Хронология на страстта преди "Черният лебед"

Пресечната точка на реалността и манията за режисьора Дарън Аронофски
Обновена: 4 мар 2011 12:45 | 4 мар 2011 12:38,
33
Хронология на страстта преди "Черният лебед"
Режисьорът Дарън Аронофски и изпълнителката на главната роля в "Черният лебед" Натали Портман, която получи Оскар за най-добра женска роля. Снимка: Getty Images/Guliver Photos

“Опитвам се да избера пътя, по който има най-много страст, защото само тогава няма да се обвинявам, че съм взел грешните решения. Тогава винаги ще мога да казвам, че просто съм следвал страстта си”.
Дарън Аронофски

 

Страстта има различни измерения и далеч не всички са свързани с любовта. Но всички водят до точката, в която реалността и манията се сливат в едно. Страстта може да е в опита да намериш математическата формула на Бог, в търсенето на дървото на Живота, в това да участваш в телевизионно предаване на всяка цена, да бъдеш най-добрия кечист на ринга или да изиграеш “Лебедово езеро” както никой преди теб.

За героите на 42-годишния кино режисьор Дарън Аронофски страстта е в това, което правят – отдават му се безрезервно, сякаш е единственото нещо, чрез което са себе си.

Завоювал си име на независим режисьор, автор на филми, чиито приходи далеч надхвърлят първоначално вложените средства, Аронофски е сред най-популярните млади американски режисьори днес. В актива си има награди от Сънданс и Венеция, номинации за Златен глобус и Оскар. Работил е с някои от най-добрите актьори като Натали Портман, Мики Рурк, Хю Джакман, Рейчъл Уайз.

Помним Аронофски още от края на 90-те, когато „Кодът Пи” беше сред най-търсените касетки в родните видеотеки. През 2000 година работех във видеотека и успях да се добера до касетката едва в края на годината. Черно-бялата лента за млад математик, който се опитва да намери формулата на всичко съществуващо, беше пленила журито в Сънданс (награда за режисура), а в последствие и кинолюбителите.

Преди това обаче, за да го направи (това е дебютът му), Аронофски е събирал пари от приятели – от всеки по 100 долара с обещанието, че ако филмът е успешен, ще им върне 150.

Срещу сумата, за която е направен филмът, стои цифрата 60 хиляди долара, а срещу постигната печалба – 3,216 милиона. Тъкмо цифрите са в основата на лентата.

Главният персонаж вярва, че всичко в природата и света може да бъде обяснено с цифри. От уменията му да изчислява разни неща се възползват както големи играчи от Уолстрийт, така и ортодоксални юдеи, които вярват, че зад всяка буква от Стария завет се крие число, а изнамирането на формулата на тези числа е ключът към Бог. Отдаден на своята математическа страст, героят почти се побърква.

"Ако "Кодът Пи" не беше успял, не знам каква кариера бих имал. Не мисля, че въобще щях да снимам нещо. Ако "Реквием за една мечта" не беше успял, всички щяха да ме наричат чудо за един ден", разкрива по-късно Аронофски.

Още по темата
4 мар 2011 11:46
2

"Реквием за една мечта" беше следващата провокация на Аронофски – смела, иронична и малко тъжна. Колко струва да сбъднеш мечтата си, колко струва да те покажат по телевизията?

Вместо да осуети флирта на сина си с хероина, майката доброволно се впуска в безразсъдни отношения с амфетамините, водена от идеята, че чрез тях ще отслабне. Ще отслабне така, че да влезе в старата си червена рокля, за да я харесат по телевизията и там да изживее своите три минути слава под прожекторите.

След няколко години "Фонтанът" ни заля с нова порция визуална пищност и сюрреалистични фантазии. След ежедневната врява на телевизията Аронофски ни оглуши с тайнственото мълчание на вечността.

Нова обсебеност, нова фикция, нова свръх задача – да се намери ключа към вечния живот, да се намери лек за смъртта, да се открие път към безсмъртието. Героят на Хю Джакман кръстосва във времето, обсебен от любовта към една жена и от една цел – да я има завинаги.

За нея той се сражава през XVI век като конквистадор в Централна Америка, търси лекарство през 2005 г. срещу тумора, разяждащ мозъка й, лети през 2500 г. в космоса, понесъл в прозрачната си капсула дървото на Живота.

Най-скъпият филм на Аронофвски предлага научнофантастична трактовка на вечната тема за вечната любов – най-сериозният мотив на това да искаш да няма край. Но колко дълго трае вечността? Капсулата, в което героят отглежда дървото се взривява, близката звезда експлодира, за да се прероди в свръхнова.  

