Киното днес - Големите майстори

Гледайте днес филмите "В търсене на Ерик", "Шепа прах: Младите Дали, Лорка, Бонюел" и "Меден месец"
9 мар 2010 11:52, Петя Славова
0
Киното днес - Големите майстори
Снимка: София Филм Фест

В търсене на Ерик / Looking For Erik
Великобритания – Франция – Италия – Белгия – Испания, 2009, 119’
Реж. Кен Лоуч

Пощаджията от Манчестър Ерик Бишъп (Стийв Евътс) се прибира у дома, след като е катастрофирал и е бил хоспитализиран. Намира къщата и живота си - както обикновено - в хаос. Двамата му доведени синове не проявяват нужното уважение към него. Бившата му съпруга Лили не желае да си общуват, въпреки усилията на дъщеря им. Само колегите, също като Ерик големи фенове на „Манчестър Юнайтед”, се опитват да го разведряват с шеги. Но една вечер, докато пуши трева в стаята си, Ерик е „посетен” от своя съименник и идол Кантона.

Не е необходимо да познавате английския футбол или една от неговите най-големи звезди от 90-те години – французинa Ерик Кантона, за да гледате филма. Деветият съвместен проект на режисьора Лоуч и сценариста Лавърти е любопитен хибрид „три в едно” – позната социална драма от социално осъзнатия Лоуч, лична фантазия, романтична комедия, завъртeни около централната фигура на безнадежден футболен фен, който получава втори шанс да подреди живота си. Както в много от сценариите на Лавърти проблемите с общия тон и развитието на героите не са разрешени от режисурата на Лоуч, но когато това става, „В търсене на Ерик” предлага много удоволствия.

Тъй като това е филм на Лоуч, присъствието на Кантона е решено по съвсем естествен начин, макар да ни е дадено да разберем, че някогашната футболна звезда е плод на въображението на друсания Ерик.

Днес, 18. 00
Кино Люмиер

Шепа прах: Младите Дали, Лорка, Бонюел / Little Ashes
Великобритания, 2008, 112’
Реж. Пол Морисън

През 1922 г. Мадрид е град, който се носи по ръба на промяната – традиционните ценности са предизвикани
от опасното ново влияние на джаз музиката, Фройд и авангарда. 18-годишният Салвадор Дали пристига в университета, решен да стане велик художник.

Той е странна смесица от срамежливост и неистов ексхибиционизъм и привлича вниманието на двама мъже от университетския елит – Федерико Гарсия Лорка и Луис Бунюел. Салвадор е погълнат от тяхната декадентска група и за известно време те се превръщат в най-модерното трио в Мадрид. В крайна сметка обаче Луис и Салвадор заминават за Париж, за да търсят успех, докато Федерико става все по-популярен поет. Останал сам в Мадрид, Лорка се опитва да се противопостави на естествените си наклонности и като дълбоко религиозен човек изпитва вина заради тях, но не може да заглуши неустоимия глас на плътта си.

Той е преследван от новините за сюрреалистичния филм, който са заснели заедно Луис и Салвадор, както и от връзката на Салвадор с женената за друг Гала. Години по-късно, когато през 1936 г. Салвадор разбира, че Федерико е убит, стените на самоотричането падат и той осъзнава, твърде късно, че дълбоко е обичал поета.

Патинсън улавя умело странната смесица от несигурност и гигантски егоизъм на Дали (който по-късно се превръща в негов начин на живот), а Белтран като Лорка притежава огнената страст на младия Антонио Бандерас, Хавиер Бардем или Анди Гарсия.

Днес, 20.30
Кино Люмиер, среща с режисьора Пол Морисън

Меден месец / Honeymoons
Сърбия – Албания, 2009, 95’
Реж. Горан Паскалевич

„Меден месец” разказва историята на две двойки – от Сърбия и Албания, чиито мечти се превръщат в кошмарна реалност.

Младоженците Вера и Марко залагат на музикалния си талант за бъдещото си благоденствие и успех. Марко обаче едва успява да спаси ценните си музикантски ръце от сбиване. Двамата с Вера събират багажа си и заминават за Унгария. В съседна Албания Мейлинда и Ник напускат затънтеното си селце и се отправят към Италия. Мейлинда, която някога е била сгодена за по-големия брат на съпруга си, инстинктивно се дърпа от приключението, но Ник се впуска в него с пълна отдаденост. Скъсали връзките с властните си семейства, двете двойки са на прага на щастието. Когато обаче по грешка са задържани от властите, съответно на немската и италианската граница, техните надежди започват да угасват.

Режисьорът ветеран Горан Паскалевич, който бяга от Сърбия във Франция по време на управлението на Милошевич, не се стреми просто да почука на вратата на рая. Той иска да достигне до позлатените му врати ръка за ръка със съседите си – и така се осъществява първата кинокопродукция между Сърбия и Албания.
Въпреки продължаващото напрежение заради отцепването на Косово, „Меден месец” помирява двете нации по красив начин, като набляга на общите им черти, вместо да се концентрира върху различията.

Днес, 22.00
Кино Одеон

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


0
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари