Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли

На "Московска" добре набелязаха мерките, остава обаче да действат
174
Мръсен въздух в София? Общината хем я сърби, хем я боли
Снимка: Булфото

Темата с мръсния въздух над София отново стана страшно актуална в последните дни. Запрашаване, замърсяване, мръсен въздух и паметници в центъра на София, които осъмнаха с противогази. В цялата тази ситуация излезе и тревожната статистика - над 18 100 души умират в България годишно заради дишане на мръсен въздух. Като цяло 1% от населението на Европа е у нас, а сме отговорни за 2,5% от замърсяването с фини прахови частици.

Още по темата

А София е една от столиците в Европа, която има прекрасна перспектива да има чист въздух. Заобиколена от планини, гори и кислород, а превърнала се в отровна пролука между Витоша, Люлин, Стара планина... И после се питаме защо на Витоша пече слънце, а като погледнеш надолу нищо се не вижда.

Преди ден стана ясно, че столичният кмет Йорданка Фандъкова ще настоява при завишени нива на замърсяване – да се ограничи движението на коли в София. За сметка на това пък Столичната община ще пусне безплатен градски транспорт. На пръв поглед чудесна идея, разбира се. Само че е малко странно как Общината хем първо тикна хората обратно в колите със здравия скок на билетчето, хем после се чуди как да свали хората от колите.

Сега някой ще каже – билетчето, пък билетчето... стига с това билетче, беше преди почти година. Да, така е. И е факт – много от хората масово започнаха да си купуват карти за пътуване, което явно беше главната цел. Но е факт и друго – че много хора толкова се ядосаха, че отново се върнаха по колите си. Други пък се заканиха още по-жестоко, че никога няма да слязат от тях. А в днешно време, когато почти всеки има кола, градският транспорт трябва да мотивира и примамва хората да го използват, да се качат на метро, трамвай, автобус. Особено в силно замърсени градове, какъвто очевидно е София. А вместо това тук се получава обратното – почти всеки, който има възможност, бяга от него.

И е напълно логично, защото в градския транспорт в София трябва да се вложи още доста отношение, за да се превърне той в приоритет. Да, факт е, масово автобусите се смениха с нови, възрастта на парка падна значително, има вече удобно метро. Има и бус ленти, които да дадат предимство на масовия транспорт в тапите. Това е повече от похвално. Но трябва да се направи още доста, за да оставят хората удобните си и коли и да се качат на автобус. И това, че 3-4-5 дни в годината, при страшно мръсен въздух, ще се спрат колите и ще се накарат хората да се тъпчат в автобусите като сардели, няма да реши абсолютно нищо. Трябва политика в тази насока и то последователна, не само от дъжд на вятър. Вие как си представяте да станете рано сутринта, да си пуснете телевизора, за да чуете, че въздухът през изминалата нощ е бил ужасен и заради това днес няма да излизате с колата си? И в последния момент да потичквате до спирката?

Ако наистина Общината реално иска да тръгне към решаване на проблема с мръсния въздух, тя трябва да превърне този проблем в истински приоритет в своята политика. Не само в единични акцийки, когато въздухът е мръсен, или се очаква да бъде мръсен. И да, колите са само част от проблема с въздуха.

През миналата година Талин стана първата европейска столица, която реши градския транспорт да е безплатен. Идеята е да се намалят задръстванията и замърсяването на въздуха. Дали това ще даде необходимия резултат и дали той си заслужава високата цена – предстои да стане ясно. Но пък има и доста градове в света, където има постоянен безплатен градски транспорт в централната градска част, в замяна на забрана на колите да влизат в центъра на градовете в определени часови пояси. С две думи – спираш колите в центъра на града, а който има работа и там се вози без пари в определена зона в тази част. Един трик хем реален, хем рекламен. В такива градове и кметовете се движат я с колело, я с градски транспорт... И защото явно им е удобно, но и защото е добър стимул, добър пример за останалите. След като кмет и министри може да се возят в метро или автобус, защо останалите хора да не могат? У нас обаче представата е друга – градският транспорт е за простолюдието, а за големците има хубави коли. Кой от вас е виждал високопоставен политик в градски транспорт?

Но автомобилите са едната част от проблема. А почти никой не обръща внимание, че в една столица на страна от ЕС в XXI век има квартали, чиито жители зимата масово се топлят на твърдо гориво. И то на некачествено, евтино твърдо гориво, което отделя и много вредни газове. Немотия ще кажат някои, но нима точно такива дребни подробности, съчетани с безветрието, мъглата и неблагоприятните зимни условия не спомагат жителите на София да дишат отровен въздух? И не е ли редно щом нещата са толкова сериозни, да се помисли и за ограничаването на използването на това твърдо гориво? Похвално е, че по думите на Йорданка Фандъкова, в Столичната община вече мислят по този въпрос. Остава да се надяваме на наистина реални мерки още за следващата зима. Защото това е проблем и е не по-малко важен от колите. Дори напротив.

