Безплатен транспорт в Люксембург: Да, но колко ще струва?

Критиците смятат, че е правилното време за подобна идея
29 фев 2020 22:00, Красимир Ангелов
93
Безплатен транспорт в Люксембург: Да, но колко ще струва?
Снимка: БГНЕС

От 1 март Люксембург въвежда безплатен обществен транспорт, съобщиха през изминалата седмицата световните информационни агенции.

С население от едва 614 000 души Великото херцогство е eдна от най-малките страни в ЕС и идеята не е безпрецедентна, пише в свой анализ BBC. През седмицата държавата привлече внимание с идеята си за "безплатна мобилност". Автобуси, трамваи и влакове вече ще са безплатни и няма нужда от билет, за да пътуваш с тях.

Още по темата
Една от целите е да се облекчи трафика, но критиците на идеята виждат в инициативата PR акция.

"Правителството иска Люксембург да стане лаборатория за мобилност", посочи министърът на мобилността Франсоа Бош, който изтъкна, че населението на страната се е увеличило с 40% за 20 години.

Около 200 000 работници, почти половината от работната сила, идват от Белгия, Франция и Германия, привлечени от високите заплати и силната икономика. А безплатният транспорт ще бъде отпразнуван подобаващо днес с концерти на 4 жп гари и с други прояви.

Маркус Хесе, професор от Люксембургския университет обаче заяви, че решението е погрешно за сложния проблем. А въпрос, който се задава е, дали безплатният обществен транспорт наистина ще бъде безплатен?

Колко ще струва?

Пътуването ще бъде безплатно и за жители и за посетители, освен за ползващите първа класа във влаковете.

Цената на проекта е около 41 млн. евро годишно, като това ще е цената на билетите, която ще бъде поета от данъкоплатеца. "Разбира се, само защото го наричаме безплатен транспорт, това не означава, че никой няма да плаща", заяви Бош, който е час от местната Зелена партия.

Общите разходи за изпълнението на услугата обществен транспорт е над 500 млн. на година, така че правителството вижда в липсите на билети сравнително малка загуба. Заетите в сферата няма да изгубят работата си, а просто ще губят по-малко време за проверка на билети.

Всъщност, до днес цените не на твърде високи – 2 евро за билет и €4 за еднодневна карта. Много от работещите имат годишни карти, за които получават помощи, така че реално малко хора харчат за транспорт.

Защо се прави тази промяна?

По данни на Евростат Люксембург има 670 автомобила на 1000 души население, което е най-високият дял в ЕС. Целта на промяната е да има 20% повече пътници в обществения транспорт в рамките на следващите пет години.

Освен това промените целят да предупредят жителите на Люксембург за екологичните проблеми пред страната им.

Експертите признават, че Люксембург има ужасен проблем с трафика. Големите пътища са почти блокирани в пиковите часове, автобусите са стари, а железопътната система е известна със закъсненията си.

Разходите за дизел и бензин не са високи в Люксембург в сравнение със съседите
, така че много от пристигащите в страната идват на работа с автомобили. А има и "бензинови туристи", които идват да си напълнят резервоарите.

Безплатният транспорт няма да реши проблема с колите, смята професор Хесе, защото Люксембург има "високи заплати и ниски цени на бензина, така че хората купуват коли".

Освен това, по думите му, правителството не е избрало точния момент.

Критиците смятат, че дори и новата транспортна схема няма да се справи с липсата на жилища, което принуждава хиляди жители на Великото Херцогство да емигрират извън границите на страната, като същевременно запазват работните си места.

BBC припомня, че естонската столица Талин също въведе безплатен обществен транспорт през 2013 г., но само за местните жители.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


93
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
1
 
4
 
! Отговори
Фалшива новина преди 4 години
Цитат: Една от целите е да се облекчи трафика*Това ме е просто една от целите, а е главната цел. Другите цели са свързани с работната сила. В България след много години манипулации и промиване на мозъците, в такива случаи онези 80% все за по-чист въздух си мислят, а от намаляването на трафика на пътнически автомобили, въздухът няма да стане по-чист. Няма такава цел в Люксембург при въвеждането на безплатния обществен транспорт.
32
3
 
9
 
! Отговори
RT преди 4 години
В нашия блок имаше детска градина на първия етаж. Оставяш детето и отиваш на работа, след работа го взимаш и се качваш в апартамента. Комунизъм...
31
1
 
