Наред с активното изграждане на три нови мола в София и още няколко в други големи градове в страната, някои специалисти смятат, че през 2012 г. ще настъпят редица новости сред съществуващите вече търговски центрове.
По данни на консултантската компания GVA Sollers, през тази и другата година в страната предстои откриването на около 10 нови търговски центъра, с които наличността на модерни търговски площи значително ще се увеличи от сегашните близо 600 хил. кв. м.
Въпреки новите молове и през 2011 г. страната ни бе на последно място в Европа по дял на търговските площи на 1000 души население с 81,4 кв. м. За сравнение в страни като Люксембург, Швеция, Англия и Франция той e съответно 330, 380, 270 и 240 кв. м.
Показателят варира значително за отделните градове. За столицата той възлиза на близо 138 кв. м. След завършване на новоизграждащите се търговски центрове през 2013 г. той ще достигне над 306 кв. м.
Към момента Варна е лидер на пазара на търговски площи с 361 кв. м търговски площи на 1000 души население. Веднага след като бъдат завършени изграждащите се проекти в София, столицата ще заеме второ място. В Русе, Стара Загора и Пловдив търговските площи на 1000 души са съответно 306 кв. м, 279 кв. м и 199 кв. м.
Наред с измененията в статистиката новите площи и настоящата пазарна конюнктура ще доведат някои стратегически новости и промени във формата и концепцията на работа на някои молове.
Някои от търговските центрове (главно тези от регионален тип) ще променят концепцията си и ще се специализират по-тясно. С това в страната ще се появят първите тематични шопинг центрове, смятат от компанията.
Прогнозира се също и понижена активност на хранителните вериги и т. нар. „дискаунтъри“ - магазините за икономично пазаруване. Ще се открият значително по-малък обем нови търговски единици, а някои дори ще започнат да се свиват и да закриват обекти.
По-достъпните цени на главните търговски улици ще ги направят отново привлекателни за заведенията, за сметка на търговията на дребно. Основна пречка тук би била малката площ на помещенията и „раздробяването” на площите през последните години с цел по-лесното им отдаване под наем.
Цените и наемите в сегмента ще останат сравнително стабилни. Ще продължи обаче тенденцията за предоговаряне и предлагане на различни видове отстъпки, схеми на плащане и разсрочване за новите наематели.
Търговските центрове ще станат още по-предпочитани пред главните улици, както за търговци, така и за крайни купувачи. Причините са неуредиците и неатрактивната среда на пешеходните зони и като правило липсата на генерални идеи за тяхното развитие, с някои изключения в София и Бургас.
От друга страна търговските центрове, чрез все по-професионално управление, допълнителни атракции, събития и наематели, успяват да привличат повече и по-редовни посетители.
Още новини за имоти четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.