Младите искат всичко и веднага - чужд предприемач за живота си у нас

Българската образователна система не става за нищо според бизнесмена
4 мар 2020 19:03, Елка Василева
131
Младите искат всичко и веднага - чужд предприемач за живота си у нас
Снимка: архив, БГНЕС

"Младите хора в България след половин година работа вече искат да са началници с високи заплати. Искат всичко и веднага, а всъщност изобщо не са подготвени." Как един чужд предприемач вижда България и българите, разказва Дойче веле.

Чешкият предприемач Ян Скварил има личен опит и интересна гледна точка за демографските проблеми в България: "Много предприемачи тук ми се оплакват, че все по-трудно намират персонал за своите предприятия. В същото време сякаш не предприемат нищо, за да задържат наличните си работници и служители", разказва Ян Скварил от консултантската фирма "Next Consult".

"Българската образователна система за нищо не става"

Преди 15 години Скварил основава своя компания в България и дори създава семейство с две деца. Предприемачът твърди, че има огромна разлика между излизащите сега на трудовия пазар млади поколения и по-старата генерация на заетите в икономиката и управлението.

Още по темата

Неговият биографичен опит в Чехия бил съвсем различен: "Когато навърших 18, моите родители ми казаха: Отивай в Прага да си изкарваш сам парите за висше образование. Наложи се да работя като строител, за да внасям семестриалните такси. Днес в България виждам "деца" на по 30-35 години, чиито родители още ги гушкат. Идват в моята фирма за интервю и се оказва, че не могат да си напишат автобиографията, не знаят как се организира среща или как се обобщава казаното на нея. А това означава, че българската образователна система не става за нищо. Напредък има единствено в обучението по чужди езици, защото преди 15 години тук ме разбираха по-добре на чешки, отколкото на английски. Ненормално е обаче стойностните млади българи да продължават да учат до 30-годишна възраст, без да получават практическа подготовка. Те бързо прехвърлят 40-те, докато започнат работа, която би им позволила да създадат семейство и да имат деца", обобщава Скварил.

Социоложката Елица Димитрова от БАН цитира едно ново национално изследване, което установява значително разминаване между желанието на младите българки да имат деца и крайната реализация на тези намерения. Анкетираните отдават най-голямо значение на парите в брой, които получават от работодателите и от държавата за отглеждането на децата.

В същото време те критикуват държавните институции и общините заради липсата на бърза и ефикасна помощ за осигуряване на места в детски градини, добри учебни заведения и извънкласни занимания. В България делът на записаните в детските ясли и градини, който е от огромно значение за възпитанието на младите поколения и особено за съдбата на децата от ромските квартали, е с една трета по-нисък от съответния показател за Европейския съюз като цяло.

Ян Скварил допълва изводите на социолозите със своя личен опит. "Да отглеждаш дете в България е уникално скъпо упражнение. Принуден съм да излизам от работа, за да карам децата си на училище и после да ги прибирам. На два пъти дори се регистрирах на чужд адрес, защото в близките училища нямаше места. Добре поне, че имам бавачка, защото в България проблем е и намирането на детегледачи. А тъй като съпругата ми също работи, за трето дете не можем и да мечтаем. Шокираща в България е и продължителността на училищните ваканции - цели 4 месеца децата фактически нищо не правят. А месец преди началото и след края на ваканциите те практически и не учат. Така половината от всяка година по време на детството и юношеството се оказва изгубена за развитието на децата. А родители като мен се чудят какво да правят децата си през този дълъг период", разказва Скварил.

Чешкият предприемач е недоволен и от учебните планове. "Децата могат да ви кажат точно в коя година са се разделили Източната и Западната римски империи. Но не разбират защо това се е случило и какви са били последиците. В училище просто не ги учат да анализират. В същото време, за да бъде записано в математическа гимназия, голямото ми дете трябва да решава извънредно трудни задачи - едва ли не на равнището на завършилите висша математика. За мен целта е ясна: учителите искат да взимат по 50 лева за частен урок. Много обичам България, страната е прекрасно място за живеене с много качествени хора. Но за жалост техните умения и усилия нерядко се насочват в грешна посока - измами, фалшификации, корупция. Всички тук го знаем, но си траем и нищо не правим за решаването на проблемите", обобщава с огорчение Ян Скварил.

