Диана Русинова: Трайно е усещането, че при строежа на пътища се пести

Никой в България не се трогва, че нещо не е проектирано правилно, допълни експертът
Обновена: 8 мар 2023 09:56 | 8 мар 2023 09:56, Красимир Ангелов
82

Проблемите с качеството на пътното строителство у нас отново са сред основните теми в обществото. Големият проблем в строителството и нередностите в целия пътен сектор е в начина на възлагане и контрол на строителството на пътищата, изрази мнение регионалният министър Иван Шишков. Съгласни ли са с това твърдение пътните експерти?

"Няма как да не се съглася с тези твърдения като виждаме, че участъци, построени преди 5-6 г., са в лошо състояние. Проблемът не е само в проектирането, но и в контрола", заяви експертът от Европейския център за транспортни политики Диана Русинова в студиото на "България сутрин".

Още по темата
Тя е категорична, че трайно остава усещането, че при строежа на пътища се пести и има неадекватно поддържане.

"Всичко се случва, защото може. Никой в България не се трогва, че нещо не е проектирано правилно, че се краде. Само Европейската прокуратура реагира. В България единственият критерий през последните години стана този за най-ниска цена. Другият - оценка на техническото предложение, също е хлъзгав", добави Русинова.

Още през миналата година са дефинирани 5 основни проблема, свързани с некачествените пътища в страната, обобщи председателят на УС на Научно-технически съюз по транспорта инж. Ясен Ишев.

"Нашите пътища се амортизират толкова бързо, защото имаме остаряла нормативна база, която изчислява пътните конструкции. Тя е от 1987 г, с последна редакция от 2003 г. Второто е товарите, които изчисляваме, те са с около 40% по-високи. Автомагистралите се изчисляват за 11,5 тона на ос, в момента минават над 15 тона на ос. Нашите пътища не се строят качествено и при спазване на технологията, има занижен контрол и няма адекватно поддържане", заяви инж. Ишев пред Bulgaria ON AIR.

Експертът е категоричен, че е нужна законодателна промяна. Също и, че критерият "най-ниска цена" не е най-добрият. Препоръча да се проверяват търговете и кой ги печели.

"Виждаме, че едни и същи изпълнители са на големите инфраструктурни обекти и качеството не е добро. Надзорът няма ангажимент да ходи и да проверява как са вземани пробите. Ако това се въведе, дано в тази посока да се подобри качеството", коментира инж. Ишев.

Диана Русинова съобщи, че са направени щателни проверки на пуснатия за движение тунел при столични квартал "Люлин".

"6 проби са взети от тунела, всяка една шахта сме я измерили, нито една не тропа. Денивелацията е до 2 см, шахтите са изградени с много старание, надзорът там, ако сега го повикате, ще каже какво е правено в това съоръжение. Огледахме и за течове, имаше и такива спекулации, огледахме осветлението със специален уред, светлоотразителност на маркировка и знаци. Надзорът там си е свършил работата", заключи Русинова.

Гледайте целия разговор във видеото.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


82
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
62
1
 
2
 
! Отговори
ДОЛУПЪПЪБЪКЭПЪДЭБЭ преди 1 година
Госпожо трайно е усещането че всеки излиза лъже нагло посочва с пръст ей така може да има нарушения незнам но да излизате едни и същи лица преди избори и да се манипулират българите ей тъй госпожо какво е това усещане
61
0
 
1
 
! Отговори
Сатир преди 1 година
Що така бе Миме, тая плаща ли си за присъствие????
60
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Трайно усещане е че съдебната система е корумпирана.
59
1
 
1
 
! Отговори
Факт спасявайте се преди 1 година
България не е направена за хора, а за крадливите полицаи и политици, не се съмнявайте в това!
58
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Не се пести госпожо , а се краде! Бъдете точни!
57
1
 
