Самолет Ту-154М с 81 души на борда извърши на 7 септември сутринта принудително кацане на полуизоставено летище в тайгата на 4 км от село Ижма в Република Коми.
Авиолайнерът е летял от Якутск за Москва.
Няма пострадали сред 72-мата пътници, от които три деца, както и деветте членове на екипажа. Не е било нужно да се оказва медицинска помощ на никого.
Спасяването на хората в създалата се ситуация „може да се разглежда като чудо“, заяви за ВВС заслужилият пилот на Русия Олег Смирнов.
Според него благополучният изход от инцидента е изключителна заслуга на командира и екипажа на лайнера.
Експертът е убеден, че внезапният и засега необясним отказ на всички енергозахранващи системи по време на полет е изключителен случай и той не вижда основания Ту-154 да бъде наричан ненадеждна машина.
През последните 10 години в Русия и по света са станали 13 катастрофи с Ту-154, девет от които с човешки жертви.
В повечето от случаите като причина е бил посочен човешкият фактор.
Проблемите започнали на височина 10,6 км след 4-часов полет, когато до Москва са оставали около 2 часа.
По данни на Росавиация внезапно е отказала електрозахранващата система и в резултат са се изключили помпите, захранващи двигателите с гориво, цялото навигационно оборудване и радиовръзката.
Екипажът се е снижил до 3 км, за да включи резервното електрозахранване, което не действа на по-голяма височина, но по неизвестна причина и то не е сработило.
Екипажът е бил принуден да кацне на малкото летище, строено за малки самолети от типа Ан-24 и Як-40, което през последните години е било използвано само от хеликоптери.
Самолетът е кацнал при третия опит. След приземяването и пробега по прекалено късата за него писта Ту-154 е излязъл на 200 метра извън нея, направил просека в тайгата и спрял в блатото.
„При тези обстоятелства, при които се оказахме ние, е просто чудо, че можахме да кацнем, а пътниците останаха цели и невредими. Когато командирът реши да кацаме, беше облачно и по същество намалявахме скоростта на сляпо.
Когато започнахме да виждаме земята, разбрахме, че под нас има блата.
Започнахме да кръжим, когато открихме пистата на затвореното летище в Ижма. Тя се използва като хеликоптерна площадка, затова кацането не беше от меките“, разказа за РИА Новости член на екипажа.
Пътниците и пилотите са били откарани с вертолети в Ухта, а оттам с резервен самолет на авиокомпанията са стигнали в Москва.
Самолетът е получил незначителни повреди, но тъй като е спрял в гората извън пистата, повече никога няма да може да излети, съобщиха от Росавиация.
Олег Смирнов разказа, че едновременно излизане от строя на трите включени към двигателите автономни електрогенератора на борда на Ту-154 се случва за първи път от 38 години експлоатация на машини от този клас.
Експертът се затруднява дори да предположи какви са били причините за инцидента.
Екипажът е проявил решителност и мъжество в извънредната ситуация, смята Смирнов.
„Главното е, че всички са живи и здрави“, каза Смирнов за ВВС.
„Хората дължат живота си на екипажа, на неговия професионализъм и усет. Самолет, който тежи сто тона и има размах на крилата 80 метра, е приземен в гората, на площадка, където кацат малки хеликоптери! Тази грамада трябва да се приземява на специално подготвена писта със съответната дължина и ширина.
Командирът е кацал, разбирайки прекрасно, че 1200 метра писта няма да са му достатъчни. Той е направил това съзнателно, пресметливо и умело“, обяснява Смирнов.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Tesla продължава да разочарова с продажбите си в Европа
Geely ще използва бивш завод на General Motors в Китай за производство на екологични коли
Еврокомисарят по климата: ЕС не трябва да разхлабва климатичните си цели
Николай Стойков: Оптимизмът на Wall Street скоро ще завърши с 10% корекция
Кадър на деня за 3 ноември
Париж мести складовете на търговците в центъра, за да се бори със замърсяването и трафика
Селото в Швейцария, което отказва да изчезне
Хороскоп за 4 ноември: Съвет за всяка зодия
Токсичните навици, които ни пречат да сме щастливи
Земното ядро и загадъчните магнитни аномалии
Късна емисия
Еуфория на "Герена": Уникална новина за Левски
Късмет за ЦСКА, звезда на Левски е аут от Вечното дерби
Шампион ли е Левски? Ето какво казаха от Бистрица
Левски вече докосва титлата, ЦСКА 1948 не успя да бие във Враца
Бивш на ЦСКА сменя Светльо Вуцов в националния
Арне Слот каза дали Ливърпул ще тресне Реал Мадрид
Пълнолуние в Телец на 5 ноември – портал към изобилие и сбъдване на желания
Марс в Стрелец на 4 ноември – слагаме край на застоя
„Рожден ден“ – комедията, която не разочарова
Любовен хороскоп за ноември
6 токсични навика, които ви пречат да бъдете щастливи (и не го осъзнавате)
Тези 4 зодии ще бъдат най-засегнати от ретрограден Меркурий
Путин разкри своята нова ужасяваща ядрена подводница „Хабаровск"
Ще ни избави ли "минималистичният" начин на живот от прекомерната консумация
Валдис Домбровскис: Пътят на България към еврото е белязан от стабилен напредък
Експерт със съвети как да подготвим автомобила си за предстоящите зимни условия
Работещите българи са изложени на най-голям риск от бедност в ЕС
Влязохме в нова ера на ядрените оръжия, в която значението им се увеличава
Хората са обречени на самота във Вселената заради ограниченията на разума
Едно от най-трудните места за изследване: Защо Беринговият мост е толкова важен
Мускулна тъкан беше отпечатана на 3D-принтер в условия на безтегловност
В Хърватия е открита рядка статуя на спящия Купидон
Кой управлява кометата 3I/ATLAS: Откриха признаци на негравитационно управление
Разкриха причината за магнитните аномалии на земното ядро