И разбира се, в София трябват още повече зеленина и дървета, особено около големите булеварди, по-често миене на улици, ограничение на старите автомобили, които бълват най-много вредни емисии... Има и още доста варианти, които може да се обсъдят от една работна група от експерти, стига да има интерес за това. И стига тази тема наистина да е приоритет. А след като това стане приоритет трябват и действия. Иначе само си констатираме едно и също всяка година. Пък и какво да го констатираме – ние си го знаем!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


174
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
92
0
 
11
 
! Отговори
аз преди 7 години
от 5 януари 2017 в дневник.бгОт екологичното сдружение "За земята" предупредиха, чепланът за горене на отпадъци в ТЕЦ "София" ще замърси още повече въздуха в столицата. По данни на еколозите фините прахови частици ще се увеличат с поне 13 тона годишно, ако това се случи....та май проблема е в топлофикация
91
2
 
8
 
! Отговори
До 101 преди 7 години
Бъркаш> Замърсяването не се дължи на "старите трошки", които в София са малко, не се дължи и на коли като цяло движещи се в София, а се дължи на използването на твърдо гориво. Борейки се със "замърсяването от колите", ти реално искаш въздуха да е по-замърсен, оставяйки някъде настрани големия замърсител - използването на твърдо гориво,
90
2
 
9
 
! Отговори
До 95 преди 7 години
А защо не се пениш срещу отоплението с твърдо гориво, на което сега в студените дни, се дължи над 90-95% от замърсяването на въздуха в София? Не те ли е грижа за собственото здраве, за здравето на децата в София и т.н. Отклонявайки вниманието към колите, които имат малък дял в замърсяването сега, ти работиш против собственото си здраве.
89
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Нещата са свързани. Доходите на хората са ниски, в следствие карат коли на 10+ години, в следствие идват в София, с надежда за по-високи заплати, в следствие София става пренаселена и презастроена и когато град предвиден за 100 хил. се напълни с 2 млн. е резултатът е на лице. Извод: НАПРАВЕТЕ ДОХОДИТЕ НОРМАЛНИ и всичко ще си дойде на мястото!!! А няма всеки да се мъкне тук с 15 годишна трошка и да се тъпче в панелите с още 5 човека за 100 лева повече.
88
0
 
8
 
! Отговори
Колев преди 7 години
По повод заглавието на статията: Не Общината - кметицата я сърби и хич не я боли, сещате се защо... И намирисва!
87
0
 
11
 
! Отговори
Г преди 7 години
До гостНищо няма да засадят от общината, а и да засадят, докато порасне... Та те изсякоха всичко. Сливница е оголена. Изсякоха всички тополи и сега няма кой да прихване и задържи тази мръсотия, която се вдига от настилката и ауспусите. Всичко отива във въздуха. Колко са алергичните към тополите?! Заради 1-2% сега всички дишаме мръсотии. Ей това е демокрация и анархия.
86
2
 
7
 
! Отговори
До 89 дето дрънка преди 7 години
И не ти мина през ума, че тези деца, чиито родители ги карат от и до у-щето им, учат доста далеч от дома си, нали? Ти си ходил пеша до училището си на 5 минути, а те биха пътували половин-1 час или повече с градски транспорт, но за теб са мързели, щом не са като теб. Е, това не можем да ви го избием от главите, че хората са различни, а не еднакви, както на теб явно ти се иска.
85
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
От години нямам кола по свой избор и ползвам градския транспорт. Когато трябва да карам из София го правя с нежелание. А всички дето обясняват как нямало да се лишат от лукса на колите си /дето масово са на по 15-20 г./ докато не им направили транспорта като еди къде, да не забравят, че и те и децата им дишат същия луксозен въздух. Но не става само с лукс, трябва и акъл!
84
1
 
7
 
! Отговори
гост преди 7 години
До АнонименДа, така е - само през зимата има проблем с въздуха в София, защото широколистните дървета са без листа, а вечнозелените са много малко и не могат да филтрират всички замърсявания. Общината трябва да предвиди засаждането на вечнозелени дървета и храсти. Ако тяхната бройка е сравнима с тази на широколистните - въздухът ще има много по-добро качество и през зимата!
83
1
 