"Най-големият ми страх е да направя филм, който хората да не преживеят като пътешествие", споделя Аронофски, а следващият маршрут, по който ни отвежда е историята на "Кечиста".

Някак странно, на пръв поглед неуместно, но говоренето за "Кечиста" трудно би могло да мине без говорене за "Черният лебед" – последното произведение на Аронофски.

Не само заради това, че водещите актьори в двете ленти – Мики Рурк и Натали Портман, показват най-доброто от себе си – безкомпромисна актьорска отдаденост и образцово изнасяне на цялата драматургия през образите.

Двата филма са като скачени съдове. Докато гледах своеобразната трактовка на Аронофски на класиката на Чайковски "Лебедово езеро" ме глождеше натрапчивото чувство, че този филм неустоимо много прилича на "Кечистът". На онази брутална мъжка история за мускулестия, малко фарсов, малко застаряващ кеч състезател, който с риск за живота си изиграва последния си мач по най-блестящ начин.

Колкото е жесток светът на кеча, толкова е ефирен светът на балета. Колкото шоуто на ринга е мъжко, толкова танцът на сцената е женствен. Като контрапункт на едно и също нещо.

А нещото е да излезеш на сцената, да изиграеш ролята си, да направиш невъзможното като му се отдадеш изцяло. Героят на Мики Рурк рискува сърцето си, за да бъде на ринга, героинята на Натали Портман жертва живота си, за да бъде на сцената.

И двамата се вживяват в работата си така, сякаш това е единственото нещо, през което могат да изживеят себе си. Схемите са подобни. Чувството ми за близост между двете ленти не ме подведе.

Оказа се, че Аронофски е мислил "Черният лебед" като филм съпътстващ "Кечистът", като негов женски двойник, който разказва същата история от друга перспектива. Нещо повече, първоначално режисьорът е искал да вплете двете истории в една. Кеч и балет в едно зрелище.

Впоследствие решил, че двете истории идват малко множко за един филм и ги разделил. Все пак малко налудничаво, дори и за Аронафски, би било да миксираш бруталността и кича на кеча с изяществото и класиката на балета. Така в крайна сметка имаме два доста добри филма и повече хляб за коментар.

С последната история за страстта – “Черният лебед”, се открива 15-ото издание на София филм фест тази вечер.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


33
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
0
 
0
 
! Отговори
devin преди 13 години
Гледайте българския филм "Черните лебеди" от 1984 по романа на Богомил Райнов. Гледайте го и тогава оментирайте "Черния лебед". Все имам чувството, че на тези американци може би им е попаднал отнякъде я сценария, я нашия филм. То много съвпадения бее.........
32
3
 
13
 
! Отговори
До kritik преди 13 години
Ако сте заспали на този филм задължително трябва:1. Никога повече да не коментирате филм в публичното пространство и 2. Сериозно да се замислите върху възприятията Ви спрямо естетиката.
31
5
 
8
 
! Отговори
Галина Иванова преди 13 години
Браво, Галина! Много добра и задълбочена статия за един гениален режисьор, който няма слаб филм в творчеството си. Аз като "идолопоклонник" на Аронофски ти благодаря. Писна ми да слушам и да чета някакви повърхностни критики на хора прочели за филмите му тук таме и гледали някой друг трейлър. Толкова много думи от разбирачите под статията и всякаква липса на смисъл. Не знам защо се потите толкова. СМИСЪЛЪТ Е ПРЕКАЛЕНО ДЪЛБОК ЗА ПЛИТКИ МОЗЪЦИ
30
14
 
5
 
! Отговори
Kritik преди 13 години
Един филм за шизофреничка с раздвоение на личността. Филм който ме отегчи до степен да заспя по средата на действието. Напоследък единствено слаби филми по екраните.
29
5
 
8
 
! Отговори
Антирасистка преди 13 години
Мен пък ме издразни Джон Галиано с расистките си изказвания, а Натали Портман не се изказа расистки, а антирасистки, ти тази разлика правиш ли я? Тя не каза "Джон Галиано, ти французин ли си какъв си, ти си ***, защото си от еди коя си нация", а изказа възмущение, че Джон Галиано расистки напада нейната народност, или предпочиташ да си мълчи момичето?
28
11
 
8
 
! Отговори
anonimous 82 преди 13 години
Брее,опасни са тия евреи4ета еееи!!ТрябвА да си *** за да не видиш за какво става въпрос!!После па се сърдят 4е има антисемитски изказвания..ми кво да се правим на слепи ли!!Ароновски-4ифут,Портман-евреика...бах тая слу4аиност,страшни ***!!
27
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
до 26Десет плюса от мен.
26
24
 
