Има ли тъмна материя в галактики джуджета, съседни на Млечния път?

Обикновената материя във Вселената е 5%, а тъмната – над 25%
15 юни 2018 13:07, Елка Василева
Има ли тъмна материя в галактики джуджета, съседни на Млечния път?
Снимка: архив, Reuters

Астрономи поставиха под въпрос доказателствата за съществуване на тъмна материя в галактики джуджета, които са съседни на Млечния път, предаде Франс прес.

Наличието на тъмна материя във Вселената досега бе установено индиректно посредством гравитацията. Естеството на тъмната материя обаче си остава една от големите загадки в модерната физика.

Обикновената материя, от която са съставени звездите, планетите, газовете и галактичният прах, съставлява едва 5 процента от Вселената, а тъмната материя - над 25 процента.

Що се отнася да галактиките джуджета, движението на звездите е далеч по-голямо и не може да се обясни единствено с гравитационното привличане между тях. Според редица астрономи тези движения са в резултат на наличие на тъмна материя и следователно доказват съществуването й.

Астрономи от Парижката обсерватория, които изследвали динамичните свойства на звезди в галактики в халото на Млечния път, смятат, че тези движения могат да се обяснят с привличането на Млечния път. Като се вземат предвид единствено отдалечеността на въпросните галактики от Млечния път и радиусите им, може да се предскаже движението на звездите, а това доказва връзката между едното и другото, увериха учените.

"Това означава, че всъщност привличането на Млечния път контролира всички движения на звезди в галактиките джуджета и че тъмната материя не играе никаква роля", отбелязват учените.

Според тях получените резултати са в сила също за галактики джуджета, които са близо до съседната на Млечния път галактика Андромеда.

Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal.

++++++++++++++++++++ преди 2 седмици
...Обикновената материя във Вселената е 5%, а тъмната – над 25%... А ОСТАНАЛОТО ДО 100 - КАКВО Е???

ПишманФизик преди 1 месец
Правилният извод е, че привличането на Млечният път контролира _пряко_ количестовото тъмна материя и _косвено_ - движенията.
Объркали са се, прескачайки тъмната материя.

Не знам, но ще проверя, като поправя карбуратора на летящата чиния ...

Всеената е пълна с вакуум, има ли тъмна материя във вакуума и черни дупки.

Като чуя тъмна материя и се сещам за ромеотурци