У-лицата с "Неформалното образование": Как учат децата?

Учениците сами да избират целите и пътя си, предлага преподавател
Обновена: 2 ное 2018 14:09 | 2 ное 2018 13:45, Петя Славова
6
У-лицата с "Неформалното образование": Как учат децата?
Снимка: pexels.com

Дни на неформалното образование

Как ученето може да изглежда приятно, неангажиращо и забавно ще научим по време на  "Дни на неформалното образование". Събитието ще се състои между 3 и 6 ноември в Музей "Земята и хората" като входът е свободен.

Форумът се случва дни след Деня на будителите, а според  преподавателят и един от организаторите Светлана Нанчева, будители са онези хора, които не са безразлични към проблемите, които не мрънкат и не се оплакват, а запретват ръкави и работят, и така привличат съмишленици - с личен пример. "Виждам все повече такива хора, и това е чудесно", разказва тя пред Dnes.bg.

По думите й, събитието е замислено като празник на свободното учене: "Ученето, което се случва, защото хората искат да научат нещо, а не защото някой ги принуждава". В програмата е включена Международна конференция за неформалното образование, която се организира от Софийски университет "Св.Кл.Охридски", и най-вече от специалността "Неформално образование", която навършва 10 години от създаването си.

Същевременно, "Дни на неформалното образование" е ориентирано към възможно най-широка аудитория от родители, деца и младежи, педагози. За всеки от трите дни - 4, 5 и 6 ноември - са избрани водеща тема, която определя и аудиторията, към която е насочена програмата на съответния ден.

Първият ден, 4 ноември, е ориентиран към семейството, към родители, търсещи възможности за неформално образование за децата си. В този ден посетителите ще могат да се запознаят с организации, които предлагат различни видове занимания по интереси - математика, природни науки, изкуства, чужди езици и др - те ще направят демонстрации, работилници, презентации. Ще участват и няколко частни училища, които работят с нестандартни образователни методи - сугестопедия, валдорфска педагогика, както и образователни центрове, които предлагат алтернатива на традиционното училищно образование. Важен акцент в първия ден е дискусионният форум "Образование извън кутията", в който ще разговаряме за алтернативните образователни пространства и  тяхното развитие.   

Вторият ден, 5 ноември, е ориентиран към педагозите. В програмата отново има демонстрации и работилници на различни теми - роботика, философия с деца, сугестопедия, сторителинг, хлебна терапия, театър и други. Ще се проведат и два дискусионни педагогически форума: "Психолозите в образованието и педагогическите съветници - между правилата и изключенията", и "ЗабраВ/Нените иновации".

Третият ден, 6 ноември, е ориентиран към младежи - ученици, студенти, работещи. На този ден участниците в Дните са предимно младежки организации и студентски клубове, които ще презентират своята дейност. Ще има и интерактивна игра - търсене на съкровище, с награди и изненади.

Провокацията

Още по темата

Подобни форуми, които показват интересната страна на образованието, има у нас още от 90-те години.  Светлана Нанчева е участвала в организацията на формата "Панорама на столичните училища" (90-те години), след това на "Фестивал на българското образование (2006-2014) . В последните години се организират много събития в тази посока - например, Софийският фестивал на науката. Всяко едно от тези събития дава своя принос към каузата - да преобразим образованието така, че то да бъде смислено, желано, интересно, завладяващо, и за децата и за възрастните.

Според опита: Трудността или скуката са по-страшни за учениците

Светлана Нанчева е преподавала в 151-во СОУПИ, което бе и сред първите училища с авторски почерк у нас. "Вече не работя в училището, което беше първото авторско в България, създадено в резултат на конкурс. Самото то вече се нарича Национално училище "София", и повечето иновативни практики, които бяхме създали там, не съществуват. От 2002 година, след като го напуснах, работя в неправителствена организация, наречена "Професионален форум за оразованието", и продължавам да работя с ученици, педагози и родители. А за учениците най-трудното е липсата на свобода. Човек може да преодолее невероятни трудности  и препятствия, ако сам избира целите и пътя си, и да не се справя с прости неща, ако не вижда смисъл в тях и ги прави по принуда. Това важи и за деца, и за възрастни.