"Младите тук искат всичко и веднага"

Като предприемач той самият изобщо не разчита на българската образователна система - сам подбира и обучава кадрите си. Предпочита по-възрастни и улегнали специалисти, защото младите след половин година вече искали да са началници с високи заплати, бонуси и служебна кола. "Но за това са виновни и родителите, и държавата, и мъчителният български преход към демокрация и пазарно стопанство. Младите тук искат всичко и веднага, защото много сме ги разглезили. А трудът става все по-автоматизиран и дигитализиран и нуждата от работна ръка постепенно намалява. Ето защо си мисля, че демографските проблеми на България не са чак толкова остри и опасни. За какво ѝ е на страната висока раждаемост при сегашното състояние на образователната система?", пита риторично чешкият предприемач.

Социоложката Боряна Димитрова от "Алфа Рисърч" смята за безсмислен дебата колко млади българи понастоящем напускат и колко се завръщат трайно в родината си. Тя припомня, че през 1997 година покупателната способност на българите е представлявала едва 29% от средния показател за членките на Евросъюза, но в края на 2018 вече възлиза на 51%. Защо този показател е важен в случая? Димитрова обяснява: "На базата на нашите проучвания, а и въз основа на опита на бивши комунистически страни като Полша, ние установихме, че едва когато средният доход на българите достигне поне 75% от този в ЕС като цяло, броят на завръщащите се може трайно да превиши броя на заминаващите. Точно това се случи в Полша, която през миналата година за първи път е отбелязала траен превес на броя на завърналите се над този на напускащите", казва Димитрова.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


131
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
99
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Учудващо огромна е разликата между математическите гимназии и останалите училища, които наистина не стават за нищо... Няма такава разлика никъде по света!! Всъщност тук системата е напълно оставена на родителите- който си подготви детето с частни уроци успява, но тези дето разчитат само на училището е пълна загуба на време.
98
2
 
53
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Като гледам как са го оплюли чеха по-долу, смешно ми става :DИ за кое не е прав? Че българинът яко живее с мама и тате до 35 и те му чистят и готвят? Че учениците летните ваканции висят по пейките и се чудят какво да правят и каква простотия да измислят? Че останалите в България работници не са особено качествени? Че учениците масово не разбират това, което четат? Че в училище ги учат не да мислят, а да зубрят? Кое точно не е вярно?
97
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А какво да кажем за предприемачите дошли в България с идеята за смешно заплащане и ненаказуемо системно нарушаване на правата на служителите?Човек, досега само един българин е бил на нивото на чуждестранните ми работодатели. Разбирай - да работя за него с кеф. Ето това ще ти кажа :)
96
0
 
17
 
! Отговори
Ст.н.с.Втора степен преди 4 години
"По-голямата трагедия е за академичното образование на високо-квалифицираните специалисти. То престана да съществува в България от 20 години насам."Да така е.В нашата фирма няколко пъти кандидатствуват за работа младежи с бакалавърска и магистърска степен в областта на радио-комуникациите.При интервютата на въпроси по специалността съм получавал,меко казано такива малоОмни отговори,от които съм изпадал в потрес.Сега България няма производство в областта на радио- и теле -комуникациите,то въпроси
95
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До ДзъОт световния мащаб извади Азия, където образованието е "Бойният химн на майката тигрица".
94
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До Анонимен 98Принципно в чуждите фирми плащат по-добре отколкото в българските. Изключение - няколко гръцки фирми, но много често гърците са фиктивни собственици на някои наши перачи на пари.
93
3
 
25
 
! Отговори
дс преди 4 години
На Ян Скварил ли да вярваме или на Бойко Борисов? Според личния ми опит - на Ян Скварил.
92
1
 
23
 
! Отговори
аз преди 4 години
Навремето старите хора казваха за нас от вас нищо няма да излезе..криво ляво излезе нещо сега мислейки си същото за следващото поколение се питам аз ли остарях или наистина нищо няма да излезе от следващото поколение....вероятно и двете но превеса е силно към второто....всеки младеж иска леко и на меко нищо че сам и закуска не може да си купи...
91
6
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А какво да кажем за предприемачите дошли в България с идеята за смешно заплащане и ненаказуемо системно нарушаване на правата на служителите?
90
1
 
