Най мразим да мислим!

Или защо мисленето не е на почит у нас
Обновена: 18 юли 2011 13:56 | 18 юли 2011 13:33,
129
Най мразим да мислим!
Снимка: Булфото

Срещу 75 милиона лева над 40 000 учители (от общо около 90 000) ще бъдат обучени да учат децата да мислят, а не да зубрят. Тази вест от ранното утро ме накара да се запитам дали пък да не се отпуснат допълнително пари за обучение на лекарите да поставят диагнози или на счетоводителите – да смятат. Да не отварям дума за журналистическите нужди от ъпдейтване на професионалните стандарти.

Но така или иначе темата е за училището. Това е просто поредният пример как се налага да се полагат специални усилия за неща, които се смятат за априори дадени, но удобно са пренебрегнати. Например – учителите (учебниците, програмите, училището изобщо) да учат децата да мислят. (Или журналистите да си проверяват информацията от поне два независими източника, но пак се разсейвам.)

Факт е, че българската образователна система не от вчера набляга на сгъстената информация, вместо на анализирането и разбирането й. Факт е, че в желанието си да демонстрират по-добри резултати учителите правят наистина абсурдни неща – например като подготовка за тест за изходно ниво диктуват на децата въпросите от теста и забележете – отговорите. Факт е, че въпреки това резултатите не са желаните, защото е далеч по-трудно да наизустиш 20 въпроса и отговорите им, отколкото да отговориш сам, ако имаш истински знания.

Факт е, че учебниците, особено по т.нар. разказвателни предмети (самата дума показва, че от децата се очаква да разказват, т.е. възпроизвеждат, а не да анализират и да интерпретират получената информация) са написани наистина безумно.

Големите се оплакват от твърде много термини и висок академичен стил. Които е нормално да са им проблем, при положение че в учебниците за по-малките от термините и понятията се бяга като дявол от тамян. В резултат уроците са пълни с поетични описания и конкретни примери, а децата са принудени да ги учат наизуст, защото просто няма нищо за разбиране.

Най-фрапантният пример за мен винаги е бил с литературата – децата масово са приучвани да заучават помпозните, но авторитетно звучащи мнения на литературните критици, вместо да бъдат провокирани да прочетат произведенията, да помислят върху тях и да споделят собственото си мнение. 

Факт е също, че има учители, които и без да са обучени по специалната нова метода, се опитват да оберат този луфт и да компенсират липсата на смислена информация в учебниците, като същевременно насърчават децата сами да търсят, да анализират, да работят с получената информация. Аз лично имам щастието да познавам такива и изпитвам дълбоко уважение към усилията, които полагат, включително за да се борят със системата.

Но очевидно това не достатъчно, след като се налага 75 милиона лева от европейските фондове да бъдат усвоени именно с цел учителите да бъдат обучени как да научат децата да мислят. Надявам се, че за целта най-напред учителите ще бъдат научени да мислят.

Защо обаче имам съмнения в успеха на мероприятието:

Мисленето, както пише в речника, е „най-сложният познавателен психичен процес”. За да се случи този процес, са необходими базови знания и умения за възприемане на информацията, например четене и разбиране. А както стана ясно наскоро, четенето не е силната страна на българските ученици.

По данни на Европейската комисия проблем с четенето има всеки пети сред 15-годишните, както и много от възрастните граждани в Европа. Но най-тежко е положението в България и Румъния, където проблем с четенето имат 40 процента от подрастващите.

Една от причините за това безспорно е, че по последни данни майчиният език на половината от първокласниците не е българският. Т.е. за тези деца, да се научат да четат и пишат на български, е все едно да усвоят чужд език. А за останалите, които все пак говорят български език от раждането си, четенето си остава механичен процес – те познават буквите, свързват ги в думи, виждат написаното, но в голяма част от случаите не разбират значението му.

Ясно е, че трябват повече усилия да се възприеме информацията, получена чрез четене, в сравнение с други канали. Видно е колко лесно децата усвояват информация и модели на поведение от телевизията или от семейството си, за разлика от книгите.

Та след всичко казано следва и изводът, че днешното поколение „немислещи” ученици е резултат от много такива преди него, просто формално високите резултати пречеха проблемът да лъсне така болезнено. А няма как едно дете да бъде научено да мисли без участието на родителите в този процес.