30
 
! Отговори
pepo преди 13 години
Филмът и актьорите играещи в него не са за Оскар. На всичкото отгоре, за благодарност, Натали Портман направи дежурните изказвания по еврейския въпрос. Да съберем ли сега две и две или да не ги съберем ?!
25
2
 
6
 
! Отговори
sevtus преди 13 години
Болни амбиции и комплекси- прекрасна основа за изследване на най-важния отключващ гениалността фактор;)Забавено действие?!Има динамика на характера,провокирана от сблъсъка на персонажа с една постоянно променяща се външна реалност.При това убедително изиграно от портман-да си отидеш от този свят на върха на своето величие е мечта,която изисква нещо повече от посредственост...Дори и да е НЕприродно;)Времето ще определи дали "абсолютният нонсенс" ще се превърне в класика.Засега е само добър филм
24
7
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Гении на българската кинокритика, искрено се забавлявам докато чета коментарите ви. Отидете в мола, гледайте си i'am N 4, ще го разберете и като сценарий, и като идеи, и като режисура. Никой не ви кара насила да се тормозите с Дарън Арановски. Научете се да гледате филми, които съответстват на дълбочината на съзнанието ви. Никой филм не може да запълни пропуските по отношение на балет и литература.
23
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
"Фонтанът е несъстоятелно претенциозен и претрупан с шаманистко-окултистки практики..." - и ми хареса! Беше като приказка за пораснали деца. :)
22
8
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Не видях наличие на диалектически нонсенс. Но за абсолютен нонсенс - мисля че бях свидетел на такова в продължение на 108 минути .Неизпипан опит за художествена класика с беден сценарий, болни амбиции, комплекси, прекалено забавено действие(подход използван често за постигане на по-голям ефект при наличие на анемичен сюжет), неубедителна игра на Портман, "обратни" и според мен излишни прийоми Кънис + Портман и т.н.Сега ми идва на ум - ако искате нещо идейно погледнете Before Sunrise.- >
21
7
 
5
 
! Отговори
sevtus преди 13 години
Пи и Реквиемът са големи филми, но Фонтанът е несъстоятелно претенциозен и претрупан с шаманистко-окултистки практики...не ми хареса
20
11
 
6
 
! Отговори
uladislau преди 13 години
кечистът и черния лебед ги гледах на fast forward - щях да си умра от скука.Но пък "Пи" "Реквием за една мечта" и "Фонтанът" наистина бяха като пътешествие. Все още ги помня. Някои режисьори просто трябва да си дадат почивка или дори да спрат навреме - по-добре отколкото да се излагат.
19
7
 
14
 
! Отговори
sevtus преди 13 години
Има фаустовски елемент в този филм...постигнатото съвършенство като диалектически нонсенс (липсата на по-нататъшно желание да продължиш заради усещането, че в един миг си постигнал пълната хармония) и смъртта като естествен негов край. Не е шедьовър, но провокира и има грандиозен 15-минутен финал...Някои хора трябва да ни спестят традиционното си "теоретизиране" върху влиянието на еврейството и долната захапка на Портман - така ще прикрият собственото си неразбиране на изкуството като феномен
18
17
 
4
 
! Отговори
trol преди 13 години
absoliutno...pulna prostotia...a taia evreiska mushmila niama nikakav talant...cial film samo potrpervane na dolnata ustna i pogled kato los....shitnia
17
22
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Напълно съм съгласен с ***. Филмът е изсмукан от пръстите и пълен с болни амбиции и комплекси. Нищо интересно нито красиво - еротично, а Наталито е отчайващо отблъскваща, особено с тази лигава физиономия, лигава игра и обратна захапка. За съжаление единственото добро нейно изпълнение ще си остане в Леон.- >
16
13
 
25
 
! Отговори
кораб майка преди 13 години
филма е супер! за моя радост не е нито за профани, нито за помпозни "киномани".филма е за хора които са отворени да се потопят изцяло в една чужда(на главната героиня) реалност. И е много добър в това отношение!
15
38
 
22
 
! Отговори
ева преди 13 години
Не харесах филма, а и играта на главната актриса не блестеше особено. Много шум се вдигна за една напълно повърхностна история, която не остава нито в главата ти, нито в сърцето ти. Все пак разбирам истерията около филма - добре познат маркетингов трик, целящ да напълни салоните.
14
5
 
17
 
! Отговори
Etien преди 13 години
"Фонтанът" е един истиснки филм. Няма две мнения по въпроса!