29
 
! Отговори
\m/ преди 4 години
Поколението, което обяснява, как младите сега са много зле и за нищо не стават, е точно поколението отгледало и възпитало тези сегашни млади :))
89
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Че образователната система вече не струва е ясно на всеки. Разликата е че въпросният чех го вълнуват практическите умения за работа в офис. Това са умения за ниско-квалифицираните работници, които вече се изучават в училище на запад.По-голямата трагедия е за академичното образование на високо-квалифицираните специалисти. То престана да съществува в България от 20 години насам.С други думи, вече и за евтини работници не ставаме.
88
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Дъщеря ми е училище на средно ниво в столицата - не е от-най-добрите, но в никакъв случай не е от лошите. 11 клас. Ами, казва, двама-трима от 25 имат идея от учене, някаква представа за бъдещето, желание за развитие в някаква насока. Почти всички - пушене по Студентски град, пиене, купони. А за зубренето - отдавна съм се отчаяла от обема материал. Не е нормално учебниците на дъщеря ми, сложени един върху друг, да образуват куп с височина 50 см. То са помагала, то учебни тетрадки, луда работа
87
4
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Жестоката истина. Българите много скоро са напът да разберат, че са негодни.
86
18
 
13
 
! Отговори
Българин преди 4 години
Абе защо като не става за нищо образователната ни система и всичко останало си в България? Свят широк, държави много хайде върви и си реализирай бизнеса където щеш! Аман от пишман акъллии! Не че няма недостатъци в образователната ни система и в много други сфери, ама ти пък като какъв се изживяваш та си седнал и акъл да даваш и защо това което казваш да е критерий за нас - българите?!?!?!
85
3
 
18
 
! Отговори
Ст.н.с.Втора степен преди 4 години
Как така учат да 30 години.Та ние в повечето случаи ,ставахме научни сътрудници на 27 години,като не трябва да се забравя,че след гимназия отивахме в казармата за 2 години,след това следване 5 години,Фактически започвахме работа на 25-26 години.Някой на 32-35 години бяхме к.т.н./сега Ph.D./
84
2
 
17
 
! Отговори
Бай Йордан преди 4 години
Значи, вчера синчето студент ми каза следната теория на генерациите: има 4 генерации: първата гради, втората управлява, третата се занимава с културни ценности, а четвъртта води война и разрушава и всичко почва от начало. Аз го питам, а вие от коя генерация сте? От тази дето прахосва? А той ми отговаря: Ами да, от третата, но постепенно преминаваме към четвъртата. ...
83
0
 
24
 
! Отговори
Дзъ преди 4 години
Оффф ами тоя проблем не е само в Бг. В световен мащаб затъпяването от поколение на поколение е страшно и още нещо е факт, няма как да се изгражда консуматорско общество и да се очаква от същото това общество да иска да бачка... на някой да му се работи??? Не познавам такива- всички пуфтят и всички искат море, коктейли и да маат ***
82
5
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пълна неспособност на младите и на по-старите,да направят елементарна организация на ежедневните си задължения!Молба за отпуск-попълва се правилно след 5 или 6 несполучливи опита или ако някой им стои над главата и им диктува бавно и им обяснява подробно.Входящи и изходящи номера на кореспонденция-все едно им говориш на китайски.В крайна сметка хаосът е образцов,загуба на ценно време,резултатът почти нулев!60-70 %са тотална щета!
81
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Пълна неспособност на младите и на по-старите,да направят елементарна организация на ежедневните си задължения!Молба за отпуск-попълва се правилно след 5 или 6 несполучливи опита или ако някой им стои над главата и им диктува бавно и им обяснява подробно.Входящи и изходящи номера на кореспонденция-все едно им говориш на китайски.В крайна сметка хаосът е образцов,загуба на ценно време,резултатът почти нулев!60-70 %са тотална щета!
80
1
 
25
 
! Отговори
Гост преди 4 години
До 85 - човекът не сравнява чешката и българската образователни системи. Просто описва нашата. За съжаление много точно описание. Може би основна част от проблемите ни идват и от това постоянно гледане назад - Отоманска империя, Германия, СССР. Все някой друг ни е виновен. Турската икономика е по-развита от нашата, а това е наследника на Отоманската империя. Защо Румъния върви по-бързо? Къде са Чехия, Полша, Унгария?

Спонсорирани публикации