Безплатен транспорт в Люксембург: Да, но колко ще струва?

Критиците смятат, че е правилното време за подобна идея
29 фев 2020 22:00, Красимир Ангелов
93
Безплатен транспорт в Люксембург: Да, но колко ще струва?
Снимка: БГНЕС

От 1 март Люксембург въвежда безплатен обществен транспорт, съобщиха през изминалата седмицата световните информационни агенции.

С население от едва 614 000 души Великото херцогство е eдна от най-малките страни в ЕС и идеята не е безпрецедентна, пише в свой анализ BBC. През седмицата държавата привлече внимание с идеята си за "безплатна мобилност". Автобуси, трамваи и влакове вече ще са безплатни и няма нужда от билет, за да пътуваш с тях.

Още по темата
Една от целите е да се облекчи трафика, но критиците на идеята виждат в инициативата PR акция.

"Правителството иска Люксембург да стане лаборатория за мобилност", посочи министърът на мобилността Франсоа Бош, който изтъкна, че населението на страната се е увеличило с 40% за 20 години.

Около 200 000 работници, почти половината от работната сила, идват от Белгия, Франция и Германия, привлечени от високите заплати и силната икономика. А безплатният транспорт ще бъде отпразнуван подобаващо днес с концерти на 4 жп гари и с други прояви.

Маркус Хесе, професор от Люксембургския университет обаче заяви, че решението е погрешно за сложния проблем. А въпрос, който се задава е, дали безплатният обществен транспорт наистина ще бъде безплатен?

Колко ще струва?

Пътуването ще бъде безплатно и за жители и за посетители, освен за ползващите първа класа във влаковете.

Цената на проекта е около 41 млн. евро годишно, като това ще е цената на билетите, която ще бъде поета от данъкоплатеца. "Разбира се, само защото го наричаме безплатен транспорт, това не означава, че никой няма да плаща", заяви Бош, който е час от местната Зелена партия.

Общите разходи за изпълнението на услугата обществен транспорт е над 500 млн. на година, така че правителството вижда в липсите на билети сравнително малка загуба. Заетите в сферата няма да изгубят работата си, а просто ще губят по-малко време за проверка на билети.

Всъщност, до днес цените не на твърде високи – 2 евро за билет и €4 за еднодневна карта. Много от работещите имат годишни карти, за които получават помощи, така че реално малко хора харчат за транспорт.

Защо се прави тази промяна?

По данни на Евростат Люксембург има 670 автомобила на 1000 души население, което е най-високият дял в ЕС. Целта на промяната е да има 20% повече пътници в обществения транспорт в рамките на следващите пет години.

Освен това промените целят да предупредят жителите на Люксембург за екологичните проблеми пред страната им.

Експертите признават, че Люксембург има ужасен проблем с трафика. Големите пътища са почти блокирани в пиковите часове, автобусите са стари, а железопътната система е известна със закъсненията си.

Разходите за дизел и бензин не са високи в Люксембург в сравнение със съседите
, така че много от пристигащите в страната идват на работа с автомобили. А има и "бензинови туристи", които идват да си напълнят резервоарите.

Безплатният транспорт няма да реши проблема с колите, смята професор Хесе, защото Люксембург има "високи заплати и ниски цени на бензина, така че хората купуват коли".

Освен това, по думите му, правителството не е избрало точния момент.

Критиците смятат, че дори и новата транспортна схема няма да се справи с липсата на жилища, което принуждава хиляди жители на Великото Херцогство да емигрират извън границите на страната, като същевременно запазват работните си места.

BBC припомня, че естонската столица Талин също въведе безплатен обществен транспорт през 2013 г., но само за местните жители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


93
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
2
 
32
 
! Отговори
Смях преди 4 години
Популизма дава безплатен трансорт в Люксембург,увеличава пенсиите в Румъния,пази границите на Полша и Унгария.......Само в България един скандал,кражба и корупция се похлупват с още по голям скандал,кражба и корупция.А българинът трае и плаща.Къде е статията за испанската прокуратура,която разследва ББ?
12
11
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
В София беше 6 стотинки преди 1989 г. От тогава кметове на СДС и ГЕРБ и най-мръсния въздух, но нали бастисаха и Кремиковци, за да го застроят.
11
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ще струва процент от изпраните пари в Люксембург и европейските помощи от ЕС.
10
12
 
9
 
! Отговори
Жо преди 4 години
НАЙ-ЕВТИНО в София излиза целогодишната персонална карта за градски транспорт- 365 лв, което прави по 1 лев на ден.Заедно с картата ти дават талонче, к което можеш да си купуваш билети за Младежкия театър на половин цена.Освен това, ако загубиш или ти откраднат картата, отиваш в бюрото за карти и я блокираш като невалидна. Срещу 2 лв ти издават нова карта за неизползвания период на загубената карта.Да, трудно е да отделиш 365 лв, но ако целогодишно ползваш ГТ, ще платиш много повече.
9
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вместо да се крадът, парите от синята и зелена зони може да се използват за строеж на многоетажни общински паркинги, а наемите от тях - за субсидия на градския транспорт. Така, ако искаш да имаш осигурено паркомясто до блока, ще спонсорираш градския транспорт. Хем ще има къде да се паркира из кварталите, хем градския транспорт ще е ефтинджос.
8
2
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Естествено, че всичко струва пари. Люксембург са си направили сметката и са решили, че искат да изхарчат тия пари на данъкоплатците за безплатен градски транспорт, а не за стадиони. Тяхната държава си е , ще си харчат парите за каквото пожелаят. Вие нали сте си избрали стадиони в Пловдив и тръби до Перник. Радвайте им се. В Люксембург пък ще си се радват на безплатния градски транспорт.
7
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Нищо не е беплатно, но е абс. възможно за такава малка държава с население половин София това да се плаща от държавния бюджет + увеличени данъци за коли.И в Бг може - ай да не е безплатно за гражданите, ама с намаления.Тук една песен от нам колко си години - кинтите не стигали. То на кой му стигат.Относно корупцията - No Comment.
6
10
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Безплатно е само сиренето в капана за мишки - ние българите упорито отказваме да разберем тази мъдрост. Все ревем как това или онова трябва да е безплатно, този или онзи трябвало да вземе щедри помощи...В крайна сметка всички плащаме за безплатните неща с данъците си. Е, ако не плащаш такива или си ромул, безплатно не е съвсем лишено от смисъл за теб!
5
2
 
15
 
! Отговори
въпроса не е точен преди 4 години
Не колко ще струва транспорта,а каква е цената на чистия въздух!?
4
9
 
2
 
! Отговори
До долния преди 4 години
10% от които 100% след само 6 месеца неработят. То не всичко произведено в Китай е ефективно като вирусите им. А и да работят, кво, като се зареждат с ток внасян от Германия произведин от кафяви въглища,?
3
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Няма нищо безплатно в днешния свят..
2
4
 
23
 
! Отговори
До долния преди 4 години
Автобусите били стари в Люкс...Мани, не думай, те почти 10% са вече електрически, освен това аз освен евро 6 друг автобус не съм видял ама щом викате стари... Хахаха
1
6
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А каква е корупцията и некадърността в българската администрация, полиция, болници? Люксембург има как да си го позволят.