Всяка учебна програма, колкото и новаторска и успешна да е, се проваля в мига, когато се сблъска с родителска стратегия от типа: „Ето ти 10 лева и ми се махай от главата”. Ако замените 10-те лева с камионче или кукла, ще разберете защо се налага учителките в детските градини буквално да умоляват родителите да говорят с децата си, да ги карат да разказват (поне) как е минал денят им, какво са яли и какво са учили. 

Обществото, резултат и от работата на образователната система десетилетия наред, също нито очаква от отделния индивид да мисли, нито насърчава това. За умен по-скоро се приема изобретателният, хитрият, находчивият човек, който е достатъчно маневрен и адаптивен да се възползва от луфтовете на системата, за да просперира – обикновено материално.

Децата са наблюдателни и интуитивни същества и схващат бързо житейски уроци от типа „Учи, за да не работиш”. Знанието само по себе си не е ценност, мисленето не е необходимо условие за житейски успех.

Поради всички тези причини съм скептична, че похвалната идея за въвеждане на мислене в училището ще се увенчае с успех. В страната на „Най-мразим да мислим!” налагането на мисленето не просто като на училищна методика, а като неотменна необходимост изисква огромно и целенасочено обществено усилие за промяна на манталитета. При това – поколения наред.

То предполага промяна в системата на обществените отношения, така че мислещите да просперират, а не да са заложници на немислещите. Това е задача, изискваща последователен труд от всеки поотделно и от всички заедно. Лошото е, че трудът също не е особено на почит по тези земи – както е казал народът, ако ми се доработи, “седам и чекам да ми мине”.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


129
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
126
0
 
0
 
! Отговори
Maggie преди 12 години
Kam komentar 125: Izvinete mnogo, bez da iskam signalizirah za neumesten komentar.
125
0
 
2
 
! Отговори
Doktorcheto преди 12 години
127, така като гледам, това, което си написал/а потвърждава написаното от автора на статията. Виждам доста пунктоационни и стилистични грешки в начина ти на писане...
124
1
 
5
 
! Отговори
ник преди 12 години
Аз съм учител и добре познавам системата на образованието. Преди години децата учеха по-старателно, защото имаше смисъл да се учи.Образованието осигуряваше, ако не по-добре платена, то поне по-приятна и интересна работа.Сега, казват, имате свобода.Свободата, обаче не значи осигурена работа.Затова и много от децата не учат. Освен това образованието беше подложено на непрекъснати *** реформи-всяка година.Реформа, обаче не значи по-добро образование.
123
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
продължение от 125трябва ли да му спирам развитието? Защо няма специални програми за по-напреднали ученици? Защо ако дете е по-напреднало от другите трябва да му се сложи ограничителен похлупак, да не би да напредне повече?Защо самостоятелното обучение е залегнало в конституцията, но никой не го прилага за надарените деца? Трябва ли тези деца да страдат, защото видите ли нямаме в БГ добра система за оценяване на надарени деца? Подкрепям статията с две ръце като израз на моето мнение към образо
122
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Към номер 17 и 18:Образователната система в България е закостеняла и непроменена от десетки години, дотолкова, че да не дава възможност за развитие на детето. Защо в Канада например, едно дете може да е на ниво 4-ти клас по математика ако тя му върви и 2-ри по английски, ако не му върви така добре, пък при нас не може.Аз имам дете, което току що навърши 6, чете идеално, смята задачи за втори клас и като говорих с една директорка на училище, тя ми казва, ама защо го учите? Викам, трябва да му
121
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
45 години българчетата бяха учени да не мислят, сега няма да е лесно...
120
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Дори не ми се иска да коментирам, чесно казано! Аз от университета имам най-гадните спомени на тази тема: имаш мнение - гориш!
119
1
 
8
 
! Отговори
mause преди 12 години
Рядко тук се появяват смислени статии, но определено тази е такава.Колкото до мисленето в училищата... такова там не се стимулира, недай си Боже някое дете да изкаже различно мнение от това, написано в учебника, то това дете ако се размине само със слаба оценка ще е късметлия. За учителите (ако голямата част от работещите в сферата могат да се нарекат така) е много по лесно да "сравняват" с учебника, вместо да търсят логика в написаното от ученика...
118
0
 
4
 
! Отговори
Н преди 12 години
Проблемът е на цялото общество.За положението на българските ученици всички имаме вина. Всички сме отговорни,но замисля ли се някой? Останаха ли много,които да внимават какво говорят и правят на обществени места?Останаха ли нормални предавания, за да може човек,когато гледа телевизия,успоредно с това да не затъпява? Всички казват- това е отговорност на училището-дори и родителите смятат така. Аз също съм на мнение, че практиката и дискусията са най-добрия и сигурен начин за усвояване.
117
4
 