И докато много от децата тръгват с желание на училище, то често след първите години то се стопява. Светлана Нанчева признава, че това желание не спира изведнъж, а намалява постепенно, когато децата започват да разбират, че те не са важни в училището - не са важни техните интереси, чувства, мисли, успехи и открития... "Но училището може да бъде и съвсем различно, и това е едно от посланията на нашето събитие.“, заявява преподавателят.

МОН и мястото му сред "Неформалното образование"

През последните 10 години Светлана работи много с учители, и мисли, че те с удоволствие биха правили интересни и нестандартни неща, ако имат свобода и избор. Що се отнася до МОН, според наблюденията й, засега свободата не е в неговия дневен ред.

"Образователната система няма нищо против практики, които "заинтригуват" учениците, в смисъл - правят традиционното учене по-разнообразно и по-интересно, например, чрез игри, компютри, песнички или видеоуроци. Такива техники са разрешени на учителите, наричат се "иновативни" и се поощряват.

Да, подобни инструменти могат да повишат интереса на учениците и дори да подобрят резултатите им, но те не променят съществено традиционния образователен процес, защото начинът на целеполагане, комуникация, оценяване не се променя. Много родители разбират това и търсят алтернативи, така се създаде движението за Демократично училище, родителските кооперативи." Преподавателя се надява, че ще дойде време нуждата от реална промяна на образователната парадигма да намери своето място и в държавната политика.


6
Още от Образование
Пътят на Симона: От "Факултета" до НАСА
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
6
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
ОТГЛЕЖДАНЕТО НА ДЕЦА Е ЕДНА ОТ НАЙ НЕБЛАГОДАРНИТЕ РАБОТИ НА ТОЗИ СВЯТ! ГЛЕДАШ ГО, ХРАНИШ ГО 20 ГОДИНИ, ТРЕПЕШ СЕ ЗА НЕГО ОТ БАЧКАНЕ И ЛИШЕНИЯ, А НАКРАЯ ВЗЕМЕ ТА СТАНЕ АЛКО.ХОЛИК ИЛИ НАРКО.МАН, НЕ МЕРСИ! ЧАО!
5
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
детето разбира много повече, отколкото си мислите, бебетата разбират, не се дръжте с децата като с вещи
4
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
То бива тъпотия,по пътя към обезмозъчаването и инфатилизирането на народа...!!!

Абе джендъри клеясали,какво разбира едно дете,че само ще си избира,каво да учи?

Ами,като му делегирате такова право,защо в същото време плещите,че е недорасло за да поема отговорност,когато съвсем съзнателно върши престъпления?!

Ами,каква е ролята на родителите,които по социална презумпция трябва да го раждат,отглеждат и му дават ДОМАШНО възпитание?!

Може би ролята на инкубатор и касичка за пари!

И нищо друго?!!
3
0
 
5
 
! Отговори
степан преди 1 седмица
Това неформално го имаше при социализма и то безплатно от езикови и музикални школи ,технически и математичеси извън учебни програми ако бъде възстановено само 50% от него няма защо да ни се говори за проект ,програми топлата вода отдавна е открита тук нещата опират до скубането ма пари много заприлича на онези програми за интеграция да не би архитекта да е един и същ.
2
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 седмица
факт, но им е време да спрат с амбициите си, а МОН да се размърда малко, стига са спали. да осъзнаят какво точно означава "иновация", не да говорят глупости.
1
2
 
3
 
! Отговори
най-големите душмани преди 1 седмица
на неформалното обучение са родителите. Многократно ги чувам да се възмущават, че децата не пишат домашни, че по английски "само" рисуват картинки, че по математика правят кошнички от пластелин, които пълнят с "ябълки и круши" и ги записват незабавно на някой курс та да се явяват на тестове и да взимат сертификати.