Голямата 5-орка

14-ият международен филмов фестивал София Филм Фест вече обяви един от най-големите си подаръци на киноманите
14 мар 2010 10:03, Петя Славова
7
Голямата 5-орка
Кадър от "Прешъс". Снимка: София Филм Фест


Прешъс, САЩ, 2009, 110’, Реж. Лий Даниълс
Прешъс е затворена в себе си. Тя избягва да гледа другите в очите, говори рядко и е почти неграмотна. Таи в себе си огро­мна болка, а също така и… нероденото си бебе, заченато при изнасилване. Прешъс е дебела. Дрехите ù са ù прекалено тесни. В училище ù се подиграват жес­токо. У дома положението е още по-лошо. Съсипаната от живота ù майка си го връща на дъщеря си. Когато бащата на Прешъс я из­насилва, майката е ядосана не на мъжа си, а на детето заради това, че се е опитало „да ù го открадне”. Във филма има един-единствен елемент, който се опитва да балансира в този безрадостен пей­заж – надеждата. Не надеждата на Прешъс, а на други две жени в живота ù. И не защото пред Прешъс има добри перспективи. По-скоро тези жени са се сблъск­вали с какво ли не в работата си и трудно биха могли да си предста­вят по-наранено момиче.
Днес, 16.00 ч., НДК – Зала 1, Със специалното участие на Марио Григоров

Всички останали, Германия, 2009, 119’, Реж. Марен Аде
Филмът, чието действие се развива в Сардиния, проследява взаимоотношенията между архи­текта Крис и новата му приятелка Гити. Крис не съумява да блесне в работата си, като че ли най-вече заради изпълнената си със само­съжаление нерешителност, която понякога минава и за идеализъм. Гити обаче вижда през преструв­ките му. Двойката води изолиран живот, разиграва лични микро-драми и като цяло се държи пре­небрежително към останалите „нормални” хора. В своите очи двамата са по-различни от бур­жоазията, макар че статутът на Гити като бунтовничка губи от блясъка, когато откриваме, че тя е не по-радикална от специалист по ПР от музикалния бизнес. До­като пазарува, Крис се натъква на стар колега – Ханс, набит тип с успешна кариера, който се на­слаждава на видимо перфектната връзка с бременната си съпруга Сана. Показната самоувереност на двойката предизвиква Крис и Гити да поставят под въпрос на­чина, по който виждат себе си, и това създава цепнатини в тяхната несигурна близост.

Вторият игрален филм на Ма­рен Аде в същността си е камерна пиеса за двама главни герои – не­подходяща двойка, чийто само­наблюдаващ се романс стига до загатната криза. Основната атрак­ция във филма е на раздразнител­ната Гити, чиято героиня подтиква към размисъл. На фестивалната публика може да се хареса силно­то усещане за драматизъм на Аде, приказливостта на филма, за смет­ка на оскъдното действие и като цяло застиналостта му на продукт на арт киното в най-чист вид.
Днес, 16.00 ч., Кино Люми­ер, гост Биргит Минихмайер

Пророк, Франция – Италия, 2009, 150’, Реж. Жак Одиар
Действието в „Пророк” се раз­вива предимно в пространството на затвора, а актьорският състав е най-вече мъжки, и то съставен от натуршчици. Филмът проследява затворническата кариера на Ма­лик ал Джебена, 19-годишен мъж от западноафрикански произход, който обаче се държи настрана от мюсюлманската общност. Осъден на 6 години затвор неясно по какво обвинение, Малик е избран от Се­зар Лучиани, всяващия страх бос на управляващия затвора корсикански мафиотски клан, да убие друг затворник. Малик извършва кървавото убийство, но се отървава безнаказано благодарение на поч­ти цялостния контрол, под който Лучиани държи вътрешното функ­циониране на затвора.

Така той става лейтенант в корсиканския затворнически клан, но в начало­то го унижават, понеже е арабски аутсайдер, и го товарят само с неблагодарни задачи. Тормозен от видения на убития от него затвор­ник, но решен да преуспее, негра­мотният Малик не само се научава да чете и пише, но и се самообучава на корсикански, като тайно раз­учава всички тънкости в бизнеса на Лучиани. Когато говорим за язвителни криминални филми, Жак Одиар има малко съперници в Европа, а неговата увлекателна и брутална затворническа драма “Пророк” е свидетелство, че той разширява собствените си рамки с несъмнено майсторство. Исто­рията на нерешителния млад за­творник, който се издига в крими­налните среди до забележителен играч, е едновременно проница­телен и старателно детайлизиран социален реализъм и завладяващо жанрово забавление.
Днес, 20.30 ч., Френски ин­ститут


7
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
*** Прасето .. филма е много прост а Марая Кели е много грозна там .. направо ми уби вси4ко децко в мен и самолета не се вдига ве4е по клиповете и !
5
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Аз гледах "Пророк". Хубав филм, истински, но не ти оставя кой знае какво.
Като цяло заглавията ми се виждат далеч от класата на някои филми от предходни години, като Ябълките на адам, Стик 5 и т.н.
4
0
 
0
 
! Отговори
Precious преди 10 години
Филмът е доста тежък и на моменти объркващ, но като цяло е доста добре направен и нетипичен за американско кино (освен последните 20 сек :) )
3
0
 
2
 
! Отговори
tokyo преди 10 години
Трейлъра изглежда много готин и статията,но самия филм не е направен добре изобщо.
2
2
 
2
 
! Отговори
мейс преди 10 години
"Прешъс" ще го гледам със сигурност!
1
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 10 години
Filmat opredeleno shte go gledam,no ne sega.Oshte sam malak za tozi film