2
 
! Отговори
Данъкоплатец преди 1 година
Значи тая "експерт" женица имам не просто усещането, а зная че е нагла мошеничка откакто като "експерт" в община Слатина се опита да ни спретне една улица в квартала за да прокара възможността за строеж на нея. Слава богу съкварталците дадоха бурен отпор и общината даде заден. Нагла мошеничка, промотирана от прости ***!
56
6
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
БЪЛГАРИЯ МОЖЕ ОЩЕ ДА ПРОДЪЛЖИ СЪС СЛУЖЕБЕН КАБИНЕТ
55
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До АнонименТЪРГОВЦИТЕ ИСКАТ ДА ПЕЧЕЛЯТ ПО БЪРЗИЯТ НАЧИН НО ГРАЖДАНИТЕ НЯМАТ ПАРИ ЗАТОВА НАМАЛИХА ПОКУПКИТЕНАЙ ЧЕСТО БЪЛГАРИНА ВЛИЗА В ХРАНИТЕЛНИ СТОКИ
54
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В БЪЛГАРИЯ Е СВОБОДИЯ А НЕ СВОБОДА ЗАТОВА НЕ СЕ ВОДИМ ДЕМОКРАЦИЯЩОМ ИМА ЗАКОНИ ЗАЩО ЦЕНИТЕ НА СТОКИТЕ СА ВДИГНАТИ ДВОЙНО
53
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Госпожата може ли да каже какво я квалифицира да прави такива заключения! Образование, опит, референции на обекти, какво изобщо? Иначе да си седне на дъ-то и да слиша само!
52
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тарикати- и те като жабата дето видяла, че батковците мерят усещането за корупция и те вдигнали карак... усещането ни мерят!!! Не фактите, а усещанията, които с реване по телевизии, сами формират!
51
4
 
9
 
! Отговори
ЕРА преди 1 година
не е вярно, че се пести, като вземат тези поръчки веднага се купува нов луксозен имот, майбахче или подобно, дрешки, ваканциики и прочие. Що да пестиш, като след година ще налапаш парата и от ремонта
50
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Големи експерти и експертки, предизборно констатират и умно заключават за състоянието на пътищата, а защо никой не казва истината - 2 години не се ремонтира и строи нищо ново, парите са изкрадени и всички сладкодумници са взели пари да работят предизборно с черен ПР понеже некадърниците управлявали последните 2 години няма с какво да се похвалят и е по-лесно да плюеш другите.
49
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ролята на тези НПО та е да вдигнат цената на километър магистрала яко и да върнат в играта мултинационалите, които да лапат печалбите като наемат нашите за подизпълнители на малки пари! Същото правят и еколозите с тунелите по Струма, които оскъпяват и усложняват до степен да доъдат чужденците. За тази цел им плащат грантове, а ЕС финансира с кеф мултинационали- цената наистина няма значение! Бате беше пуснал само нашите да работят директно и това вече ги побърка брюкселианците- това е корупция.
48
3
 
6
 
! Отговори
Така е във Виетнам: преди 1 година
Двама действат с кирки, лопати и др., а зад тях има двама със заредени калашници. Няма да строят ли?!?!
47
2
 
20
 
! Отговори
Българин преди 1 година
Имали "усещането", че се пести? Имали "усещането", че се краде, че се подслушва, че се купуват избори! А бе тия само на "усещания" го карат? Защо не си спомнят, че законът тогава беше да се взема най-ниската оферта? Пък и да си спомнят, какво беше състоянието на пътищата тогава? Шиши чак сега му просветнало, че след 8 години/и 20 хиляди коли на ден/, пътищата били амортизирани?
46
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Защо тогава изобщо плащаме винетки
45
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Жалкото е , че зарди лоши пътища загинаха много хора
44
2
 
5
 
! Отговори
Решение има отдавна! преди 1 година
Крадците в Трудов лагер и отнемане на имуществото и парите им! Те ще построят много пътища надлъж и нашир...
43
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
така е защото българия не е свободна държава в българия е свободия това нещо ще заличи българия от картата на света