИХ И ТИ КАЗАХ ИСТИНАТА И СЕГА НЕ ЗНАЕШ КАКВО ДА КАЖЕШ И ПОЧНА ДА МИ ГЛЕДАШ ПРАВОПИСА.ЩО НЕ МИ ГЛЕДАШ ПРАВОПИСА КОГАТО СЕ ПОДПИСВАМ НА ДОГОВОРИТЕ А ТОГАВА МИ СЕ ХИЛИШ КАТО ***.АЗ В АНГЛИЯ НА ''ЛИБЕРА'' ПЛАЩАМ 10 ПЪТИ ПО НИСКИ СМЕТКИ ОТ КОЛКОТО ТУКА В АБСУРДИСТАН,И ДА,,,,ЕВРОПЕЕЦ СЪМ,ЗА РАЗЛИКА О
104
0
 
2
 
! Отговори
миличка преди 13 години
така е, никъде не съм го отрекла!докато законодателната ни система е в г..а и нас ще ни третират като ла.на.Иначе, най-малкото е обида, да обвиниш някого в нещо, което не е направил!
103
1
 
4
 
! Отговори
с. до миличка преди 13 години
Айде,айде!Не съм те обидил с нищо!Факт е,че мобилните оператори лъжат,мажат и изнудват!И не са само те!И банките са така и интернет доставчиците и телевизиите и каквото се сетиш!Потребителя няма никакви права в тая държава!
102
0
 
5
 
! Отговори
5656 преди 13 години
m-tel sa golemi iznudva4i
101
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
изобщо не ги защитавам, естествено, че не е редно... ти просто изобщо не си разбрал какво съм написала!!!! виж 97иначе благодаря за грозното отношение!
100
0
 
4
 
! Отговори
до 98 преди 13 години
Направил си грешка като си отишъл в Германос.Там са пълни....знаеш.Виж в офисите на Глобул са много по-учтиви и любезни.
99
1
 
6
 
! Отговори
с. до миличка преди 13 години
та да продължа!Та искам или не ще и подновят договора автоматично защото имали това право по договор!Всичките мобилни оператори действат по тоя начин!Което означава,че са се разбрали!Това редно ли е,***!?И ти ми ги защитаваш тия ***!Щавят,лъжат и се излагат като за последно!И говорят от позицията на силата!Ама айде да престанеш!
98
1
 
4
 
! Отговори
с. до миличка преди 13 години
Абе да ти кажа направо ми писва от такива като тебе!Като почнете да вадите от 9 кладенеца вода направо падам!Айде да те светна как стоят нещата щото ме дразниш!Абонат съм на Глобул от много години!Скоро ми изтича договора и ми звъннаха за да ме поканят в Германос за да подпиша нов!Отивам аз и питам какво ми предлагат!След като 7-8 години им снасям всеки месец като поп е нормално да очаквам читаво отношение!Нищо не ми предложиха като хората и ми заявиха,че искам или не ще ми подновят договора!
97
0
 
1
 
! Отговори
миличка преди 13 години
това, което съм разяснила по-надолу е как функционират безсрочните договори "по белия свят"! и изобщо договорите с операторите.трябва да го пише някъде в европейските закони ...
96
0
 
1
 
! Отговори
миличка преди 13 години
95 до 92
95
4
 
3
 
! Отговори
миличка преди 13 години
къде точно видя да пише АВТОМАТИЧНО ПРЕПОДПИСВАНЕ????????това е автоматично удължаване!!! точно за това не се плащат неустойки при прекъсване, защото липсва реалния подпис на потребителя отдолу под това удължаване. И няма как да се пропусне срока от един месец, може да се направи по всяко време, просто от този момент нататък се брои един месец...моля да ме извиниш, ако не съм се изразила достатъчно ясно, но "безсрочните договори" също имат условия и те не са непременно в ущърб на клиента!
94
0
 
5
 
! Отговори
иво преди 13 години
Я, колко много жалби срещу мобилните оператори, чебавно сменят прехвърлянията и други, а нито една жалба срещу едни от най високите цени на мобилните услуги и надписаните сметки. Ако тези *** от НС ПОГЛЕДНАТ ПОНЕ ЕДИН ФОРУМ ПО ТОЗИ ВЪПРОС, мисля , че това са най честите и важни оплаквания. Да ама деПутатите и членовете на КЗК ползват преферециални цени,нали????