4
 
! Отговори
Фалшива новина преди 4 години
Цитат: По данни на Евростат Люксембург има 670 автомобила на 1000 души население.*Не 670 автомобили, а само пътнически автомобили и то за 2017 година, сега са повече. Автомобилите според КАТ са пътнически, товарни, специални, автобуси и влекачи. Евростат публикува данни за пътническите автомобили, но от България подават данни за всички автомобили, за да не се вижда колко много назад сме по брой автомобили на 1000 човека население - около 320 на 1000 човека.
30
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
За разпространението на грипните епидемии голяма роля има така нареченото саниране. Не знам някъде да са инсталирали системи за обмен на въздуха. Като се затворят плътно прозорците и е достатъчно топло и влажно, става идеална среда за всякакви бацили. Неслучайно в тропиците има най-много зарази, отровни животинки и смърт. В кола също не е възможно да се проветри достатъчно, да се подмени въздуха. А хората, и като привикнат на комфортна температура, намаляват вътрешния си имунитет.
29
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Децата сега ги карат с кола до детската градина или училище. Първо, защото не е мислено за деца, когато са строени сгради, училищата не носят добавена стойност. Второ, премахнаха районирането заради отрочетата на големците. Трето, защото е недостойно вече да се движиш пеша, трябва да се покажеш. Четвърто, въведоха лично вземане на малките ученици от училище, което още повече стимулира обездвижването и заболяемостта. Няма достатъчно циркулация на белите дробове, на кръвта, за да се чисти....
28
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Съвременните градове са устроени за стимулиране на разходите, на потреблението, не за удобство на жителите. Строи се всяко за себе си.
27
1
 
3
 
! Отговори
ДртПрч преди 4 години
А сега си представете, че водите децата си на училище с градския транспорт по време на грипна епидемия!
26
5
 
4
 
! Отговори
ДртПрч преди 4 години
Автомобилът е свобода. С автобуса се придвижвахме през соца.А сега си представете претъпкан градски автобус по време на епидемия от грип и коронавирус!
25
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Градският транспорт е неудобен. С кола е по-лесно. Въпрос на избор, не на пари.
24
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Така се съсипва богата държава - с популизъм и социализъм. И варненският градски транспорт да стане безплатен, пак ще ходя на работа с кола. Първо, защото въпреки новите автобуси ми отнема твърде много време да ходя до работа с него, а ако напр. да си взема децата от училище, губя часове от живота си. Второ, трябва да чакам по спирки по 10 до 20 мин в студ, пек и дъжд.Трето, ако трябва да свърша още нещо през деня, като да отида до някоя институция, става бавно и тромаво.Четвърто, пазаруване
23
4
 
3
 
! Отговори
Sichtpunkt преди 4 години
Цената на проекта е около 41 млн. евро годишно, като това ще е цената на билетите, която ще бъде ПОЕТА от ДАНЪКОПЛАТЕЦ. "Разбира се, само защото го наричаме безплатен транспорт, това не означава, че никой няма да ПЛАЩА , заяви Бош, който е час от местната Зелена партия.НЯМА ТАКОВА ЖИВОТНО - БЕЗПЛАТНО! ДАЛИ ЩЕ ПЛАЩАШ НА МОМЕНТА ИЛИ В КРАЯ НА МЕСЕЦА НАКУП ВСЕ ТАЯ. ДОРИ МИ СЕ СТРУВА ЧЕ НАКУП Е ПО-ЛОШО.
22
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Идеята не е безпрецедентна. В Талин, столицата на Естония, има безплатен градски транспорт от няколко години. Но сведенията показват, че трафикът на лични коли не е намалял. Защото много ползват колите си не поради нужда или да отидат само до едно конкретно място без багаж. Възприемат собствената си кола като лична свобода.И у нас също се изградиха много обекти, до които по проект се предполага хората а отидат с лична кола...
21
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ние като сме *** и некъдърни и не можем да перем парите на другите :D
20
5
 
22
 
! Отговори
Гроздето е кисело преди 4 години
Глупави са хората в Люксембург. Вместо да купят на някоя мутра самолет си дават парите за безплатен транспорт и дишат чист въздух.
19
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Люксембург е офшорката в Ес където няма нищо! Една ливада! И само банки и пране на кинти.
18
4
 
22
 
! Отговори
Ку*росмук преди 4 години
А, Фандъка пуска зелени билети веднъж годишно, ... за "чистия" въздух!
17
5
 
32
 
! Отговори
ХА-ХА-ХА !!! преди 4 години
Автобусите им стари, а влаковете им закъсняват в Люксембург ...Сериозно ?!И това го пише в България ????Бас държа, че автобусите им са поне два пъти по-нови от нашите, а влаковете им закъсняват поне три пъти по-малко от нашите !За заплати и пенсии да не говорим ...Няма по-долна и изостанала държава от Тикволандия в цяла Европа.Факт !
16
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако я попитам директно дали иска тройка дали ще се новия? Тя е широкоскроена, но нз какво ми се прави! Иска винаги с презерватив няма проблем. На тоя сега дали му пуска без?
15
7
 
4
 
! Отговори
билетотъркач преди 4 години
а в софия намусени ватмани на трамвай номер 11 заплашват с паник бутон затова,че пътникът иска да му се отвори вратата да влезне като защото са затворили вратите и трябва да им се молиш на тези потенциални убийци,където си въобразяват,че правилата и законите са написани за тях?!?!?......много произшествия са по вина на ватманите в гр.софия!!!но те се имат за недосегаеми само ги вижте как управляват,като си мислят че винаги законът е с тях,че даже с цената на човешки живот!!!!
14
8
 
5
 
! Отговори
Евротолераст преди 4 години
Искам някой готин иракчанин бежанец да ми го набие до макарите и да ми масажира простатата.