13
 
! Отговори
Танев преди 12 години
Най-накрая да се обърне внимание! Това у нас си е килийно образование от началното до университета. В Унсс както е било в килийните едно време диктуват - студентите пишат, запомнят 40%. Човек запомня с практиката и чрез дискусиите. Не е ли логично часовете да почват именно от там, учениците и студентите да са се подготвили по темата предварително и тя да се дискутира. Ама май и на учителите и преподавателите не им се ъпдейтва. Те си остават с методите от годината, в която са завършили.
116
1
 
20
 
! Отговори
ABTOP преди 12 години
РЕЗУЛТАТИТЕ ОТ МИСЛЕНЕТО СЕ ВИЖДАТ НА ВИТРИНИТЕ НА МАГАЗИНИТЕ : ADAM OPEL, ROBERT BOSH, DAIMLER BENZ, ASPIRIN BAYER, FERDINAND PORSCHE, И Т. Н. И Т. Н., БЕЗ ДА ПРОПУСКАМЕ CITROEN, FERRARI, PEUGEOT, RENAULT, LANCIA, ALFA ROMEO, И МНОГО ОЩЕ КОМПАНИИ НА МИСЛЕЩИ, КОИТО СА БИЛИ ЗАЩИТЕНИ ОТ ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНОСТ, ЗАТОВА, ЧЕ СА СЪЗДАВАЛИ РАБОТНИ МЕСТА, ЗА НАМАЛЯВАНЕ НА БЕЗРАБОТИЦАТА! СЕГА ЗАЩИТА НЯМА, ЗАЩОТО ДЪРЖАВАТА СЕ УПРАВЛЯВА ОТ ОРГАНИЗИРАНАТА ПРЕСТЪПНОСТ. ЗАТОВА ПРОИЗВОДСТВО НЯМА ДА ИМА.
115
3
 
9
 
! Отговори
Mickey преди 12 години
И кой ви каза, че у нас мисленето не било на почит, бе ***???????Или вие смятате СЕБЕ СИ за представителната извадка от бългаския народ? :)))))
114
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Вчера се замислих, ама после ми мина. :)
113
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Za misleneto akal se iska,de go u Tatarino puhahahahaaaa
112
2
 
8
 
! Отговори
епа я мислим дека... преди 12 години
Мисленето е субективно понятие, не може така да се дават оценки кой "мисли" и кой "не мисли"ако някой мисли като този, който го оценява, значи умее да мисли,в противен случай, не умее да мислино ако оценяващия се смени, може да се окаже обратнотопримери много, в политиката, в изкуството, в литературатаа кой оценява оценяващия дали може да мисли? например автора на тази статия може ли да мисли...кой да ти каже
111
10
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
100% ot Бойковистите са "Мразим да мислим.Мноо съм ***"
110
2
 
12
 
! Отговори
TheMadHatter преди 12 години
Отново много обективен поглед. Личи си рационалната мисъл. Всичките проблеми на образователната ни система и на кризата в социално отношение въобще, събрани в орехова черупка. Дано статията постигне нещо, но както обичам да казвам: "Не можеш да събудиш човек, който се преструва на заспал..."Въпреки това, това не е оправдание да не опиташ. Браво Ралица!
109
0
 
0
 
! Отговори
Тигър преди 12 години
Това беше към номер 20, бтв. Само да кажа.
108
1
 
4
 
! Отговори
Тигър преди 12 години
Не са те късали, защото си имал свое мнение, а защото си неграмотен. Очевидно е от начина, по който пишеш. Извинявам се, че пиша така директно, обаче това е абсолютен факт. И не говоря за латиницата.
107
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Бих добавила,че в днешно време не е модерно да мислиш,да знаеш.Колкото по-*** си и го показваш на "целия български народ" ,толкова по-добре за теб! Издигаш се в очите на околните. Какво могат да направят учителите като учениците НЕ ИСКАТ да мислят, защото да наизустиш нещо е много по-лесно,а информацията се намира от чичко ГУгъл :) . ЗА мен каузата си остава безсмислена, мозък в ничия глава с фуния не се налива!А дипломата и образованието е само колкото да се изфукаш пред познатите !!!