14
 
! Отговори
Т преди 7 години
До Няма надеждаДавам ти пример. Вчера ходих на зъболекар с автомобила си и като време ми отне 10 мин, като гориво гори 4.5/100 дизел. Стигнах навреме чист, сух и непремръзнал. С градски транспорт веднъж се излъгах и ми отне 1 час и 30 мин. в посока, трябваше да сменям два автобуса в посока (сметни си билетите), премръзнах, подгизнах от разбитите тротоари, а дрехите ми не се изпраха повече, защото освен кал в тази мръсотия има много масла и други подобни. Това всичкото за разстояние 3.5 км.
82
1
 
15
 
! Отговори
Истината преди 7 години
Масовото промиване на мозъци върви с пълна сила. За големият замърсител - използването на твърдо гориво, само се споменава мимоходом, а за малкият замърсител колите, непрекъснато пишат и говорят. т.е. явно ни манипулират. Най-вероятно като всеки некадърен човек с власт, Фандъкова ще намалява задръстванията в София със забрани, въпреки че голяма част от задръстванията са пряк резултат от нейната некадърност.
81
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Партиен членТова е сигурно единственото читаво мнение измежду тая боза от *** и технически некадърни коментари.Евала
80
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Като искате чист въздух - Спрете Мариците АКО ВИ СТИСКА!!!!!!!Всичко друго са лобита, които от 2 месеца почти ежедневно ни обработват мнението за да си потготвят поредната кражба!
79
2
 
15
 
! Отговори
T преди 7 години
До Няма надеждаКак да ви се обясни на такива като вас, че градският транспорт в София е ужасно зле организиран. Не е удобен и редовен. Като добавим и разбитата инфраструктура, картинката става плачевна. Докато отидеш до спирката, подгизваш и целия си в кал и мръсотия. После там мръзнеш поне 20-25 мин. да дойде раздрънкано превозно средство, което е претъпкано и често не можеш да се качиш. Вътре също вали и духа. Често трябва и да сменяш поне два превоза. Това всичкото чакане става...
78
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До Няма надеждаЖивяла съм в чужбина, знаеш ли там имаше удобен и чист транспорт на сносни цени и през ум не ми идваше да си карам колата всеки ден. Ама тука да ми искат 1,60 за автобус, който е на моите години и ще ми дойде след 30 мин., е сам се сети, че ще си ползвам колата. И не съм само аз! Като направят транспорта като в Барселона, например, тогава ще си оставим колите в гаражите, ама до тогава...
77
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Само не разбраха какво общо имат колите със замърсяването на въздуха в София, което идва от използването на твърдо гориво?! Всички пътни превозни средства да се спрат от движение в София, замърсяването ще е почти същото през зимата, а само през зимата замърсяването в София е над нормите.
76
6
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
До АнонименПич, що не отидеш ти да работиш за 300 лева и да храниш семейство, при положение че имаш две висши образования?Манталитетът, възпитанието и гледната ти точка са потресаващи! Ар и още нещо - радвай се, че са провинциалистите, щото от софийски "спокойно живеещи" *** като тебе положението е толкова плачевно.Peace, столичанино
75
6
 
2
 
! Отговори
Men преди 7 години
До firoФирчо, притежанието на кола е пожелание. Бедните българи спокойно могат да избегнат това данъчно облагане като не притежават кола. Даже така ще им идва много по евтино - сметни колко излиза придобиване, поддръжда и гориво на един таралясник и колко струва годишна карта за градски транспорт, билетите за влак и автобус събрани - разликата е в пъти. И така бедния българин вместо мъчи и себе си и нас с трошката ще може да си позволи и такси да си поръча!
74
0
 
8
 
! Отговори
До 73 преди 7 години
И като се кйачиш на безплатния градси транспорт,там ще дишаш по-чист въздух,така ли?Подобно решение е обидно и унизително за гражданите,защото не решава въпроса.Ама нали някой друг го е въвел,та хайде и ние.Като папагали повтарями чужди *** предложения.А да попитам за тези,които са с карти кметицата какво ще им предложи?Ако екстрата е само за шведите,те и сега си се возят безплатно.
73
8
 
4
 
! Отговори
Няма надежда преди 7 години
"Ама Фънки, направи билетчето 2 лева, а най-добре направо 5 и после се чуди що всичко живо бръмчи с лични автомобили и замърсява."На мен наистина ми е интересно - дали ако направят билетчето 20ст, хората ще слезнат от колите си и ще започнат да използват градски транспорт?Лично аз се съмнявам. Българите не обичаме да полагаме усилия, дори когато става въпрос за нашето лично здраве и за здравето на нашите деца.